AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Noen her som har vært i narkose? Skal operere et øye og har noen spørsmål om narkosen. Må man bruke sykehusets klær? Blir katetresert? Er det vanlig å bli kvalm? Blir man intubert? Har aldri vært i narkose og gruer meg veldig. Anonymkode: d1c90...667
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Vil tro at du kan ha på deg bukse og sykehusskjorte. Får du narkose må du ha tube eller larynxmaske. Hvis det ikke er en 6 tiners operasjon sø får du ikke kateter. Anonymkode: d92c4...f41
Blåjojo Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Har vært i narkose to ganger. Snakket med anestesilege før timen og ble grundig forklart hva som kom til å skje. Noen reagerer med kvalme. Men da kan man få kvalmestillende medisin på oppvåkningen. Uansett hvordan du opplever det, så er det noen sammen med deg, så du kan si ifra og få hjelp.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Skjønner at det er uforståelig for noen at det går å være så redd for narkose, men det er skikkelig kjipt å være så redd også. livredd for å bli intubert og at det skal være vondt, selv om jeg er i narkose når de evt. gjør det. også redd jeg må bruke sykehustruse, grøsser bare med tanken på det, så kommer nok til å bruke min egen truse uansett. det er det å miste kontrollen som er vanskelig, at de bare kan gjøre det de vil med meg, som f.eks kle av bokser/undertøy.. Anonymkode: d1c90...667 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at det er uforståelig for noen at det går å være så redd for narkose, men det er skikkelig kjipt å være så redd også. livredd for å bli intubert og at det skal være vondt, selv om jeg er i narkose når de evt. gjør det. også redd jeg må bruke sykehustruse, grøsser bare med tanken på det, så kommer nok til å bruke min egen truse uansett. det er det å miste kontrollen som er vanskelig, at de bare kan gjøre det de vil med meg, som f.eks kle av bokser/undertøy.. Anonymkode: d1c90...667 Det er da ingen som vil ta av deg undertøyet ved øyekirurgi. Anonymkode: d92c4...f41 3
Purple_Pixiedust Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Har vært i narkose sånn ca 20 ganger og det går veldig fint. For ulike ting da. Som oftest har jeg hatt min egen truse på, men har også måttet ha sykehustruse på. Da det var lengre operasjoner hvor det måtte settes inn kateter.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Du må regne med å bruke sykehusets tøy. Om du kateteriseres avhenger av lengden på operasjonen. Tar det 30-min så neppe, tar det flere timer så scannes blæren med ultralyd og tømmes om den er full. Anonymkode: 20aeb...f01
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Tror operasjon skulle ta ca 2 timer.. Anonymkode: d1c90...667
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er da ingen som vil ta av deg undertøyet ved øyekirurgi. Anonymkode: d92c4...f41 Jo, hvis du tisser på deg selv under narkosen når du ikke har kateter, så bytter de vel heldigvis undertøy på deg... Anonymkode: 2e30c...6ca
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Jeg har vært i narkose maaange ganger Man møter opp og må sitte å vente litt på et venterom. De er alltid litt forsinka, hvertfall sykehuset mitt 😅 Så henter en sykepleier meg, og viser meg et skap (som på treningsrom) og gir meg en nøkkel. Jeg blir vist til et omkledningsrom rett ved, og der inne ligger det tøy jeg skal ha på meg. Det er en kjole, sokker og en helt for grusom sykehus truse som skal liksom passe alle. Jeg skifter og putter klærne i skapet. Så blir jeg vist til et nytt venterom, som er siste venterom før operasjonen. Der sitter det også andre i sykehus kjole. Ofte er det pledd der som man kan ta over seg, for mange føler seg litt ukomfortable eller kalde i tøyet. Sykepleier kommer inn og gir meg noen (2) tabletter jeg skal ta, med et lite glass vann. Husk at du skal klare svelge alle tablettene med det lille glasset! Det ble ganske stress første gang da jeg trodde jeg kunne få mer vann 😅 jeg fikk det, men magesekken skal jo inneholde minst mulig før operasjonen. Så kommer narkose legen eller sykepleier og tar en prat med meg. Tar meg med på et nytt rom og Spør om sykdommer. Her kan man også spørre om man har noen bekymringer og du kan også her si ifra at du er redd. De har forståelse for dette. Så blir jeg sendt tilbake til venterommet. Blir vist hvor nærmeste do er, i tilfelle jeg må tømme meg før operasjonen. Så må jeg sitte der litt og vente på min tur / at pillene skal fungere. Jeg tror det bare er smertestillende, det er hvertfall ikke noe man blir fjern av. Så ikke noe rus av de pillene. Så er det min tur. Vi går til operasjonsrommet og jeg blir bedt om å legge meg på benken. Det er ofte flere sykepleiere i rommet og narkose legen. Nå er det tid for å sette inn kanyle i armen. Ting går rolig og de kan også holde deg i hånda om du er redd. Legen kommer inn å introduserer seg, om han ikke har gjort dette tidligere. De sier tydelig ifra før de gir deg narkosen. Så er det på tide å starte, de gir deg beskjed at nå kommer narkosen. De ber deg telle ned fra enten 10 eller 5, jeg har gjort det i sport å prøve klare telle helt ned 😂 Så jeg teller litt fort. Men jeg rekker aldri komme lenger til 6 om jeg blir bedt telle ned fra 10. Så plutselig våkner man på oppvåkningsrommet. Er som det har gått 1 sekund. Dette er et rom med flere som våkner opp, men det er gardiner i mellom. Det er fordi sykepleierne skal ha full kontroll på alle sammen. De sjekker alle ofte. Når de ser at du er våken, så kommer de å spør om hvordan det går. Man er ganske sløv på dette tidspunktet og vil bare sove 😅 men man kvikner til etterhvert. Man er ofte veldig sulten, siden man har sultet seg før operasjonen, så sykepleierne spør om ossen pålegg man liker og man får brødskive. De har glutenfrie alternativer også. Jeg pleier få eplejuice. Har man smerter kan man få smertestillende av sykepleier. Når man føler seg okei, så henter sykepleierne klærne dine og evt veske fra skapet. Så skifter man. Etter dette kommer man til et nytt venterom, hvor man evt venter på de som skal hente, eller taxi om man tar det. Når de som henter har møtt opp, så kan man få dra hjem. Ofte sier sykepleier at man skal ha noen med seg første kveld/natt, for sikkerhetsmessige årsaker fordi man har hatt operasjon. Dette har ikke noe med narkosen å gjøre. Man føler seg ofte litt høy resten av dagen. Man er helt seg selv, men man er litt lett i hodet. Jeg har ofte munsh og har bare lyst til å spise masse, så sørg for å ha kjøpt inn litt godt å spise før operasjons dagen 😜 Man får ofte med et par smertestillende, men ofte må man også hente flere på apoteket. Resept ligger da allerede inne i systemet. Kan være greit på forhånd å skrive en fullmakt for den som skal passe på deg, så dere slipper styre med dette etter operasjonen. Da kan du bare sitte i bilen mens sjåføren din går inn med en lapp med din signatur at de kan hente på vegne av deg. Husk å skriv person nummer på lappen, og navnet på personen du gir tillatelse å hente for deg Dagen etter merker ikke jeg til noe av narkosen i det hele tatt. Det kan hende noen ting er annerledes på forskjellige sykehus, men sånn her er regla mi hvertfall. Ofte er redsel fordi man er usikker og ikke vet 😅 Anonymkode: ddc08...521 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært i narkose maaange ganger Man møter opp og må sitte å vente litt på et venterom. De er alltid litt forsinka, hvertfall sykehuset mitt 😅 Så henter en sykepleier meg, og viser meg et skap (som på treningsrom) og gir meg en nøkkel. Jeg blir vist til et omkledningsrom rett ved, og