Gå til innhold

Sprøyte-vektreduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disse medisinene fungerer jo ikke av seg selv, men skal brukes i en prosess der man samtidig øker aktivitetsnivået og senker matinntaket. 
 

Du har et rimelig enkelt syn på overvektsproblematikk, @Hr. Aktiv.
Fedme er en kronisk sykdom. Hadde du satt spørsmålstegn ved hvorfor en med diabetes1 hadde fått insulin? 

Anonymkode: e4c4e...db9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 3 ulike hormonforstyrrelser hvorav den ene er ekstremt lavt stoffskifte, og en annen som påvirker metabolismen i såpass grad, at vedlikeholdskalorier ligger på ca. 1200 kcal i døgnet, med moderat aktivitet.
Da er det drøyt å skulle spise noe særlig mindre, i tillegg til at det hormonelle gjør at jeg både holder på vann og må justere medisiner hele tiden.

I hele mars og april måned var jeg ekstremt aktiv og gikk mellom 15-20k skritt per dag, trente fullkroppsprogram + kardio på treningssenter 4x i uken og spiste godt under vedlikeholdskaloriene. Resultatet? -2 kg. Det hadde vært veldig fint å bare medisinere meg ned i vekt, men når man ikke har overspisingsproblemer eller bare "trenger å bevege seg mer" så hjelper jo ikke det.

Men, så er det selvsagt slik at jeg er i en ekstrem særstilling og har hatt det slik i mange år og blitt operert flertall ganger for problemene mine. Jeg bare vil at de som tror at man er lat og glupsk skal vite at det finnes en hel del hormonelle plager som vanskeliggjør vektnedgang enormt.

Anonymkode: e7d9d...c9e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Disse medisinene fungerer jo ikke av seg selv, men skal brukes i en prosess der man samtidig øker aktivitetsnivået og senker matinntaket. 
 

Du har et rimelig enkelt syn på overvektsproblematikk, @Hr. Aktiv.
Fedme er en kronisk sykdom. Hadde du satt spørsmålstegn ved hvorfor en med diabetes1 hadde fått insulin? 

Anonymkode: e4c4e...db9

Igjen draes debatten og argumenteringen til en retning jeg ikke har ytret. Selvfølgelig er diabetes 1 en sykdom og må medisineres. Fedme er ikke det. Det er et vrangkjørt kosthold og lite mosjon satt i system og er reverserbart ved mosjon og riktig kosthold. Problemet er å få disse folkene som lider av det til å forstå akkurat det. Derfor er letteste utvei det beste tror de fleste da nesten alle ønsker å fortsatt sitte i sofaen og bli slank. Det er jo tross alt bedre det enn å være ute å bli svett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Igjen draes debatten og argumenteringen til en retning jeg ikke har ytret. Selvfølgelig er diabetes 1 en sykdom og må medisineres. Fedme er ikke det. Det er et vrangkjørt kosthold og lite mosjon satt i system og er reverserbart ved mosjon og riktig kosthold. Problemet er å få disse folkene som lider av det til å forstå akkurat det. Derfor er letteste utvei det beste tror de fleste da nesten alle ønsker å fortsatt sitte i sofaen og bli slank. Det er jo tross alt bedre det enn å være ute å bli svett. 

Men trening er beviselig en liten del av vekttap, lavt kalori inntak er. Nå er ikke jeg tjukk, men iflg mine apper forbruker jeg ca 200 kcal på å gå daglig mellom 12-18000 skritt (en ikke-sitte-stikkende jobb). Det er ikke spesielt mye kcal. Å gå en tur eller lignende er en dråpe i havet, det må isåfall mye hardere skyts til og man må helst da sette av minst 1-2 timer på hard trening for skikkelige resultater. Den eneste realistiske treningen med noe langsiktig effekt er hard styrke. Jeg målte at min BMR gikk opp fra 1540 til 1650 iløpet av en periode jeg trente hardt og økte muskelmassen fra normal til høy.

Jeg er helt for sprøyter for de som ikke klarer ellers å dedikere seg til lav kalori i kombinasjon med hard trening.

Anonymkode: a7fb0...9b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men trening er beviselig en liten del av vekttap, lavt kalori inntak er. Nå er ikke jeg tjukk, men iflg mine apper forbruker jeg ca 200 kcal på å gå daglig mellom 12-18000 skritt (en ikke-sitte-stikkende jobb). Det er ikke spesielt mye kcal. Å gå en tur eller lignende er en dråpe i havet, det må isåfall mye hardere skyts til og man må helst da sette av minst 1-2 timer på hard trening for skikkelige resultater. Den eneste realistiske treningen med noe langsiktig effekt er hard styrke. Jeg målte at min BMR gikk opp fra 1540 til 1650 iløpet av en periode jeg trente hardt og økte muskelmassen fra normal til høy.

Jeg er helt for sprøyter for de som ikke klarer ellers å dedikere seg til lav kalori i kombinasjon med hard trening.

Anonymkode: a7fb0...9b0

Jeg synes du har helt rett, og ut i fra alt jeg har lest og forstått, er det mye bedre med sprøyter enn å operere seg! Det kan jeg med hånden på hjertet si fordi jeg har opererert meg selv, og angrer og har ødelagt livet mitt av slankeoperasjon. Å fjerne friske organer fra folk fordi de er i overkant store, før man har sjekket noe som helst hormonelt, gitt dem sånne sprøyter eller hjulpet dem med underliggende helseplager/spiseforstyrrelser - burde være ULOVLIG. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 timer siden):

Igjen draes debatten og argumenteringen til en retning jeg ikke har ytret. Selvfølgelig er diabetes 1 en sykdom og må medisineres. Fedme er ikke det. Det er et vrangkjørt kosthold og lite mosjon satt i system og er reverserbart ved mosjon og riktig kosthold. Problemet er å få disse folkene som lider av det til å forstå akkurat det. Derfor er letteste utvei det beste tror de fleste da nesten alle ønsker å fortsatt sitte i sofaen og bli slank. Det er jo tross alt bedre det enn å være ute å bli svett. 

Selvsagt er fedme en sykdom. At du mener, føler eller tenker noe annet er 100% irrelevant. 
 

Her er et lite knippe vitenskapelige artikler som kanskje kan gi deg litt innsikt i et felt du tydeligvis har svært begrenset kunnskap om. Disse fant jeg i løpet av ca 2 minutter, så det er garantert mer der de kommer fra. 

https://forskning.no/overvekt-partner-hormoner/fedme-er-en-kronisk-sykdom/282985

https://indremedisineren.no/2019/12/sykelig-overvekt-en-multimorbid-kronisk-sykdom-med-biopsykososiale-konsekvenser/

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2015/02/12/217654/fedme-er-en-kronisk-sykdom-som-det-er-vanskelig-a-behandle?redirect=true (ABCnyheter er selvsagt ikke en spesielt kredibel kilde, men den er spot on på din forenklede oppfatning, og inneholder en lenke til mer kredible the Lancet: https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(15)00009-1/fulltext )

https://www.fysioterapeuten.no/mener-fedme-er-en-kronisk-sykdom/114668
 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002822398007044
 

https://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/731685/

Anonymkode: e4c4e...db9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men trening er beviselig en liten del av vekttap, lavt kalori inntak er. Nå er ikke jeg tjukk, men iflg mine apper forbruker jeg ca 200 kcal på å gå daglig mellom 12-18000 skritt (en ikke-sitte-stikkende jobb). Det er ikke spesielt mye kcal. Å gå en tur eller lignende er en dråpe i havet, det må isåfall mye hardere skyts til og man må helst da sette av minst 1-2 timer på hard trening for skikkelige resultater. Den eneste realistiske treningen med noe langsiktig effekt er hard styrke. Jeg målte at min BMR gikk opp fra 1540 til 1650 iløpet av en periode jeg trente hardt og økte muskelmassen fra normal til høy.

Jeg er helt for sprøyter for de som ikke klarer ellers å dedikere seg til lav kalori i kombinasjon med hard trening.

Anonymkode: a7fb0...9b0

Til det siste avsnittet ditt: 

det ser ut til å være en oppfatning om at saxenda og ozempic (sprøyter) fungerer magisk og helt på egen hånd. Det gjør de ikke. De SKAL inngå i et behandlingsforløp der det samtidig er fokus på mer aktivitet og mindre kalorier. 

Anonymkode: e4c4e...db9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (På 13.5.2022 den 11.43):

Tror du bør lese deg litt før du begynner å argumentere noe mere her. :)

Artig med litt projisering på en lørdag formiddag.

For å si det på en enklere måte: det smalt fra rette ræva. 

Anonymkode: e4c4e...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt er fedme en sykdom. At du mener, føler eller tenker noe annet er 100% irrelevant. 
 

Her er et lite knippe vitenskapelige artikler som kanskje kan gi deg litt innsikt i et felt du tydeligvis har svært begrenset kunnskap om. Disse fant jeg i løpet av ca 2 minutter, så det er garantert mer der de kommer fra. 

https://forskning.no/overvekt-partner-hormoner/fedme-er-en-kronisk-sykdom/282985

https://indremedisineren.no/2019/12/sykelig-overvekt-en-multimorbid-kronisk-sykdom-med-biopsykososiale-konsekvenser/

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2015/02/12/217654/fedme-er-en-kronisk-sykdom-som-det-er-vanskelig-a-behandle?redirect=true (ABCnyheter er selvsagt ikke en spesielt kredibel kilde, men den er spot on på din forenklede oppfatning, og inneholder en lenke til mer kredible the Lancet: https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(15)00009-1/fulltext )

https://www.fysioterapeuten.no/mener-fedme-er-en-kronisk-sykdom/114668
 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002822398007044
 

https://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/731685/

Anonymkode: e4c4e...db9

Ja her kommer det ikke noe frem at det jeg sier er feil, men underbygger heller mine argumenter. Jeg har aldri nevnt at du ikke kan gå sulten, men sånn helsemessig er det å gå sulten, aktiv og slank bedre enn å være stappmett, inaktiv og feit. Men dere velger selv hva som er viktigst. 

Du får ingenting lett her i livet selv ikke en slank kropp selv om noen her inne velger å tro på akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ozempic selv og elsker det. Har fått ett normalt liv. 

Tror det blir vanligere etterhvert.

Anonymkode: fe0d1...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (13 minutter siden):

Ja her kommer det ikke noe frem at det jeg sier er feil, men underbygger heller mine argumenter. Jeg har aldri nevnt at du ikke kan gå sulten, men sånn helsemessig er det å gå sulten, aktiv og slank bedre enn å være stappmett, inaktiv og feit. Men dere velger selv hva som er viktigst. 

Du får ingenting lett her i livet selv ikke en slank kropp selv om noen her inne velger å tro på akkurat det. 

Jøje meg, her var det trangt om saligheta. Det må være komfortabelt å være så enspora. Litt som tjukkaser som ikke orker å trene, er det med idioter som ikke orker å lese. 
 

Så du mener jeg underbygger alle dine fordommer om fedme ved de vedlagte artiklene. Da tror jeg du bør jobbe med leseforståelsen. 

Anonymkode: e4c4e...db9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til det siste avsnittet ditt: 

det ser ut til å være en oppfatning om at saxenda og ozempic (sprøyter) fungerer magisk og helt på egen hånd. Det gjør de ikke. De SKAL inngå i et behandlingsforløp der det samtidig er fokus på mer aktivitet og mindre kalorier. 

Anonymkode: e4c4e...db9

Jo, jeg forstår at det inngår. Men for å forklare; jeg har gått ned 60 kg på egenhånd, uten hjelpemidler og beholdt vekten nede. Det var ikke bare å legge om kostholdet bittelitt og gå mer tur- det var beinhardt, spesielt treningen var beinhard for å øke forbrenningen nevneverdig. 
Jeg var tjukk hele livet, fra jeg var barn. veide 130 kg på det største. 


For noen med samme problematikk vil slankeprosessen bli lettere med sprøyter, og ikke like lett å sprekke/gi opp. Da synes jeg sprøyter er helt kult, hvis det bidrar til å gå ned i vekt

Anonymkode: a7fb0...9b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mangidder å lese litt i de etterhvert utallige trådene om Ozempic og Saxenda her inne, så leser man at de som bruker gjerne uttrykker «er det sånn andre har det??» mht mat og metthet. Det er noe man ikke kan forstå om man ikke har vært der, og hva dette gjør for overvektige som har problemer med mat. 
Ja, alle vet «spise mindre, bevege seg mer», men når man går rundt og er veldig sulten hele tiden, magen rumler og man ikke klarer helt å konsentrere seg -HELE TIDEN- så blir det ganske uholdbart. Å slanke seg er «greit»; du vet at du må være sulten og ha det litt ubehagelig en stund for å nå målvekta. Men så når man den, og innser at man for alltid resten av livet faktisk må gå rundt og være sulten! Aldri får være mett igjen! For da øker vekta igjen! Da gir mange opp. Man kan ikke leve sånn. Derfor funker ikke slankekurer. Ikke alltid pga dårlige vaner, men fordi det er noe som inne fungerer med sult-/metthetsfølelsen. 
 

Jeg kan spise to skiver til frokost halv åtte, og klokken 9.30 kan jeg være så sulten at magen rumler høyt og jeg bare tenker på mat. Jeg har lunsj halv tolv. Klokken halv tolv spiser jeg to skiver, og er like sulten halv tre. Nei, det hjelper ikke å drikke vann 😉 Sånn har jeg det hver dag. På jobb går det greit, jeg har min tilmålte matpakke, men når jeg kommer hjem er jeg jo helt jævla utsultet! Og da får jeg omtrent blackout, hiver i meg maten og spiser en porsjon til, og det er først etterpå jeg tar innover meg hvor mye jeg har spist. 
Nå har jeg fått prøve ozempic. Jeg klarer meg uten frokost til lunsj, hvor jeg spiser mine to skiver. Jeg klarer meg frem til middag, og spiser normale porsjoner. Jeg har ingen tanker på mat fordi jeg ikke har den enorme ulvehungeren, og derfor overspiser jeg heller ikke ved måltider. Og jeg sier som andre som bruker dette: er det sånn normale folk har det?? Jeg har ingen problemer med å spise sunt, jeg har ingen sukkeravhengighet, jeg drikker «aldri» kalorier. Men jeg blir så jøvlig sulten! Ikke sugen; SULTEN! Og dette skjønner ikke f.eks Hr.Aktiv. 
 

Det er jo en grunn til at dette blir kalt en revolusjon for overvektige. 

Anonymkode: 395df...578

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Ja her kommer det ikke noe frem at det jeg sier er feil, men underbygger heller mine argumenter. Jeg har aldri nevnt at du ikke kan gå sulten, men sånn helsemessig er det å gå sulten, aktiv og slank bedre enn å være stappmett, inaktiv og feit. Men dere velger selv hva som er viktigst. 

Du får ingenting lett her i livet selv ikke en slank kropp selv om noen her inne velger å tro på akkurat det. 

Men du fremlegger det som at man bare må gå litt tur og spise litt mindre for å gå ned i vekt! 😄 og det er jo ofte veldig feil. 🙂

Anonymkode: a7fb0...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er litt som insulin for diabetikere og briller for de svaksynte.

Anonymkode: 395df...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du fremlegger det som at man bare må gå litt tur og spise litt mindre for å gå ned i vekt! 😄 og det er jo ofte veldig feil. 🙂

Anonymkode: a7fb0...9b0

Hva er feil med det? Spiser du mindre enn det du forbruker blir du slankere. Ved å røre seg så bidrar det til å sette mere fart i forbrenningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Hva er feil med det? Spiser du mindre enn det du forbruker blir du slankere. Ved å røre seg så bidrar det til å sette mere fart i forbrenningen. 

Det er overhodet ikke så enkelt. Hva legger du i å røre seg? Skal man bli slank hjelper det ikke å bare røre seg litt og spise litt mindre, det er en dråpe i havet.  Det må hardtrening til, hver dag, helst med hjelp fra PT. Man må også venne seg til å gå sulten og akseptere det. 

som nevnt. Jeg gikk ned 60 kg etter å ha vært overvektig siden jeg var barn. Jeg jobbet en periode redusert for å ha tid nok til å bygge opp nok muskelmasse for å få forbrenningen på et akseptabelt nivå. 

Hvor mange tror du har all denne motivasjonen klar? Sprøyte vil definitivt gjøre det lettere

Anonymkode: a7fb0...9b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er overhodet ikke så enkelt. Hva legger du i å røre seg? Skal man bli slank hjelper det ikke å bare røre seg litt og spise litt mindre, det er en dråpe i havet.  Det må hardtrening til, hver dag, helst med hjelp fra PT. Man må også venne seg til å gå sulten og akseptere det. 

som nevnt. Jeg gikk ned 60 kg etter å ha vært overvektig siden jeg var barn. Jeg jobbet en periode redusert for å ha tid nok til å bygge opp nok muskelmasse for å få forbrenningen på et akseptabelt nivå. 

Hvor mange tror du har all denne motivasjonen klar? Sprøyte vil definitivt gjøre det lettere

Anonymkode: a7fb0...9b0

Selvsagt må du være motivert for det. Står du imellom det å ha et ufunksjonabelt liv som tykk og utrent eller et fint liv i en slank og trent kropp så bør jo det i seg selv være motivasjon nok spør du meg?

Men klarer du ikke det er du heller ikke motivert nok for det. Må du ty til operasjoner og letteste vei så ender du opp som like tykk igjen etter en tid nettopp fordi du ikke har endret på det som da var grunnen til at gikk opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Selvsagt må du være motivert for det. Står du imellom det å ha et ufunksjonabelt liv som tykk og utrent eller et fint liv i en slank og trent kropp så bør jo det i seg selv være motivasjon nok spør du meg?

Men klarer du ikke det er du heller ikke motivert nok for det. Må du ty til operasjoner og letteste vei så ender du opp som like tykk igjen etter en tid nettopp fordi du ikke har endret på det som da var grunnen til at gikk opp i vekt. 

Men du må forstå at det ofte handler om å leve på stort kaloriunderskudd. Behandling som demper sult er jo bare bra!

Anonymkode: a7fb0...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men du må forstå at det ofte handler om å leve på stort kaloriunderskudd. Behandling som demper sult er jo bare bra!

Anonymkode: a7fb0...9b0

Ja all vektreduksjon handler om underskudd og jeg vet at det innebærer å gå sulten. Men vet du hva så finnes det noe du kan spise ubegrenset av selv på diett og det er grønnsaker og visse typer frukt. Mye bedre og mindre komplikasjoner medfører dette inntaket også. 

Men vil poengtere at det er opp til hver enkelt. Vil du ikke så vil du ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...