Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det vil jeg si. Veldig vanlig i området her iallfall. Bor rett utenfor Oslo 

Anonymkode: e9a11...b52

Tror det er veldig vanlig i alle områder unntatt Oslo, kanskje? Vi har bodd i Trøndelag, på Vestlandet og på Østlandet. Like vanlig alle steder vi har bodd 😊

Anonymkode: 22679...286

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror det er veldig vanlig i alle områder unntatt Oslo, kanskje? Vi har bodd i Trøndelag, på Vestlandet og på Østlandet. Like vanlig alle steder vi har bodd 😊

Har ikke vært i konfirmasjon andre steder enn østlandet så det kan jet ikke svare på.

Anonymkode: e9a11...b52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan får du plass til 30-50 kaffegjester hvis det ikke er plass til dem før kaffen? Er kaffegjester slankere enn andre gjester?

Anonymkode: 56248...850

Vi har hatt over 40 gjester, ikke noe problem 😊 Det er jo ikke samme krav til bordsetting, som sagt. Noen sitter i sofaen i stua med klappstoler inntil salongbordet; 8 - 10 stykker, noen sitter på kjøkkenet; 8 stykker rundt kjøkkenbordet og noen sitter på loftstua; 8 - 10 stykker i sofa og i godstoler med litt supplement av klappstoler. Pluss de 15 vi har har plassert på spisestua til middag.

Heldigvis har vi hatt strålende vær alle tre gangene, så de aller fleste har trukket ut hvor vi har plassert masse hagemøbler, både egne og lånte 😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har hatt over 40 gjester, ikke noe problem 😊 Det er jo ikke samme krav til bordsetting, som sagt. Noen sitter i sofaen i stua med klappstoler inntil salongbordet; 8 - 10 stykker, noen sitter på kjøkkenet; 8 stykker rundt kjøkkenbordet og noen sitter på loftstua; 8 - 10 stykker i sofa og i godstoler med litt supplement av klappstoler. Pluss de 15 vi har har plassert på spisestua til middag.

Heldigvis har vi hatt strålende vær alle tre gangene, så de aller fleste har trukket ut hvor vi har plassert masse hagemøbler, både egne og lånte 😊 

I konfirmasjon  og lignende er det en uting og plassere flere i ulike rom og etasjer. Og klappstoler til lavt salongbord? Ubehagelig. Hva med taler? Må alle dukke frem fra de ulike rommene? 

Slik bordsetning fungerer bare til uformelle besøk, feks vanlig bursdag.

Anonymkode: 783bf...718

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I konfirmasjon  og lignende er det en uting og plassere flere i ulike rom og etasjer. Og klappstoler til lavt salongbord? Ubehagelig. Hva med taler? Må alle dukke frem fra de ulike rommene? 

Slik bordsetning fungerer bare til uformelle besøk, feks vanlig bursdag.

Anonymkode: 783bf...718

Uenig. Ja, det er ikke ideelt å sitte på klappstol ved et lavt salongbord, men bare til kaffe og kaker så går jo det.  Talene var vi ferdig med under middagen som var veldig høytidelig. Kaffeselskapet var veldig uhøytidelig og koselig!
(Som sagt endte de fleste opp ute med fotballspill med barna, kubbspill og mingling. Noen av ungdommene var på "epleslang" og "bærslang" i hagen o.l.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er kjempefint å ha på, selv om det er "kun" for kaffen 😊 

Har jobbet som servitør i mange år, og det er hverken uvanlig ei er det frekt å be noen til "bare" kaffe og kake. Samme i bryllup. Underliggende årsaker til dette er jo blant annet økonomi, om gjesten(e) er bedt i flere selskap samme dag og lignende. 

Finner man en invitasjon til å komme på kaffe/kake fornærmende er det da bare å si nei? Jeg personlig hadde blitt glad for å få invitasjonen til "bare" kaffe/kake. 

Anonymkode: f3d6f...20e

• Liker 2
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dere isolerer gjestene i grupper, i 4-5 timer med kaffeselskap, og anser det som en god løsning fordi dere aktiviserer gjestene utendørs? 

Woops, vi var visst mer uenige enn jeg forutså. For du har åpenbart ikke plass til alle gjestene hjemme heller. 

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (Akkurat nå):

Dere isolerer gjestene i grupper, i 4-5 timer med kaffeselskap, og anser det som en god løsning fordi dere aktiviserer gjestene utendørs? 

Woops, vi var visst mer uenige enn jeg forutså. For du har åpenbart ikke plass til alle gjestene hjemme heller. 

Nei, vi har absolutt ikke plass til alle gjestene hjemme, derfor har vi bedt flesteparten kun til kaffe og kaker, da vi kan spre alle litt utover. Og det var ingen som var isolert i våre selskap. Det er jo faktisk mulig å flytte på seg i løpet av 4 - 5 timer. Som sagt hos oss trakk de aller fleste utendørs, bare noen få karer som skulle diskutere bil som ble sittende inne i stua. Resten satt ute i smågrupper på alle hagemøblene vi hadde plassert ut, og oldeforeldre koste seg med utsikt til barna som spilte fotball med voksne tanter og onkler, ungdommene samlet seg nederst i hagen og drev med litt "eple- og bærslang" og de fleste satt og koste seg med kaffe og kaker i sola.

Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, vi har absolutt ikke plass til alle gjestene hjemme, derfor har vi bedt flesteparten kun til kaffe og kaker, da vi kan spre alle litt utover. Og det var ingen som var isolert i våre selskap. Det er jo faktisk mulig å flytte på seg i løpet av 4 - 5 timer. Som sagt hos oss trakk de aller fleste utendørs, bare noen få karer som skulle diskutere bil som ble sittende inne i stua. Resten satt ute i smågrupper på alle hagemøblene vi hadde plassert ut, og oldeforeldre koste seg med utsikt til barna som spilte fotball med voksne tanter og onkler, ungdommene samlet seg nederst i hagen og drev med litt "eple- og bærslang" og de fleste satt og koste seg med kaffe og kaker i sola.

Smak og behag. Godt at dere koser dette oppi dette. Det er vel en grunn for at de fleste trakk utendørs. For å få plass til å puste og være med resten av selskapet. Høres ut som om at dere overber gjester bare for å overbe. Det er ikke om å gjøre å fylle huset til randen slik at folk må stues bort. Jeg ville redusert gjestelisten til å kun inneholde middagsgjestene, og sett meg evig fornøyd med det. Men men. Kos dere :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 676cd...113

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De over 40 gjestene er da nærmeste familie og faddere, som ev. er utenom familie?

Anonymkode: f4ecb...27d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå siterer jeg meg selv  her, men altså... Dette er jo helt vanlig i konfirmasjoner..?? Jeg er overrasket at noen finner dette spesielt. De stedene vi har bodd og alle konfirmasjoner vi har vært i både som barn, ungdom selv, nå som voksen og alle konfirmasjoner jeg har hjulpet til i (har en arbeidsplass hvor det er vanlig å hjelpe hverandre til konfirmasjon), så er det slik konfirmasjonene er. Et visst antall middagsgjester, type plass rundt spisestuebordet, kanskje med et ekstra bord på enden og så be naboer, venner, folk som har hjulpet til, extended family osv til kaffe. Husker da vi hjalp til i konfirmasjonen til datteren til adm.dir, da var det jo selvfølgelig en del flere middagsgjester. Men de hadde også desto flere kaffegjester 😅
Utenom det, har vi kun vært i to konfirmasjoner som ble holdt på hotell, hvor det selvsagt ble en helt annen stil. Men resten av selskapene vi har vært i i alle år, har vært noe lignende slik vi hadde det selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De over 40 gjestene er da nærmeste familie og faddere, som ev. er utenom familie?

Anonymkode: f4ecb...27d

De over 40 gjestene er familie, faddere, faddere til søsken, naboer, vennefamilier, venner av konfirmanten, venner som har hjulpet til i forbindelse med konfirmasjonen osv, ja (vi har liten familie...). Og de aller fleste kaffegjestene dukker opp i bunad, ja, som vel var hovedspørsmålet i denne tråden 🤪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De over 40 gjestene er familie, faddere, faddere til søsken, naboer, vennefamilier, venner av konfirmanten, venner som har hjulpet til i forbindelse med konfirmasjonen osv, ja (vi har liten familie...). Og de aller fleste kaffegjestene dukker opp i bunad, ja, som vel var hovedspørsmålet i denne tråden 🤪

Så å være «kaffegjest» innebærer å sitte på klappstol med en kakebit i fanget, for så å spille fotball i hagen???

Da vil jeg vel si at bunad passer særdeles dårlig som antrekk.

(Jeg har forøvrig aldri vært i verken bryllup eller konfirmasjon med «kaffegjester», skjønner ikke konseptet).

• Liker 6
Skrevet

Her jeg bor er det vanlig med at man har familie og noen få venner til middag og så kommer resten til kaffen, da er det åpent hus kan man si. Da kommer de som man er kanskje en del sammen med samt naboer og andre gjester.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (På 11.5.2022 den 15.57):

Skjerp deg - nå er du godt over på brukerangrep. Er det virkelig så utenkelig for deg at andre gjør ting annerledes enn deg OG liker det?

Anonymkode: 4fcb4...a10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sonit skrev (På 11.5.2022 den 13.25):

Her må du spa opp bevis. Jeg nekter å tro deg på dette. Jeg har ca 30 konfirmasjoner jeg har vært i selv + arrangert og kjenner til sikkert over det tidobbelte som har blitt arrangert. ALDRI hørt om kaffegjester i konfirmasjon! Så at dette er HELT VANLIG siden de siste 50 årene bør du virkelig kunne argumentere for.

At man inviterer venner og naboer på kaffe og kakerester dagen etter er vanlig, og mulig du mener dette, men det er ikke en invitasjon til fest, det er for å få unna kakerester samt ha det hyggelig sammen.

Da jeg (og søsknene mine - og alle søskenbarna mine) ble konfirmert, hadde vi middagen på det lokale turiststedet (eneste kafeen). Begrenset med plass, og dyrt.

Så dro hele selskapet videre hjem til konfirmanten og familie - der det var kaffe og kaker (de som har fjøs reiser hjem og tar fjøsstellet i mellomtida). Hele slekta bidrar med kaker. Her er det altså rom for flere pga plass og økonomi.

Jeg husker at da fetteren min ble konfirmert (da var jeg åtte) så var ikke jeg og søsteren min invitert på middag, bare kaffe. Mamma og pappa henta oss etter middagen (de skulle uansett hjemom i fjøset). 

Anonymkode: 10759...283

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 16.30):

Så å være «kaffegjest» innebærer å sitte på klappstol med en kakebit i fanget, for så å spille fotball i hagen???

Da vil jeg vel si at bunad passer særdeles dårlig som antrekk.

(Jeg har forøvrig aldri vært i verken bryllup eller konfirmasjon med «kaffegjester», skjønner ikke konseptet).

Nå satt ikke alle på klappstol, og alle spilte ikke fotball med ungene. Men ja, å være kaffegjest innebærer å være i kaffeselskap å få servert kaffe og kaker, skravle med folk, leke med ungene (som da gjerne er nevøer, nieser eller fadderbarn av deg) osv. Noen får sitte i sofaen, noen i godstol, noen på kjøkkenstol og ja, noen på klappstol (de prøver selvfølgelig vi sjøl å ta, slik at gjestene slipper).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble invitert til kaffe i konfirmasjon en gang, til datteren til mannens fetter. Det var over en time reisevei hver vei og vi hadde en liten baby. Takket ja og det angret vi på. Bare stress og styr for å spise kake og drikke kaffe et par timer på ettermiddag. 
Det sagt, jeg tok ikke på bunad for de få timene. Bruker bunad når jeg deltar i hele selskapet; kirken, middag og kaffe. 
Men dette er jo opp til hver enkelt. 

Anonymkode: 28402...e33

• Liker 1
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 17.18):

Skjerp deg - nå er du godt over på brukerangrep. Er det virkelig så utenkelig for deg at andre gjør ting annerledes enn deg OG liker det?

Anonymkode: 4fcb4...a10

Du kan kalle meningsutvekslingen mellom oss mye, men brukerangrep var det absolutt ikke. 

Jeg skjønte dog at vedkommende likte det, men det er ingen selvfølge at gjestene gjør det, som jeg poengterte.

Smak og behag. Folk får gjøre som de vil. Men kaffegjester til en konfirmasjon høres for meg både stusselig og rart ut, og det reagerte jeg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...