Gå til innhold

Folk som kommenterer andres matvaner


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som alltid MÅ kommentere andres vekt og hva og hvor mye folk spiser.

Han kommenterer ikke maten min, da vedkommende er klar over at jeg sliter med mat\vekt\kaloritelling, men jeg synes det likevel er frekt og unødvendig å kommentere andres matvaner.

Jeg ser at dette er til stor irritasjon for enkelte og selv om dette skjer regelmessig (flere ganger i uka), er det - meg bekjent - ingen som har tatt dette opp med personalansvarlig.

Selv snakker han om at han har fått mage, er på slankern osv., så det vitner jo om at han har et jæv..g dårlig selvbilde, men dette er jo uansett ikke ok oppførsel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært av den oppfatning at man ikke trenger å kommentere andres kropp/vekt/utseende/whatever. Vi har alle speil og ulike ønsker om hvordan en ønsker å se ut, og det er bare direkte stygg oppførsel å kommentere på andres matvaner. Dessuten vet man ikke hvilke problemer andre mennesker eventuelt måtte slite med. Spiseforstyrrelser kan være rimelig bra skjult.

Så nei, jeg vil ikke si at det er ok oppførsel i det hele tatt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid vært av den oppfatning at man ikke trenger å kommentere andres kropp/vekt/utseende/whatever. Vi har alle speil og ulike ønsker om hvordan en ønsker å se ut, og det er bare direkte stygg oppførsel å kommentere på andres matvaner. Dessuten vet man ikke hvilke problemer andre mennesker eventuelt måtte slite med. Spiseforstyrrelser kan være rimelig bra skjult.

Så nei, jeg vil ikke si at det er ok oppførsel i det hele tatt.

Enig!

Det er ikke lett å vite hvor sårbare folk er for kommentarer som går på kropp\vekt\mat\spising osv., så da er det bedre å la være å kommentere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterangler skrev (2 timer siden):

Hæ? Han kommenterer vekten til folk direkte til dem? 

Mer indirekte, f.eks. "ser du har fått litt mage du også", "det tar tid å forbrenne havregrøt, det har masse kalorier i seg" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som hovedregel å aldri kommentere folks mat med mindre det er for å gi et kompliment. 

Jeg er vokst opp med en spiseforstyrret mor som alltid måtte kommentere og holde lange monologer om sin egen og andres mat, en klassisk "har ikke plass til middag fordi jeg spiste en halv banan og 1/2 dl frø for 8 timer siden" - mor. Selv om jeg er slank og tredve år gammel så sliter jeg fortsatt med å spise foran folk jeg ikke kjenner så godt i frykt for at de skal begynne å kommentere. 

Som en over her sier så vet man aldri bakgrunnshistorien eller hva slags forhold folk har til mat og vekt, og det er en så utrolig meningsløs ting å ta opp i lunsjpauser da det finnes tusen andre ting man heller kan diskutere.

La folk få spise maten sin ifred, og hold slankinga/spiseforstyrrelsen/whatever for deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (5 minutter siden):

Mer indirekte, f.eks. "ser du har fått litt mage du også", "det tar tid å forbrenne havregrøt, det har masse kalorier i seg" osv.

Her ville jeg prøvd å bare spørre han om hvor han vil med dette, og hvorfor han tror at dere bryr dere? Hva ønsker han å oppnå når han går rundt og kommenterer?

Jeg hadde en slik middelaldrene kvinne på arbeidsplassen min, og da la jeg ned gaffelen min, så på henne og spurte om " hvorfor forteller du dette til meg?  Jeg har ikke bedt deg om det og har heller ingen interesse av det du forteller meg. Jeg teller ikke kalorier :) "  

Men er det virkelig ingen på jobben din som sier noe som helst? Er alle helt tause når han holder på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yonah skrev (2 timer siden):

Her ville jeg prøvd å bare spørre han om hvor han vil med dette, og hvorfor han tror at dere bryr dere? Hva ønsker han å oppnå når han går rundt og kommenterer?

Jeg hadde en slik middelaldrene kvinne på arbeidsplassen min, og da la jeg ned gaffelen min, så på henne og spurte om " hvorfor forteller du dette til meg?  Jeg har ikke bedt deg om det og har heller ingen interesse av det du forteller meg. Jeg teller ikke kalorier :) "  

Men er det virkelig ingen på jobben din som sier noe som helst? Er alle helt tause når han holder på? 

I dag overhørte jeg at han sa til en annen kollega: "du går for en dobbel, ja..." (to boller) og får til svar: "er det så dumt!?", men han blir aldri satt på plass.

De forklarer\ unnskylder seg heller: "men jeg er jo så sulten" osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. han må jo mangle noen antenner. Jeg vet ikke om jeg hadde sagt noe. Hvis du er litt tøffere enn meg sier du høyt at "sånne kommentarer kan du holde for deg selv" eller noe sånt. 

Anonymkode: 17939...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (10 minutter siden):

I dag overhørte jeg at han sa til en annen kollega: "du går for en dobbel, ja..." (to boller) og får til svar: "er det så dumt!?", men han blir aldri satt på plass.

De forklarer\ unnskylder seg heller: "men jeg er jo så sulten" osv..

 

Når han ikke har antenner nok til å lese stemningen i rommet og ingen tør å sett han skikkelig å plass så kommer han nok bare til å fortsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Natterangler
Embla Othea skrev (1 time siden):

Mer indirekte, f.eks. "ser du har fått litt mage du også", "det tar tid å forbrenne havregrøt, det har masse kalorier i seg" osv.

Det blir akkurat det samme. Kan godt hende at han ikke mener noe vondt med det, men det er utrolig frekt uansett å snakke om andres kropp og utseende når de ikke har tatt det opp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...