Gå til innhold

Abort i uke 12?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok abort etter uke 15 og har ikke angret en dag på det valget jeg tok. Det er mange år siden nå, ca 10 år siden, skjeldent jeg tenker på det i det hele tatt igrunn. Vet bare at hadde jeg gått tilbake i tid så hadde jeg tatt den samme beslutningen igjen. Det er så klart tyngre for kroppen og det mentale dess lengre en er på vei men i mitt tilfelle var det absolutt 100% rett valg. Det er nok ingen som igrunn kan si eller skrive hva du bør gjøre (kanskje desverre men dette er ditt valg aleine). 

Anonymkode: f23c1...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du får ikke medisinsk abort no, men kirugisk. 

Anonymkode: 9f97a...cc6

Totalt feil.

du får KUN medisinsk abort så sent i svangerskapet her i Viken ihvertfall, og jeg vil tro resten av landet også. Det fikk jeg beskjed om på to sykehus og fastlegen.

da er forsteret alt for stort til annet enn medisinsk.

har selv tatt en medisinsk abort i uke 14, så snakker dessverre av erfaring.

Anonymkode: bb59a...aac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Totalt feil.

du får KUN medisinsk abort så sent i svangerskapet her i Viken ihvertfall, og jeg vil tro resten av landet også. Det fikk jeg beskjed om på to sykehus og fastlegen.

da er forsteret alt for stort til annet enn medisinsk.

har selv tatt en medisinsk abort i uke 14, så snakker dessverre av erfaring.

Anonymkode: bb59a...aac

Frem til 11+6, valgfritt! Ts er 11+2, hun kan velge helt fritt

Anonymkode: 96d12...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å ta abort i uke 11+5, etter hardt press fra kjæreste. Utrolig vondt å oppleve, angrer hver eneste dag. Om du er i tvil, er nok det beste å beholde, er mine grusomme og dyrekjøpte erfaring.

Medisinsk abort er for øvrig eneste alternativ så langt som du er kommet.

Anonymkode: 38c5e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg endte opp med å ta abort i uke 11+5, etter hardt press fra kjæreste. Utrolig vondt å oppleve, angrer hver eneste dag. Om du er i tvil, er nok det beste å beholde, er mine grusomme og dyrekjøpte erfaring.

Medisinsk abort er for øvrig eneste alternativ så langt som du er kommet.

Anonymkode: 38c5e...715

så at den siste setningen ble litt uklar: Mente IKKE at ditt eneste alternativ er å ta abort (heller behold, om du er i tvil), men at i uke 11 får du nok ikke kirurgisk abort, men at de de kun tilbyr medisinsk abort.

Anonymkode: 38c5e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med medisinsk eller kirurgisk abort i uke 12? Har vært frem og tilbake i flere uker nå, på hva jeg skal gjøre. Er i en veldig vanskelig situasjon og hverken å beholde eller ta abort virker som det riktige valget i denne situasjonen. Er i et forhold med bf, men det er komplisert og veldig mye dårlig stemning mellom oss. Har veldig dårlig tid på dette valget nå, så desperat etter erfaringen jeg kanskje kan hente noe vettugt ut i fra. Takk for alle svar, men har ikke behov for moralske pekefingre av noe slag. Er godt voksen og har to tenåringer fra før. Ble gravid ved et såkalt uhell. 

Anonymkode: a12bc...5da

best med medisinsk når du er såpass langt. Jeg hadde en missed abortion i uke 12 altså spontsnabort men det kom ikke ut av seg selv og da er det samme prosedyre som ved medisinsk abort. Var ikke gøy og jeg var uheldig og så fosteret når det kom ut, men det var ikke fysisk vondt.. iallefall ikke for meg. Etterpå blødde jeg en del i nien dager og hadde småblødninger/spotting i 4 uker etterpå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

så at den siste setningen ble litt uklar: Mente IKKE at ditt eneste alternativ er å ta abort (heller behold, om du er i tvil), men at i uke 11 får du nok ikke kirurgisk abort, men at de de kun tilbyr medisinsk abort.

Anonymkode: 38c5e...715

Feil. Du er blitt lurt. Det er VALGFRITT til 11+6

Anonymkode: 96d12...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Feil. Du er blitt lurt. Det er VALGFRITT til 11+6

Anonymkode: 96d12...8a5

abort ja. men ikke kirurgisk abort. Det er uansett mindre ridikofylt å ta medisinsk abort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

abort ja. men ikke kirurgisk abort. Det er uansett mindre ridikofylt å ta medisinsk abort

Helsenorge påstår noe annet 🤔

 

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder/

 

Her står det klart og tydelig at det er valgfri abortmetode frem til uke 12. 

Anonymkode: 96d12...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helsenorge påstår noe annet 🤔

 

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder/

 

Her står det klart og tydelig at det er valgfri abortmetode frem til uke 12. 

Anonymkode: 96d12...8a5

ok men det er noe med at er du over en eller annen uke så må du legges inn. At er det etter uke 11? usikker så kan du ikke ta det hjemme?

 

nå så jeg det sto etter uke 9

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er helt opp til deg selv, du og partneren din vet best selv.

Hvor gammel er du ?😌

Anonymkode: 4d7a1...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Valget er helt opp til deg selv, du og partneren din vet best selv.

Hvor gammel er du ?😌

Anonymkode: 4d7a1...8a3

36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

så at den siste setningen ble litt uklar: Mente IKKE at ditt eneste alternativ er å ta abort (heller behold, om du er i tvil), men at i uke 11 får du nok ikke kirurgisk abort, men at de de kun tilbyr medisinsk abort.

Anonymkode: 38c5e...715

Ok, takk. Får ta en telefon og høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Totalt feil.

du får KUN medisinsk abort så sent i svangerskapet her i Viken ihvertfall, og jeg vil tro resten av landet også. Det fikk jeg beskjed om på to sykehus og fastlegen.

da er forsteret alt for stort til annet enn medisinsk.

har selv tatt en medisinsk abort i uke 14, så snakker dessverre av erfaring.

Anonymkode: bb59a...aac

Ok. Bor i Viken selv men får ta en telefon og sjekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tok abort etter uke 15 og har ikke angret en dag på det valget jeg tok. Det er mange år siden nå, ca 10 år siden, skjeldent jeg tenker på det i det hele tatt igrunn. Vet bare at hadde jeg gått tilbake i tid så hadde jeg tatt den samme beslutningen igjen. Det er så klart tyngre for kroppen og det mentale dess lengre en er på vei men i mitt tilfelle var det absolutt 100% rett valg. Det er nok ingen som igrunn kan si eller skrive hva du bør gjøre (kanskje desverre men dette er ditt valg aleine). 

Anonymkode: f23c1...2f3

Takk for at du delte erfaringen din ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

UsikkerKull2 skrev (7 timer siden):

36

Ditt første evt barn? Isåfall er det det og du har lyst på barn i fremtiden så ville jeg ha beholdt. Du er ikke ung lenger og ingen selvfølge å kunne bli gravid om noen år igjen pga alderen din…

Anonymkode: cca24...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å kontakte Amathea. Jeg hadde stor nytte av samtalene da jeg ble uplanlagt gravid i en vanskelig situasjon. Jeg fikk pratet ut om situasjonen og hjelp til å sortere tankene mine. Du kan få time eller ringe. https://www.amathea.no/tjenester/valgsamtale

Jeg lyttet til magefølelsen min og valgte å beholde. Snart fyller hun 6 år og jeg er sjeleglad for at hun er her i dag. Det var ikke en selvfølge.

Dette er en stor avgjørelse som påvirker både deg, far og fosteret som potensielt kan få et langt liv. Håper det ordner seg og at dere lever godt med valget dere tar 

Anonymkode: d127a...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg anbefaler deg å kontakte Amathea. Jeg hadde stor nytte av samtalene da jeg ble uplanlagt gravid i en vanskelig situasjon. Jeg fikk pratet ut om situasjonen og hjelp til å sortere tankene mine. Du kan få time eller ringe. https://www.amathea.no/tjenester/valgsamtale

Jeg lyttet til magefølelsen min og valgte å beholde. Snart fyller hun 6 år og jeg er sjeleglad for at hun er her i dag. Det var ikke en selvfølge.

Dette er en stor avgjørelse som påvirker både deg, far og fosteret som potensielt kan få et langt liv. Håper det ordner seg og at dere lever godt med valget dere tar 

Anonymkode: d127a...98a

Amathea er proliv, de prøver alltid å påvirke til å beholde, ikke kun støtte mor

Anonymkode: 96d12...8a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen pekefinger her, men fosteret er jo blitt ganske så stor nå.. Og man angrer ikke på det når den kommer ut. Håper du finner ut av det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...