Gå til innhold

Helt ny kollega som lukter vondt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber på en helseklinikk der vi går i sivile klær. Vi har nylig fått en ny kollega, hun er veldig hyggelig og flink. Problemet er at hun lukter "overgangsalder" i mangel av et bedre ord. Lukten sitter igjen i lunsjrommet og i gangene, jeg vemmes av dette. Det er ikke svettelukt men sånn søtlig ubehagelig kroppslukt.

Jeg vurderer nesten å ta det forsiktig opp med sjefen, redd kollegaen min skal bli veldig såret. Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 5e44c...282

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

aldri hørt at overgangsalderen fører med seg en egen lukt?? 

Anonymkode: d77b9...c55

• Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

? Søtlig lukt som ikke er parfyme?

Anonymkode: d16a7...b56

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

? Søtlig lukt som ikke er parfyme?

Anonymkode: d16a7...b56

Ja, det er ikke parfyme eller svettelukt. Men utvasket kropp, som jeg kun har luktet før når kvinner er i overgangsalderen. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

mener å huske at slik lukt kan være tegn på sykdom, men husker ikke hvilken

Anonymkode: 49b9b...91e

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

mener å huske at slik lukt kan være tegn på sykdom, men husker ikke hvilken

Anonymkode: 49b9b...91e

Acetonlukt er diabetes, og fiskelukt kan være baktriell vaginose, men dette lukter overgangsalder rett og slett. Hun skifter sikkert ikke tøy ofte nok.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

FunnyBoy123

Hun lukter overgangsalder? Den var ny! 😂 Den skal jeg begynne å bruke på damen! 🤪 Neida. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

"Ta opp med sjefen" at hun lukter hva du mener er overgangsalder? 😄 

Anonymkode: 02008...88e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Og hva tenker du å oppnå med å ta det opp med sjefen? Og er dette virkelig ditt første møte med noen som lukter rart? 

Anonymkode: c3674...16b

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Acetonlukt er diabetes, og fiskelukt kan være baktriell vaginose, men dette lukter overgangsalder rett og slett. Hun skifter sikkert ikke tøy ofte nok.

... og kreftlukt er gjerne søtlig og kvalm. Men da er man gjerne døden nær når vi mennesker kan lukte kreften. 

Anonymkode: 5e519...a46

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hun lukter så sterkt at det er plagsomt , jeg synes også det er leit for pasientene våre. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FunnyBoy123
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun lukter så sterkt at det er plagsomt , jeg synes også det er leit for pasientene våre. 

Men kjære deg, da er det jo bare til å si ifra på en diskret måte?
Eller henge opp en lapp på inngangsdøren "overgangsalders-lukt ikke tillatt".😂

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette med lukter er en vanesak, og dersom du jobber med pasienter bør du venne deg til at ikke alle lukter likt, først som sist. Det er grenser for hvor sart man kan være, når man jobber med mennesker. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva er disse kommentarene? Jeg jobber i helsevesenet og jeg skjønner akkurat hva slags lukt du mener. Dette er typisk for litt overvektige kvinner i overgangsalderen som gjerne er mye sengeliggende og ikke skifter klær eller sengetøy ofte. Det er akkurat den søtlige, ubekvemme lukten som TS beskriver. 

Dere som ikke klarer å sette dere inn i det får ta dere noen vakter på en somatisk avdeling før dere lirer av dere noen latterlige kommentarer. 

Jeg ville ikke ha tatt det opp med arbeidsgiver da kroppslukt fordi jeg synes det er upassende, men jeg VET at flere av mine kollegaer ville både ha tatt det opp med arbeidsgiver og tatt det opp med den personen fordi sjenerende kroppslukt ER PLAGSOMT. Det er helt forferdelig å gå gjennom en hel arbeidsdag med en sjenerende kroppslukt rundt seg. ALLE mine kollegaer nevner det når vi får pasienter som lukter svært sjenerende, og vi setter inn TILTAK for å skjerme pasientene rundt samt oss selv. 

Lykke til. Det er ikke så lett, men hev deg i alle fall over de kommentarene her inne som latterliggjør det. De vet ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: acf6a...366

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette med lukter er en vanesak, og dersom du jobber med pasienter bør du venne deg til at ikke alle lukter likt, først som sist. Det er grenser for hvor sart man kan være, når man jobber med mennesker. 

Personlig jobber jeg på en kreftavdeling, og vi vet godt at pasienter med ca. recti og spesielt ca. ani har en spesiell kroppsduft som oppleves sjenerende. Vi setter inn tiltak i form av at pasienten får enkeltrom både på poliklinisk behandling og ved innleggelse slik at vi skjermer andre pasienter. Det er ikke uvanlig og handler ikke om å være "sart". Andre pasienter med kreft kan gjerne reagere enda mer på lukter og bli kvalm enn friske mennesker gjør, så det er ekstra viktig for denne pasientgruppen at vi sørger for et nøytralt inneklima uten sterke dufter. 

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er disse kommentarene? Jeg jobber i helsevesenet og jeg skjønner akkurat hva slags lukt du mener. Dette er typisk for litt overvektige kvinner i overgangsalderen som gjerne er mye sengeliggende og ikke skifter klær eller sengetøy ofte. Det er akkurat den søtlige, ubekvemme lukten som TS beskriver. 

Dere som ikke klarer å sette dere inn i det får ta dere noen vakter på en somatisk avdeling før dere lirer av dere noen latterlige kommentarer. 

Jeg ville ikke ha tatt det opp med arbeidsgiver da kroppslukt fordi jeg synes det er upassende, men jeg VET at flere av mine kollegaer ville både ha tatt det opp med arbeidsgiver og tatt det opp med den personen fordi sjenerende kroppslukt ER PLAGSOMT. Det er helt forferdelig å gå gjennom en hel arbeidsdag med en sjenerende kroppslukt rundt seg. ALLE mine kollegaer nevner det når vi får pasienter som lukter svært sjenerende, og vi setter inn TILTAK for å skjerme pasientene rundt samt oss selv. 

Lykke til. Det er ikke så lett, men hev deg i alle fall over de kommentarene her inne som latterliggjør det. De vet ikke hva du snakker om. 

Men her er det jo snakk om en kollega, ikke en pasient?

Anonymkode: e901d...907

• Liker 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, jeg også skjønner nøyaktig hvilken lukt det er snakk om. Bestemor luktet sånn også. 

Selv hadde jeg tatt det opp direkte, på en svært diskret måte. 

Anonymkode: 6c4c6...e2d

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber på en helseklinikk der vi går i sivile klær. Vi har nylig fått en ny kollega, hun er veldig hyggelig og flink. Problemet er at hun lukter "overgangsalder" i mangel av et bedre ord. Lukten sitter igjen i lunsjrommet og i gangene, jeg vemmes av dette. Det er ikke svettelukt men sånn søtlig ubehagelig kroppslukt.

Jeg vurderer nesten å ta det forsiktig opp med sjefen, redd kollegaen min skal bli veldig såret. Vanskelig situasjon. 

Mulig det er du som er problemet?? Aldri hørt om egen lukt av overgangsalder.....kanskje du har en litt for sart nese? Hold det for deg selv,så slipper du å fremstå som en klovn.

Anonymkode: 951bd...3e7

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...