Gå til innhold

Datter utsatt for overgrep

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde du som forelder reagert hvis du fikk vite at datteren (14-15 år) din hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep av en eldre mann som er i en maktposisjon ovenfor henne? Vil ikke gå for i dybden slik at innlegget blir gjenkjennelig, men vil gjerne høre folk sine tanker. Hun vet ikke at jeg vet enda. Skal selvfølgelig snakke med henne, men veldig usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Burde jeg kontakte psykolog, overgrepsmottak osv med en gang? Kommer selvfølgelig til å anmelde til politet. Overgrepene har funnet sted i en lengre periode. Er helt knust, men vet ikke hvordan jeg skal snakke med henne om det og fortelle at jeg vet alt. Vet at det sikkert er et kjempesårt tema for henne og utrolig vanskelig å snakke om, så hvordan burde jeg best innlede samtalen?

Anonymkode: aa1a5...205

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan hadde du som forelder reagert hvis du fikk vite at datteren (14-15 år) din hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep av en eldre mann som er i en maktposisjon ovenfor henne? Vil ikke gå for i dybden slik at innlegget blir gjenkjennelig, men vil gjerne høre folk sine tanker. Hun vet ikke at jeg vet enda. Skal selvfølgelig snakke med henne, men veldig usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Burde jeg kontakte psykolog, overgrepsmottak osv med en gang? Kommer selvfølgelig til å anmelde til politet. Overgrepene har funnet sted i en lengre periode. Er helt knust, men vet ikke hvordan jeg skal snakke med henne om det og fortelle at jeg vet alt. Vet at det sikkert er et kjempesårt tema for henne og utrolig vanskelig å snakke om, så hvordan burde jeg best innlede samtalen?

Anmelde!!! 

Anonymkode: f6e9d...ce5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke fasit svar da alle barn er forskjellig. Har dere et godt og nært forhold? Har hun tillit til deg? 

Du kan starte med å snakke med fastlegen hennes. 

Anonymkode: 881ee...59c

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer barnehuset og/eller Stine Sofie stiftelsen så snart som mulig. 

Anonymkode: 8b945...7bd

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde jeg kontakte psykolog, overgrepsmottak osv med en gang? Kommer selvfølgelig til å anmelde til politet. Overgrepene har funnet sted i en lengre periode. Er helt knust, men vet ikke hvordan jeg skal snakke med henne om det og fortelle at jeg vet alt. Vet at det sikkert er et kjempesårt tema for henne og utrolig vanskelig å snakke om, så hvordan burde jeg best innlede samtalen?

I alderen hun er i, er sexlivet noe privat man definitivt ikke ønsker å dele med resten av verden, så hvis du skrur blålysene på for fullt, kommer dette trolig til å være et like stort overgrep mot henne som det hun allerede har blitt utsatt for.

Hadde det vært min datter, hadde jeg først spurt henne om hva hun mener om å anmelde dette - dersom du gjør dette over hodet hennes, uansett hvor velment dette måtte være, er jeg redd for at hun kan oppfatte deg som enda en som vil styre livet hennes.

Det siste hun ønsker, er at alle hun kjenner på skolen, skal få vite dette - ta hensyn til privatlivet hennes, uten å forhaste deg mer enn hun gir deg lov til; det er hun som er offeret her, ikke du.

Anonymkode: 6863b...b6f

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør få råd av noen som har greie på dette, ikke tilfeldige personer på nett. 800 57 000 er nummeret til døgnåpen støttetelefon mot seksuelle overgrep. Der kan både utsatte og pårørende ringe for å få råd og veiledning, eller bare for å snakke med noen som forstår. Du kan ringe anonymt, det ville jeg gjort. Ikke fordi dette er noe å skamme seg over, men fordi datteren din selv bør bestemme hvem som skal vite om hennes historie. (unntaket til egenbestemmelse er hvis dette fortsatt pågår, da er man som forelder nødt til å trekke inn de instansene man må for å få avsluttet det, men jeg ville uansett begynt med å ringe stlttetelefon, for å få råd til hvordan gjøre det på best mulig måte). 

Anonymkode: 1a0e0...222

• Liker 31
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig er jeg så hevngjerrig og djevelsk at hvis noen rører barnet mitt så hadde aldri et menneske fått høre om det, overgriperen derimot hadde snart sett sin siste solnedgang. Og ja, jeg hadde gjerne tatt noen usle år i norsk luksusfengsel hvis jeg ble tatt. 

Anonymkode: 5584e...f0c

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt ærlig er jeg så hevngjerrig og djevelsk at hvis noen rører barnet mitt så hadde aldri et menneske fått høre om det, overgriperen derimot hadde snart sett sin siste solnedgang. Og ja, jeg hadde gjerne tatt noen usle år i norsk luksusfengsel hvis jeg ble tatt. 

Sånn har jeg også tenkt, men da mister du jo muligheten til å være der for barnet ditt når du sitter i fengsel. Så det er nok lurest å ta vare på barnet i en sånn situasjon, ikke sitte i fengsel. Barnet trenger deg mest!

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (35 minutter siden):

Sånn har jeg også tenkt, men da mister du jo muligheten til å være der for barnet ditt når du sitter i fengsel. Så det er nok lurest å ta vare på barnet i en sånn situasjon, ikke sitte i fengsel. Barnet trenger deg mest!

Er barnet ungt det bedre å la saken bero til barnet er gammelt nok til å klare seg selv.. å prøve å straffe en overgriper i dette landet er jo håpløst. De får vel ikke stort større straff enn om de hadde nasket på butikken. Hadde gladelig tatt en for laget her.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du burde snakka med henne det sekundet du fikk greie på det. Et så ungt barn ved nødvendigvis ikke prosedyren rundt dette og det er viktig at spor blir registrert. Ta henne med på voldtektsmottaket og ta de nødvendige prøvene for å kunne straffe denne mannen

Anonymkode: 57f5c...b8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde anmeldt.

Deretter hadde jeg brukt resten av mitt liv på å sørge for at han aldri hadde fått gjemme seg. Jeg hadde kommet til å gjort kjent for alle i hans vennekrets, familie og samfunn for øvrig hvilket forbanna svin han er. Det er mange måter å gjøre det på uten å gjøre noe straffbart. Hadde aldri kommet til å utsatt han for noe fysisk eller noe straffbart, men jeg hadde gjort det til mitt hovedmål å sørge for at omverdenen hadde blitt påminnet kontinuerlig hvilken djevel han er.

Anonymkode: 0126d...3ab

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 10.25):

Jeg hadde anmeldt.

Deretter hadde jeg brukt resten av mitt liv på å sørge for at han aldri hadde fått gjemme seg. Jeg hadde kommet til å gjort kjent for alle i hans vennekrets, familie og samfunn for øvrig hvilket forbanna svin han er. Det er mange måter å gjøre det på uten å gjøre noe straffbart. Hadde aldri kommet til å utsatt han for noe fysisk eller noe straffbart, men jeg hadde gjort det til mitt hovedmål å sørge for at omverdenen hadde blitt påminnet kontinuerlig hvilken djevel han er.

Anonymkode: 0126d...3ab

Dårlig idé, med mindre du ønsker å utlevere datteren din sine verste traumer til kreti og pleti…

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (10 minutter siden):

Dårlig idé, med mindre du ønsker å utlevere datteren din sine verste traumer til kreti og pleti…

Ja ,særdeles dårlig ide . 🙄 

Profesjonelle og helsepersonell i kommunen bør kontaktes. Dette er IKKE TS eller datter sin bør alene.  Da kobles de rette instanser på ! 

Sender en engel til dere TS ❤

Personlig hadde jeg også tatt en hevn,men det kan jeg ikke utbrodere her. .........det ville blitt unna all offentlighet. 

Endret av Havspeil
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du er 100% sikker på omstendighetene rundt disse overgrepene. Som 15-åring tror man ofte at man er voksen og kan godt finne på å innlede et forhold til noen som er mye eldre. Det er selvfølgelig den voksnes fulle og hele ansvar, men hvordan din jente har opplevd situasjonen har mye å si for hvordan du håndterer det. Om hun selv er under den forestilling at verken hun eller overgriper har gjort noe galt og hun mener hun ikke har opplevd situasjonen som overgrep, så tjener det ikke hennes sak at du lar din egen opprørthet blåse dette opp til noe som blir uhåndterbart for henne. I tillegg risikerer du å skape en skamfølelse i henne som hun kanskje ikke hadde i utgangspunktet.

Bare en ting å ta i betraktning før du gjør noe som bare ganger din egen rettferdighetsfølelse og ønske om hevn. 

Anonymkode: d6b64...a07

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er viktig at du er 100% sikker på omstendighetene rundt disse overgrepene. Som 15-åring tror man ofte at man er voksen og kan godt finne på å innlede et forhold til noen som er mye eldre. Det er selvfølgelig den voksnes fulle og hele ansvar, men hvordan din jente har opplevd situasjonen har mye å si for hvordan du håndterer det. Om hun selv er under den forestilling at verken hun eller overgriper har gjort noe galt og hun mener hun ikke har opplevd situasjonen som overgrep, så tjener det ikke hennes sak at du lar din egen opprørthet blåse dette opp til noe som blir uhåndterbart for henne. I tillegg risikerer du å skape en skamfølelse i henne som hun kanskje ikke hadde i utgangspunktet.

Bare en ting å ta i betraktning før du gjør noe som bare ganger din egen rettferdighetsfølelse og ønske om hevn. 

Det er feil vinkling ! En voksen person har ingenting å innlate seg med en tenåring i første hånd !! Et overgrep er alltid en spade !!

Endret av Havspeil
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 2.38):

I alderen hun er i, er sexlivet noe privat man definitivt ikke ønsker å dele med resten av verden, så hvis du skrur blålysene på for fullt, kommer dette trolig til å være et like stort overgrep mot henne som det hun allerede har blitt utsatt for.

Hadde det vært min datter, hadde jeg først spurt henne om hva hun mener om å anmelde dette - dersom du gjør dette over hodet hennes, uansett hvor velment dette måtte være, er jeg redd for at hun kan oppfatte deg som enda en som vil styre livet hennes.

Det siste hun ønsker, er at alle hun kjenner på skolen, skal få vite dette - ta hensyn til privatlivet hennes, uten å forhaste deg mer enn hun gir deg lov til; det er hun som er offeret her, ikke du.

Anonymkode: 6863b...b6f

Hun er et barn. Et barn skal ikke behøve å ta ansvaret for dette. Hvis det er en person med makt over henne vil hun aldri våge å si ja til anmrldrlse.

Ta kontakt med barnehuset/politi med en gang og få hjelp til å gjøre dette klokt. 

Anonymkode: 543a1...17e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som en som har opplevd overgrep, gått gjennom en rettssak med alt det innebærer tenker jeg at dette må datteren din selv få bestemme, det beste du kan gjøre er å lytte til henne, akseptere hennes ønsker og være der for henne. 

Rettsprosessen er ofte verre enn overgrepene.. Og personlig, om jeg som mor opplevde at mine barn ble utsatt for dette ville nok jeg som personen over i langt større grad vært villig til å ødelegge overgriperen enn å la barnet mitt gå gjennom rettsprossessen jeg selv måtte gjennom dersom ikke barnet selv ønsket en slik. Annmeldelsen er det enkleste, man skal avgi vitneforklaring der man dras i tvil, man møter spørsmå om ens egen oppførsel - hva kunne du gjort ulikt osv, man gjøres til alt annet enn ett offer og man opplever at overgriperens advokater osv også legger mye ekstra belastning til en,  være offer i en overgrepssak er jævlig tøft - det er ofte ikke verdt dommen, i min sak var det en omfattende sak, titals jenter og titalls gutte rover mange år - likevel ble dommen fem år totalt, hvor av tre med åpen soning.. Et hån mot alle som ble misbrukt og dratt gjennom dritten over mens overgriperen satt i retten med et smil om munnen.. Overhode ikke verdt all smerten ved å gå gjennom det, overhode ikke.. 

Anonymkode: b5d08...c7b

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Så trist TS, det høres veldig vanskelig ut. Jeg synes rådet om å ringe anonymt til en overgreps telefon høres ut som en bra begynnelse! Eventuelt snakke med fastlegen eller andre helsepersonell. 

Jeg synes ikke det er lurt av deg å tenke at du selvfølgelig skal gå til politiet. Fra et samfunns preventivt perspektiv er det riktig å gjøre, men dit ansvar er først å fremst datteren din. Hun må selv få bestemme om dette er riktig for henne, og hun bør få ta det valget etter å ha snakket med noen profesjonelle som kan forklare henne om prosessen og hva en anmeldelse vill koste henne.  Det er utrolig invaderende å måtte gjenfortelle alle fæle detaljer først i avhør og så i en retten og det er stor sannsynlighet for at overgriperne slipper unna uansett. Hadde moren min utsatt meg for noe slikk i mot mitt ønske hadde jeg aldri tilgitt henne! Det ville være et nytt traumatiserende overgrep. Jeg forstår at du ønsker rettferdighet, men systemet som skal sikre rettferdighet fungerer ikke. Leste for ikke så lenge siden en sak om en undersøkelse hvor politi og helsepersonell som jobber med overgreps og voldtekt selv hadde svart at de trolig ikke hadde anmeldt selv, det sier noe om hvordan systemet behandler ofrene. 

Fokuser på å finne hjelp til datteren din og ta hensyn hvordan hun ønsker å håndtere situasjonen. Jeg ville ventet med å ta opp en eventuelt anmeldelse til hun hadde fått bearbeidet hva som er skjedd og så ville jeg respektert hennes ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (16 minutter siden):

Det er feil vinkling ! En voksen person har ingenting å innlate seg med en tenåring i første hånd !! Et overgrep er alltid en spade !!

Har jeg noe sted skrevet at det ikke er et overgrep? Har jeg lagt skylden noe annet sted enn på den voksne? Nei.

I motsetning til deg forsøker jeg å ha en rasjonell tilnærming til omstendighetene og ikke agere ut fra mine egne opprørte følelser av rett og galt, men ut fra hvordan jenta har opplevd situasjonen. 

Du later til å ville ta større hensyn til egne hevntanker og higen etter straff av overgriper, enn å ivareta jenta.

Godt jobba.

• Liker 2
Skrevet

TS: Vil anbefale deg å ta kontakt med et NOK-senter, tidligere senter mot seksuelle overgrep. De tilbyr støttesamtaler både til overgrepsutsatte og pårørende. De er gratis, krever ingen henvisning og fører ikke journal. De er et supplement til det offentlige helsetilbudet, så jeg vil også anbefale en henvisning til BUP. Det er viktig at hun får hjelp så tidlig som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...