Gå til innhold

Fremgang ved klage og inhabilitet


TheHairyToothfairy
Gå til løsning Løst av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

rent hypotetisk sett er jeg litt nysgjerrig på hva som skjer om man skulle påklage en eventuell advarsel eller utestengelse fra forumet. sett nå at man får til svar at avgjørelsen ikke kan taes pga inhabilitet. hvor høyt opp kan man da klage? eller er det noen løsning på en slik tenkt problematikk? når er man i prinsippet inhabil, eller ikke? 
er man inhabil om moderator personlig kjenner den aktuelle brukeren, feks? 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TheHairyToothfairy skrev (3 timer siden):

er man inhabil om moderator personlig kjenner den aktuelle brukeren, feks? 
 

Om moderator kjenner den andre brukeren, enten personlig eller som bruker til bruker, der moderatorens hemmelige bruker ikke er kjent, så vil i alle fall jeg anse moderatoren som inhabil. Siden KG også mangler et frittstående, objektivt organ brukerne kan klage til, har brukerne I mine øyne reelt sett ingen mulighet til å få sine saker og vedtak vurdert på nytt siden henvendelsene håndteres av det samme teamet som moderator/hemmelig bruker er en del av.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Har vi ikke fått spørsmålet besvart? Det er fredag, ikke tirsdag eller i beste fall onsdag.

Begynner å bli noen døgn siden svarfristen.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Løsning

Beklager sent svar. Ved en inhabilitet vil saken gå som normalt, men personen som er inhabil vil ikke være en del av avgjørelsen. Vi følger det store norske leksikon i hvilke tilfeller man regnes som inhabil, og denne sier:

Sitat

Inhabilitet (ugildhet) betyr at en person ikke kan behandle en sak på grunn av sin tilknytning til saken eller personer som vil kunne bli berørt av sakens utfall.

 

Vi har interne rutiner om hvordan dette skal håndteres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke deres rutiner jeg spurte om. jeg spurte om hvordan vi skal forholde oss til det hele, feks om man kjenner moderator det gjelder etc. 
de interne rutinene deres kan dere for så vidt dele litt med oss, så brukere igjen kan få litt tillit til forumet. 

jeg er forøvrig klar over at om man skal klage høyt så har Fru Bjørnskov Fischer meddelt oss allerede at hun gjerne står som kopi på eventuelle klager. dette er Deres sjef for GDPR-avdeling i Danmark. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

det var ikke deres rutiner jeg spurte om. jeg spurte om hvordan vi skal forholde oss til det hele, feks om man kjenner moderator det gjelder etc. 
de interne rutinene deres kan dere for så vidt dele litt med oss, så brukere igjen kan få litt tillit til forumet. 

jeg er forøvrig klar over at om man skal klage høyt så har Fru Bjørnskov Fischer meddelt oss allerede at hun gjerne står som kopi på eventuelle klager. dette er Deres sjef for GDPR-avdeling i Danmark. 

Dere forholder der som vanlig ved klaging, dersom klagen man leverer gjelder saksbehandling, svar eller korrespondanse med en konkret moderator, admin eller med forumansvarlig, kan man skrive dette øverst, slik at saken blir sendt til noen som ikke er omtalt i klagen. Vi har såvidt meg bekjent aldri håndtert en klage hvor inhabilitet har vært aktuelt.

Og flott at GDPR avdelingen av Danmark har interesse av eventuelle klager på GDPR, vi utveksler gjerne erfaring med våre andre avdelinger. Man må også koble inn vår ansvarlige GDPR avdeling [email protected] om saken omhandler GDPR håndtering. Slike henvendelser er det ikke jeg som håndterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (5 timer siden):

Dere forholder der som vanlig ved klaging, dersom klagen man leverer gjelder saksbehandling, svar eller korrespondanse med en konkret moderator, admin eller med forumansvarlig, kan man skrive dette øverst, slik at saken blir sendt til noen som ikke er omtalt i klagen. Vi har såvidt meg bekjent aldri håndtert en klage hvor inhabilitet har vært aktuelt.

Og flott at GDPR avdelingen av Danmark har interesse av eventuelle klager på GDPR, vi utveksler gjerne erfaring med våre andre avdelinger. Man må også koble inn vår ansvarlige GDPR avdeling [email protected] om saken omhandler GDPR håndtering. Slike henvendelser er det ikke jeg som håndterer.

Det er vel ikke helt ueffent å henvende seg til Egmont sentralt all den tid dette skrives i 2018:

Vil anta det er svært passende å ta kontakt dit. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (5 timer siden):

Dere forholder der som vanlig ved klaging, dersom klagen man leverer gjelder saksbehandling, svar eller korrespondanse med en konkret moderator, admin eller med forumansvarlig, kan man skrive dette øverst, slik at saken blir sendt til noen som ikke er omtalt i klagen. Vi har såvidt meg bekjent aldri håndtert en klage hvor inhabilitet har vært aktuelt.

Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her i den første delen uthevet.

Når det gjelder uthevet del seksjon 2, vil jeg bare påpeke at all den tid moderatorer, admins, teamleder, og forumansvarlig er eller har vært del av den samme gruppen samt at det ikke finnes en ekstern og objektiv klageinstans slik at eventuelle klager ikke går tilbake til det samme teamet/avdelingen som allerede har iverksatt sanksjoner og behandler alle klager, gidder de færreste å klage.

For min egen del klaget jeg som en gal til forumansvarlig, admin, ulike avdelinger og alle deres ledere og ble hele tiden sendt tilbake til den samme gjengen som hadde vedtatt sanksjonene i utgangspunktet. Og la meg påpeke at sanksjonene var urettmessige, men skulle under enhver omstendighet ikke omgjøres med bakgrunn i "vi omgjør ikke tilbake i tid".

Så om dere ikke har mottatt en klage som ikke omhandler inhabilitet, betyr det ikke at inhabilitet ikke finnes når det er det samme teamet som behandler klagesaker på vedtak iverksatt av samme team.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...