AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #21 Skrevet 22. april 2022 Merk absolutt alt, kommuniser med de ansatte, vær åpen for at de ser en annen side av barnet ditt enn du gjør. Vask ungen (det er ikke hyggelig å ha en luktende unge med uvasket hår og snørr fra i går på fanget) og skift klær (ikke send med gårsdagens middagsrester på genserermene fordi genseren uansett blir skitten så fort). Ha klær etter vær og nok skift, ta med bleier med en gang du får beskjed, vær litt raus og rund i kantene de gangene ting ikke er akkurat som du skulle ønske (med mindre det er noe alvorlig så klart). Hold barnet ditt hjemme når det er sykt, og ikke sukk og krangle når barnehagen ringer og sier at barnet ikke er i form til å være i barnehagen. Ikke bruk up&go, og ikke kle på ungen onepiece eller snekkerbukser/hele dresser inne. Dersom dere skal ha med matpakke, ha med mat som barnet faktisk klarer å spise selv og som det liker. Drikkeflaske som barnet klarer å løfte/håndtere selv, og husk solkrem. Smør barnet om morgenen. Vær blid og hyggelig ved levering og henting, se barnet og de ansatte når du er i barnehagen istedenfor på telefonen din. Etter hvert som barnet blir litt eldre, la det avslutte litt det det driver med når du kommer og henter, men når du bestemmer at dere skal gå, så går dere, uten at du må jakte barnet rundt halve barnehagen. Kunne sikkert fortsatt i det uendelige, det er utrolig mye man opplever etter å ha jobbet i barnehage i 20 år, men det var det jeg kom på i farta. Jo - informer de ansatte om barnet har sovet dårlig, spist lite, hunden eller bestemor har dødd eller noe sånt. All informasjon gjør det enklere for oss å møte barnet. Har vært borti at foreldre ikke engang forteller at de skilles, og vi har ikke forstått hvorfor barna plutselig blir så såre og "vanskelige". Tipper dette kommer til å gå fint, så lenge du er interessert i å samarbeide best mulig, og det viser du jo ved å spørre her! Anonymkode: b3ef9...822 15 6
Grüner Skrevet 22. april 2022 #22 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vask ungen hver dag, etter nattbleia, spesielt i underlivet. (Utrolig ubehagelig med sterk urinlukt eller fett hår) Vær ærlig med de ansatte og ta imot tilbakemeldinger. Og generelt bare oppdra ungen. Lettere for alle:) Anonymkode: d0528...3c0 Et barnehagebarn tilbringer størsteparten av sine våkne timer i barnehagen 5 dager i uka, så oppdragelsen er i praksis et felles ansvar mellom hjem og barnehage og noe de bør samarbeide om. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #23 Skrevet 22. april 2022 Hold barnet hjemme hvis det ikke er i form!!! Verste jeg vet er når foreldrene forteller når de leverer at barnet ikke har vært helt i form verken kvelden før eller på morgenen. Og beskjed om at vi bare kan ringe. Da vet foreldrene ganske godt at barnet egentlig ikke er pigg nok til en dag i barnehagen, men kanskje lettere å gå hjem fra jobb når vi ringer enn å ringe inn på forhånd? Barnet har da kanskje vært 1 time i bhg og smittet andre små og voksne før dere mår tilbake å hente det. Anonymkode: 927b6...953 6 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #24 Skrevet 23. april 2022 Kom gjerne på korte besøk noen ganger før barnehagestart. På det viset vil barnet ditt etterhvert kjenne igjen avdeling, lukter og lyder ( og du vil bli litt bedre kjent også.) tilvenning kan være tøft, ikke bare for barnet men også for foreldre. Vi vet at det er det mest verdifulle som finnes som dere overlater til oss. Bruk tiden som trengs til tilvenning. Snakk gjerne positivt om barnehagen, barna og de voksne der. Still spørsmål om det er noe dere lurer på. ellers er det merking av klær og få alle klær på plass. Fortell hvis det er noe som skjer/ har skjedd hjemme som kan ha påvirkning på barnets dag, barnets humør ol. Det kan være noe så enkelt som at det ble lite søvn i natt, ble skremt av noe el.l god kommunikasjon er veldig viktig! Ikke vær redd for å stille spørsmål om ting eller komme med (konstruktiv) kritikk. Vi kan alle bli bedre på ting. lykke til i den nye epoken!❤️ Anonymkode: 91ce3...1ab 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #25 Skrevet 23. april 2022 Herlighet så mange fine råd i en tråd! Det er sjeldent 🥺 Et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er det en don’t å sende e-post til barnehagen nå når barnet skal starte til høsten og spørre om muligheter for å komme på besøk? Herunder lurer jeg på om jevnlige besøk en gang hver andre/tredje uke i rundt en time vil være Ok for de fleste barnehager eller om man heller burde spørre om 1-2 besøksdager? Redd for å være belastende men ønsker en god tilvenning til barnet mitt. Anonymkode: 941e7...6fb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #26 Skrevet 23. april 2022 Heldresser til innendørsbruk er noe dritt.. Fingervanter er noe dritt.. Up and go bleier er noe dritt.. 😅 Ellers setter jeg pris på at barna har mat de kan spise selv, at de har klær tilpasset årstid, at alt er merket med navn, at foreldre har litt oversikt over hva vi skal de ulike dagene. Nå med fint vær ser jeg på det som en selvfølge at barna har blitt smurt med solkrem før de blir levert. Ha en god kommunikasjon med de ansatte, gi tilbakemeldinger og ta deg tid til å høre på det de sier. Anonymkode: b3415...820 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #27 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Herlighet så mange fine råd i en tråd! Det er sjeldent 🥺 Et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er det en don’t å sende e-post til barnehagen nå når barnet skal starte til høsten og spørre om muligheter for å komme på besøk? Herunder lurer jeg på om jevnlige besøk en gang hver andre/tredje uke i rundt en time vil være Ok for de fleste barnehager eller om man heller burde spørre om 1-2 besøksdager? Redd for å være belastende men ønsker en god tilvenning til barnet mitt. Anonymkode: 941e7...6fb Helt innafor å spørre om det. Flere korte jevnlige besøk er helt topp! Spør gjerne hvilke dager som passer best. I vår barnehage er dette bare positivt og jeg har stor tro på at dette er gunstig for en god tilvenning. Anonymkode: 91ce3...1ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #28 Skrevet 23. april 2022 Og vi er ikke overrasket over at ingen av disse bhg-ansatte skriver « ha god dialog», ikke vær redd for å ta opp ting, alt kan snakkes om osv osv. Anonymkode: 049b1...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #29 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Herlighet så mange fine råd i en tråd! Det er sjeldent 🥺 Et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er det en don’t å sende e-post til barnehagen nå når barnet skal starte til høsten og spørre om muligheter for å komme på besøk? Herunder lurer jeg på om jevnlige besøk en gang hver andre/tredje uke i rundt en time vil være Ok for de fleste barnehager eller om man heller burde spørre om 1-2 besøksdager? Redd for å være belastende men ønsker en god tilvenning til barnet mitt. Anonymkode: 941e7...6fb Det er også fint å besøke uteområdene i helgene! Anonymkode: c3ace...8ad 2 3
myMa Skrevet 24. april 2022 #30 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Herlighet så mange fine råd i en tråd! Det er sjeldent 🥺 Et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er det en don’t å sende e-post til barnehagen nå når barnet skal starte til høsten og spørre om muligheter for å komme på besøk? Herunder lurer jeg på om jevnlige besøk en gang hver andre/tredje uke i rundt en time vil være Ok for de fleste barnehager eller om man heller burde spørre om 1-2 besøksdager? Redd for å være belastende men ønsker en god tilvenning til barnet mitt. Anonymkode: 941e7...6fb Vi ble kontaktet av barnehagen før sommeren for å avtale besøksdag i juni og oppstartsdag/tilvenning i august. Da vi kom på besøk fikk vi møte leder og primærkontakt. Vi fikk en omvisning på avdeling og en del informasjonsskriv osv. Det var veldig fint. Dette er sikkert ikke standard praksis overalt men helt sikkert noe du kan etterspørre om du ikke har hørt noe fra barnehagen innen mai/juni. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #31 Skrevet 24. april 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Og vi er ikke overrasket over at ingen av disse bhg-ansatte skriver « ha god dialog», ikke vær redd for å ta opp ting, alt kan snakkes om osv osv. Anonymkode: 049b1...5f6 Har du lest gjennom tråden eller? Flere nevner hvor viktig god kommunikasjon er! Anonymkode: 19296...66a 9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #32 Skrevet 24. april 2022 Tips fra en mor: De som jobberi barnehagen har mye erfaring med mangt. Gjerne mange år i bhg, utdannelse, egne barn. Så de er fine å spørre om ting, når de og du har tid. For eksempel hvilket tøy de har god erfaring med før du skal kjøpe til ny sesong. Når er en sko for liten. Soverutiner, matrutiner. Vi hadde veldig god dialog og samarbeid med vår barnehage, hvor vi var åpne og pratet om alt mulig. Og spurte dem om råd. Med stor takhøyde, var det lett for dem å si fra om ting til oss også, vi tok det ikke som kritikk, bare et felles ønske om barnets og barnas beste. Anonymkode: ea6f0...728 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #33 Skrevet 24. april 2022 Kanskje dumt spørsmål her, men hvordan i alle dager merker man sokker med navn?? Anonymkode: 2dc4f...d6e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #34 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kanskje dumt spørsmål her, men hvordan i alle dager merker man sokker med navn?? Anonymkode: 2dc4f...d6e Klistrer lapp inni? Anonymkode: 80c86...ea2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #35 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje dumt spørsmål her, men hvordan i alle dager merker man sokker med navn?? Anonymkode: 2dc4f...d6e Akkurat sokker har jeg droppa å merke etter prinsippet; blir de borte så tåler jeg det. Koster nesten mer med merkelapper enn med det ene paret som kanskje blir borte i året 🙊 Anonymkode: 73c17...1e4 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #36 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje dumt spørsmål her, men hvordan i alle dager merker man sokker med navn?? Anonymkode: 2dc4f...d6e Jeg har kjøpt en merkepenn/tusj som jeg skriver navnet med på innsiden av sokken Anonymkode: a2816...120 1 1
smurfebuss Skrevet 24. april 2022 #37 Skrevet 24. april 2022 Strykelapper sitter bedre på sokker enn klistrelapper. Samme med tynne bomullsgensere med vaskeintstruksjoner trykket på innsiden. Sett også merkinga på sida inni skoen og ikke nedi på sålen der all print slites bort på et par uker. Ikke gjem merkelappen under borrelåser, inni lommer etc. Og merk hetter. Tenk at hjemme er dere to på ett barn, i barnehagen er vi ideelt 3 barn på en voksen på småbarn. I praksis er vi ikke det engang. Det er viktig at barnet har ting det kan greie selv. Helt fra de er ett år. Matboks og drikkeflaske de kan åpne (vask hver dag), ikke hansker før de greier å spre fingrene og selv få de på riktig plass. Minst mulig dill på klærne. Ikke klær man er redd for. Hvis det er jakker og sko som kun er til og fra - ta det med hjem. Alt som er i barnehagen må kunne brukes. Velfylt skiftekurv men ikke overfylt. Tenk at det er skift til et par uhell om dagen - ikke for en hel uke eller to. Sko og klær etter vær. De fleste barnehager har begrensa garderobeplass. Det er stort sett ikke plass til både støvler, cherrox, vintersko og goretexjoggesko - i tilfelle været skulle skifte voldsomt. Ti barn på en avdeling med fire par sko hver "i tilfelle" er førti par små sko. Sier seg selv at det er potensiale for kaos. Samme med dresser/regntøy. Vær i forkant, så slipper barnet at eneste alternativet for lue på en varm dag med sol i slutten av mars er en diger Kivat balaklava med ekstra isolasjon over ørene. Tilvenning er verst for foreldrene. Det er tøft å gi fra seg barnet i omsorgen til noen andre. Men vi som jobber i barnehage har gjort dette mange mange ganger. Stol på oss og gi oss tid til å greie det. Hvis det er mor som er mest med barnet: øv på å si hadet og være borte fra barnet en stund. Ikke la barnehagen bli den første gangen barnet opplever at mor går. Snakk med oss. Spør om det er noe du lurer på. Kom tidlig nok ved henting om du ønsker en lengre prat om dagen til barnet ditt. Gi oss informasjon om alt som kan påvirke dagen til barnet ditt. Og gi oss beskjed om sykdom og skader. 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #38 Skrevet 24. april 2022 Ikke kom 5 min for sent hver dag respekter åpningstidene. Anonymkode: 9b1ae...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #39 Skrevet 24. april 2022 Strykelapper kan festes på sokker, votter, halser, luer... Sko kan du skrive barnets initialer med permanent tusj på siden av sålen. Anonymkode: ea6f0...728 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #40 Skrevet 24. april 2022 Hvis du ikke har merket tøy, ikke etterspør det hvis det blir borte. Å sende umerket tøy i barnehagen er en risikosport og da aksepterer du samtidig at hvis det blir borte, så er det faktisk borte. Anonymkode: 8c269...690 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå