AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #21 Skrevet 11. mai 2022 Tenker det er valgfritt om man velger bunad. Jeg er overrasket over at så mange ikke er vant til kaffegjester i konfirmasjon. Har vært i flere selskaper der alt foregår hjemme hos konfirmanten. Da har man typisk ikke plass til å servere middag til så mange, men lager langbord til konfirmant, foreldre, besteforeldre og faddere. Det er de som er i kirka, og de som spiser middag sammen. Så er det kaffe sånn rundt klokka 18 med resten av familien og andre nære. (Gjestene i del 1 har gjerne hjulpet til å ordne klart.) Det er lettere å plassere 30+ i hjemmet til kaffe enn til middag. Det har ikke vært langveisfarende i de konfirmasjonene jeg har vært i, da. (Men jeg synes det er vel mange utakknemlige konfirmasjonsgjester i denne tråden.) Anonymkode: fd909...b93 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #22 Skrevet 11. mai 2022 46 minutter siden, Sonit said: Har man begynt med kaffegjester i konfirmasjon også nå? Jaja, grådigheten har tydeligvis ingen grenser... Det er jo helt vanlig at konfimasjon bare er kaffe og kaker. Anonymkode: e9a11...b52
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #23 Skrevet 11. mai 2022 Cylon skrev (29 minutter siden): Men så er vi ikke på 70- og 80-tallet nå. Vi er 42-52 år senere. Man har både råd og mulighet til å invitere alle på middag. Og man burde ikke drive på med selektiv ekskludering. Kaffegjest til konfirmasjon, liksom. Hvor lenge varer kaffen? 1 time? En konfirmasjon er kirke, bilder, middag med taler, kaffe og slutt. Altså.. For det første; er du klar over hvor mange som lever nær fattigdomsgrensa? Og hvor mange flere det er som nå sliter enda mer pga økte utgifter til absolutt alt fra strøm, matvarer og drivstoff? Alle har ikke både råd og mulighet til å invitere alle på middag. Det innebærer gjerne å leie et sted, det er det mange som ikke har råd til. Ber du noen på middag, slik at du kan dekke i spisestuen hjemme, så kan man be flere til kaffen. Det er jo ikke samme krav til bordsetting til kaffe og kaker. Da kan noen sitte i stua, noen på kjøkkenet, noen i spisestua osv. For det andre; dette var helt vanlig da både jeg og broren min ble konfirmert på 90 - tallet. For det tredje; du sier vi ikke lever på 70- og 80- tallet nå, men klarer allikevel å skrive at "en konfirmasjon er kirke...". Nei, konfirmasjon er ikke kirke. Og til de som lurer på hvor lenge kaffeselskapet varer.. Det er stort sett begrenset antall gjesteplasser per konfirmant både i kirka og på human-etisk seremoni, så for vår del har det kun vært nærmeste familie. Resten av gjestene har da kommet til middag og kaffe. Middagen er jo over på maks to timer, og så har kaffegjestene kommet og selskapet har vart utover kvelden... Tror de siste gjestene har dratt sånn i 22 - 23 tida, så da har jo hele selskapet vart i 6 - 7 timer og kaffegjestene har vært med på 4 - 5 av de timene. Anonymkode: 22679...286 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #24 Skrevet 11. mai 2022 Og til spørsmålet; helt vanlig med bunad som kaffegjest i konfirmasjon 😊 Anonymkode: 22679...286 1
Gjest Hippokrates Skrevet 11. mai 2022 #25 Skrevet 11. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Altså.. For det første; er du klar over hvor mange som lever nær fattigdomsgrensa? Og hvor mange flere det er som nå sliter enda mer pga økte utgifter til absolutt alt fra strøm, matvarer og drivstoff? Alle har ikke både råd og mulighet til å invitere alle på middag. Det innebærer gjerne å leie et sted, det er det mange som ikke har råd til. Ber du noen på middag, slik at du kan dekke i spisestuen hjemme, så kan man be flere til kaffen. Det er jo ikke samme krav til bordsetting til kaffe og kaker. Da kan noen sitte i stua, noen på kjøkkenet, noen i spisestua osv. For det andre; dette var helt vanlig da både jeg og broren min ble konfirmert på 90 - tallet. For det tredje; du sier vi ikke lever på 70- og 80- tallet nå, men klarer allikevel å skrive at "en konfirmasjon er kirke...". Nei, konfirmasjon er ikke kirke. Og til de som lurer på hvor lenge kaffeselskapet varer.. Det er stort sett begrenset antall gjesteplasser per konfirmant både i kirka og på human-etisk seremoni, så for vår del har det kun vært nærmeste familie. Resten av gjestene har da kommet til middag og kaffe. Middagen er jo over på maks to timer, og så har kaffegjestene kommet og selskapet har vart utover kvelden... Tror de siste gjestene har dratt sånn i 22 - 23 tida, så da har jo hele selskapet vart i 6 - 7 timer og kaffegjestene har vært med på 4 - 5 av de timene. Anonymkode: 22679...286 For det første, så synes jeg du overdriver i det første du sier. Det er ufattelig få i Norge som ikke har råd til å koke den ekstra lapskausen eller den ekstra gryteretten med ris og loff til de få kaffegjestene i en konfirmasjon som aldri kommer ploms på, og de er minst like få som ikke har plass til de få kaffegjestene på middag. Og skulle man ha det så ufattelig gnagert at man ikke har råd til å be inn kaffegjestene, så lar man være med å be dem, er mitt budskap. For det andre, så har kaffegjester til konfirmasjon aldri vært vanlig, selv om du opplevde det. For det tredje, konfirmasjon er ikke kirke, og jeg skrev ikke det. Konfirmasjonsfesten er i hovedskap middagen. Hva ? Konfirmasjon til 22-23 med 6-7 timers langt selskap, herav et kaffeselskap ene og alene på 4-5 timer? Wow. Her kjører vi kirka kl 13, middag kl 16 og kaffe kl 18, og de fleste har dratt hjem kl 19. Noen sitter til 19.30-20.00 og hjelper og rydde osv. Endret 11. mai 2022 av Hippokrates
Sonit Skrevet 11. mai 2022 #26 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo helt vanlig at konfimasjon bare er kaffe og kaker. Anonymkode: e9a11...b52 Er det det? Det har jeg aldri vært borti. Og om du leser har jeg solid erfaring med konfirmasjoner. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #27 Skrevet 11. mai 2022 Cylon skrev (8 minutter siden): For det første, så synes jeg du overdriver i det første du sier. Det er ufattelig få i Norge som ikke har råd til å koke den ekstra lapskausen eller den ekstra gryteretten med ris og loff til de få kaffegjestene, og de er minst like få som ikke har plass til de få kaffegjestene. Og skulle man ha det så ufattelig gnagert at man ikke har råd til å be inn kaffegjestene, så lar man være med å be dem, er mitt budskap. For det andre, så har kaffegjester til konfirmasjon aldri vært vanlig, selv om du opplevde det. For det tredje, konfirmasjon er ikke kirke, og jeg skrev ikke det. Konfirmasjonsfesten er i hovedskap middagen. Hva ? Konfirmasjon til 22-23 med 6-7 timers langt selskap, herav et kaffeselskap ene og alene på 4-5 timer? Wow. Her kjører vi kirka kl 13, middag kl 16 og kaffe kl 18, og de fleste har dratt hjem kl 19. Noen sitter til 19.30-20.00 og hjelper og rydde osv. Nå jobber jeg i en avdeling i NAV og vet hvor mange som sliter, så det jeg skrev står jeg for. Dessuten, som sagt, det er ikke bare å koke ekstra lapskaus eller gryterett, hvis du ikke har sitteplass til flere middagsgjester og dermed må leie lokale (som er ganske så dyrt). Kaffegjester til konfirmasjon har alltid vært vanlig her, det var ikke bare min bror og jeg som hadde det, for å si det sånn. Har også de senere årene vært bedt som kaffegjest i mange konfirmasjoner. Kanskje det er forskjellig fra hvor man bor i landet. Du skrev ordrett "En konfirmasjon er kirke, bilder, middag med taler, kaffe og slutt." Så her skrev du faktisk at en konfirmasjon er kirke, men det stemmer ikke. Det er nedgang i antall konfirmerte i kirka og oppgang i antall konfirmerte i human-etisk regi. Til det siste; gud hjelpe meg så stusselig!! Mener du at selskapet deres ikke har vart mer enn i 3 timer? Det er jo som en barnebursdag eller en veldig kort familiebursdag. Hvordan rekker folk å spise kaker da? Hadde ikke orket å spise både middag og kake på under 3 timer. Anonymkode: 22679...286 3
Gjest Hippokrates Skrevet 11. mai 2022 #28 Skrevet 11. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå jobber jeg i en avdeling i NAV og vet hvor mange som sliter, så det jeg skrev står jeg for. Dessuten, som sagt, det er ikke bare å koke ekstra lapskaus eller gryterett, hvis du ikke har sitteplass til flere middagsgjester og dermed må leie lokale (som er ganske så dyrt). Kaffegjester til konfirmasjon har alltid vært vanlig her, det var ikke bare min bror og jeg som hadde det, for å si det sånn. Har også de senere årene vært bedt som kaffegjest i mange konfirmasjoner. Kanskje det er forskjellig fra hvor man bor i landet. Du skrev ordrett "En konfirmasjon er kirke, bilder, middag med taler, kaffe og slutt." Så her skrev du faktisk at en konfirmasjon er kirke, men det stemmer ikke. Det er nedgang i antall konfirmerte i kirka og oppgang i antall konfirmerte i human-etisk regi. Til det siste; gud hjelpe meg så stusselig!! Mener du at selskapet deres ikke har vart mer enn i 3 timer? Det er jo som en barnebursdag eller en veldig kort familiebursdag. Hvordan rekker folk å spise kaker da? Hadde ikke orket å spise både middag og kake på under 3 timer. Anonymkode: 22679...286 Budskapet mitt er enda at har du ikke råd og plass til å be de stakkars skarve kaffegjestene til en ofte ganske enkel middag (gjerne med buffé), til en konfirmasjon som man har visst om i 15 år, så lar man være å be dem i det hele tatt. Du argumenterer imot den generelle oppfatning og praksis med ytterpolene av samfunnet som ikke har råd til nåla i veggen. Og de fleste har plass til gjestene sine hjemme. Herrefred så mange hjemmekonfirmasjoner det er rundt omkring i landet. Og det er ingenting galt med å ha det hjemme. Konfirmasjon er i sin helhet kirke, bilder, middag med taler og kaffe for konfirmant inkl. nær familie. Jeg skrev IKKE at konfirmasjon var kun kirke. Må du la være med stråmenn! Og du nevner igjen, nok engang, ytterpol-samfunnet som ikke konfirmerer kirkelig og bruker det imot meg. Stusselig? Jeg og alle som har vært involvert i dette synes det er helt glimrende. Hva fanden skal man dra ut en konfirmasjon i langdrag for? Og for å spørre deg konkret, hva i alle dager gjør konfirmant, familie og gjester i 4-5 timer under et simpelt kaffeselskap ?? Gud, så endeløs kjedelig det høres ut. Så bra at du ikke hadde orket det. Da kunne du takket nei til invitasjonen fra oss. Endret 11. mai 2022 av Hippokrates
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #29 Skrevet 11. mai 2022 Cylon skrev (53 minutter siden): Selvfølgelig er det irriterende. Du kommer som en attpåklatt til et allerede "satt" selskap, og "skviser" deg inn mellom gjestene. Irriterende, kleint og stusselig, spør du meg. Kan jeg spørre, hvor lenge varte dette kaffegjestselskapet du var på? I de konfirmasjonene jeg har vært i har kaffen og kakene vært inngangen til å avslutte selskapet, og en del av dagen som varer veldig kort. De varte i ca 2 timer. Det som irriterer mest er at det sikkert forventes like stor gavesum som fra middagsgjestene. Anonymkode: 7dc67...79f 5
Gjest Hippokrates Skrevet 11. mai 2022 #30 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De varte i ca 2 timer. Det som irriterer mest er at det sikkert forventes like stor gavesum som fra middagsgjestene. Anonymkode: 7dc67...79f Klart gavesummen forventes. Er jo kun derfor du blir bedd som kaffegjest
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #31 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå jobber jeg i en avdeling i NAV og vet hvor mange som sliter, så det jeg skrev står jeg for. Dessuten, som sagt, det er ikke bare å koke ekstra lapskaus eller gryterett, hvis du ikke har sitteplass til flere middagsgjester og dermed må leie lokale (som er ganske så dyrt). Kaffegjester til konfirmasjon har alltid vært vanlig her, det var ikke bare min bror og jeg som hadde det, for å si det sånn. Har også de senere årene vært bedt som kaffegjest i mange konfirmasjoner. Kanskje det er forskjellig fra hvor man bor i landet. Du skrev ordrett "En konfirmasjon er kirke, bilder, middag med taler, kaffe og slutt." Så her skrev du faktisk at en konfirmasjon er kirke, men det stemmer ikke. Det er nedgang i antall konfirmerte i kirka og oppgang i antall konfirmerte i human-etisk regi. Til det siste; gud hjelpe meg så stusselig!! Mener du at selskapet deres ikke har vart mer enn i 3 timer? Det er jo som en barnebursdag eller en veldig kort familiebursdag. Hvordan rekker folk å spise kaker da? Hadde ikke orket å spise både middag og kake på under 3 timer. Anonymkode: 22679...286 Er det vanlig å gi like mye i gave fra kaffegjester der du holder til? Anonymkode: 7dc67...79f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #32 Skrevet 11. mai 2022 Cylon skrev (1 minutt siden): Klart gavesummen forventes. Er jo kun derfor du blir bedd som kaffegjest Ja det er det sikkert🤨 Anonymkode: 7dc67...79f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #33 Skrevet 11. mai 2022 Cylon skrev (2 minutter siden): Budskapet mitt er enda at har du ikke råd og plass til å be de stakkars skarve kaffegjestene til en ofte ganske enkel middag (gjerne med buffé), til en konfirmasjon som man har visst om i 15 år, så lar man være å be dem i det hele tatt. Du argumenterer imot den generelle oppfatning og praksis med ytterpolene av samfunnet som ikke har råd til nåla i veggen. Og de fleste har plass til gjestene sine hjemme. Herrefred så mange hjemmekonfirmasjoner det er rundt omkring i landet. Og det er ingenting galt med å ha det hjemme. Konfirmasjon er i sin helhet kirke, bilder, middag med taler og kaffe for konfirmant inkl. nær familie. Jeg skrev IKKE at konfirmasjon var kun kirke. Må du la være med stråmenn! Og du nevner igjen, nok engang, ytterpol-samfunnet som ikke konfirmerer kirkelig og bruker det imot meg. Stusselig? Jeg og alle som har vært involvert i dette synes det er helt glimrende. Hva fanden skal man dra ut en konfirmasjon i langdrag for? Og for å spørre deg konkret, hva i alle dager gjør konfirmant, familie og gjester i 4-5 timer under et simpelt kaffeselskap ?? Så bra at du ikke hadde orket det. Da kunne du takket nei til invitasjonen fra oss. Tenker jeg gir oss der, vi kommer aldri til å bli enige 😅 Det er ikke yttepolene av samfunnet verken å ikke ha plass til 30 - 50 middagsgjester hjemme, ikke ha råd til å leie lokale eller å konfirmere seg human-etisk. Tror du trenger å utvide horisonten din littegranne... Hva vi gjør i 4-5 timer? Først så skravler vi en hel masse og koser oss sammen. Noen sparker litt fotball med barna, noen drar i gang kubb-spill, og så er det plutselig tid for å finne fram kaffe og kaker. Det tar jo litt tid, og så mingler vi litt mer og får skravlet med andre igjen og da er klokka plutselig 22 - 23. Tida flyr i godt lag! Vi har jo alltid hatt alt hjemme og veldig uhøytidelig, så da koser vel folk seg hos oss, da, både middagsgjester og kaffegjester. Veldig fornøyd med våre feiringer så langt og gleder meg allerede til neste 😍 Anonymkode: 22679...286 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #34 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det vanlig å gi like mye i gave fra kaffegjester der du holder til? Anonymkode: 7dc67...79f Nei, absolutt ikke. Er man bedt som kaffegjest er vanligvis gaven justert ned. Anonymkode: 22679...286 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #35 Skrevet 11. mai 2022 Eksempel hos oss: de av vennefamiliene våre som var bedt til middag, fikk konfirmanten kr. 500 av. De som var bedt som kaffegjester, fikk konfirmanten kr. 200 av. Og det gjaldt "rundtbaut". Vi har også gitt mindre i de konfirmasjonene vi er bedt til kaffen. Gjerne er man kaffegjest som takk for at man har hjulpet til før konfirmasjonen eller har hjulpet til i tidligere konfirmasjoner, men fått "fri" denne konfirmasjonen. Og da gir man jo ikke all verden i gave. Anonymkode: 22679...286 1
Gjest Hippokrates Skrevet 11. mai 2022 #36 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker jeg gir oss der, vi kommer aldri til å bli enige 😅 Det er ikke yttepolene av samfunnet verken å ikke ha plass til 30 - 50 middagsgjester hjemme, ikke ha råd til å leie lokale eller å konfirmere seg human-etisk. Tror du trenger å utvide horisonten din littegranne... Hva vi gjør i 4-5 timer? Først så skravler vi en hel masse og koser oss sammen. Noen sparker litt fotball med barna, noen drar i gang kubb-spill, og så er det plutselig tid for å finne fram kaffe og kaker. Det tar jo litt tid, og så mingler vi litt mer og får skravlet med andre igjen og da er klokka plutselig 22 - 23. Tida flyr i godt lag! Vi har jo alltid hatt alt hjemme og veldig uhøytidelig, så da koser vel folk seg hos oss, da, både middagsgjester og kaffegjester. Veldig fornøyd med våre feiringer så langt og gleder meg allerede til neste 😍 Anonymkode: 22679...286 Takk for bekymringen, men min horisont er bra utvidet. Jeg bare misliker at du drar inn og skaper deg argumenter med ytterpolene av samfunnet, når disse hverken er aktuelle for meg, deg eller TS' situasjon. Jeg mener enda at det er null grunn å be kaffegjester, uansett ytterpol eller ikke. Be alle samtidig, og be heller etter hva du har råd/plass til! Kos dere dere, jeg er glad for at vi har vår tradisjon. En tradisjon jeg for øvrig har møtt på overalt uansett hvilken konfirmasjon jeg har vært i. Jeg har aldri hørt om noen som holder konfirmasjoner med fotball, kubb og mingling uten særlig formål i 4-5 timer til 22-23. Smak og behag. Jeg er iallefall glad for at jeg ikke har blitt bedt til et slikt opplegg, og ville nok dødd av utålmodighet og kjedsomhet etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #37 Skrevet 11. mai 2022 Syntes kaffegjester er en uting, burde slutte med det både i konfirmasjon og bryllup. Enten er du invitert til alt, eller ingenting. Ikke gradere gjestene, hadde nok ikke møtt om jeg ble bedt som kaffegjest. Har invitert til bryllup nå, og der er alle invitert til hele dagen. Anonymkode: dc148...f80 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #38 Skrevet 11. mai 2022 Hadde ALDRI takket ja til å komme i en konfirmasjon som kaffegjest. Skikkelig nedverdigende. Anonymkode: f8b90...693 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #39 Skrevet 11. mai 2022 42 minutter siden, Sonit said: Er det det? Det har jeg aldri vært borti. Og om du leser har jeg solid erfaring med konfirmasjoner. Ja, det vil jeg si. Veldig vanlig i området her iallfall. Bor rett utenfor Oslo Anonymkode: e9a11...b52 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #40 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tenker jeg gir oss der, vi kommer aldri til å bli enige 😅 Det er ikke yttepolene av samfunnet verken å ikke ha plass til 30 - 50 middagsgjester hjemme, ikke ha råd til å leie lokale eller å konfirmere seg human-etisk. Tror du trenger å utvide horisonten din littegranne... Hva vi gjør i 4-5 timer? Først så skravler vi en hel masse og koser oss sammen. Noen sparker litt fotball med barna, noen drar i gang kubb-spill, og så er det plutselig tid for å finne fram kaffe og kaker. Det tar jo litt tid, og så mingler vi litt mer og får skravlet med andre igjen og da er klokka plutselig 22 - 23. Tida flyr i godt lag! Vi har jo alltid hatt alt hjemme og veldig uhøytidelig, så da koser vel folk seg hos oss, da, både middagsgjester og kaffegjester. Veldig fornøyd med våre feiringer så langt og gleder meg allerede til neste 😍 Anonymkode: 22679...286 Hvordan får du plass til 30-50 kaffegjester hvis det ikke er plass til dem før kaffen? Er kaffegjester slankere enn andre gjester? Anonymkode: 56248...850 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå