Gå til innhold

Sprøyte-vektreduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobben min nå går 8 av 30 stk på sprøyter for å gå ned i vekt (for å stabilisere blodsukkeret)

Er dette blitt normalt eller har det kommet noe ny forskning som gjør at så mange gjør det. Eller er det bare spesielt på jobben min😅

Har vurdert å prøve selv, men hater sprøyter 😅

Anonymkode: df507...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mysimba er piller og man kan få noe annet i sprøyteform.

Det stopper sultfølelsen og tankekjør om mat hele tiden. Men det betyr også at man må jobbe med seg selv for å ikke falle tilbake i gammel mønster.

Jeg har gått ned snart 30 kg på mysimba. Fordi uten er jeg sulten døgnet rundt. Hormonelt son gjør at uansett hvordan jeg spiser så er magen min sulten.

Anonymkode: 28a98...23b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (58 minutter siden):

Det er bedre med trening og mindre mat. 

Der er det absolutt. Men vektnedgang kan være veldig komplisert og vanskelig for mange. Samt overvekt kan true liv og helse. Da er der godt vi har medisiner som kan hjelpe. Vi har jo medisiner for det meste, så hvorfor ikke bruke medisiner for vektnedgang når overvekt er en av de største årsakene til sykdom og dødsfall i Norge? 

Anonymkode: 85341...9c9

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der er det absolutt. Men vektnedgang kan være veldig komplisert og vanskelig for mange. Samt overvekt kan true liv og helse. Da er der godt vi har medisiner som kan hjelpe. Vi har jo medisiner for det meste, så hvorfor ikke bruke medisiner for vektnedgang når overvekt er en av de største årsakene til sykdom og dødsfall i Norge? 

Anonymkode: 85341...9c9

Fordi medisin har bivirkninger og du gjør heller ingenting med årsaken til sykdommen/problemet. Ved å begynne å gå/mosjonere så har du endret ett negativt mønster til noe positivt. Kroppen har mye bedre av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Fordi medisin har bivirkninger og du gjør heller ingenting med årsaken til sykdommen/problemet. Ved å begynne å gå/mosjonere så har du endret ett negativt mønster til noe positivt. Kroppen har mye bedre av det. 

Det hjelper ikke å gå seg en tur for å få bukt med spiseforstyrrelser eller lignende problematisk forhold til mat.

Anonymkode: 946ae...7ba

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hjelper ikke å gå seg en tur for å få bukt med spiseforstyrrelser eller lignende problematisk forhold til mat.

Anonymkode: 946ae...7ba

Jo da, det hjelper faktisk. Har erfaring med det selv.

Anonymkode: 8bdb2...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det hjelper ikke å gå seg en tur for å få bukt med spiseforstyrrelser eller lignende problematisk forhold til mat.

Anonymkode: 946ae...7ba

Tror du bør lese deg litt før du begynner å argumentere noe mere her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 timer siden):

Fordi medisin har bivirkninger og du gjør heller ingenting med årsaken til sykdommen/problemet. Ved å begynne å gå/mosjonere så har du endret ett negativt mønster til noe positivt. Kroppen har mye bedre av det. 

Jeg er helt enig med deg. Men for noen så er det nødvendig før de blir syke eventuelt stryker med. Å få kronisk sykdom fra dårlig livsstil gjør at man må gå på medisiner mest sannsynlig resten av livet kontra en liten stund for å gå ned i vekt/booster. 

Anonymkode: 85341...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke å gå seg en tur for å få bukt med spiseforstyrrelser eller lignende problematisk forhold til mat.

Anonymkode: 946ae...7ba

Du får ikke mysimba eller lignende uansett om du har spiseforstyrrelser.

Anonymkode: c8af5...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo da, det hjelper faktisk. Har erfaring med det selv.

Anonymkode: 8bdb2...d63

 

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Tror du bør lese deg litt før du begynner å argumentere noe mere her. :)

Seriøst? Gi meg kilder på at en rusletur hjelper mot spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 946ae...7ba

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til et par stykker selv, og de har gått ned endel i vekt.

De betaler alt selv, da de ikke var såpass overvektige at de fikk dekket det. Gjør det hos fastlege, men vet ikke hva kriteriene er.

Skulle gjerne hatt en sprøyte selv en gang uka i 4 uker for å gå ned de siste 5 kg😅

Anonymkode: a5a06...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Hr. Aktiv said:

Det er bedre med trening og mindre mat. 

Man må selvsagt gjøre dette for å gå ned i vekt. Dette er ikke noe vidundermiddel. Det eneste det gjør er å minske sultfølelsen, som gjør det enklere å spise mindre.

Anonymkode: 168d8...cc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (5 timer siden):

Det er bedre med trening og mindre mat. 

Ikke nødvendigvis, dumt å skjære alle over en kam. 

Anonymkode: 70238...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Seriøst? Gi meg kilder på at en rusletur hjelper mot spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 946ae...7ba

Fysisk fostring har hele menneskets levetid vært kjernen til en bedre psykisk helse. Trenden med dårlig psyke øker i takt med stillesitting.

Jeg trodde faktisk dette var noe alle visste?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må selvsagt gjøre dette for å gå ned i vekt. Dette er ikke noe vidundermiddel. Det eneste det gjør er å minske sultfølelsen, som gjør det enklere å spise mindre.

Anonymkode: 168d8...cc5

Det hjelper til med motivasjon og at du får relativt raskt visuelle inntrykk av å lykkes. Det bidrar til bedre psykisk helse og mestringsfølelse som igjen vil stagge en del sult. Men selvfølgelig vil du ikke klare redde alle for noen har tapt allerede. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, dumt å skjære alle over en kam. 

Anonymkode: 70238...b17

Det gjør nok det ser du. Unntaket er de som har bestemt seg for at det ikke virker. De kan man uansett ikke redde. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mysimba er piller og man kan få noe annet i sprøyteform.

Det stopper sultfølelsen og tankekjør om mat hele tiden. Men det betyr også at man må jobbe med seg selv for å ikke falle tilbake i gammel mønster.

Jeg har gått ned snart 30 kg på mysimba. Fordi uten er jeg sulten døgnet rundt. Hormonelt son gjør at uansett hvordan jeg spiser så er magen min sulten.

Anonymkode: 28a98...23b

prøvd å spise mindre måltider med mye proteiner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (8 timer siden):

Fysisk fostring har hele menneskets levetid vært kjernen til en bedre psykisk helse. Trenden med dårlig psyke øker i takt med stillesitting.

Jeg trodde faktisk dette var noe alle visste?

Det hjelper til med motivasjon og at du får relativt raskt visuelle inntrykk av å lykkes. Det bidrar til bedre psykisk helse og mestringsfølelse som igjen vil stagge en del sult. Men selvfølgelig vil du ikke klare redde alle for noen har tapt allerede. 

Det gjør nok det ser du. Unntaket er de som har bestemt seg for at det ikke virker. De kan man uansett ikke redde. 

Men de som har alvorlig spiseforstyrrelse, så hjelper virkelig ikke det å gå tur.

Jeg har hatt spiseforstyrrelse i de fleste versjoner i mange år. Og trent veldig mye, fra jeg var barn. Noen ganger så går det for langt og, så det ikke er sunt lenger.

Anonymkode: 6c3bc...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de som har alvorlig spiseforstyrrelse, så hjelper virkelig ikke det å gå tur.

Jeg har hatt spiseforstyrrelse i de fleste versjoner i mange år. Og trent veldig mye, fra jeg var barn. Noen ganger så går det for langt og, så det ikke er sunt lenger.

Anonymkode: 6c3bc...d28

Det du drar frem er en alvorlig psykisk sykdom og ingenting av det ts dro frem som jeg svarte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere med overspisingsproblematikk (når man har alvorlig overvekt, så ligger det som regel en spiseforstyrrelse i bunn) som har hatt positive erfaringer med Mysimba/Saxenda og lignende. Dere slanke, aktive "spis mindre kalorier og tren mer"- folk som ikke har slitt med vekten bør ikke uttale dere her.

Tidligere var slankeoperasjon den eneste løsningen dersom man ikke fikset vektnedgang på egenhånd. Nå har vi heldigvis flere muligheter i dag. Venninnen min har gått ned 20 kg i år av denne sprøyten. Hun har stabilisert blodsukkeret etter å ha fått en diabetes 2 diagnose, og har fått en mye bedre helse overall. Vi gikk fjelltur sammen denne uken, noe som var helt utenkelig for henne tidligere. 

Aktivitetsevne er ofte en konsekvens av stor vektnedgang, ikke omvendt. 

Anonymkode: 64f4c...e70

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...