Gå til innhold

Abort i uke 12?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med medisinsk eller kirurgisk abort i uke 12? Har vært frem og tilbake i flere uker nå, på hva jeg skal gjøre. Er i en veldig vanskelig situasjon og hverken å beholde eller ta abort virker som det riktige valget i denne situasjonen. Er i et forhold med bf, men det er komplisert og veldig mye dårlig stemning mellom oss. Har veldig dårlig tid på dette valget nå, så desperat etter erfaringen jeg kanskje kan hente noe vettugt ut i fra. Takk for alle svar, men har ikke behov for moralske pekefingre av noe slag. Er godt voksen og har to tenåringer fra før. Ble gravid ved et såkalt uhell. 

Anonymkode: a12bc...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen her som har erfaring med medisinsk eller kirurgisk abort i uke 12? Har vært frem og tilbake i flere uker nå, på hva jeg skal gjøre. Er i en veldig vanskelig situasjon og hverken å beholde eller ta abort virker som det riktige valget i denne situasjonen. Er i et forhold med bf, men det er komplisert og veldig mye dårlig stemning mellom oss. Har veldig dårlig tid på dette valget nå, så desperat etter erfaringen jeg kanskje kan hente noe vettugt ut i fra. Takk for alle svar, men har ikke behov for moralske pekefingre av noe slag. Er godt voksen og har to tenåringer fra før. Ble gravid ved et såkalt uhell. 

Anonymkode: a12bc...5da

12uker er vel grensen så for sent? Tok det 11.1/2uker og angrer den dag idag. Ville beholde men ble presset mot abort. Du må ikke høre på hva andre mener. Dette er ditt valg. Snakk med legen. Lykke til :)

Anonymkode: 9f97a...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

12uker er vel grensen så for sent? Tok det 11.1/2uker og angrer den dag idag. Ville beholde men ble presset mot abort. Du må ikke høre på hva andre mener. Dette er ditt valg. Snakk med legen. Lykke til :)

Anonymkode: 9f97a...cc6

Du får ikke medisinsk abort no, men kirugisk. 

Anonymkode: 9f97a...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uke 12+0?

Anonymkode: 96d12...8a5

Er uke 11+2 i dag, så noen få dager igjen før fristen er ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

12uker er vel grensen så for sent? Tok det 11.1/2uker og angrer den dag idag. Ville beholde men ble presset mot abort. Du må ikke høre på hva andre mener. Dette er ditt valg. Snakk med legen. Lykke til :)

Anonymkode: 9f97a...cc6

Takk for svar. Har noen få dager til på meg. Prøver å ikke høre på andre, men aner virkelig ikke hva som blir best for meg selv heller i denne situasjonen. 
 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får ikke medisinsk abort no, men kirugisk. 

Anonymkode: 9f97a...cc6

Ok. Det ser jeg på som en fordel, tror det vil være lettere å gjennomføre reint psykisk. Har tatt en medisinsk for noen år siden, opplevde det som et lite helvete mtp venting og smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UsikkerKull2 skrev (7 minutter siden):

Er uke 11+2 i dag, så noen få dager igjen før fristen er ute

Før uke 12+0 kan du velge selv. Jeg ville valgt kirurgisk. 

Anonymkode: 96d12...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får ikke medisinsk abort no, men kirugisk. 

Anonymkode: 9f97a...cc6

Ikke sant. Det er valgfritt til og med 11+6. Etter 12+0 er det medisinsk, ikke kirurgisk, hvis ikke det er spesielle årsaker til at kir er påkrevd. 
 

Du aner jo ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 96d12...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok abort på den siste dagen det var mulig. Jeg ble lagt i narkose, og jeg merket i grunnen ingenting. Jeg fikk ingen komplikasjoner i ettertid. Jeg husker ikke hvorfor jeg ble lagt i narkose, det var en vanskelig tid for meg, så jeg var nok i min egen boble (ikke vanskelig på grunn av selve aborten, men situasjonen jeg befant meg i og traumene jeg måtte håndtere i tillegg til å oppdage en graviditet veldig sent)

jeg tenker på aborten innimellom. Jeg fikk se fosteret på en skjerm på sykehuset (en feil fra deres side, de skulle vendt skjermen fra meg). Det så ut som en baby, og mtp at jeg hadde to andre levende, friske, gode, fantastiske barn hjemme, så føltes det der og da helt rart å vite at dette barnet måtte ut av min kropp. For seg måtte det. Det fantes ingen annen mulighet, jeg hadde ikke overlevd noe annet, og mine to barn ville mistet meg. I ettertid lever jeg også psykisk fint mtp valget.

Anonymkode: b53a4...daa

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar abort for å beholde mannen kan jeg si med en gang at du ikke vil ha han etter en abort. Du kommer neppe til å tilgi han.. 

Så lenge du er i tvil, behold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tok abort på den siste dagen det var mulig. Jeg ble lagt i narkose, og jeg merket i grunnen ingenting. Jeg fikk ingen komplikasjoner i ettertid. Jeg husker ikke hvorfor jeg ble lagt i narkose, det var en vanskelig tid for meg, så jeg var nok i min egen boble (ikke vanskelig på grunn av selve aborten, men situasjonen jeg befant meg i og traumene jeg måtte håndtere i tillegg til å oppdage en graviditet veldig sent)

jeg tenker på aborten innimellom. Jeg fikk se fosteret på en skjerm på sykehuset (en feil fra deres side, de skulle vendt skjermen fra meg). Det så ut som en baby, og mtp at jeg hadde to andre levende, friske, gode, fantastiske barn hjemme, så føltes det der og da helt rart å vite at dette barnet måtte ut av min kropp. For seg måtte det. Det fantes ingen annen mulighet, jeg hadde ikke overlevd noe annet, og mine to barn ville mistet meg. I ettertid lever jeg også psykisk fint mtp valget.

Anonymkode: b53a4...daa

Tusen takk for svar. Høres ut som en grusom opplevelse, glad for å høre det går fint med deg i ettertid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neteas skrev (2 minutter siden):

Om du tar abort for å beholde mannen kan jeg si med en gang at du ikke vil ha han etter en abort. Du kommer neppe til å tilgi han.. 

Så lenge du er i tvil, behold. 

Jeg gjør det ikke for å beholde mannen, nei. Han er mer positiv til å beholde barnet enn meg. Vurderer abort mest for å beholde meg selv faktisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UsikkerKull2 skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det ikke for å beholde mannen, nei. Han er mer positiv til å beholde barnet enn meg. Vurderer abort mest for å beholde meg selv faktisk. 

Skjønner.. Er veldig vanskelig. Jeg har tatt to aborter. Den ene var jeg bombesikker på, og gjenomførte uten noe som helst anger i årene etterpå. Så tok jeg en abort i fjor. Til tross for usikkerhet. Gråter enda. Hater meg selv for den. Det jeg anså som utfordrende er helt annerledes nå, og en liten hadde bare vært til glede i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok medisinsk abort i uke 12 + 3 dager i fjor. Dette var ved Haukeland sykehus i Bergen. Fikk informasjon fra sykehuset om  at fristen for selvebestemt abort var utvidet til 12 + 7 dager. Jeg er usikker på om dette er landsdekkende retningslinjer. Tror denne endringen kom i 2020 eller 2021. 


Jeg ble veldig godt ivaretatt. Var på sykehuset hele dagen og gynekologen ønsket egentlig at jeg skulle bli der over natten. Jeg valgte selv og reise hjem for å få være med samboeren min (var covid, så fikk ikke ha besøk). Det var en krevende opplevelse, men for oss som par var det rett avgjørelse, og det kjennes også slik, nå 5 mnd etterpå (og jeg hadde nærmet meg termin).

slik jeg fikk forespeilet dette er det lavere risiko for infeksjoner ved medisinsk abort.

håper dette var til hjelp❤️.

 

Anonymkode: 25786...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er 11+6 eller 12+6 som er grensen for selvbestemt abort. Etter dette må du via nemd. Nemden har forresten hyggelige, fine mennesker. Jeg jobber selv med en som sitter i en slik nemd og han er en omsorgsfull, varm og snill legespesialist. Men for egen del så bør du ta selvbestemt kirurgisk abort (dette skjer alltid i narkose) fremfor medisinsk abort via nemd. Nemd og medisinsk er mer omfattende. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å få lagt inn hormonspiral samtidig, dersom du går for kirurgisk abort. Denne legger i så fall gynekologen inn etter utskrapning, mens du fremdeles er i narkose.

Anonymkode: 3f5e4...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med medisinsk eller kirurgisk abort i uke 12? Har vært frem og tilbake i flere uker nå, på hva jeg skal gjøre. Er i en veldig vanskelig situasjon og hverken å beholde eller ta abort virker som det riktige valget i denne situasjonen. Er i et forhold med bf, men det er komplisert og veldig mye dårlig stemning mellom oss. Har veldig dårlig tid på dette valget nå, så desperat etter erfaringen jeg kanskje kan hente noe vettugt ut i fra. Takk for alle svar, men har ikke behov for moralske pekefingre av noe slag. Er godt voksen og har to tenåringer fra før. Ble gravid ved et såkalt uhell. 

Anonymkode: a12bc...5da

Du må hvert fall være klar for å ha et forhold til barnefar minst de neste 18 årene. Og husk at hovedansvaret ditt er for de barna som du allerede har født. Hvis dere er godt voksne så er det økt sjanse for tvillinger og/eller misdannelser, selv om risikoen selvfølgelig er liten. Her veltet nr 3 lasset fullstendig, men det var pga kolikk samtidig som det ble tydelig at mellomste hadde en psyk diagnose.

Anonymkode: 3f5e4...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok abort i uke 11+6 for noen år siden. Kirurgisk. Det gikk veldig fint. Selve inngrepet ble gjort under full narkose, og de gjør det på noen få minutter. Etter aborten hadde jeg litt blødninger i noen dager, og litt "innvendig sårhet" i livmoren, men det gikk veldig fort over. 

Årsaken til aborten min var at vi er frivillig barnløse og jeg har hele livet vært fast bestemt på at jeg ikke skal ha barn. Jeg har og har alltid hatt uregelmessige menstruasjoner pga PCOS, og derfor tok det litt tid før jeg forsto at jeg faktisk mot alle odds var gravid. Jeg har ikke angret ett sekund. Føler fremdeles utelukkende lettelse.  

Anonymkode: 6d6f6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innlegg og brukerangrep, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du får ikke medisinsk abort no, men kirugisk. 

Anonymkode: 9f97a...cc6

Jeg hadde medisinsk i uke 11 +5 dager så det kan man få 

Anonymkode: 42818...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...