Gå til innhold

Hundehaterlandet Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er det du mener burde være liv som ikke er lov egentlig? Er selv hundeeier og har virkelig null problemer med de norske «reglene».
 

Hater når vi er i utlandet (særlig nederland/portugal som vi besøker ofte) og det er hundedritt over alt fordi ingen plukker opp og hunder går løst. 

Min hund er liten og det er en pest og en plage med løse hunder som kommer løpende hver gang vi er i skogen. Eieren er langt bak, og har selvsagt «full kontroll», og hunden er selvsagt bare snill. Javel, men hold hunden din VEKKE fra min, og om du ikke klarer det, så har du ikke kontroll! 
 

Har mer enn én gang måttet løfte opp hunden for å redde den fra vill «leking» fra løse hunder. Mildt sagt drittirriterende. 
 

Så ja, lurer på hvilke regler som er så grusomme å måtte følge.

Anonymkode: 2c422...90b

Jeg synes ingen av reglene vi har er noe problem å følge, problemet er generelle holdninger. Når jeg går på tur med hunden i bånd, jeg både plukker opp etter den og tar med meg annet søppel som ligger rundt, ser jeg folk som står og skuler mot meg. Jeg er fritt vilt på gang og sykkelstier, når det gjelder syklister. Jeg holder min hund stramt i bånd, likevel er det så vidt jeg ikke blir påkjørt. 

Jeg har mer enn en gang fått slengt etter meg at jeg må ta opp etter hunden før den er ferdig, at jeg ikke kan kaste posen i offentlig søppelbøtte, at hunden ikke får bjeffe (jo, det hender den lager lyd, men skal man ikke tåle noe?). Unger kommer løpende for å "hilse" og sier jeg at det ikke passer får jeg spørsmål om hunden er farlig. Nei, den er ikke det, den er bare ikke til for å gi dine barn underholdning. Verken den eller jeg har behov for at barn river den i pelsen eller ørene eller prøver å skremme den. Ja, dette skjer.

 

 

Anonymkode: 4ffcb...8af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 13.02):

Så er debatten i gang igjen. Hvor har man lov til å være med hund og motsatt. 

Ja, jeg er klar over at enkelte hundeeiere ikke plukker opp dritten etter hunden sin. Og det hender at hunder er til ulempe for andre. Men er det virkelig så ille som det blir fremstilt? Med så mange hunder iblant oss synes jeg det er lite problemer, tross alt. De aller fleste hundeeiere går inn i hundeholdet med liv og lyst, går på kurs og tar hensyn. 

Så har vi unntakene, men de er jo heldigvis få. Er det virkelig rett at disse skal få ødelegge for det store flertallet?

I Norge virker det nærmest som hatet mot hunder er stor. Hvorfor er det sånn? De fleste hunder er tross alt snille, biter ikke og går i bånd. De aller fleste hundeeiere vil drt beste både for hunden og mennesker  Om det ikke hadde vært slik hadde vi hatt langt flere hendelser enn det vi har. 

Hva med å være litt generøse og tolerere litt?

NB! Dette er ikke ment å være enda en tråd om dem som ikke rydder opp etter seg. 

Anonymkode: 4ffcb...8af

Syntes da virkelig mange har hunder og at det er akseptert. Ikke på butikken da. Dyr i butikker, og da særlig matbutikker, hører ingen steds hjemme. Heller ikke i barnehager der små barn krabber på bakken og putter hendene i munnen. Der vil vi ikke ha tiss og hundebæsj. Det blir litt igjen selv om det meste blir plukket opp. 

Anonymkode: e4618...206

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ingen av reglene vi har er noe problem å følge, problemet er generelle holdninger. Når jeg går på tur med hunden i bånd, jeg både plukker opp etter den og tar med meg annet søppel som ligger rundt, ser jeg folk som står og skuler mot meg. Jeg er fritt vilt på gang og sykkelstier, når det gjelder syklister. Jeg holder min hund stramt i bånd, likevel er det så vidt jeg ikke blir påkjørt. 

Jeg har mer enn en gang fått slengt etter meg at jeg må ta opp etter hunden før den er ferdig, at jeg ikke kan kaste posen i offentlig søppelbøtte, at hunden ikke får bjeffe (jo, det hender den lager lyd, men skal man ikke tåle noe?). Unger kommer løpende for å "hilse" og sier jeg at det ikke passer får jeg spørsmål om hunden er farlig. Nei, den er ikke det, den er bare ikke til for å gi dine barn underholdning. Verken den eller jeg har behov for at barn river den i pelsen eller ørene eller prøver å skremme den. Ja, dette skjer.

 

 

Anonymkode: 4ffcb...8af

ALLE er i fare for å bli nedkjørt av syklister i kondomdress. Selv om man sykler tur selv, triller vogn, har dyr, barn eller bare går fredelig. Disse er en generell fare for allmennheten. 

Og helt klart bør hundeeiere få putte hundeposer i søppelet. Absurd å nekte noen det. 

Bjeffing derimot er ganske sjenerende og plagsomt.  

Anonymkode: e4618...206

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Jeg har hund, men den får da ikke lov å fly ned og drite og pisse ned barnehager! Da får de flytte på landet og gjerde inn området sitt, sånn jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en storm i et vannglass TS, det som derimot er et problem er hvordan mennesker med førerhund diskriminert og nektet adgang både her og der.

Anonymkode: a0f9a...53c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Bjeffing derimot er ganske sjenerende og plagsomt.  

Anonymkode: e4618...206

Jeg synes mye er sjenerende og plagsomt, men mye av det må man bare leve med. Som barn som hyler, folk som sniker i kø og annet.  Men sånn er det å leve rundt andre mennesker. 

Anonymkode: 4ffcb...8af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 13.05):

Er ikke interessert i å være generøs og "tolerere litt", hundeeiere må innrette seg etter de FÅ lovene og reglene som er der. Hele tiden et mas om å dra med dyret overalt, hva med hensyn til folk som er allergiske eller bare ikke like de dyrene? Frekke hundeeiere som står å krangler med folk på kafeer og butikker for de får beskjed om å gå ut med dyret sitt, helt tragisk hvordan de bare skal tvinge seg frem.

Anonymkode: 76095...b60

Synes vi heller kunne fjernet de som absolutt vil ha vekk. Pokkers redde mennesker og allergikere som tar all plassen hele tiden. Synes noen kafeer kunne godtatt hund, så kan de redde og de allergiske holdt seg unna. Men nei, da skal de ha tilgang på den kafeen og....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke terapihunder som i USA, ta med hund på butikken eller leie de fleste steder. Tenk hvis man er enslig og bare vil ha en hund til selskap og så kan man ikke det 

Anonymkode: 4d32a...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi får ikke terapihunder som i USA, ta med hund på butikken eller leie de fleste steder. Tenk hvis man er enslig og bare vil ha en hund til selskap og så kan man ikke det 

Anonymkode: 4d32a...e0d

I Norge skal alt tilrettelegges for de hysteriske. Alt skal være så fisefint og det gjelder å være mest mulig redd for ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene i tråden understreker HI perfekt. Dere kan godt innbille dere at dere kun misliker hundeeiere som ikke plukker opp eller har hundene sine løse, men at enkelte her mener at hunder helst ikke burde eksistere i det hele tatt er ikke akkurat vanskelig å forstå. 

helt absurd at et eller to bjeff fra en hund er «sjenerende og plagsomt» mens 8 barn brølende på en trampoline er noe man må finne seg i fordi «barn er barn». Latterlig. 
 

hilsen en uten hund, med barn. 

Anonymkode: 75f8b...2c0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da finnes det mabge hyggelige land du kan flytte til. 

Anonymkode: bca39...2f6

👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke med den følelsen overhode. Leser her inne om det, men ikke noe jeg opplever selv. Her i Oslo er det 0 problem med hund på kollektivtransport, den kan være med på mange kaféer og butikker. Er en egen Facebook side med hundevennlige butikker, kafeer og restauranter, og de er det mange av faktisk. 

Møter alltid på folk som vil hilse og kose med min, nesten så det blir for mye av det gode 😊

Oslo folk er også over snittet flinke til å plukke opp etter hunden, i hvertfall i forhold til hvor jeg er fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er en storm i et vannglass TS, det som derimot er et problem er hvordan mennesker med førerhund diskriminert og nektet adgang både her og der.

Anonymkode: a0f9a...53c

Det kan du jo lage en egen tråd om. 

Anonymkode: 4ffcb...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Avstand said:

Synes vi heller kunne fjernet de som absolutt vil ha vekk. Pokkers redde mennesker og allergikere som tar all plassen hele tiden. Synes noen kafeer kunne godtatt hund, så kan de redde og de allergiske holdt seg unna. Men nei, da skal de ha tilgang på den kafeen og....

Mennesker er mennesker, og hunder er hunder. Og kafeer er lagd for mennesker, uansett hvor redde eller allergiske de måtte være, så du får starte en egen hundekafé.

Anonymkode: a8459...6c2

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mennesker er mennesker, og hunder er hunder. Og kafeer er lagd for mennesker, uansett hvor redde eller allergiske de måtte være, så du får starte en egen hundekafé.

Anonymkode: a8459...6c2

Men hvorfor må vi få disse allergiske våre? Er lei av at mennesker med spesialbehov tar ALL plassen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt hunder i "alle år" og tror aldri jeg har truffet på et menneske som har hatet hundene mine. Tror ikke mine hunder er så himla mye bedre oppdratt enn majoriteten av hunder der ute. De er helt vanlige hunder som oppfører seg som hunder flest. Jeg er derimot nøye på at mine hunder ikke skal være til plage for andre og prøver å respektere at andre folk ikke syntes at de er like fantastiske som det jeg syntes selv.

Tror vel neppe det finnes mange mennesker der ute som hater hunder, men det finnes nok en del som misliker hundeeiere. Det har jeg full forståelse for. På samme måte som jeg blir gretten om naboen slipper ut ungene på trampolina klokken 7 søndag morgen, så skjønner jeg at de blir grettne om jeg lar hundene stå å gjø i hagen hele dagen. Det handler om respekt for andre mennesker. Og nei, jeg sammenligner ikke mine hunder men naboens unger, men lydnivået er sånn ca like høyt og like irriterende 🙃 Nå skal det legges til at jeg har supre naboer så det er svært sjeldent at jeg irriterer meg over dem.

Når det er sagt: Idioter finnes i alle leirer. Både blant hundeeiere og alle andre typer mennesker. Det vil alltid være noen som ødelegger for resten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (7 timer siden):

det er jo ikke bare hundehold nordmenn er lite tolerante. Vi vil jo helst skyte eller få fjernet alt som ikke er nyttig for oss... feks ulv og div andre rovdyr. 

Vi er også verdensmestere i å krangle med våre naboer. 

Vi er et surmegga folkeslag! 

Jeg leser på utenlandske forum/sosiale medier (England, Nederland, Polen, jeg kan nederlandsk og polsk), og det kommer stadig folk som sier de samme tingene der, men om sitt eget folk.

Generaliseringer er dumme. I nesten alle tilfeller hvor jeg ser noen klage over hvor teite nordmenn/nederlendere/polakker/engelskmenn er, så er det ting som gjelder for de fleste samfunn og mennesker i hele verden. Skjønner ikke denne trangen til å nasjonalisere.

Tillegg: Tror noe av det kommer av at folk har vært på ferie i andre land og hatt det fint og opplevd solsiden av et land, og så tenker de at alle er sånn som de hyggelige menneskene man møtte. Uten å oppleve noen av dagliglivets utfordringer. Svært få som går gjennom en nabokrangel i landet de ferierer i, for å si det sånn.

Endret av Nicathv
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor må vi få disse allergiske våre? Er lei av at mennesker med spesialbehov tar ALL plassen! 

Mennesker med spesialbehov? Som f.eks folk som absolutt MÅ ha hunden sin med på kafe? Ja, der følger jeg deg. Sånne folk er litt plagsomme. 

Anonymkode: 10ba9...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hundehat å mislike folk som ikke plukker opp bæsjen etter hunden sin. Jeg driver selv med hund, og ser hvor mye hundedritt det er langs veier og turstier, samt alle som henger opp hundebæsjeposer i trær, eller bare slenger bæsjeposene fra seg. Jeg misliker latskapen til disse menneskene sterkt, men det er jo ikke hundene sin feil. 
 

Jeg skjønner godt at hunder ikke kan være med over alt også, som i butikker, cafeer eller lignende. Det er jo mange som er allergisk eller redd hund. Man må jo ta hensyn. Det samme gjelder hunder som bare løper løs, for det første kan de skremme andre mennesker og dyr, men også stikke av eller stresse andre hunder som går i bånd. Men mange steder har hundeparker, hvor hunder kan løpe løs hele året. Det kan hundeiere som bor på plasser hvor det ikke er hundepark, foreslå ovenfor kommunen. Utover det er det også mange som lager sine egne hundeklubber, hvor man møtes plasser hvor hundene kan gå løs. 

Anonymkode: 7b907...f2a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...