Gå til innhold

Har du et råd som faktisk hjelper mot opplåst mage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/9/2022 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Prøvd å spist produkter med fiber og tatt olje. Ikke store hjelpen så langt..

Anonymkode: 911d1...a92

Fiber er vel noe av det verste som finnes for tarmen, altså knekkebrød, brød osv. Avhenger av hva du spiser såklart, og mengdene. 

Hva som hjelper avhenger helt hva du reagerer på. Å kutte ut melkeprodukter og gluten kan jo være en god start, mange reagerer på dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir verre av å spise mye fiber. Skikkelig grovt brød, hjemmelagde knekkebrød med mye frø og granola er det verste jeg kan spise, da blir jeg oppblåst, får luftsmerter og eksplosjonsartet promping. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiser «normalt» ser jeg gravid ut. Ikke så mye promp. Så prøver å drikke mye vann og spise litt mindre. Skal bevege meg litt mer. Så får jeg teste ut tipsene her. Starter med gresk yoghurt og havregryn samt kutte ut grønnsaker. Spesielt løk. Erstatte ost med makrell.  

Anonymkode: 911d1...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplåst, skriver du? Finn en nøkkel. 
 

Oppblåst, derimot…

Anonymkode: b34e4...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vidundermedisin er en teskje natron i vann sånn hist og her når man trenger det. Å unngå kullsyre er også bra og å drikke farris i stedet. 

Anonymkode: aa4ec...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust dypt inn mens du presser magen innover med magemusklene  og hold eller gjenta. 

Anonymkode: b7905...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir veldig i tvil. Noen steder står det spis fiber mot treg mage. Andre sier ikke spis fiber i det hele tatt. Har nemlig veldig treg mage samt oppblåst. Tenker et glass med linfrø ligget i vann over natten kan være greit å teste ut? Hvis ikke la være å spise havregrøt og andre fiberprodukter. Noen formeninger om dette? Har linfrøtrikset gått ut på dato? 

Anonymkode: 911d1...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Blir veldig i tvil. Noen steder står det spis fiber mot treg mage. Andre sier ikke spis fiber i det hele tatt. Har nemlig veldig treg mage samt oppblåst. Tenker et glass med linfrø ligget i vann over natten kan være greit å teste ut? Hvis ikke la være å spise havregrøt og andre fiberprodukter. Noen formeninger om dette? Har linfrøtrikset gått ut på dato? 

Anonymkode: 911d1...a92

Fiber mot treg mage er like nyttig tips som å stappe sagflis ned i rørene hvis vannet i vasken går treigt ned. 

Anonymkode: f92e3...d09

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fiber mot treg mage er like nyttig tips som å stappe sagflis ned i rørene hvis vannet i vasken går treigt ned. 

Anonymkode: f92e3...d09

For noe tull! Fiber er gull mot treg mage, du må bare drikke mye vann samtidig. 

Dette fiberhatet på KG er fullstendig latterlig. 

Anonymkode: a648f...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å gjøre seg opp en mening om en skal ha fiber eller kutte det ut ved å lese her. Men flertallet er for å kutte ut da. 

Anonymkode: 911d1...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke lett å gjøre seg opp en mening om en skal ha fiber eller kutte det ut ved å lese her. Men flertallet er for å kutte ut da. 

Anonymkode: 911d1...a92

Jeg har ibs og kjøpte noe fiber greier på helsekost butikk for å gjøre det bedre,ble myyye verre. For mye fiber=verre litt fiber=bedre tror jeg,men avhenger nok av tarmfloraen til folk.

Jeg har startet å ta disse https://behealthy.no/products/bio-life-bio-dophilus?variant=37604911044&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&cmp_id=16145732284&adg_id=138735216128&kwd=&device=m&gclid=Cj0KCQjwpv2TBhDoARIsALBnVnlYbe_f2w_0IGv3SEpP-TtGEXVd_jU_96GhOicYdL4dX92403-JMMwaAmv-EALw_wcB og ibs min er myyye bedre! Det gjelder også oppblåsthet men det går jo opp og ned i perioder da. Jeg tror jeg har en ekstremt reaktiv tarm i kombinasjon med for lite variasjon i tarmbakterier men dette er bare hva jeg tror...fastlegene kan jo ingenting om tarmsykdommer,såman må prøve seg frem. For meg hjelper det f.eks å drikke brus for da får jeg rapa opp mye gass, mitt problem er at jeg ikke får det ut og da gjør det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del unngå kunstig søtning!! 

Anonymkode: 738dc...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv Imogas, kjøpes på apoteket. 

Anonymkode: 6af91...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke lett å gjøre seg opp en mening om en skal ha fiber eller kutte det ut ved å lese her. Men flertallet er for å kutte ut da. 

Anonymkode: 911d1...a92

Det er stor forskjell på fiber i korn og fiber i frukt og grønt. Også er det indivduelt hva man reagerer på. Meieriprodukter og ting som inneholder gjær er også noe som kan bidra til fordøyelsesproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å fokusere veldig på fiber når man er opblåst, kan potensielt gjøre vondt værre. Men det kommer helt ann på matvaren/produktet.

Mange typer grønnsaker, spesielt rå grønnsaker, kan føre til oppblåsthet.
Mange typer kornprodukter kan gjøre det samme.
Kunstig søtning og sukker kan bidra.

Vurder utifra hva du spiser ellers. Spiser du mye grønnsaker? Prøv å spis mindre. Spiser du lite grønnsaker og mye annet (f.eks ris, pasta) så spis mere grønnsaker. Alle er forskjellige. Og har du en underliggende sykdom (intoleranse eller allergi) så kan det godt hende du må gjøre det motsatte enn det vi her på KG måtte anbefale.

Eliminasjonsteknikken. Det er nok rette veien å gå. Ville begynt med å kutte ut sukker/søtning. Deretter vurdert grønnsaker/brød.

Jeg vet mange som får bedre tarmhelse på lavkarbo.

Anonymkode: a53e3...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 16.01):

Samme her. Mye karbo gir hos meg mye luft og vann i kroppen.

Anonymkode: 64b2a...8f8

Her også👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slutte å spise er det eneste som fungerer mot luft/ oppblåsthet her i gården 🤣🤣

Anonymkode: 829fa...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 15.53):

Prøvd å spist produkter med fiber og tatt olje. Ikke store hjelpen så langt..

Anonymkode: 911d1...a92

Trener du? Dersom du ikke trener: tren kjernemuskulatur daglig (det holder med 5 minutter på stuegulvet). Og sørg for å trene mer «ordentlig» 3-5 ganger i uka. Uten bevegelse stagnerer faktisk fordøyelsen. Så mange med «dårlig fordøyelse» lider av helt enkel inaktivitet. 

Utover det bør du kutte ned kullsyreholdige drikker til et glass per dag som maks og tygge maten ordentlig. :) 

Anonymkode: 45ea3...2fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...