AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Så er debatten i gang igjen. Hvor har man lov til å være med hund og motsatt. Ja, jeg er klar over at enkelte hundeeiere ikke plukker opp dritten etter hunden sin. Og det hender at hunder er til ulempe for andre. Men er det virkelig så ille som det blir fremstilt? Med så mange hunder iblant oss synes jeg det er lite problemer, tross alt. De aller fleste hundeeiere går inn i hundeholdet med liv og lyst, går på kurs og tar hensyn. Så har vi unntakene, men de er jo heldigvis få. Er det virkelig rett at disse skal få ødelegge for det store flertallet? I Norge virker det nærmest som hatet mot hunder er stor. Hvorfor er det sånn? De fleste hunder er tross alt snille, biter ikke og går i bånd. De aller fleste hundeeiere vil drt beste både for hunden og mennesker Om det ikke hadde vært slik hadde vi hatt langt flere hendelser enn det vi har. Hva med å være litt generøse og tolerere litt? NB! Dette er ikke ment å være enda en tråd om dem som ikke rydder opp etter seg. Anonymkode: 4ffcb...8af 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Føler hatet mot katter er større. Anonymkode: c78e2...39f 17 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Er ikke interessert i å være generøs og "tolerere litt", hundeeiere må innrette seg etter de FÅ lovene og reglene som er der. Hele tiden et mas om å dra med dyret overalt, hva med hensyn til folk som er allergiske eller bare ikke like de dyrene? Frekke hundeeiere som står å krangler med folk på kafeer og butikker for de får beskjed om å gå ut med dyret sitt, helt tragisk hvordan de bare skal tvinge seg frem. Anonymkode: 76095...b60 12 2 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Nei, det er MANGE som ikke bryr seg om å plukke opp eller ha hundene bånd under perioden det er båndtvang. Jeg er enig i at det burde vert bedre tilrettelegging. Jeg har to hunder som trenger å løpe løs, og det er ekstremt få områder der vi kan gjøre det under båndtvangperioden. Vi burde få flere store løsområder. Tror det hadde blitt bedre da. Jeg ser hundebæsj (og kattebæsj) over alt. Anonymkode: 0a2bc...eb6 8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Det er da ikke hundene som er problemet, men eierne. Her vi bor, så er det utrolig mange ikke engang klarer å holde styr på hundene. Alltid flere hunder som løper fritt vilt. Og med tanke på at her er mange rein, i tillegg til de personenen som faktisk er redd hunder, så er det mildt sagt meget uheldig. Det er mer enn en rein som blir jagd i døden av hundene. Båndtvangen, nei det trenger de ikke å overhold, for hunden er jo bare såååå snill. #ironi Og ja, masse dritt er overalt også. Nå smelter snøen, og da blir det ekstra tydelig. Anonymkode: cb558...9dd 7 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Hva mener du med at Norge er et "hundehaterland"? Jeg har to hunder, og har ikke følt så mye hat akkurat. Hundene kan gå løse overalt her jeg bor, de kan være med på kollektivtrafikk, jeg kan ha dem med på båt og buss, på stranda, i byen. Ikke inn på mange kafeer og butikker, men det er jo den enkelte bedrift som bestemmer selv. Og det må de få lov til. Vi har båndtvang deler av året for å beskytte viltet, det er kjedelig for oss, men har ikke noe med hundehat å gjøre. Kommunen har til og med opprettet flere friområder hvor hunden kan gå løs selv i båndtvangsperioden. Jeg sørger for at hundene ikke er til ulempe for noen, og har bare opplevd at folk er positive til mine hunder og mitt hundehold. Hva gjør TS som fører til at hen føler seg hatet? Anonymkode: 03da0...836 10 3
Million Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Jeg har ikke akkurat følt så mye på dette "hatet" du snakker om. Hat er et sterkt ord. Jeg har hatt hund i elleve år og har ikke merket noe hat. Vi har i Norge regler for hvor det er tillatt å ha med hunder når det gjelder bygg der alle har adgang, som restauranter, kafeer og dagligvarebutikker, der er hunder forståelig nok ikke tillatt. Men det er ikke pga "hat", men av hygienehensyn. Man slipper at hunder har slikket på maten på de nederste hyllene som man har tenkt å kjøpe, liksom. Hvordan kommer dette hatet du snakker om til syne for deg? Hva mener du? 13 2
Hr. Aktiv Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så er debatten i gang igjen. Hvor har man lov til å være med hund og motsatt. Ja, jeg er klar over at enkelte hundeeiere ikke plukker opp dritten etter hunden sin. Og det hender at hunder er til ulempe for andre. Men er det virkelig så ille som det blir fremstilt? Med så mange hunder iblant oss synes jeg det er lite problemer, tross alt. De aller fleste hundeeiere går inn i hundeholdet med liv og lyst, går på kurs og tar hensyn. Så har vi unntakene, men de er jo heldigvis få. Er det virkelig rett at disse skal få ødelegge for det store flertallet? I Norge virker det nærmest som hatet mot hunder er stor. Hvorfor er det sånn? De fleste hunder er tross alt snille, biter ikke og går i bånd. De aller fleste hundeeiere vil drt beste både for hunden og mennesker Om det ikke hadde vært slik hadde vi hatt langt flere hendelser enn det vi har. Hva med å være litt generøse og tolerere litt? NB! Dette er ikke ment å være enda en tråd om dem som ikke rydder opp etter seg. Anonymkode: 4ffcb...8af Ja det er ille desverre. Masse hundeeiere med lumbago og båndredsel. De resterende har ikke sett hundehviskeren. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Er det leserinnlegget i bt du henviser til TS? Der hvor en hundeeier er krenket over at de ikke er velkommen i barnehager? Jeg liker både hundeeiere og hunder, men jeg synes ikke de har noe å gjøre i en barnehage. Og jeg er også veldig uenig med de som sidestiller barn og hunder (og kaller seg foreldre for hundene). Anonymkode: 10ba9...49d 10 3 3
Gliffy Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Jeg har ikke hund selv, men syns hunder er et positivt innslag i bybildet. Skulle ønske vi i Norge var litt mer tolerante for at folk kan ha med hund ulike steder. Siden det går bra hvis det er en førerhund så kan jeg ikke skjønne at det skal være farlig med hunder på cafe f. Eks. Her jeg bor (Oslo) er det ganske mange som har hund, men jeg ser nesten aldri hundebæsj på gata. Vet ikke med andre plasser men her er folk flinke til å plukke opp i alle fall. 2
Million Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Gliffy skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke hund selv, men syns hunder er et positivt innslag i bybildet. Skulle ønske vi i Norge var litt mer tolerante for at folk kan ha med hund ulike steder. Siden det går bra hvis det er en førerhund så kan jeg ikke skjønne at det skal være farlig med hunder på cafe f. Eks. Her jeg bor (Oslo) er det ganske mange som har hund, men jeg ser nesten aldri hundebæsj på gata. Vet ikke med andre plasser men her er folk flinke til å plukke opp i alle fall. Det er mange grunner til det. Blant annet fordi hunder er grådige og glupske veldig ofte, og stjeler mat når de ser sitt snitt til det. Skulle tatt seg ut om de folkene på nabobordet var litt uoppmerksomme et øyeblikk og labradoren deres reiser seg på bakbeina og bare napper tak i og glefser i seg baguetten til de ved siden av, der den lå på tallerkenen... Eller at man sitter og prøver å spise i fred og så står det et digert siklende hundebeist rett ved siden av deg og tigger, og eieren ikke bryr seg om å dra den vekk... For ja, hunder er mat-tyver. Jeg ville heller ikke likt at det flagret hundehår rundt overalt når jeg skal spise ute et sted, fordi det har vært tjue hunder innom den dagen i lokalene. Hunder røyter, og noen røyter enormt! Jeg er hundeeier selv, men ja, jeg er veldig glad for at hunder ikke er tillatt der det spises mat eller lages mat eller oppbevares mat. De er for upålitelige rundt mat, og røyter, sikler og tygger for mye på ting, rett og slett. 14 3
Gliffy Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 4 minutter siden, Million said: Det er mange grunner til det. Blant annet fordi hunder er grådige og glupske veldig ofte, og stjeler mat når de ser sitt snitt til det. Skulle tatt seg ut om de folkene på nabobordet var litt uoppmerksomme et øyeblikk og labradoren deres reiser seg på bakbeina og bare napper tak i og glefser i seg baguetten til de ved siden av, der den lå på tallerkenen... Eller at man sitter og prøver å spise i fred og så står det et digert siklende hundebeist rett ved siden av deg og tigger, og eieren ikke bryr seg om å dra den vekk... For ja, hunder er mat-tyver. Jeg ville heller ikke likt at det flagret hundehår rundt overalt når jeg skal spise ute et sted, fordi det har vært tjue hunder innom den dagen i lokalene. Hunder røyter, og noen røyter enormt! Jeg er hundeeier selv, men ja, jeg er veldig glad for at hunder ikke er tillatt der det spises mat eller lages mat eller oppbevares mat. De er for upålitelige rundt mat, og røyter, sikler og tygger for mye på ting, rett og slett. Jeg har vært mye i land der de tillater hunder på restaurant, og noe sånt har jeg aldri opplevd. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Gliffy skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke hund selv, men syns hunder er et positivt innslag i bybildet. Skulle ønske vi i Norge var litt mer tolerante for at folk kan ha med hund ulike steder. Siden det går bra hvis det er en førerhund så kan jeg ikke skjønne at det skal være farlig med hunder på cafe f. Eks. Her jeg bor (Oslo) er det ganske mange som har hund, men jeg ser nesten aldri hundebæsj på gata. Vet ikke med andre plasser men her er folk flinke til å plukke opp i alle fall. Enig! Jeg har hund og bor i Oslo. Det er svært sjeldent jeg ser hundemøkk gatelangs og de løse hundene vi møter plager ingen (bortsett fra de som måtte bli irriterte bare de _ser_ en hund). Jeg får også ofte hyggelige kommentarer av forbipasserende og det er ofte noen som spør om å få hilse på. Anonymkode: 47f76...4d0 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig! Jeg har hund og bor i Oslo. Det er svært sjeldent jeg ser hundemøkk gatelangs og de løse hundene vi møter plager ingen (bortsett fra de som måtte bli irriterte bare de _ser_ en hund). Jeg får også ofte hyggelige kommentarer av forbipasserende og det er ofte noen som spør om å få hilse på. Anonymkode: 47f76...4d0 På Sørenga er det et sted der alle hundene bæsjer. Den såkalte hundeparken. Der kan det ligge litt bæsj av og til. Anonymkode: 9d513...df0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 Hundene her jeg bor driter bare under hekken, mens kattene driter i kjøkkenhagen og bedene og kverker småfugler. Marsvinene mine plager ingen. Anonymkode: 838d1...64e
Criss Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 Gliffy skrev (32 minutter siden): Jeg har ikke hund selv, men syns hunder er et positivt innslag i bybildet. Skulle ønske vi i Norge var litt mer tolerante for at folk kan ha med hund ulike steder. Siden det går bra hvis det er en førerhund så kan jeg ikke skjønne at det skal være farlig med hunder på cafe f. Eks. Her jeg bor (Oslo) er det ganske mange som har hund, men jeg ser nesten aldri hundebæsj på gata. Vet ikke med andre plasser men her er folk flinke til å plukke opp i alle fall. Vi har faktisk egen hundecafè i byen hvor jeg bor. 😊 2
Svisle Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har tre hunder og de har jeg valgt å ha for at de skal berike mitt liv -ikke andres! Har ikke selv opplevd det påståtte hundehatet du henviser til, men at hund ikke har adgang overalt synes jeg er rett og rimelig mtp. hygiene og andres trivsel. Selv synes jeg det er deilig å kunne gå ut og f.eks. spise uten å måtte forholde meg til andres hunder. At hunder ikke har tilgang til kirkegårder, skoler og barnehager tar jeg også som den største selvfølge og ser ikke på det som ett hatsignal mot hund. 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Million skrev (17 timer siden): Det er mange grunner til det. Blant annet fordi hunder er grådige og glupske veldig ofte, og stjeler mat når de ser sitt snitt til det. Skulle tatt seg ut om de folkene på nabobordet var litt uoppmerksomme et øyeblikk og labradoren deres reiser seg på bakbeina og bare napper tak i og glefser i seg baguetten til de ved siden av, der den lå på tallerkenen... Eller at man sitter og prøver å spise i fred og så står det et digert siklende hundebeist rett ved siden av deg og tigger, og eieren ikke bryr seg om å dra den vekk... For ja, hunder er mat-tyver. Jeg ville heller ikke likt at det flagret hundehår rundt overalt når jeg skal spise ute et sted, fordi det har vært tjue hunder innom den dagen i lokalene. Hunder røyter, og noen røyter enormt! Jeg er hundeeier selv, men ja, jeg er veldig glad for at hunder ikke er tillatt der det spises mat eller lages mat eller oppbevares mat. De er for upålitelige rundt mat, og røyter, sikler og tygger for mye på ting, rett og slett. Dette sier vel mer om ditt hundehold enn noe annet. Min hund ligger rolig på plassen sin og slapper av mens vi spiser eller tilbereder mat, og kan fint være med på cafe el.l. Har lært hunden min å ikke tigge eller stjele mat. Har ikke du? Anonymkode: ae2e1...953 3 1
Million Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette sier vel mer om ditt hundehold enn noe annet. Min hund ligger rolig på plassen sin og slapper av mens vi spiser eller tilbereder mat, og kan fint være med på cafe el.l. Har lært hunden min å ikke tigge eller stjele mat. Har ikke du? Anonymkode: ae2e1...953 Mitt? Tror du jeg snakker om bare mitt? Prøv å lære en labrador å ikke elske mat, for eksempel... Det finnes millioner av hunder som gjør alt for en matbit og stjeler den hvis de kan, så ikke prøv å få dette til å være bare noe som gjelder meg og "dårlig hundeoppdragelse"! Min hund er ikke labrador, men ja, den elsker mat over alt. 4 1
Rucula Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 Norge er det minst tolerante landet i verden når det kommer til hund, kanskje med unntak av de muslimske landene der hunder ansees som skitne. Jeg har mye kontakt med Nederland og Frankrike og er det ofte. Og toleransen for hunder er en HELT annen.. I frankrike er det egne hundestrender hvor hundene løper løs. Og de får være med inn på cafeer og butikker. Jeg vet ikke hvorfor Nordmenn er som de er mot hunder. Men Nordmenn er generelt et fryktelig lite tolerant folkeslag. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå