Gå til innhold

Var alle restriksjonene unødvendige og bortkastet?

Barbalala

Anbefalte innlegg

Anonymus1986 skrev (11 minutter siden):

Og alt dette var greit i koronaens navn. Som om det var en superdødelig pest..

Takk gud for presset fra mediene og samfunnet ellers i vinter, hvis ikke kunne vi risikert og bli herset med av Guldvog og Nakstad enda.

Jeg tenker mye på at tallet på kvinner med fødselsdepresjon steg fra 1 av 10 til 1 av 3 under denne galskapen. 

Det er grundig påvist at fødselsdepresjon gjør det mye vanskeligere å være mamma, og det påvirker selvsagt også babyen. 

Om 20-30 får vi de virkelige konsekvensene av dette latterlige hysteriet. Jeg gleder meg ikke. 😪

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrsMacchiato

Jeg husker svært godt en podcast jeg hørte under nedstegningen: "Pandemiprat" av Andreas Wahl og Jan-Ole Hesselberg. De tok for seg 11.september 2001 og hvilke ringvirkninger denne terroren hadde for USA. En stor ringvirkning var at langt flere valgte bil foran fly, og andelen trafikkulykker økte derfor markant. Det sies at flere døde i trafikkulykker grunnet frykt for å fly, enn det døde folk av selve terroren 11.september. Det er jo noe å tenke på.

Nå i ettertid burde det så absolutt demre for dem som var med å stenge ned landet. Det var ikke bare politikerne, men et hylekor av folk som nektet å sende barn på skolen, møte opp på jobb osv. Husker svært godt at mange av dem regjerte på KG i den tiden. Og det flommet over av kjendiser og andre pr-kåte mennesker som ville vise hvor "flinke" de var som ikke møtte opp på skolen/jobben. Selv satt jeg i sjokk og så hvordan mennesker rundt meg ramlet sammen av hysteri. Dem var det mange av, og de skremte livet av andre lettpåvirkelige sjeler. Det var et kaos uten like.

Og hva ble det til? Psykisk ubalanse, konkurser, uro, klandring hit og dit, barn som ikke fikk oppfølging gjennom skolen osv. Et hav av problemer hvor bølgene fortsetter å slå inn etter at tsunamien er et faktum. Vi har ikke sett enden på visen selvom pandemien er over for vår del. Men ingen kommer til å legge seg flate og innrømme at de var med på å skape hysteriske tilstander. På samme måte som at "ingen" hamstret dopapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (På 11.5.2022 den 11.04):

Takk gud for presset fra mediene og samfunnet ellers i vinter, hvis ikke kunne vi risikert og bli herset med av Guldvog og Nakstad enda.

Media skapte massesuggesjonen som førte til overdrevet inngripende tiltak gjennom hele pandemien  

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns restriksjonene var fornuftige og nødvendige. Det var godt å holde avstand og vite at det ble gjort tiltak som gjorde at jeg slapp å møte for mange folk. 

Jeg syns absolutt det burde vært restriksjoner lenger når en ser på dødsfall når vi åpnet. 

I tillegg hadde jeg en ro og det var godt at samfunnet sto litt i ro en stund. Man lærte veldig mye av det. 

MIN personlige mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (På 9.5.2022 den 9.51):

Interessant å se hvordan frykten bare forsvant da media begynte å skrive om Ukraina-krigen i stedet. 

Ja, det var ekstremt kjapt og. Spent på å se hva det neste folk skal gå bananas over blir. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (2 timer siden):

Jeg syns restriksjonene var fornuftige og nødvendige. Det var godt å holde avstand og vite at det ble gjort tiltak som gjorde at jeg slapp å møte for mange folk. 

Jeg syns absolutt det burde vært restriksjoner lenger når en ser på dødsfall når vi åpnet. 

I tillegg hadde jeg en ro og det var godt at samfunnet sto litt i ro en stund. Man lærte veldig mye av det. 

MIN personlige mening. 

På hvilken måte ville en lenger lockdown nå forhindret noe som helst?

Trolig ville flere dødd om man hadde drøyd. Best at folk hadde ferske vaksiner når man ble smittet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (20 minutter siden):

På hvilken måte ville en lenger lockdown nå forhindret noe som helst?

Trolig ville flere dødd om man hadde drøyd. Best at folk hadde ferske vaksiner når man ble smittet. 

Snakker ikke om lockdown men ellers er det ikke jeg som er eksperten og kan ikke si noe om type restriksjoner . Men det var meget slitsomt med så mye smitte i samfunnet når man har sårbare grupper hjemme . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (36 minutter siden):

Snakker ikke om lockdown men ellers er det ikke jeg som er eksperten og kan ikke si noe om type restriksjoner . Men det var meget slitsomt med så mye smitte i samfunnet når man har sårbare grupper hjemme . 

At det er slitsomt hjelper ikke så mye. Man måtte åpne en gang, og da ville smitten, og noen dødsfall også. 

Personlig synes jeg ikke dette var så voldsomt uansett. Omtrent som en influensasesong. At en del som levde på overtid på grunn av tiltakene ville dø uansett, er ikke spesielt overraskende. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (9 minutter siden):

At det er slitsomt hjelper ikke så mye. Man måtte åpne en gang, og da ville smitten, og noen dødsfall også. 

Personlig synes jeg ikke dette var så voldsomt uansett. Omtrent som en influensasesong. At en del som levde på overtid på grunn av tiltakene ville dø uansett, er ikke spesielt overraskende. 

Vel, da tenker vi forskjellig rundt dette. For meg var det veldig krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 5.5.2022 den 18.43):

Det er svært vanskelig å finne noe evidens på at de endeløse tiltakene og nedstengningene hadde noen effekt i det hele tatt. Selvsagt vil det gå mange år før man klarer å innrømme at det hele med stor sannsynlighet var helt meningsløst. 

"Var restriksjonene nødvendige for de gode resultatene? Foreløpig er det lite forskning på effektene av myndighetenes reguleringer. Dette gjør at en antagelse om at smitteverntiltakene var nødvendige fremstår som en ren hypotese.

Er det en rimelig hypotese? Mange vil kanskje sammenligne med andre land og vise til den lave dødeligheten i Norge. Men mange land har hatt mye strengere tiltak enn Norge, og likevel hatt mye høyere dødelighet."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6gJJX/var-corona-restriksjonene-unoedvendige

Det var nok greit. Jeg hadde tre vaksiner, ble positiv, og har fremdeles ettervirkninger,  har vært lenge sykemeldt, og har akkurat nå begynt så smått å komme tilbake til jobb. Lurer på hvordan det hadde gått, hvis jeg var blitt smittet uten vaksine. Jeg vet om mange sånne historier. De visste nok hva de gjorde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (9 timer siden):

Vel, da tenker vi forskjellig rundt dette. For meg var det veldig krevende. 

Krevende har det vært, ja. Det siste året, mest på grunn av tiltakene. 

Man kan ikke nedstenge seg ut av den bølgen som garantert måtte komme. Dessverre har folk hatt falske forhåpninger der fordi man har sett at nedstengninger har hjulpet mot smitte for en kortere periode. 

Selv Kina vil bli nødt til å snu på et tidspunkt. Nå velger de dog å fengsle millioner av mennesker i egne hjem en stund til først.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 7.5.2022 den 9.57):

Ingenting som tyder på at tiltakene hadde noen effekt i den retning. Helsevesenet var aldri engang i nærheten av å være overbelastet. Det skyldes ikke tiltakene, men at sykdommen rett og slett ikke var i nærheten av å være så farlig som man ga inntrykk av.

Du tuller nå? De hadde problemer med underbemmaning før korona, om vi ikke hadde hatt tiltakene hadde det rent over. En sykepleier på hver pasient som ligger i respirator. Full påkledning i flere timer og uten lunsj. Vil kalle det overbelastning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 8.5.2022 den 23.00):

Selvfølgelig.  Med den smitten som var, var det nødvendig. Det kommer og til å bli nødvendig i framtiden. Vi er ikke skapt for å leve i sånne fortettede samfunn med events døgnet rundt, og folk som reiser rundt jorda flere ganger i året. Vi er biologiske vesen med begrensninger, og skapes sykdom når vi lever som vi gjør. Vi må endre levesettet vårt drastisk, det er bare å begynne å forberede seg på det.

Nå er Norge et av de landene med minst tetthet av mennesker da...... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en bygd hvor det nesten ikke var noe smitte før gjennåpningen. I løpet av 3 uker etter gjenåpning hadde omtrent hele bygden hatt det. Jeg tenker at med en av de tidligere versjonene og uten vaksiner så kunne det blitt fatalt.

Selv hadde jeg kreft og er meget takknemlig for 4 doser før jeg ble syk. 

Jeg tenker at man uansett må se vurderingene i den tiden de tatt, med den informasjonen de hadde på daværende tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (41 minutter siden):

Krevende har det vært, ja. Det siste året, mest på grunn av tiltakene. 

Du tror du har fasiten og snakker for alle du? Hadde du vært i førstelinjen så hadde du sagt noe annet. Det var slitsomt og ille men uten restriksjoner hadde det vært enda verre. 

Example skrev (41 minutter siden):

Man kan ikke nedstenge seg ut av den bølgen som garantert måtte komme. Dessverre har folk hatt falske forhåpninger der fordi man har sett at nedstengninger har hjulpet mot smitte for en kortere periode. 

Selv Kina vil bli nødt til å snu på et tidspunkt. Nå velger de dog å fengsle millioner av mennesker i egne hjem en stund til først.

Restriksjoner har vært nødvendig fordi folk ikke greier å bruke fornuften. Hadde de kunnet bruke hodet og ta hensyn så hadde det kanskje ikke vært nødvendig. Men folk durer egoistisk på . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gagaen skrev (26 minutter siden):

Du tror du har fasiten og snakker for alle du? Hadde du vært i førstelinjen så hadde du sagt noe annet. Det var slitsomt og ille men uten restriksjoner hadde det vært enda verre. 

Restriksjoner har vært nødvendig fordi folk ikke greier å bruke fornuften. Hadde de kunnet bruke hodet og ta hensyn så hadde det kanskje ikke vært nødvendig. Men folk durer egoistisk på . 

Ja, her har jeg fasiten. Covid-19 stoppes ikke av tiltak, men kan bremses/utsettes. Akkurat det hersker det svært liten tvil om.

Det er også slik at effekten til vaksinene avtar med tiden. Ergo lønner det seg å gjennomføre mye smitte når folk har relativt ferske doser. Hadde vi drøyd tiltakene lenger ut i tid denne våren, ville trolig flere dødd av Covid-19 i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (39 minutter siden):

Ja, her har jeg fasiten. Covid-19 stoppes ikke av tiltak, men kan bremses/utsettes. Akkurat det hersker det svært liten tvil om.

Det er også slik at effekten til vaksinene avtar med tiden. Ergo lønner det seg å gjennomføre mye smitte når folk har relativt ferske doser. Hadde vi drøyd tiltakene lenger ut i tid denne våren, ville trolig flere dødd av Covid-19 i Norge.

Av omikron? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applehead skrev (1 time siden):

Jeg bor i en bygd hvor det nesten ikke var noe smitte før gjennåpningen. I løpet av 3 uker etter gjenåpning hadde omtrent hele bygden hatt det. Jeg tenker at med en av de tidligere versjonene og uten vaksiner så kunne det blitt fatalt.

Selv hadde jeg kreft og er meget takknemlig for 4 doser før jeg ble syk. 

Jeg tenker at man uansett må se vurderingene i den tiden de tatt, med den informasjonen de hadde på daværende tidspunkt. 

Fatalt? Hva legger du i det?

I en uvaksinert befolkning blir ca 3 % så syke av corona at de må på sykehus. Ved omikron er det betraktelig færre. Så selv uten helsevesen i det hele tatt ville godt under 3 % dødd. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (49 minutter siden):

Av omikron? 

Folk dør av omikron, ja. Men likevel, myndighetene fikk rett med at omikron var en gamechanger, men til det bedre.

Man burde før jul innsett at dette var noe vi kunne slippe løs. Det hadde man informasjon om, men ville ikke ta lærdom av andre lands erfaringer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...