Gå til innhold

Redd for narkose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kateter er ikke ubehagelig TS, og de bruker svært sjelden lang tid på dette. Sykepleiere gjør dette ofte. Du kan også få noe lokalbedøvende først og de passer på at du ikke er blottlagt mer enn absolutt nødvendig. Å få kateter høres langt verre ut enn det er, det går kjempefint! :) 

Anonymkode: 159ee...f6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var i narkose i høst, så fikk jeg kateter. Det var satt av ca en time til operasjonen. Muligens det kommer litt an på hvor på kroppen man blir operert og?

Mitt beste råd, ts, er at du snakker med sykehuspersonalet om hvordan du har det rundt det du er redd for i forbindelse med narkosen. De kan forklare deg prosedyrer og kanskje ta litt andre hensyn. Jeg er av typen som kan finne på å få panikk av blodprøver og kanyler, dette i kombinasjon med lite samarbeidsvillige årer. Har funnet ut at alt går mye bedre når jeg informerer om utfordringer og behov på forhånd.

Lykke til 💚

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kateter er ikke ubehagelig TS, og de bruker svært sjelden lang tid på dette. Sykepleiere gjør dette ofte. Du kan også få noe lokalbedøvende først og de passer på at du ikke er blottlagt mer enn absolutt nødvendig. Å få kateter høres langt verre ut enn det er, det går kjempefint! :) 

Anonymkode: 159ee...f6e

Jeg fikk kateteret etter at jeg var lagt i narkose. Visste knapt at det var der før sykepleieren kom for å fjerne det 😜

AnonymBruker
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (11 timer siden):

Jeg fikk kateteret etter at jeg var lagt i narkose. Visste knapt at det var der før sykepleieren kom for å fjerne det 😜

Det er dette jeg er så redd for. Dette tenker jeg overhode ikke er greit for min del. 
og ja, sykepleiere gjør dette hver dag osv, men jeg gjør ikke dette hver dag, og det er det jeg som er pasient og skal opereres. Det at de gjør det hver dag gjør jo at det ikke tenke over at det kan føles feil for pasienten, og derfor ikke ber om samtykke fordi «det er så vanlig». 

Anonymkode: d1c90...667

AnonymBruker
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (11 timer siden):

Da jeg var i narkose i høst, så fikk jeg kateter. Det var satt av ca en time til operasjonen. Muligens det kommer litt an på hvor på kroppen man blir operert og?

Mitt beste råd, ts, er at du snakker med sykehuspersonalet om hvordan du har det rundt det du er redd for i forbindelse med narkosen. De kan forklare deg prosedyrer og kanskje ta litt andre hensyn. Jeg er av typen som kan finne på å få panikk av blodprøver og kanyler, dette i kombinasjon med lite samarbeidsvillige årer. Har funnet ut at alt går mye bedre når jeg informerer om utfordringer og behov på forhånd.

Lykke til 💚

Takk, kan jeg spørre hvor du ble operert? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er dette jeg er så redd for. Dette tenker jeg overhode ikke er greit for min del. 
og ja, sykepleiere gjør dette hver dag osv, men jeg gjør ikke dette hver dag, og det er det jeg som er pasient og skal opereres. Det at de gjør det hver dag gjør jo at det ikke tenke over at det kan føles feil for pasienten, og derfor ikke ber om samtykke fordi «det er så vanlig». 

Jeg tenkte ikke så veldig hardt over det, men skulle gjerne likt å vite om det på forhånd ja, sånn egentlig. Med det sagt, det kan hende at jeg var informert, har en tendens til å zoone ut litt når det kommer mye muntlig info på en gang, så det kan ha forsvunnet i mengden 🙈 Og siden du føler såpass sterkt rundt dette, så ta kontakt med avdelingen der du skal opereres, og fortell hvordan du har det, og bekymringene dine. Be om informasjon, så tenker jeg det går fint 💚

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, kan jeg spørre hvor du ble operert? 

Måtte tømme en cyste på en eggstokk, så de styra jo rundt i nærheten av blæra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 10.06):

Folk tisser ikke på seg under narkose når de ikke har kateter. Det er grunnen til at man scanner blæren med ultralyd og tapper ut urinen om den er full. 

Du får på en engangstruse fra sykehuset, ingen som har brukt den før deg. Sånne flergangstruser gikk ut av drift for femten år siden. 

Anonymkode: 20aeb...f01

Det stemmer ikke. Jeg var innlagt på både UNN i Tromsø og Harstad i fjor og jeg fikk vanlige, store hvite truser på meg. 

På mitt sykehus derimot bruker de nettingtruser. 

Uansett så er de jo helt rene.

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (35 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg var innlagt på både UNN i Tromsø og Harstad i fjor og jeg fikk vanlige, store hvite truser på meg. 

På mitt sykehus derimot bruker de nettingtruser. 

Uansett så er de jo helt rene.

Dette vil jeg ikke risikere, så tenker jeg bruker mitt eget undertøy. Har snakket med sykehuset i dag, og skulle slippe katetreserinf så lenge alt gikk som planlagt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette vil jeg ikke risikere, så tenker jeg bruker mitt eget undertøy. Har snakket med sykehuset i dag, og skulle slippe katetreserinf så lenge alt gikk som planlagt.. 

Jeg har hatt eget undertøy også under noen av operasjonene. Vil tro det går fint når det er øyet du skal operere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...