Gå til innhold

Helt ny kollega som lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste av mine venninner er nå i overgangsalderen og ingen av dem lukter. Syns ikke overgangsalderen og den prosessen der trenger heftes med flere stigma enn den allerede har. Finn ett annet ord.

Anonymkode: 18045...231

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at kvinner kan lukte annerledes i og etter overgangsalderen, renslige slanke kvinner også, så da er det noe flere av dere kan se frem til når det blir deres tur til at ekstra følsomme personer vemmes rundt dere, og vurderer å varsle sjefen.  

Skjermbilde 2022-05-14 kl. 19.56.57.png

Anonymkode: 07fa6...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er disse kommentarene? Jeg jobber i helsevesenet og jeg skjønner akkurat hva slags lukt du mener. Dette er typisk for litt overvektige kvinner i overgangsalderen som gjerne er mye sengeliggende og ikke skifter klær eller sengetøy ofte. Det er akkurat den søtlige, ubekvemme lukten som TS beskriver. 

Dere som ikke klarer å sette dere inn i det får ta dere noen vakter på en somatisk avdeling før dere lirer av dere noen latterlige kommentarer. 

Jeg ville ikke ha tatt det opp med arbeidsgiver da kroppslukt fordi jeg synes det er upassende, men jeg VET at flere av mine kollegaer ville både ha tatt det opp med arbeidsgiver og tatt det opp med den personen fordi sjenerende kroppslukt ER PLAGSOMT. Det er helt forferdelig å gå gjennom en hel arbeidsdag med en sjenerende kroppslukt rundt seg. ALLE mine kollegaer nevner det når vi får pasienter som lukter svært sjenerende, og vi setter inn TILTAK for å skjerme pasientene rundt samt oss selv. 

Lykke til. Det er ikke så lett, men hev deg i alle fall over de kommentarene her inne som latterliggjør det. De vet ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: acf6a...366

Jeg har jobbet på somatisk sykehusavdeling siden -94 og har aldri kjent noen lukt av overvektige kvinner i overgangsalderen, annet enn lukten av fordommer som du sprer hardt i dette innlegget. 

TS, dersom du mener hun f.eks ikke vasker seg, skifter klær e.l. så er det best å ta det opp på en ydmyk måte på tomansshånd. 

Anonymkode: 7efae...3a3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostface skrev (16 timer siden):

Overgangsalderlukt? Aldri hørt om, og det er bare rart hvis det er bare du som merker lukten.

Det kalles "gammelmannslukt", og har ingenting med overgangsalder hos kvinner å gjøre. Folk har altså så mye rart for seg! Dette handler om kroppslukt, og god hygiene på både kropp og klær kan hjelpe på, men fjerner selvfølgelig ikke lukten helt, da det er selve kroppen som utsondrer denne lukten.

Anonymkode: 806c9...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ville spurt henne. Men spurt henne veldig diskret, ut i fra omsorg, og ikke utifra at det er ekkelt.

Du kan ta en hvit løgn og si til henne at du har en ekstra sterk luktesans, som får med seg selv de minste lukter. Du lurer på om hun bruker en spesiell parfyme eller dusjsåpe eller vaskemiddel? Da du har bemerket deg en ukjent, søtlig lukt. Og siste gang du var borti denne lukten, så var vedkommende syk. Så kan du jo spørre om alt går bra. Beklage for den ukomfortable praten, men at du bare ble litt bekymret. Eller noe lignende.

 

Nei, nei og atter NEI 😳 De setningene der bør du virkelig ikke si, med mindre du vil framstå som plump, rar og veldig ufin

Anonymkode: 751e3...dce

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ghostface
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kalles "gammelmannslukt", og har ingenting med overgangsalder hos kvinner å gjøre. Folk har altså så mye rart for seg! Dette handler om kroppslukt, og god hygiene på både kropp og klær kan hjelpe på, men fjerner selvfølgelig ikke lukten helt, da det er selve kroppen som utsondrer denne lukten.

Anonymkode: 806c9...06d

Det er jo ikke alle som skjønner sarkasme. Noen kan jo ha ekstra sengelukt også. Takk for praten. Er ikke intteressert i å diskutere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som ikke bruker deodorant, og som veldig lett blir stresset.

På slutten av arbeidsdagen, hver eneste dag, lukter hun en veldig stram og ekkel svettelukt. På linje med kattepiss. Hun har veldig sart nese, og er garantert klar over dette selv. Men hun er hypokonder, og skal ikke bruke deodorant fordi hun tror hun får kreft av det 🙄

En sånn lukt er svært sjenerende, og det bør gjøres tiltak. 

Denne personen er 50 år. 

Anonymkode: b498a...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en kollega som ikke bruker deodorant, og som veldig lett blir stresset.

På slutten av arbeidsdagen, hver eneste dag, lukter hun en veldig stram og ekkel svettelukt. På linje med kattepiss. Hun har veldig sart nese, og er garantert klar over dette selv. Men hun er hypokonder, og skal ikke bruke deodorant fordi hun tror hun får kreft av det 🙄

En sånn lukt er svært sjenerende, og det bør gjøres tiltak. 

Denne personen er 50 år. 

Anonymkode: b498a...0ad

Ikke i følge KG. Her skal alle andre, med sine sarte og sensitive neser, omstille seg

Anonymkode: b292f...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 22.21):

Jeg jobber på en helseklinikk der vi går i sivile klær. Vi har nylig fått en ny kollega, hun er veldig hyggelig og flink. Problemet er at hun lukter "overgangsalder" i mangel av et bedre ord. Lukten sitter igjen i lunsjrommet og i gangene, jeg vemmes av dette. Det er ikke svettelukt men sånn søtlig ubehagelig kroppslukt.

Jeg vurderer nesten å ta det forsiktig opp med sjefen, redd kollegaen min skal bli veldig såret. Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 5e44c...282

Sikker på at det ikke er du som har glemt å dusje?

Anonymkode: 847c3...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at vond lukt er ubehagelig, men hvis dette er kroppslukt som kommer innenfra så er det lite hun får gjort. Jeg er bare i 20-årene men lukter vondt, det er pga. en helsetilstand. Jeg merker det selv, men uansett hvor mye jeg vasker meg er lukten der for den kommer fra inni kroppen. 

Anonymkode: bc47b...a01

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsepersonell og skjønner også godt hvilken lukt du mener. Dessverre tror jeg ikke den har noe spesifikt overgangsalderen å gjøre.

Jeg tror det delvis er en kombinasjon av noe sjelden/lite grundig kroppsvask, tøy som brukes litt for lenge, søtlige såper/parfymer som blir liggende på huden (gjerne dufter som blir litt "ufriske" etter en stund, f.eks rose), og det evinnelige med at huden endrer sammensetning når man blir eldre. 

Min mor har begynt å lukte litt slik, og hun er i midten av 60-årene.

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper da? 🤔 

Jeg merker en slik ekkel søtlig lukt fra puppene mine om jeg ikke dusjer hver dag, jeg er ikke tynn, men ikke veldig overvektig. Utrolig plagsomt. Må dusje hver dag for å få det bort.  Kan jo være det hjelper å kutte ned på sukker kanskje? Slik at man ikke får så mye soppvekst. Kansje kroppskrubb hjelper?

Lukten minner nesten litt om sure sokker synes jeg. 

Anonymkode: 35e83...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kollega som ikke bruker deodorant, og som veldig lett blir stresset.

På slutten av arbeidsdagen, hver eneste dag, lukter hun en veldig stram og ekkel svettelukt. På linje med kattepiss. Hun har veldig sart nese, og er garantert klar over dette selv. Men hun er hypokonder, og skal ikke bruke deodorant fordi hun tror hun får kreft av det 🙄

En sånn lukt er svært sjenerende, og det bør gjøres tiltak. 

Denne personen er 50 år. 

Anonymkode: b498a...0ad

Det finnes deodoranter fra helsekosten som ikke gir kreft, kan du si til din kollega.

Anonymkode: 20d22...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også denne lukten. Møtt den noen ganger under livet. Fra mennesker 60 og oppover. Har en kollega nå som lukter sånn, men hun er ikke på kontoret så ofte. jeg klarer ikke å være der når hun er der og setter meg et annet sted. Hadde aldri tatt det opp med sjefen dog. Det er jo ikke noe å gjøre med det. Tror jeg. 

Anonymkode: 39898...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2022 den 8.33):

Men her er det jo snakk om en kollega, ikke en pasient?

Anonymkode: e901d...907

Poenget var vel å underbygge at påstanden til TS om kroppslukten til kollegaen antakelig stemmer og hvor mye det påvirker arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: acf6a...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 22.21):

Jeg jobber på en helseklinikk der vi går i sivile klær. Vi har nylig fått en ny kollega, hun er veldig hyggelig og flink. Problemet er at hun lukter "overgangsalder" i mangel av et bedre ord. Lukten sitter igjen i lunsjrommet og i gangene, jeg vemmes av dette. Det er ikke svettelukt men sånn søtlig ubehagelig kroppslukt.

Jeg vurderer nesten å ta det forsiktig opp med sjefen, redd kollegaen min skal bli veldig såret. Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 5e44c...282

Jeg jobber sammen med ei som lukter sur f***e, så jeg vet hvordan du har det. Hun er hyggelig, søt og alt det der, men hun stinker. 

Anonymkode: 6a3b4...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber sammen med ei som lukter sur f***e, så jeg vet hvordan du har det. Hun er hyggelig, søt og alt det der, men hun stinker. 

Anonymkode: 6a3b4...3a1

Idag kunne jeg luktet at hun var kommet på jobben tidligere enn meg når jeg var kommet inn i garderoben...

Jeg har bestemt meg å la det være, så får sjefen selv legge merke til det. Jeg lukker kontordøra mi og setter meg litt unna i lunsjen. 

Nuttery skrev (11 timer siden):

Jeg er helsepersonell og skjønner også godt hvilken lukt du mener. Dessverre tror jeg ikke den har noe spesifikt overgangsalderen å gjøre.

Jeg tror det delvis er en kombinasjon av noe sjelden/lite grundig kroppsvask, tøy som brukes litt for lenge, søtlige såper/parfymer som blir liggende på huden (gjerne dufter som blir litt "ufriske" etter en stund, f.eks rose), og det evinnelige med at huden endrer sammensetning når man blir eldre. 

Min mor har begynt å lukte litt slik, og hun er i midten av 60-årene.

Dette er spot on lukten jeg mener.

Anonymkode: 5e44c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...