Gå til innhold

Personlige julekort vs. fellesbrev?


ashera

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med julekort/brev? Vi pleier å lage et oppkopiert fellesbrev hvor vi forteller om litt av det som har skjedd siden sist år. Så skriver jeg på for hånd en liten hilsen til hver enkelt. I tillegg lager vi et kort med blider av ungene som vi legger ved (ja, vi kunne ha hatt bildene i selve brevet, men Zevs er en ihuga fotograf som er uhyre kresen på hva slags papir han trykker bildene sine på).

Hva synes dere om å få slike "fellesbrev"? Jeg syns stort sett det er hyggelig, og greit å bli oppdatert mht. venner vi ikke ser sååå ofte. Mange av de vi får fra er veldig gode til å skrive, og ironiserer også litt over sjangeren - slike brev har jo vært kritisert som glansbildekonstruksjoner av det som egentlig er dysfunksjonelle familier... (var en debatt om dette da Hanne Ørstaviks nest siste roman ble lansert, tror jeg). Må jo innrømme at noen brev blir lest med den tanken i bakhodet.....

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pappas kusine pleier å skrive sånne felles lange brev til jul

mye artig lesning der..

..og siden jeg kun har hatt periodevis kontakt med den familien så kan det umulig bli særlig perosnlig uannsett.

(datterea deres.. min tremining og jeg er like gamle og vi bodde hos hverandre et par uker i en sommerferie.. men dett var dett og liksom med kontakt med den familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med et fellesbrev med litt lengde enn det intetsigende "god jul og godt nytt år ønskes dere fra familien X"

Men jeg bryr meg egentlig lite, de kastes jo i romjulen likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke glad i oppkopierte julebrev. Jeg samler på julekortene fra hvert år, og liker de godt. Da vil jeg hellr ha et julekort med to setninger og kanskje en telefon på nyåret for oppdatering - eller ringe selv.

Julekort skal være julekort, synes jeg - og virker sikkert svært utakknemlig og er gald for at noe i det hele tatt gidder sende meg en hilsen.

Husk også - bilder av hele familien - ikke bare barna!

Endret av Tusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bryr meg egentlig lite, de kastes jo i romjulen likevel ;)

Ikke sant, det er jo ikke noe som arkiveres i årevis med mindre det er svært spesielle ting som står der...

Nå kom jeg plutselig på at foreldra mine har noen venner som har skrevet julebrev på rim i 40 år - om alt fra barn og barnebarn til sydenferier og underlivsoperasjoner :overrasket::ler: Like ufrivillig moro hver gang det kommer, da skjenker vi oss en sterk en og har høytlesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for slike brev, og må innrømme jeg sjelden leser dem. Det eneste julebrevet jeg leser er fra en av Mammas rike amerikanske venninner. Det er nesten hysterisk morsomt å lese om de dyre bilene den eldste sønnen krasjer (og foreldrene kjøper ny med en gang), når datteren har stor alene hjemme-fest hvor politiet må ordne opp osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, det er jo ikke noe som arkiveres i årevis med mindre det er svært spesielle ting som står der...

Nå kom jeg plutselig på at foreldra mine har noen venner som har skrevet julebrev på rim i 40 år - om alt fra barn og barnebarn til sydenferier og underlivsoperasjoner :overrasket:  :ler: Like ufrivillig moro hver gang det kommer, da skjenker vi oss en sterk en og har høytlesing.

Unnskyld, dette var meg som ikke hadde logget inn. Siden jeg er igang:

Men dere som ikke liker dette, hvordan gjør dere det, da? Skriver dere bare "god jul og godt nyttår", eller prøver dere å skrive litt personlig i alle kortene? Syns liksom bare "God jul og godt nyttår" blir litt tynt, selv om det kommer an på kortet - er det lagt litt arbeid i det, f.eks. med personlige bilder blir det jo noe annet og mer enn bare en hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig at folk husker på hverandre...om det er i form av julebrev eller julekort. Det jeg derimot reagerer på...er når man skriver "håper å se der snart" år ut og år inn...uten å ta intiativ til kontakt. :ler:

Julekort med bilde putter jeg i fotoalbum sammen med resten av julebildene....de andre julekortene havner med snor rundt i en eske.

Vi skriver forresten julekort....noen med bilde....noen uten.....noe med mye tekst...noen med kun "god jul og godt nytt år" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som ikke liker dette, hvordan gjør dere det, da? Skriver dere bare "god jul og godt nyttår", eller prøver dere å skrive litt personlig i alle kortene?

Jeg skriver alltid en personlig hilsen i kortet. Jeg sender kun kort til folk jeg vanligvis ikke ser, så det er ikke noe problem å finne noe å skrive. Skriver gjerne litt om hva som har skjedd det siste året (velger ut det jeg tror mottakeren kan synes er interessant) og andre ting.

Jeg synes forøvrig ikke at barnebilder gjør opp for en kort "God jul" på baksiden. Jeg vil mye heller ha et billig stygt julekort med en lang personlig hilsen enn et dyrt barnebilde-kort med to ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke noe om slike brev, ikke i det hele tatt. Jeg har selv hatt litt for mange ubehagelige opplevelser hvor familien min har sendt ut oppkopierte brev til familie, slekt og venner, og at jeg senere har lest at det står diverse ting om meg jeg ikke har lyst til at skal stå der :roll: Nei, kan ikke fordra dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to familier som sender fellesbrev til oss, og begge familiene er flinke til å skrive interessante ting, synes jeg. Lange personlige julekort er selvsagt det aller mest smigrende, men det kan man jo ikke skrive til alle (med mindre man begynner nå, som jeg mistenker enkelte for å gjøre). Julekort fra folk man knapt husker hvem er, hvor det ikke står noenting, er unødvendig. Har opplevd å få kort fra folk jeg ikke er i stand til å huske... Skriv gjerne mer enn fornavn hvis du bare er en perifer bekjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma får brev av en venninne hun hadde kontakt med for 30 år siden. Denne venninnen er like anklagende og jævlig hvert eneste år, maser om at de må sees snart osv (hun vet godt at mamma pga jobb aldri sender julekort, så hun forventer ikke noe i retur heller) - men kontakt forventer hun - den ene gangen i året det jævla brevet kommer. Mor ringer henne konsekvent ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ikke felles brev eller julekort av unger for den saksskyld.

Vil du se hvor store ungene er blitt sier du? Ja, kom på besøk da! De som gjør det vet nemmelig.

Vil du høre hvilke bragder vi har bestått dette året? Tja, slå på tråden en gang i ny og ne da! De som gjør det vet nemmelig.

Og til alle dere som skirver slike brev til meg eller min familie. Vit at det er det første vi kaster oss over i jule-kort-kurven når vi kommer på besøk til hverandre. Til høytlesning og felles latter. Husk at det er ikke sikkert at omverdenen ser på dere med de samme øynene eller verdiene som dere gjør.

(Nå er vel ikke alle like skrytete som min mors tante, men det blir mer og mer hysterisk morsomt å lese om hennes utrolige prektige datter som i flg brevene blir mer og mer fantastisk prektig for hvert år som går. Samtidig som hun ser mer og mer frika ut for oss andre :hoho:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg liker godt slike fellesbrev jeg. Da får jeg en oppdatering om hva som har skjedd det siste året. Det verste jeg får er et helt enkelt julekort med "god jul og godt nytt år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å få slkt fra fjernere familie jeg ikke ser så ofte. Hyggelig med bilde.

Selv skriver vi bare "God jul og godt nytt år" på kort og sender ut.

Uansett synes jeg det er tanken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes felles brev er hyggeligere enn julekort egentlig. På julekort står det som regel bare God Jul. Men samtidig: julekort hører jo med til jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...