Gå til innhold

Til dere som handler på ebay


Mrs_M

Anbefalte innlegg

Er det samme regler for toll og moms når man handler fra en privatperson ?? Skal bestille en ny barnevogn...Har jo tenkt å be selgeren skrive at det er en gave, verdien på vogna er rundt 1800 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er de samme reglene, men privatpersoner går ofte med på å skrive at det er en gave, eller å skrive en lavere verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at grensene gjelder ink frakt. Det kommer vel endel frakt på en vogn sånn...

Nei, det gjør de ikke. Grensene er uten frakt. Men hvis verdien av varen går over grensen, må du betale moms og eventuell toll på frakten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vær også klar over at tollvesenet beregner sine avgifter av varens verdi inkludert frakt. Noen leverandører sender varen til deg gratis, men de fleste plusser på for frakt."

http://www.adressa.no/forbruker/digital/article359471.ece

Orka ikke leite mer på toll.no for de sidene er jo helt ubruklige å finne frem på.

Ja, men det er det samme som jeg sier. Avgiftene beregnes av verdi+frakt. Derimot er det kun varens verdi som teller i forhold til grensene på 200 og 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er det samme som jeg sier.  Avgiftene beregnes av verdi+frakt.  Derimot er det kun varens verdi som teller i forhold til grensene på 200 og 1000 kroner.

Det er riktig som allium sier.

Til trådstarter; er du virkelig sikker på at det lønner seg å kjøpe barnevogn fra utlandet? Frakt må vel være nokså dyrt?

Men for all del, hvis du gjør det..så må avsender skrive verdien under 200. En så stor pakke er nesten garantert å havne i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, nå blir jeg usikker..Vogna koster 2500 her, og jeg får den for 1800 inkl frakt fra England. Selgeren har sagt at hun kan skrive at det er en gave, men litt kjipt hvis den blir stoppet allikevel...Tollerne kan vel ikke bevise at det ikke er en gave ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, nå blir jeg usikker..Vogna koster 2500 her, og jeg får den for 1800 inkl frakt fra England. Selgeren har sagt at hun kan skrive at det er en gave, men litt kjipt hvis den blir stoppet allikevel...Tollerne kan vel ikke bevise at det ikke er en gave ?

Men selv på gaver må man betale moms... Du kan jo ringe tollvesenet og spørre om hvordan et eventuelt worse case scenario blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be selgeren skrive gave og verdi under 1000 kroner utenpå pakken, for da skal den ikke bli stoppet av tollen. Det er lov å gi under 1000 kroner i gave til Norske beboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfaren min kjøpt et motorsykkel-sete (diger sak). Den kostet vel ca 2000-3000. Selv om avsenderen merket den som gave og skrev verdi under 1000 kroner, så ble den stoppet i tollen og han måtte betale moms. Tror muligens tollvesenet opererer med noenlunde reelle kostnader, en diamant kan visstnok ikke koste 30 kroner o.l. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfaren min kjøpt et motorsykkel-sete (diger sak). Den kostet vel ca 2000-3000. Selv om avsenderen merket den som gave og skrev verdi under 1000 kroner, så ble den stoppet i tollen og han måtte betale moms. Tror muligens tollvesenet opererer med noenlunde reelle kostnader, en diamant kan visstnok ikke koste 30 kroner o.l. ;)

Tollen opererer ikke med noen priser i det hele tatt, for man må betale moms av det som står på kvitteringen. Jeg hadde bedt personen som hadde sendt sete skrive en mail til de, og sagt at verdien på det setet ikke var mer enn for eksempel 900 kr, og det var en gave.

Verre er det faktisk ikke, og jeg har sjelden betalt moms. Bare til de som nekter å skrive at det er en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollen opererer ikke med noen priser i det hele tatt, for man må betale moms av det som står på kvitteringen. Jeg hadde bedt personen som hadde sendt sete skrive en mail til de, og sagt at verdien på det setet ikke var mer enn for eksempel 900 kr, og det var en gave.

Verre er det faktisk ikke, og jeg har sjelden betalt moms. Bare til de som nekter å skrive at det er en gave.

Det stod på pakken at verdien på setet var 900, allikevel ble det stoppet. Setet koster visstnok ca 5000 i Norge, så tollvesenet ville ha bevis for at den ble solgt for 900 kroner. Svigerfaren min gadd ikke å krangle om det, og det lønte seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...