Gå til innhold

Var alle restriksjonene unødvendige og bortkastet?


Barbalala

Anbefalte innlegg

kar90 skrev (29 minutter siden):

Alt dette her går under å holde seg hjemme når man er smittet. Det er bare tull å drive å liste opp alt det som naturligvis innebærer å holde seg hjemme å unngå å smitte folk.

Nei, dette gjaldt ikke smittede, men absolutt alle, i lange perioder. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste var de som ikke fikk ta farvell med sine nærmeste på sykehjem. Skjønner ikke at folk gikk med på det. 

  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Illuminatum said:

Ja, kanskje restriksjonene var riktige i Norge siden det var så lite dødsfall? 

Lite dødsfall? Flesteparten har jo dødd i år etter at samfunnet åpnet opp..

Endret av Anonymus1986
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvordan frykten bare forsvant da media begynte å skrive om Ukraina-krigen i stedet. 

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva kom først, høna eller egget? Det er nesten umulig å si om tiltakene har vært bortkastet og overdrevet, da vi ikke har opplevd det motsatte scenarioet: Fri smitte i samfunnet med de tidligere variantene. Personlig er jeg glad for at vi ikke testet, hvem vet hvordan det hadde gått? Vi skal ikke så veldig langt utenfor Norge før dødstallene så helt annerledes ut enn her "på berget".

Noen av tiltakene syntes jeg jo personlig at kanskje var to much, men hvem vet hva resultatet ville vært uten dem? Det er umulig å si. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (30 minutter siden):

Lite dødsfall? Flesteparten har jo dødd i år etter at samfunnet åpnet opp..

Ja, det beviser jo at nedstengningen fra fornuftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Illuminatum said:

Ja, det beviser jo at nedstengningen fra fornuftig.

Fravær av død er ikke det eneste i verden. 

Sannsynligvis er de fleste av de vi "reddet" i 2020 allerede døde. De fikk avslutte livet isolert fra familie og venner.

Heia Norge...

Endret av Anonymus1986
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (4 minutter siden):

Fravær av død er ikke det eneste i verden. 

Sannsynligvis er de fleste av de vi "reddet" i 2020 allerede døde. De fikk avslutte livet isolert fra familie og venner.

Heia Norge...

Nå er det vel ganske mange av de "reddede" som fortsatt lever og vil leve en del år til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa lever fortsatt, begge har/har hatt kreft og er i 60-årene. Svigerforeldrene mine og alle mine venners foreldre lever fortsatt. Hvem vet hvordan det kunne vært om vi gikk for åpen smitte a la Sverige eller om vi hadde hatt Italienske tilstander her. Jeg er glad vi ikke gamblet med det.

Selv må jeg innrømme at det også hjalp på egen psyke spesielt i starten da alt var så uvisst. Da var det betryggende at staten tok det på alvor og påla oss restriksjoner. Jeg har dessverre ikke den største tiltroen til mennesket og tror at plenty av folket hadde blåst i det så lenge de selv fikk dratt på SATS, tatt en øl ute, dratt på fest. Derfor var det fint at det ble bøter og strenge påbud. Det var riktig der og da mener jeg. Mye som kan diskuteres i ettertid, men alt i alt er jeg svært fornøyd med håndteringen i Norge. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudelutt1 skrev (1 time siden):

Mamma og pappa lever fortsatt, begge har/har hatt kreft og er i 60-årene. Svigerforeldrene mine og alle mine venners foreldre lever fortsatt. Hvem vet hvordan det kunne vært om vi gikk for åpen smitte a la Sverige eller om vi hadde hatt Italienske tilstander her. Jeg er glad vi ikke gamblet med det.

Selv må jeg innrømme at det også hjalp på egen psyke spesielt i starten da alt var så uvisst. Da var det betryggende at staten tok det på alvor og påla oss restriksjoner. Jeg har dessverre ikke den største tiltroen til mennesket og tror at plenty av folket hadde blåst i det så lenge de selv fikk dratt på SATS, tatt en øl ute, dratt på fest. Derfor var det fint at det ble bøter og strenge påbud. Det var riktig der og da mener jeg. Mye som kan diskuteres i ettertid, men alt i alt er jeg svært fornøyd med håndteringen i Norge. 

Enig i dette. Situasjonen var såpass uoversiktelig og uavklart at det der og da var riktige avgjørelser. Som du sier, diskusjonen kan man ta nå, men der og da tror jeg vi gjorde smart i å stenge ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kommer det en lignende pandemi om noen år fra nå, forventer jeg først at vi har en god del høyere grunnbemanning når det gjelder intensivkapasitet, og ikke minst at de kan oppskalere kraftig på relativt kort varsel. Under covid-19 har det vært snakk om en kapasitet på 300 og det har vært skreket opp og krisemaksimert noe voldsomt når det har nærmet seg 100 innlagte på intensiv pga covid-19. Dette bør økes kraftig. Ved neste korsvei bør vi tåle 1000+, og da om nødvendig med en form for "intensiv light"-behandling slik at man får frigjort mer ressurser.

Heldigvis ser det iallfall ut til at Kjerkol har tatt sikte på en viss økning i kapasitet, men frykter at det blir altfor tamt. Guldvog og Hdir virker ikke det minste interessert i å anbefale noe, så dette er det politikerne som må ta tak i.

I tillegg bør det komme diskusjon om hvor mange samfunnet skal være villige til å tåle av antall syke og døde, og da med fokus på overdødelighet. Nå har vi sett at mange eldre har strøket med av covid-19 de siste månedene fordi de har vært beskyttet fra det meste av sykdom de siste par årene. Sannsynligvis er overdødeligheten helt minimal de siste par årene og det har vi måtte gjennomgå i sum nesten ett år med drakoniske restriksjoner i tre omganger for. Nesten gang bør kapasiteten i helsevesenet være klart bedre, vi bør ha færre restriksjoner av kortere varighet og vi bør være villige til å tåle mer overdødelighet.

Det er ikke slik at nasjonen rakner i sømmene om det blir noen få tusen overdødelige i en pandemi et par ganger i hvert hundreår.

Endret av Lomvi
Fjernet sitering
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (19 timer siden):

for eksempel:

- ikke lov å trene

- ikke lov å invitere hvem man vil til sitt eget hjem

- ikke lov å møtes en vennegjeng utendørs

- ikke lov å gå på skole 

- ikke lov å gå på jobb

-ikke lov å holde eller gå på en konsert, et teaterstykke eller en danseforestilling

- ikke lov å gå på museum

- ikke lov å dra i fornøyelsesparker

- ikke lov å gå på cafe eller restaurant

- ikke lov å drikke vin til maten på restaurant

 

Det var da lov å trene, eller tror du at man bare kan trene på treningssenteret ?

Og alt dette kunne man gjøre så lenge man var frisk.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og svar til dette. Lomvi, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gereon Rath skrev (18 timer siden):

Og alt dette kunne man gjøre så lenge man var frisk.

Det du skriver her er jo direkte feil. 
Det var forbudt å dra på hytta, selv om man var frisk. Det var forbudt å ha mer enn et visst antall gjester hjemme (til tider nede i 5), selv om alle var friske. Det var forbudt for fotballag å trene, selv om alle på laget var friske. Det var forbudt å servere øl eller vin til maten på restauranter, selv om gjesten og alle ansatte var friske. Det var forbudt å ha teaterforestillinger med mer enn et minimalt antall gjester, selv om alle var friske. Jeg kjenner selv til barne- og ungdomsteater som måtte utsette forestillinger i to år pga. restriksjonene. Det var i perioder forbudt for far å være med på fødsler, selv om far, mor og helsepersonell var friske, i andre perioder fikk far være med akkurat under den aktive fødselen, men mor var overlatt til seg selv under hele den første fasen og på barsel.

Å støtte restriksjonene er en ting, men å benekte i ettertid at de har eksistert blir for dumt.

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var skremmende å se hvordan det var i Sverige. Mange av de som døde der, med de første variantene av korona, var faktisk ganske unge. Dvs 50+. De hadde langt over ti ganger så mange dødsfall der enn her (jeg vet ikke hva de "endelige" tallene landet på). Så kommer long covid i tillegg. Så jo, jeg synes det var riktig. Vi har jo også sett ganske drøye tilstander i andre land, både lenger sør og feks i USA. Ekstremt mange har mistet flere familiemedlemmer, igjen relativt unge og ikke bare 80+, så det er jo faktisk litt arrogant å sitte her å klage på restriksjoner når vi faktisk klarte å slippe såpass billig unna i landet vårt. Alternativet var jo å potensielt ofre helsen og livet til mange flere tusen personer. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Gereon Rath skrev (19 timer siden):

Det var da lov å trene, eller tror du at man bare kan trene på treningssenteret ?

Og alt dette kunne man gjøre så lenge man var frisk.

Ja, man kan trene hjemme, men det er  feil at en kunne gjøre alt det andre om en var frisk. Har folk virkelig glemt så fort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanskelig å si, siden vi ikke har opplevd alternativet. Men jeg synes helt klart en del av tiltakene var for inngripende, spesielt 1. at pårørende ikke fikk komme på sykehus/sykehjem, 2. tiltak som gjaldt folks private hjem, som begrensninger på hvor mange man kunne ha på besøk, at man ikke fikk dra på hytta o.l., og 3. tiltak som begrensa det sosiale livet til barn/ungdom.

I tillegg synes jeg tiltaka holdt på for lenge, spesielt den siste bølga nå i vinter.

Virka som om både politikere, helsepersonell og folk flest mista litt av syne at det faktisk ikke er noe mål at ingen skal dø - folk dør hver dag uten at andre enn pårørende bryr seg, og ved influensaepidemier kan det dø over 1000 personer per sesong, uten at noen har brydd seg tidligere. Det ble liksom kun det at færrest mulig skulle dø av korona som gjaldt - at flere fikk det vanskelig og kjipt pga. tiltak var liksom ikke viktig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan spørre seg om hvorvidt staten bør bestemme dette:

- Om en far ikke får være tilstede under fødselen til sitt eget barn.

- Nær familie som ikke får besøke sin dødssyke familiemedlemmer. 

- At mange, også nær familie, ikke fikk være med å begrave sine nærmeste. 

Helt horrible ting som man innførte på et eller flere tidspunkter under pandemien. 

Så har man i tillegg alvorlige feilgrep som dette:

- Nekte folk å reise til egen hytte under en pandemi. Superkomisk i grunn, men mest tragisk.

- At folk kunne bøtelegges for å ha venner eller familie på besøk hjemme.

- At man sendte sårbare barn og unge hjem fra skolen uten noen plan eller å ha i det hele tatt vurdert konsekvensene av dette.

 

Personlig tenker jeg at man må ta noen umiddelbare grep der man skal forhindre slike tabber i fremtiden. Politikere som innfører slike ting bør løpe en personlig risiko for å bli straffeforfulgt for å bryte diverse lover, som grunnloven.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Enig i at mye av det som er nevnt tidligere, var unødvendig strengt.  Jeg synes også at karantenehotellordningen var helt idiotisk når man heller kunne reist direkte hjem med egen bil i kort avstand fra hotellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Example said:

Så kan spørre seg om hvorvidt staten bør bestemme dette:

- Om en far ikke får være tilstede under fødselen til sitt eget barn.

- Nær familie som ikke får besøke sin dødssyke familiemedlemmer. 

- At mange, også nær familie, ikke fikk være med å begrave sine nærmeste. 

Helt horrible ting som man innførte på et eller flere tidspunkter under pandemien. 

Så har man i tillegg alvorlige feilgrep som dette:

- Nekte folk å reise til egen hytte under en pandemi. Superkomisk i grunn, men mest tragisk.

- At folk kunne bøtelegges for å ha venner eller familie på besøk hjemme.

- At man sendte sårbare barn og unge hjem fra skolen uten noen plan eller å ha i det hele tatt vurdert konsekvensene av dette.

 

Personlig tenker jeg at man må ta noen umiddelbare grep der man skal forhindre slike tabber i fremtiden. Politikere som innfører slike ting bør løpe en personlig risiko for å bli straffeforfulgt for å bryte diverse lover, som grunnloven.

Og alt dette var greit i koronaens navn. Som om det var en superdødelig pest..

Takk gud for presset fra mediene og samfunnet ellers i vinter, hvis ikke kunne vi risikert og bli herset med av Guldvog og Nakstad enda.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...