der inne ligger det tøy jeg skal ha på meg. Det er en kjole, sokker og en helt for grusom sykehus truse som skal liksom passe alle. Jeg skifter og putter klærne i skapet. Så blir jeg vist til et nytt venterom, som er siste venterom før operasjonen. Der sitter det også andre i sykehus kjole. Ofte er det pledd der som man kan ta over seg, for mange føler seg litt ukomfortable eller kalde i tøyet. Sykepleier kommer inn og gir meg noen (2) tabletter jeg skal ta, med et lite glass vann. Husk at du skal klare svelge alle tablettene med det lille glasset! Det ble ganske stress første gang da jeg trodde jeg kunne få mer vann 😅 jeg fikk det, men magesekken skal jo inneholde minst mulig før operasjonen. Så kommer narkose legen eller sykepleier og tar en prat med meg. Tar meg med på et nytt rom og Spør om sykdommer. Her kan man også spørre om man har noen bekymringer og du kan også her si ifra at du er redd. De har forståelse for dette. Så blir jeg sendt tilbake til venterommet. Blir vist hvor nærmeste do er, i tilfelle jeg må tømme meg før operasjonen. Så må jeg sitte der litt og vente på min tur / at pillene skal fungere. Jeg tror det bare er smertestillende, det er hvertfall ikke noe man blir fjern av. Så ikke noe rus av de pillene. Så er det min tur. Vi går til operasjonsrommet og jeg blir bedt om å legge meg på benken. Det er ofte flere sykepleiere i rommet og narkose legen. Nå er det tid for å sette inn kanyle i armen. Ting går rolig og de kan også holde deg i hånda om du er redd. Legen kommer inn å introduserer seg, om han ikke har gjort dette tidligere. De sier tydelig ifra før de gir deg narkosen. Så er det på tide å starte, de gir deg beskjed at nå kommer narkosen. De ber deg telle ned fra enten 10 eller 5, jeg har gjort det i sport å prøve klare telle helt ned 😂 Så jeg teller litt fort. Men jeg rekker aldri komme lenger til 6 om jeg blir bedt telle ned fra 10. Så plutselig våkner man på oppvåkningsrommet. Er som det har gått 1 sekund. Dette er et rom med flere som våkner opp, men det er gardiner i mellom. Det er fordi sykepleierne skal ha full kontroll på alle sammen. De sjekker alle ofte. Når de ser at du er våken, så kommer de å spør om hvordan det går. Man er ganske sløv på dette tidspunktet og vil bare sove 😅 men man kvikner til etterhvert. Man er ofte veldig sulten, siden man har sultet seg før operasjonen, så sykepleierne spør om ossen pålegg man liker og man får brødskive. De har glutenfrie alternativer også. Jeg pleier få eplejuice. Har man smerter kan man få smertestillende av sykepleier. Når man føler seg okei, så henter sykepleierne klærne dine og evt veske fra skapet. Så skifter man. Etter dette kommer man til et nytt venterom, hvor man evt venter på de som skal hente, eller taxi om man tar det. Når de som henter har møtt opp, så kan man få dra hjem. Ofte sier sykepleier at man skal ha noen med seg første kveld/natt, for sikkerhetsmessige årsaker fordi man har hatt operasjon. Dette har ikke noe med narkosen å gjøre. Man føler seg ofte litt høy resten av dagen. Man er helt seg selv, men man er litt lett i hodet. Jeg har ofte munsh og har bare lyst til å spise masse, så sørg for å ha kjøpt inn litt godt å spise før operasjons dagen 😜 Man får ofte med et par smertestillende, men ofte må man også hente flere på apoteket. Resept ligger da allerede inne i systemet. Kan være greit på forhånd å skrive en fullmakt for den som skal passe på deg, så dere slipper styre med dette etter operasjonen. Da kan du bare sitte i bilen mens sjåføren din går inn med en lapp med din signatur at de kan hente på vegne av deg. Husk å skriv person nummer på lappen, og navnet på personen du gir tillatelse å hente for deg Dagen etter merker ikke jeg til noe av narkosen i det hele tatt. Det kan hende noen ting er annerledes på forskjellige sykehus, men sånn her er regla mi hvertfall. Ofte er redsel fordi man er usikker og ikke vet 😅 Anonymkode: ddc08...521 Og forresten, jeg har ikke blitt satt kateter i og jeg ha hatt operasjoner lenger enn 2 timer. Men de har inkubert meg. Jeg har ikke merket noe i halsen til dette senere. Jeg visste faktisk ikke at de gjorde det før en senere operasjon hvor sykepleier nevnte det 😅 De setter også tape på øyelokkene, så om du er allergisk mot lim, så er det greit å si ifra om. Er du usikker, så bare kjøp medisin tape på apoteket og test på huden. Sykehuset har alternativer om man er allergisk mot lim. Anonymkode: ddc08...521
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er da ingen som vil ta av deg undertøyet ved øyekirurgi. Anonymkode: d92c4...f41 Jo, når man ligger på bordet under narkose så skal alt være helt ren sone 😜 Så det er fullt sykehus klær sett på alle. Selv for mindre operasjoner Anonymkode: ddc08...521
powerpuffen Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 Jeg har vært i narkose noen ganger. Har ikke fått kateter, selv om jeg har vært i narkose i flere timer. Skjønner at det kan være skummelt, men du merker ingenting. Du er sovnet før operasjonen og eventuelt intubert, så du merker ingenting av det. Noen kan reagere med kvalme. Jeg reagerer ikke med kvalme på narkose, men husker jeg skalv litt på oppvåkningen. Nå fikk jeg riktignok en god del smertestillende i dagene etter siste operasjon, så jeg var sengeliggende. Jeg blir fryktelig kvalm av smertestillende.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, når man ligger på bordet under narkose så skal alt være helt ren sone 😜 Så det er fullt sykehus klær sett på alle. Selv for mindre operasjoner Anonymkode: ddc08...521 Jeg misforsto, trodde du skrev man kunne ha eget undertøy… så glem den kommentaren min over! Anonymkode: ddc08...521
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 Men de merker vel ikke om jeg har på mitt eget undertøy? Skjønner det høres teit ut, men jeg deopper operasjon om jeg ikke får ha på eget undertøy….. Tanken på at andre har tisset/bæsjet i undertøyet får meg til å grøsse… Anonymkode: d1c90...667
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men de merker vel ikke om jeg har på mitt eget undertøy? Skjønner det høres teit ut, men jeg deopper operasjon om jeg ikke får ha på eget undertøy….. Tanken på at andre har tisset/bæsjet i undertøyet får meg til å grøsse… Anonymkode: d1c90...667 De sykehusklærne er garantert mer sterile enn hva dine underbukser noen gang kan bli. Alt blir kokevask med sterk såpe. Anonymkode: 16845...3be 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 Ser hva dere skriver, men klarer ikke slå meg til ro med det.. Får ringe sykehuset å høre hvordan det her foregår.. Anonymkode: d1c90...667
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser hva dere skriver, men klarer ikke slå meg til ro med det.. Får ringe sykehuset å høre hvordan det her foregår.. Anonymkode: d1c90...667 Det må du bare gjøre 😊 Er bedre å ringe en gang for mye enn for lite! Anonymkode: ddc08...521
ryzorwarlock Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 Jeg har vært i narkose sikkert 20 ganger siden jeg ble født. kan hende jeg overdriver med 20 ganger men i nærheten. Man kan bli kvalm, det er helt normalt. Man kan kaste opp, helt normalt. Tube i halsen? Ganske normalt, men det er fordi at du får godt med oksygen Du kan jo også tenke deg at du er i tryggeste hender. Det er 12-14 års utdanning for og bli Anestesiologi. Du har ingenting å bekymre deg over. Selvfølgelig, det er alltid en "sjanse" for at ting kan skje, men igjen det kan skje med alt man gjør. Men narkose går fort. Så fort du får maska på, så føles det som det bare har gått 1 sekund og så våkner du igjen! VIpps ferdig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå