Gå til innhold

Julelikører


Mysti

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lage noen deilige likører til å kose seg med i julen. Er det noen som har oppskrifter de gjerne vil dele med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du forte deg! En god likør trenger laaaang trekketid. Snaps, derimot, kan du lage på kortere tid.

På denne siden finner du mange gode oppskrifter. Selv har jeg en kirsebærlikør laget på vodka og 1/3 konjakk som har stått og godgjort seg siden i sommer. Plommelikør er også veldig godt - og sitrus likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærlikør

1 kg bringebær

1 liter 40% sprit

2½ dl sukker

Fyll bærene på et stort hermetisk glass og hell spriten over. La stå 4 uker på et solrikt sted. Sil bort bringebærene og smak til med sukker. Sil likøren gjennom et kaffefilter når sukkeret har smeltet.

Eggelikør

6 dl kaffefløte

300 g sukker

5 eggeplommer

1 ss vaniljesukker

3 ½ dl 60 % sprit (vodka)

Kok opp fløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukker. Tilsett den varme fløten, litt etter litt. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Når den er kaldt has spriten i. Fordel likøren i passende flasker. Likøren tykner når den står, bør ristes.

Mokkalikør

3 dl vann

3 dl kremfløte

2 ss kaffepulver

2 ss kakaopulver

3 eggeplommer

5 ss sukker

2 dl 60% sprit

Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggedosisen under kraftig omrøring. Hell alt tilbake i kjelen og kok forsiktig opp under omrøring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten. Fordel på pene flasker og oppbevar kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder.

Ripslikør

250 g rips

250 g sure kirsebær

750 g sukker

1 flaske 60% sprit

skall av 1 appelsin

1 liter vann

500 g sukker

Ta steinene ut av kirsebærene og knus dem. Hell bær og stein på et glass, tilsett sukker og sprit. Skrell appelsinen fint og ha skallet i. Sett under tett lokk i et vindu med mye lys i 2 mnd. Sil spriten fra og bland med sukkerlake etter smak. Likøren er ferdig etter lagring mørkt og kaldt i to mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du forte deg! En god likør trenger laaaang trekketid. Snaps, derimot, kan du lage på kortere tid.

På denne siden finner du mange gode oppskrifter. Selv har jeg en kirsebærlikør laget på vodka og 1/3 konjakk som har stått og godgjort seg siden i sommer. Plommelikør er også veldig godt - og sitrus likeså.

Hv er det med meg? Dette var meg som glemte å logge inn nå igjen, for jeg skrudde av automatisk login da jeg låtne bort maskina mi i forgårs... *skrur på igjen*

Lykke til med likøren, da!

Og spørsmål til Arkana: Mokka- og eggelikøren: Er de ferdige til bruk med en gang, eller har de godt av modningstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og spørsmål til Arkana: Mokka- og eggelikøren: Er de ferdige til bruk med en gang, eller har de godt av modningstid?

De kan drikkes med en gang, men er holdbare i flere måneder begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg regna faktisk med at Arkana ville komme med noe ja!! :ler:

Mat og drikke-guruen! :mrgreen:

Tusen takk dere, dette blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...