Gå til innhold

Jeans- "fjortiser, kjerringer og oss andre"


Pauline

Anbefalte innlegg

Har vært mye om jeans på slutten her. Det er visst et klesplagg de fleste av oss elsker. Reagerer litt på at en del konsekvent omtaler enkelte merker som "fjortis" eller "kjerringbukser" for den del. Heldigvis er det slik i dag at jeans lages i nesten like mange størelser og fasonger som det er folk. Det at ei bukse ikke passer meg betyr ikke at det er ei fjortis-bukse eller ei kjerringbukse, bare at det er feil størelse eller modell for meg.

Dette har etter mitt vett lite med alder, men mer med fasong å gjøre. Flott at det lages bukser i str 24. Noen er små og nette, synd for dem å måtte gå i barneavdelingen. Flott at vi har stormote og. Noen trenger større størelser. Ser vi i reklamen for noen av de såkalte "fjortis- buksene" er det faktisk voksne modeller som bruker dem. De er altså sydd for voksne.

Her i Skandinavia er vi høye. (I parantes bemerket er noen ganske kraftige og for å si det mildt) Det er jo helt logisk at ikke alle får på seg små klær laget for italienske damer. I tillegg har våre "fjortiser" mye mer penger mellom hendene enn samme aldersgruppe i mange andre land.

Endret av Pauline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg omtaler mine jeans som "fjortisjeansene" så er det for å spare andre kvinnemennesker her bryet med å komme med kommentaren. Jeg har nå ikke kjøpt dem på bikbok fordi det er bikbok, men fordi det er de eneste jeg har funnet som følger min kroppsfasong perfekt og ser ordentlig fine ut.

Bortsett fra dem, så har jeg jo bare slike bukser som skal være løs-sittende! Sier litt om hvor vanskelig det er å kjøpe jeans hvis en ikke er en fjortisblådsende tyggisjente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 99% av brukerne av et merke er under 18, så synes jeg benevnelsen fjortisbukse ikke er så veldig langt unna sannheten.

Jeg kunne gått med fornarina og wow-hettegensere (med tilhørende svart kajal og edderkopp-vipper)..men jeg velger å ikke gjøre det, fordi i mine øyne ville jeg sett ut som en forvokst fjortis som klamrer seg fast i Bikbok-butikken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet at mange sikkert mener mine bukser og er fjortis. Men det er det som gjør meg litt oppgitt. Slike bukser sitter finest på mg. Siden jeg er kort i livet og har relativt lange bein, er bukser som er lave på livet finest på meg. Blir da bare så dritt lei av at en på forhånd er stempla viss dere sjønner. En trenger jo heller ikke ta en helt ut med alt tilbehør som hettegenser ol. men velge en pen og ok topp til. Og som sagt klærne er laget for voksne selv om 70 -80 % av dem som bruker dem her er ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...