Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 9.22):

Nå satt ikke alle på klappstol, og alle spilte ikke fotball med ungene. Men ja, å være kaffegjest innebærer å være i kaffeselskap å få servert kaffe og kaker, skravle med folk, leke med ungene (som da gjerne er nevøer, nieser eller fadderbarn av deg) osv. Noen får sitte i sofaen, noen i godstol, noen på kjøkkenstol og ja, noen på klappstol (de prøver selvfølgelig vi sjøl å ta, slik at gjestene slipper).

Anonymkode: 22679...286

Poenget mitt var vel at bunad ikke passer i det hele tatt til den typen «selskap».

Anonymkode: 56248...850

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Poenget mitt var vel at bunad ikke passer i det hele tatt til den typen «selskap».

Anonymkode: 56248...850

Deg om det, her bærer vi bunaden med stolthet, også i konfirmasjonsselskap som blir holdt hjemme hos folk som ikke har råd til å leie lokale 😊

Anonymkode: 22679...286

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gått hele dagen å ventet på dette. Brukt tid på bunad for å spise ett kakestykke 

Anonymkode: fb15e...1fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 10.26):

Deg om det, her bærer vi bunaden med stolthet, også i konfirmasjonsselskap som blir holdt hjemme hos folk som ikke har råd til å leie lokale 😊

Anonymkode: 22679...286

Nå må du gi deg, det har vel ingenting med saken å gjøre. Jeg har holdt tre konfirmasjoner hjemme selv, laget all mat og det ble flotte selskaper. Mye mer personlig enn i leid lokale. Både jeg og mange gjester hadde bunad.

Spørsmålet her gjalt jo «kaffegjester», noe jeg aldri hadde hørt om før. Man ankommer da - ifølge dere her - etter at den høytidelige delen av selskapet er over, og man er over i den mer løssluppen delen med fotballspill og klappstol med kake i fanget. Da er det jo litt merkelig å komme i bunad. Synes jeg. Siden TS spør.

Anonymkode: 56248...850

  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå må du gi deg, det har vel ingenting med saken å gjøre. Jeg har holdt tre konfirmasjoner hjemme selv, laget all mat og det ble flotte selskaper. Mye mer personlig enn i leid lokale. Både jeg og mange gjester hadde bunad.

Spørsmålet her gjalt jo «kaffegjester», noe jeg aldri hadde hørt om før. Man ankommer da - ifølge dere her - etter at den høytidelige delen av selskapet er over, og man er over i den mer løssluppen delen med fotballspill og klappstol med kake i fanget. Da er det jo litt merkelig å komme i bunad. Synes jeg. Siden TS spør.

Anonymkode: 56248...850

Og jeg svarer TS ut ifra det jeg kjenner til... Her vi bor (og alle andre steder jeg har bodd) er det som sagt helt vanlig med kaffegjester, og det er helt vanlig at kaffegjestene har på seg bunad.

Anonymkode: 22679...286

  • Liker 2
  • 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 13.50):

Enig, det blir å rangere folk. Mistenker at kaffegjestene inviteres for å øke gavebunken. Det forventes sikkert at man gir like mye som de viktigere gjestene. Jeg  har vært kaffegjest 2 ganger i konfirmasjon, irriterende hver gang.

Anonymkode: 7dc67...79f

Jeg (og familien) er invitert som kaffegjester i år. Vi er venner/naboer og kanskje de som vanligvis blir invitert på «restefest» dagen derpå for å spise opp kakene. Her har de heller valgt å invitere oss venner/naboer til kaffe i konfirmasjonen. Jeg syntes det var veldig koslig å bli knvitert til kaffe på festdagen, er ikke så nær konfirmanten at jeg ville passet inn med familien under middagen. 

Anonymkode: f85d6...e97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i konfirmasjon i helgen, og da var det en jente som gikk i joggesko og rosa joggebukse og fin bluse. Et par av mennene gikk bare i kortarmet skjorte og en gikk i shorts og sandaler. 

De fleste gikk i buand, kjole og dress. 

Du kan gå i bunad viss du vil, men det er helt ok om du velger kjole eller fin bukse og bluse. 

Anonymkode: 48d17...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 14.50):

Ja det er det sikkert🤨

Anonymkode: 7dc67...79f

Her inviteres kaffegjester, det er ikke de som står nermest og det forventes ikke samme sum fra venn/nabo på kaffe som fra familie/fadrer til konfirmasjonen. 

Anonymkode: f85d6...e97

AnonymBruker
Skrevet

Som kaffegjest ville jeg ikke brukt bunad. Her er det vanlig å bruke bunad i kirka og under middagen, og så skifte til vanlige penklær.

Anonymkode: bf415...f63

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelige greier, har aldri hørt om kafégjestene i konfirmasjon før. Vet det er noen som har dette i bryllup, noe jeg forøvrig synes er en uting. Hadde aldri takket ja til å være kaffegjest samme hvilken anledning det hadde vært. Om jeg ikke er bra nok til å komme i hele selskapet så kan det være det samme. Dette er vel en greie som er  mest vanlig i bygdenorge? 

Anonymkode: dd121...ad2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg (og familien) er invitert som kaffegjester i år. Vi er venner/naboer og kanskje de som vanligvis blir invitert på «restefest» dagen derpå for å spise opp kakene. Her har de heller valgt å invitere oss venner/naboer til kaffe i konfirmasjonen. Jeg syntes det var veldig koslig å bli knvitert til kaffe på festdagen, er ikke så nær konfirmanten at jeg ville passet inn med familien under middagen. 

Anonymkode: f85d6...e97

Her også! Stiller med glede opp, og syns det er koselig at de vil ha meg der. Gud, så mange snobber det er inne på KG! Og nei, det handler ikke alltid om å få flest mulig gaver, og at det er eneste grunnen til å ha kaffegjester! Men på seg selv kjenner man vel andre.. 

Anonymkode: c0851...42d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket å reise som "kaffegjest" i konflirmasjon. Det virker upersonlig, korttenkt, og noe grådig. 

Anonymkode: af08d...001

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 15.46):

I konfirmasjon  og lignende er det en uting og plassere flere i ulike rom og etasjer. Og klappstoler til lavt salongbord? Ubehagelig. Hva med taler? Må alle dukke frem fra de ulike rommene? 

Slik bordsetning fungerer bare til uformelle besøk, feks vanlig bursdag.

Anonymkode: 783bf...718

Det er de beste selskapene som er såpass uformelle syns jeg. Slik har det alltid vært hos oss og. Klappstoler, kjøkkenstoler, noen sitter attmed en sjenk og har kaffekoppen der, noen deler et settebord osv. Det viktigste er den gode praten. 

Anonymkode: ded37...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i mange konfirmasjoner på 90-tallet, inkludert min egen. Vi har unormalt stor slekt på den ene forelderen min sin side, her var de 11 søsken (altså mine tanter og onkler), som alle hadde 2-3 barn. Dvs rundt regnet 20 tanter og onkler bare fra den ene siden, og litt flere enn 20 søskenbarn totalt. Det var unntaket heller enn regelen i min familie at et fåtall deltok på middag (gjerne kun faddere og besteforeldre), og alle andre kom til kaffen i to puljer. Det var alltid overlapp mellom de to gruppene slik at alle var til stede samtidig, men da var det ikke alle som skulle spise kaker og drikke kaffe på samme tid, så var lettere å få plass. Rundt regnet 80 % av mine søskenbarn hadde konfirmasjonen hjemme, derav plassbegrensninger. De som kom til kaffeselskap var selvfølgelig ikke i kirken, men de som hadde bunad stilte i dette. For meg var dette normalen for konfirmasjon, og det var svært få av mine venner/min slekt hvor det ble leid lokale. Dette er jo nå 25 år siden, så verden er kanskje annerledes, men for meg så er konfirmasjon lik kaffeselskap. 

Anonymkode: 7a08a...df0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig lite fan av det opplegget der man sorterer gjestene på denne måten. A-laget får med seg hele greia, mens et B-lag av mindre viktige personer kan få komme å få litt traktekaffe og en kakebit sånn mot slutten av dagen. 

Anonymkode: 99bd2...069

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...