AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Del Skrevet 5. mai 2022 Leste nettopp at man må fornye førerkortet i løpet av 2022 hvis man har diabetes og bruker blodsukkersenkende medisiner, og deretter må man fornye førerkortet hvert 5.år?? Kan skjønne det hvis man tar insulin, for da kan man få farlig lavt blodsukker, men metformin-tabletter som bare hjelper litt til med å senke blodsukkeret, som aldri fører til farlig lavt blodsukker, kan jeg ikke skjønne skal måtte føre til fornyelse av førerkort hvert 5.år? Nesten så jeg bare går over på lavkarbo-kosthold og dropper medisinene, for å slippe å havne i denne gruppen😏 Anonymkode: fee79...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Del Skrevet 7. mai 2022 Fornyelse av førerkortet betyr at du må levere en ny helseattest som bekrefter at du er skikket til å kjøre bil tross diabetes. Så leverer du denne hos vegvesenet, tar nytt bildet dersom det trengs, og bestiller et nytt førerkort enten i skranken eller på nett. Er det samme for de som har buss/minibuss førerkort. Kun gyldig i 5 år av gangen. Eneste kjipe er kostnaden fastlegen tar for den helseattesten. Anonymkode: 80073...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 17. mai 2022 #3 Del Skrevet 17. mai 2022 Først vil jeg sterkt oppfordre til å slutte å lese. For en stor del av befolkningen er det å lese journalisters vrangforestillinger ikke konstruktivt for deres livsførsel. Hvis man ikke oppfyller helsekravene til normal varighet på førerrett kan man lese mer om krav her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/diabetes-30-32 Så vidt jeg kan se vil man få normal varighet så lenge man ikke får føling og ikke tar blodsukkersenkende medisin. Forøvrig burde du jo endre livsstil så du slipper denne livsstilssykdommen, det har masse andre fordeler enn at du slipper å fornye førerkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki- Skrevet 17. mai 2022 #4 Del Skrevet 17. mai 2022 Man må fornye førerkortet dersom man går på blodsukkersenkende medisin, deriblant Metformin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Del Skrevet 17. mai 2022 ajarRun skrev (47 minutter siden): Forøvrig burde du jo endre livsstil så du slipper denne livsstilssykdommen, det har masse andre fordeler enn at du slipper å fornye førerkortet. Åja, det visste jeg ikke🙄 Anonymkode: fee79...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Del Skrevet 17. mai 2022 Anki- skrev (9 minutter siden): Man må fornye førerkortet dersom man går på blodsukkersenkende medisin, deriblant Metformin. Ja, og det var dette jeg stusset over. Jeg kan som sagt skjønne det om man bruker insulin, for da er føling et reelt problem. Men man får ikke føling av metformin. Anonymkode: fee79...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki- Skrevet 17. mai 2022 #7 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, og det var dette jeg stusset over. Jeg kan som sagt skjønne det om man bruker insulin, for da er føling et reelt problem. Men man får ikke føling av metformin. Anonymkode: fee79...f2f Greia er vel at man kan få det, selv om det ikke er vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, og det var dette jeg stusset over. Jeg kan som sagt skjønne det om man bruker insulin, for da er føling et reelt problem. Men man får ikke føling av metformin. Anonymkode: fee79...f2f En kan absolutt få føling ved bruk av metformin. Jeg er slankeoperert pga overvekt med diabetes 2 som tilleggsykdom. Ble operert i høst. Mitt blodsukker har gått mye ned etterpå. Medisinen er redusert, men tar fortsatt metformin morgen og kveld. Det jeg merker nå er at jeg noen timer etter at jeg tok tabletten på morgenen får føling noen timer senere hvis jeg har spist litt for lite. Så jo, en kan få føling! Anonymkode: 8a66e...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En kan absolutt få føling ved bruk av metformin. Jeg er slankeoperert pga overvekt med diabetes 2 som tilleggsykdom. Ble operert i høst. Mitt blodsukker har gått mye ned etterpå. Medisinen er redusert, men tar fortsatt metformin morgen og kveld. Det jeg merker nå er at jeg noen timer etter at jeg tok tabletten på morgenen får føling noen timer senere hvis jeg har spist litt for lite. Så jo, en kan få føling! Anonymkode: 8a66e...167 Siden du er slankeoperert, så er det kanskje en litt spesiell situasjon i forhold til dette? Siden du da sikkert spiser mindre måltider enn folk flest? Min fastlege sa at man ikke får føling av metformin, men klart, man kan jo ikke stole blindt på hva én lege sier. Anonymkode: fee79...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Siden du er slankeoperert, så er det kanskje en litt spesiell situasjon i forhold til dette? Siden du da sikkert spiser mindre måltider enn folk flest? Min fastlege sa at man ikke får føling av metformin, men klart, man kan jo ikke stole blindt på hva én lege sier. Anonymkode: fee79...f2f Hva med en som har lagt om kostholdet og blodsukkeret normaliseres? Og hva med dem som for farlig høyt blodsukker? Det gjelder jo ikke bare fordi en kan få for lavt blodsukker. Har du opplevd farlig høyt blodsukker? Anonymkode: 8a66e...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #11 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med en som har lagt om kostholdet og blodsukkeret normaliseres? Og hva med dem som for farlig høyt blodsukker? Det gjelder jo ikke bare fordi en kan få for lavt blodsukker. Har du opplevd farlig høyt blodsukker? Anonymkode: 8a66e...167 Trykket send inn før jeg var ferdig å skrive…. En som har for høyt blodsukker opplever mye like symptomer som ved for lavt. Det går også utover synet. Det kan skje fort… Anonymkode: 8a66e...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Trykket send inn før jeg var ferdig å skrive…. En som har for høyt blodsukker opplever mye like symptomer som ved for lavt. Det går også utover synet. Det kan skje fort… Anonymkode: 8a66e...167 Hvis man er i den kategorien at man kan få farlig høyt blodsukker, kritisk høyt, så er man vel der at man går på insulin? Eller? Jeg sier ikke at det ikke er farlig med kritisk høyt blodsukker, sier bare at jeg tror de fleste som opplever dette har en form for diabetes hvor det sikkert trengs insulin. Og insulin kan gi føling. Uansett så dreide denne nye regelen seg om alle diabetespasienter som bruker hva som helst av blodsukkersenkende medisiner, pga faren for føling, og min forståelse var i utgangspunktet det legen min har fortalt, at metformin ikke ga føling, og dermed syns jeg det var så bortkastet energi og ressursbruk å måtte kreve at alle i denne gruppen må igang med disse helseattestene og fornyelse av sertifikatet hvert 5.år. Anonymkode: fee79...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Del Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis man er i den kategorien at man kan få farlig høyt blodsukker, kritisk høyt, så er man vel der at man går på insulin? Eller? Jeg sier ikke at det ikke er farlig med kritisk høyt blodsukker, sier bare at jeg tror de fleste som opplever dette har en form for diabetes hvor det sikkert trengs insulin. Og insulin kan gi føling. Uansett så dreide denne nye regelen seg om alle diabetespasienter som bruker hva som helst av blodsukkersenkende medisiner, pga faren for føling, og min forståelse var i utgangspunktet det legen min har fortalt, at metformin ikke ga føling, og dermed syns jeg det var så bortkastet energi og ressursbruk å måtte kreve at alle i denne gruppen må igang med disse helseattestene og fornyelse av sertifikatet hvert 5.år. Anonymkode: fee79...f2f En person som har diabetes 2 og som går på metformin kan få både lavt og høyt blodsukker. Er blodsukker for høyt, så bør de gå på insulin, men det kan jo skje at det ikke er oppdaget før det er farlig høyt. Eller at en person ikke har tatt metformin som foreskrevet. Poenget mitt er at dette handler om trafikksikkerhet. At endringer kan skje i sykdommen som utgjør en risiko. Jeg må selv fornye mitt førerkort, kjedelig ja, men jeg forstår grunnen. Anonymkode: 8a66e...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Del Skrevet 18. mai 2022 ajarRun skrev (15 timer siden):. Hvis man ikke oppfyller helsekravene til normal varighet på førerrett kan man lese mer om krav her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/diabetes-30-32 Så vidt jeg kan se vil man få normal varighet så lenge man ikke får føling og ikke tar blodsukkersenkende medisin. Veeel. I følge legen min gjelder de nye reglene også personer som er insulinresistente og går på metformin for å forhindre at det utvikler seg til Diabetes 2. Diverse midler som også brukes til vektnedgang fx ozempic/victoza kan også medføre at en «havner på lista». En får ikke føling og tar ikke insulin. Anonymkode: 71ede...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå