Gå til innhold

Låner elbil, eier er ikke å få tak i

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg må lade elbilen. Har en ladeboks der jeg bor. Det ligger to ladekabler i bilen, en med en slags boks og en uten. Hvilken skal jeg bruke? Og han sa at jeg måtte bare lade til 80%. Det er en nissan leaf år 2015. Hvordan stopper jeg ladinga på 80? 

Anonymkode: ba410...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk den uten "boks" på. Leaf kan du fint lade til 100% uten at det skader batteriet, kun Tesla som må stoppe på 80-90% da de ikke har noe topp/bunn buffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
C-girl skrev (1 minutt siden):

Bruk den uten "boks" på. Leaf kan du fint lade til 100% uten at det skader batteriet, kun Tesla som må stoppe på 80-90% da de ikke har noe topp/bunn buffer. 

Hva brukes den kabelen til boksen til? Hva er topp/bunn buffer? Takk for svar!

Anonymkode: ba410...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen med boks på er ment å bruke i stikkontakt dersom man ikke har lade boks. 

Batteriet har en viss kapasitet som er tilgjengelig, mange elbiler har en høyere kapasitet enn det som er "tilgjengelig" som da gir en buffer for å tåle lading til 100% og når man evnt kjører helt tom, du kan se på det som reservetanken på en fossilbil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...men når eier vil at du bare lader til 80%, skal du ikke høre på rændøm folk si at du skal lade mer. Klikk deg inn på "charge timer" på bilens meny, velg et tidspunkt lading skal starte eller være avsluttet, og velg 80%.

Anonymkode: 76159...5ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lad til 80, når du får beskjed om det. Leaf skal helst ligge mellom 20% og 80%, for å ta vare på batteriet. Har du appen? Hvis ikke kan du se det på prikkene i frontruten.

Anonymkode: 5dda8...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den tynneste kabelen er kun om du ikke har ordentlig lader.

Anonymkode: 5dda8...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...