Gå til innhold

Helt ny kollega som lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som lukter slik du beskriver. Klarer ikke helt å beskrive den, for har ikke kjent liknende. Men det lukter altså helt grusomt, og veldig intenst. Jeg jobber på kontor, og er hun innom kontoret mitt så henger denne lukten igjen. Det er som du beskriver, en litt søtlig lukt. Dama er overvektig og i rett alder for overgangsalderen. 
 

Hvor lenge lukter de sånn da? Jeg blir kvalm og uvel av å være i samme rom som vedkommende. Hun ser renslig ut, og lukter like uutholdelig hver dag, så tror ikke det har noe med renslighet å gjøre. 

Anonymkode: 5073e...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Made4u

Vil betegne din ømfintlige nese for et problem her også, ikke normalt å sniffe seg frem og lage slike drama du vurderer nå vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp med henne, hadde ikke orket å gå rundt å inhalere dårlig kroppslukt, hadde blitt kvalm og måtte sykemeldt meg.Utgangspunktet er dette noe sjefen din burde tatt opp med henne, hvordan fikk hun denne jobben ? må vel ha luktet under intervju.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

... og kreftlukt er gjerne søtlig og kvalm. Men da er man gjerne døden nær når vi mennesker kan lukte kreften. 

Anonymkode: 5e519...a46

Kanskje et dumt spørsmål: men har kreft en bestemt lukt?😳

Anonymkode: 4597a...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg luktet vondt ville jeg gjerne få vite om det, for lukt er som dere skriver sjenerende. Finn en fin måte å legg det frem på. 

Anonymkode: 24ab7...a77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om jeg luktet vondt ville jeg gjerne få vite om det, for lukt er som dere skriver sjenerende. Finn en fin måte å legg det frem på. 

Anonymkode: 24ab7...a77

I utgangspunktet ville jeg også visst det. Men i dette tilfellet, hvis det er kroppslukten hennes, hva kan hun gjøre med det da?

Anonymkode: c76d5...12d

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt henne. Men spurt henne veldig diskret, ut i fra omsorg, og ikke utifra at det er ekkelt.

Du kan ta en hvit løgn og si til henne at du har en ekstra sterk luktesans, som får med seg selv de minste lukter. Du lurer på om hun bruker en spesiell parfyme eller dusjsåpe eller vaskemiddel? Da du har bemerket deg en ukjent, søtlig lukt. Og siste gang du var borti denne lukten, så var vedkommende syk. Så kan du jo spørre om alt går bra. Beklage for den ukomfortable praten, men at du bare ble litt bekymret. Eller noe lignende.

Jeg tror bare det at en person blir bevisst på at andre kan kjenne sin egen kroppslukt, er såpass kleint at det skal ikke mye til før de selv setter i gang tiltak dersom de har slurvet med f.eks rene klær eller deodorant osv. Spesielt en kvinne.

Men om denne lukten faktisk kommer fra at hun er syk (eller er i overgangsalderen) da er det jo ingenting man kan gjøre med saken. Da er det jo faktisk synd i henne. I såfall går det kanskje ann å ta en prat med sjefen. Kanskje noe kan gjøres i form av inneklima...?

Men jeg ville kanskje sagt det til henne personlig. Å si det videre til sjefen er jo kanskje litt kjipt. Da kan vedkommende sitte igjen å lure på hvorfor ingen sa noe før? Hvor mange kjente egentlig denne lukta? Hun kan føle seg utenfor. Kanskje ville hun likt å få muligheten til å forklare seg (om hun faktisk er syk eller det er andre årsaker).

Anonymkode: 8492f...985

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mulig det er du som er problemet?? Aldri hørt om egen lukt av overgangsalder.....kanskje du har en litt for sart nese? Hold det for deg selv,så slipper du å fremstå som en klovn.

Anonymkode: 951bd...3e7

Jeg er litt usikker på om TS mener den samme lukten som jeg tenker på, men jeg har også kjent at en del eldre damer lukter samme lukt. Kjenner meg ikke igjen i at de ofte er sengeliggende og overvektige, som noen sier, men det er altså eldre damer, vil si fra 55-60 og oppover, både i jobb og ikke. Fellestrekkene jeg ser, er alder, litt "satte", "kjerringaktige", ikke spreke og ungdommelige, som noen eldre også kan være. Synes ikke lukten er ekstremt plagsom, men jeg kjenner den jo.

Men hvis det er den samme lukten jeg mener,  går jeg ut fra at de det gjelder ikke kan gjøre noe med det uansett, så det vil jo bare gjøre vondt verre å konfrontere dem med det. Tror nok TS og andre bare må finne seg i at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I utgangspunktet ville jeg også visst det. Men i dette tilfellet, hvis det er kroppslukten hennes, hva kan hun gjøre med det da?

Anonymkode: c76d5...12d

Dusje oftere, vaske håret oftere. Vaske klærne etter bruk, og henge det opp slik at det ikke ligger i maskinen. Kjøre renseprogram på vaskemaskinen. Skifte sengetøy oftere, kanskje kjøpe ny dyne, pute eller madrass dersom de er gule og flekkete. Lufte rommet hun sover i og oppbevarer klærne i. Lufte dyna ut av vinduet. Åpne opp klesskapet, installere trådkurver dersom hun har lukkede hyller eller skuffer. 

Alle disse tingene minimerer lukt.

Man kan se på kostholdet. Spiser hun lavkarbo?

Dersom hun har infeksjoner av noe slag, spesielt i underlivet, så burde det behandles.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg vet hva du snakker om. Men om «overgangsalder» har en lukt, hva skal denne nye kollegaen liksom gjøre med det? Du sier selv det ikke er snakk om at personen ikke vasker seg eller no. Hva skal man da gjøre? Om det er den særegne lukta til personen, hva er løsningen? At de aldri kan omgås andre mennesker igjen?

Om man har et yrke der man jobber med folk kan man ikke/bør man ikke bruke parfyme, da det er flere mennesker som er allergiske mot parfyme og som får store reaksjoner på det.

Så hva vil du oppnå med å si dette til arbeidsgiver? Hvor tenker du at denne saken skal ende? For en særegen lukt får man faktisk ikke gjort så mye med.

Anonymkode: 69425...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Dusje oftere, vaske håret oftere. Vaske klærne etter bruk, og henge det opp slik at det ikke ligger i maskinen. Kjøre renseprogram på vaskemaskinen. Skifte sengetøy oftere, kanskje kjøpe ny dyne, pute eller madrass dersom de er gule og flekkete. Lufte rommet hun sover i og oppbevarer klærne i. Lufte dyna ut av vinduet. Åpne opp klesskapet, installere trådkurver dersom hun har lukkede hyller eller skuffer. 

Alle disse tingene minimerer lukt.

Man kan se på kostholdet. Spiser hun lavkarbo?

Dersom hun har infeksjoner av noe slag, spesielt i underlivet, så burde det behandles.

Og du tar en antagelse om at denne personen inne gjør ting som normale mennesker gjør?

Hva om alt du skriver her gjøres av denne personen? En særegen lukt vil alltid være der. Den går ikke bort bare man vasker seg.

Og infeksjoner? Om en person har en infeksjon av noe slag, selvsagt gjøres det ble med det.

Det er faktisk grenser for hva en person skal måtte gjøre. Her må den andre parten lære seg å lukke nesen rett og slett.

Anonymkode: 69425...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettervært som man blir eldre vil vi alle lukte «gammelt» det er ikke noe å gjøre noe med da det er en del av den naturlige aldringsprosessen, det har med fettsyre produksjonen i huden og redusksjon av antioksidant produksjon å gjøre 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og du tar en antagelse om at denne personen inne gjør ting som normale mennesker gjør?

Hva om alt du skriver her gjøres av denne personen? En særegen lukt vil alltid være der. Den går ikke bort bare man vasker seg.

Og infeksjoner? Om en person har en infeksjon av noe slag, selvsagt gjøres det ble med det.

Det er faktisk grenser for hva en person skal måtte gjøre. Her må den andre parten lære seg å lukke nesen rett og slett.

Anonymkode: 69425...3e7

Personen jeg siterte spurte hva man kan gjøre med lukt, jeg svarte på det. Jeg har ikke sagt at det er fasiten i TS's tilfelle......... 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (2 timer siden):

Personen jeg siterte spurte hva man kan gjøre med lukt, jeg svarte på det. Jeg har ikke sagt at det er fasiten i TS's tilfelle......... 🤦‍♀️

Jeg skrev "..hvis det er kroppslukten hennes, hva kan hun gjøre med det da?"

Implisitt svar: Det er ingenting man kan gjøre med det. 

 

TS er den som må tilpasse seg seg.

Anonymkode: c76d5...12d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje et dumt spørsmål: men har kreft en bestemt lukt?😳

Anonymkode: 4597a...a3a

Kommer an på type. Hunder kan trenes opp til å lukte kreft i tidlig stadium. Noe som burde vært brukt i screening og reddet mange.

Anonymkode: a0b67...864

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (4 timer siden):

Personen jeg siterte spurte hva man kan gjøre med lukt, jeg svarte på det. Jeg har ikke sagt at det er fasiten i TS's tilfelle......... 🤦‍♀️

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev "..hvis det er kroppslukten hennes, hva kan hun gjøre med det da?"

Implisitt svar: Det er ingenting man kan gjøre med det. 

 

TS er den som må tilpasse seg seg.

Anonymkode: c76d5...12d

Men det var ellers en god liste du presenterte, over ting man faktisk kan gjøre noe med. 

Anonymkode: c76d5...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

Men det var ellers en god liste du presenterte, over ting man faktisk kan gjøre noe med. 

Anonymkode: c76d5...12d

Det er jo vanskelig å si hva som er kroppslukt og hva som kommer av klærne tenkte jeg.

Mange oppbevarer klær veldig innestengt, det får også en lukt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har en kollega som lukter slik du beskriver. Klarer ikke helt å beskrive den, for har ikke kjent liknende. Men det lukter altså helt grusomt, og veldig intenst. Jeg jobber på kontor, og er hun innom kontoret mitt så henger denne lukten igjen. Det er som du beskriver, en litt søtlig lukt. Dama er overvektig og i rett alder for overgangsalderen. 
 

Hvor lenge lukter de sånn da? Jeg blir kvalm og uvel av å være i samme rom som vedkommende. Hun ser renslig ut, og lukter like uutholdelig hver dag, så tror ikke det har noe med renslighet å gjøre. 

Anonymkode: 5073e...1b1

Du har både fordommer mot din nye kollega og damer i overgangsalderen... 

Anonymkode: 4bfbe...3d2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Overgangsalderlukt? Aldri hørt om, og det er bare rart hvis det er bare du som merker lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir veldig varme når de kommer i overgangsalderen. Bruker man tøy av polyester, vil dette fungere omtrent som å ha på seg en plastpose. Man svetter, fordi det ikke puster. Lukt setter seg godt i polyesterklær, man får liksom ikke vasket det bort. Så hvis hun går i klær av billig kvalitet, kan det rett og slett være disse som lukter, selv om hun er renslig ellers.

Anonymkode: d43a0...2f0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...