Gå til innhold

Ville Trump ha stoppet krigen i Ukraina?


Granfrue

Anbefalte innlegg

Trump mener at USA burde sette grenser for Putin og gå til krig hvis de ikke blir fulgt.

Ville Trump ha stoppet krigen i Ukraina hvis han var president?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke Putin hadde turt å starte den krigen pm Trump afortsatt var president. Men vi får selvsagt aldri vite det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga Trumps veto mot NordStream 2, som Biden fjernet med en gang. Trump forsto hva Europas avhengighet av russisk gass betyr, og advarte mot det ved en lang rekke anledninger.

Ingen kunne/ville høre på det, og nå finansierer Europa hele invasjonen av Ukraina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ingen tro på. Trump er for følelsesstyrt og har liten politisk og diplomatisk erfaring. Jeg tror at vi heller hadde stått overfor 3. verdenskrig med han bak roret i USA. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granfrue skrev (52 minutter siden):

Trump mener at USA burde sette grenser for Putin og gå til krig hvis de ikke blir fulgt.

Ville Trump ha stoppet krigen i Ukraina hvis han var president?

Jeg ser ikke helt hvordan han skulle stoppet den; han var tross alt den som var mest kritisk til å kreve noe av Putin i opptakten, og den som aktivt har signalisert kritikk av Ukraina.

jeg tror han hadde vært mere offentlig og på hugget, sånn som Macron, men det har jo ikke hatt noen virkning til nå.

Trump er populist; det er ikke geopolitisk forståelse eller noen andre rasjonelle verktøy han bruker, det er Twitter som opionsdannelse for egen politisk vinning han har som teknikk. Det er veldig vanskelig å spå hvordan dette hadde sett ut med Trump.

Men Putins posisjon ville uansett vært den samme. Så vi ville uansett fått en krig.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på, men jeg tror helt klart noen i øst har fulgt med på hvordan det står til i vest med Biden, før de så sitt snitt å gå inn i Ukraina. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (45 minutter siden):

Ja, pga Trumps veto mot NordStream 2, som Biden fjernet med en gang. Trump forsto hva Europas avhengighet av russisk gass betyr, og advarte mot det ved en lang rekke anledninger.

Ingen kunne/ville høre på det, og nå finansierer Europa hele invasjonen av Ukraina.

Trump gikk på valg på å fjerne sanksjoner mot Russland og normalisere forholdet etter krim anekteringen.

Trumps motstand mot Nordstream 2 var knyttet til at USA ønsket fortgang i at tyskland skulle ta imot LNG fra USA, noe tyskerene var litt kjølig på, etter at det ble avklart at amerikanerene og Storbritannia drev spionasje på dem. Skal du bli dolket i ryggen, bør det ikke være fra noen du regner som alliert.

(Tyskland hadde forpliktet seg til dette under Obama)

Det finnes ingen geopolitisk sammenheng mellom handel og maktbruk; Nordstream 2 burde være garantisten mot invasjon av Ukraina. Det faktum at Russland er villig til å isolere seg økonomisk og handelsmessig, er forutsetningen for at det fortsatt er krig i Ukraina.

Det er et tidsspørsmål før Tyskland kan stenge gassbestillingene til Russland. En situasjon som kan bli permanent, og som var utenkelig for 2 måneder siden.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (35 minutter siden):

Det faktum at Russland er villig til å isolere seg økonomisk og handelsmessig, er forutsetningen for at det fortsatt er krig i Ukraina.

Det faktum skyldes ganske enkelt at Russland har gitt opp et fremtidig samarbeid mot Europa. Nå handler det om å grafse til seg mest mulig av Ukraina og så stenge den døra for godt. Russlands fremtid er i øst og mot Kina. Ingen trenger et økonomisk stagnert og woke-styrt Europa. 

Det virkelig ille her er at Europa finansierer hele jævla invasjonen.

Druid skrev (38 minutter siden):

Det er et tidsspørsmål før Tyskland kan stenge gassbestillingene til Russland.

Hva legger du i tidsspørsmål? Fire- fem år? I det korte bildet, som andre mener når de sier tidsspørsmål, er dette verken mulig eller aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Trump vært president så tror jeg ikke at krigen i det hele tatt hadde startet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 minutt siden):

Russlands fremtid er i øst og mot Kina.

Kina har allerede begynt å vaske hendene mot Russland.

De har ikke lyst, men Europa og USA er viktigere markeder enn Russland , og etter som tid går, blir det klarere og klarere at de må velge.  

India har fortsatt enklere med Russland, men de betyr heller ikke så mye. Iran er kun i posisjon til å forhandle; de vasker ikke hendene mot Russland på prinsipp, men med en gang de får en avtale, følger de pengene.

 

A-hunter skrev (7 minutter siden):

Hva legger du i tidsspørsmål?

Dette diskuteres nå. Det er spørsmål om timing og det har konsekvenser, men fra europeisk stådsted er problemet så akutt, at man ser for seg å ta prisen.  Det hjelper ikke om industriproduksjonen i Europa fungerer nå, hvis det ikke er mat å høste inn til høsten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joe Biden har fylt på krigskassa til Putin. Det første Biden gjorde, var å stoppe oljerørledningen Keystone XL. Biden stanset også alle nye tillatelser til å bore etter olje i USA, og kalte inn til klimatoppmøte.

Under Trump eksporterte USA olje. Straks Biden tok over, måtte USA kjøpe olje.

Hvem tok over, tror dere? Russland fikk solgt mer olje, og prisene steg. I 2020 lå oljeprisen lå på så lavt som den ikke hadde gjort siden 2004. Gjennomsnittlig 43 dollar fatet. I september 2021 var den over 80 dollar fatet.

Samtidig har Europa byttet ut forurensende kullkraft med gass. Og i tillegg stengt mange kjernekraftverk. Gassprisen gikk også kraftig opp. Og Russland nøt godt av høye gasspriser.

Dagens oljepris er over 100 dollar fatet. Og noen analytikere spår den kan bli 200 dollar fatet.

Selv om vi snakker om sanksjoner, så handler Europa fortsatt olje og gass. Politikerene snakker om at de kan stoppe å kjøpe fra Russland i september. Til da renner det inn penger til Putin. Tror dere Norge har stanset handel med Russland? Tro om igjen:

Quote

Verdiene av varer kjøpt fra Russland økte kraftig i mars. Fra samme tid i fjor var importen opp nesten 90 prosent til 3,1 milliarder kroner.

Mars 2022 var ny rekord for verdien av norsk import fra Russland, bekrefter seniorrådgiver Jan Olav Rørhus ved SSB til E24.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/BjKerw/norsk-import-fra-russland-oekte-90-prosent-til-ny-rekord

Det Trump kunne gjort hvis han var president var å si: Nå skal USA pumpe olje og gass som aldri før, slik at USA kan erstatte Russlands olje. Men Biden har blitt grønn på sine gamle dager. Han strever for å tilfredstille alle de som tror på klimakrisen i USA. De stemte på han.

Ikke alle krig trenger å kjempes med konvensjonelle våpen. Og Trump elsket å gi ut konsesjoner for å bore etter olje. Han ga beng i Greta Tunberg. Husk det blikket hun ga Trump. Hun visste at mens andre statsledere kysset føttene hennes, ga Trump blaffen. https://nz.news.yahoo.com/greta-thunberg-glares-at-donald-trump-as-he-enters-united-nations-224854201.html

c1e7c620-de46-11e9-b97e-853b99460805

Si hva dere vil om Trump, men USA sto sterkere økonomisk. Det var lavere priser på bensin og mat, og arbeidsledigheten var på det laveste på 40 år.

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som aldri likte Trump påstod vel at russerne hadde hjulpet ham til å bli valgt som president

men hvorfor skulle russerne gå gjennom alt det styret, når de likevel skulle vente helt til Joe Biden var president før de faktisk innvanderte Ukraina? :phaedra:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrossRoad skrev (7 timer siden):

Nei, det har jeg ingen tro på. Trump er for følelsesstyrt og har liten politisk og diplomatisk erfaring. Jeg tror at vi heller hadde stått overfor 3. verdenskrig med han bak roret i USA. 

Dette er jo rent vrøvl. Sett for mye på CNN kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (2 minutter siden):

Dette er jo rent vrøvl. Sett for mye på CNN kanskje.

Hvordan vet du at det er vrøvl? Sa de det på Fox News?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det er vrøvl? Sa de det på Fox News?

Har ikke fox news jeg, men er vel ingen seriøse, kunnskapsrike folk som påstår på alvor at Trump ville startet 3.verdenskrig. Han var bl.a. den første presidenten på lang tid som nettopp ikke gikk til krig mot noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lothlorien- skrev (7 minutter siden):

Har ikke fox news jeg, men er vel ingen seriøse, kunnskapsrike folk som påstår på alvor at Trump ville startet 3.verdenskrig. Han var bl.a. den første presidenten på lang tid som nettopp ikke gikk til krig mot noen.

Jeg skrev at jeg tror - det er ikke det samme som å påstå. Ha en fin kveld videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (21 minutter siden):

Jeg skrev at jeg tror - det er ikke det samme som å påstå. Ha en fin kveld videre. 

Fint at du moderer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (2 minutter siden):

Fint at du moderer deg.

Jeg moderer meg ikke, jeg gjentar det jeg skrev i det opprinnelige opplegget som du leste feil. Det er i orden, ser det er mange som leser ting feil her på forumet for tiden og klokken er mange. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump ville støttet Russland. Vi vet dette ettersom han personlig er venn med Putin, ønsket å ta USA ut av NATO og drev med isolasjonspolitikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...