Gå til innhold

Blir det ny nedstenging/koronatiltak?


Rododendron

Anbefalte innlegg

Mariposa__ skrev (59 minutter siden):

Er det mulig å være mer naiv? Søk opp Tyskland,Italia og Frankrike. Det er over 100 000 smittet PR DAG. Dette er langt fra over.  Og media sier ikke et ord om koronasmitten i Frankrike nå når det er valg der osv. Helt latterlig. 
Folk lever som det aldri har vært pandemi. 

Men gjør det noe da, så lenge de 100 000 bare får en infeksjon som kan minne om en litt lei forkjølelse? Og ikke dør av den, som man først fryktet at veldig mange skulle?  

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mittitree
Rododendron skrev (På 18.4.2022 den 16.27):

Tror dere det blir ny(e?) runder med nedstenging eller koronatiltak fremover? 

Nei , vi er vel ferdige med korona :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det kommer noe nye tiltak før det kommer enn verre variant eller noe nytt og verre. Forhåpentligvis ikke med det første.

Du synes det er lettere å lære navn på nye varianter...? :P 

Jeg synes jeg har hatt brukbar oversikt over variantene og symptomene deres. Det kan ikke skyves under en stol at det er både spennende og skummelt å ta koronatester. Jeg merket også at samholdet var overveldende når vi alle flokket oss forran tv'er i hele landet for å følge pressekonferansene. Det har vært en sterk opplevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Purple Basil skrev (18 timer siden):

Og det har vi dessverre sett at folk er. 

Ja, mange dessverre  😒

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariposa__ skrev (6 timer siden):

Søk opp Tyskland,Italia og Frankrike. Det er over 100 000 smittet PR DAG.

Og hvorfor skulle det være et problem?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (15 timer siden):

Og hvorfor skulle det være et problem?

Fordi det bare er et spørsmål før det blusser opp igjen her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo for noe styr. De fleste takler dette helt fint. Jeg hadde kun en vaksine da jeg fikk corona, og hadde bare litt vondt i nesen og hodet. Greit nok at mange svake og gamle stryker med og det er dumt, men det gjør de jo av influensaen også så jeg ser ikke samfunnet bli stengt pga dette.

Og ja jeg var en av de som hylte høyest og gikk med angst og kaldsvette på butikken i starten. Jeg ble lurt, jeg innrømmer det. Jeg ville heller hatt covid igjen, enn de andre barnehagesjukdommene sønnen min har dradd med seg hjem og satt meg helt ut av spill med..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett at det var mer bruk av munnbind fremdeles. Jeg har hatt 3 vaksiner, fikk korona og var såvidt forkjøla et par dager.

Smitta samboer, som etter to måneder fortsatt ikke kan jobbe mer enn 20%, enormt med fatigue og hjernetåke, smerter i muskler og hoste. 

Hun er også vaksinert 3X.

Stressa for å smitte henne igjen pga dette, måneder på sofaen har vært utrolig kjipt. Hun har ingen underliggende sykdom og er midt i 30-årene. 

Så jeg syns det er en skummel og uberegnelig sykdom og at det er sprøtt at alle går rundt og oppfører seg som at den ikke finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainbow skrev (1 time siden):

Jeg skulle gjerne sett at det var mer bruk av munnbind fremdeles. Jeg har hatt 3 vaksiner, fikk korona og var såvidt forkjøla et par dager.

Smitta samboer, som etter to måneder fortsatt ikke kan jobbe mer enn 20%, enormt med fatigue og hjernetåke, smerter i muskler og hoste. 

Hun er også vaksinert 3X.

Stressa for å smitte henne igjen pga dette, måneder på sofaen har vært utrolig kjipt. Hun har ingen underliggende sykdom og er midt i 30-årene. 

Så jeg syns det er en skummel og uberegnelig sykdom og at det er sprøtt at alle går rundt og oppfører seg som at den ikke finnes.

De som er engstelige kan fint bruke munnbind, og vaksinen har dere jo.

La det være åpent nå.

  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Lockdown vil ikke ha noen hensikt fremover uansett. Om det kommer nye doser, og om det er nødvendig får vi se på. 

Når nye varianter kommer til høsten/vinteren, så må vi nok forvente nye runder med lockdowns. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Når nye varianter kommer til høsten/vinteren, så må vi nok forvente nye runder med lockdowns. 

Heldigvis har vi gode rutiner for dette allerede alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke trygg på at det ikke kommer flere nedstengninger. Og jeg skal ikke protestere om det blir nedstengt, hadde vært godt å roe ned litt og at ikke verden gikk i rasende fart. Rent egoistisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ingen nedstengning igjen  tror jeg men det kan likevel bli noen smittevernstiltak. Det kan komme nye varianter som vaksiner ikke har god virkning for. Selvfølgelig vil man da begrense konsekvensene med alvorlig sykdom men man vil også begrense negative konsekvenser med nye tiltak. Så tipper kun smittevern. FHI har laget en plan leste jeg for en stund siden om hva som skal skje ved ulike scenarier avhengig av hvor alvorlig eventuell mutasjon det kan bli.  Men det kan jo hende at Omicron bare fortsetter også.  Da kreves uansett  i hvert fall ny vaksinasjon av eldre . Det har aldri vært flere covid dødsfall enn under Omicron. Eldre sin virkning av vaksine har nok for lengst gått ut og de må få påfyll. 

Endret av J.E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jhaawk skrev (1 time siden):

Heldigvis har vi gode rutiner for dette allerede alle sammen.

Har vi det? Panikk, verstefall-scenarier som ikke slår til, tiltak man ikke vet om virker og lite konsekvensutredning av tiltak er ikke gode rutiner.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (56 minutter siden):

Har vi det? Panikk, verstefall-scenarier som ikke slår til, tiltak man ikke vet om virker og lite konsekvensutredning av tiltak er ikke gode rutiner.

Det er naivt å tro at vi ikke kommer til å måtte foreta en kuvending og stenge ned hele samfunnet til høsten. Vi vet at koronatilfellene florerer som aldri før i Frankrike og Spania. Nå er alle egoistene på nett for å bestille sydenturer. Tenker at Ragnarrok ikke gir tid til konsekvensutredninger.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (1 time siden):

Det er naivt å tro at vi ikke kommer til å måtte foreta en kuvending og stenge ned hele samfunnet til høsten. Vi vet at koronatilfellene florerer som aldri før i Frankrike og Spania. Nå er alle egoistene på nett for å bestille sydenturer. Tenker at Ragnarrok ikke gir tid til konsekvensutredninger.

Ja, Spanias tilfeller ligger tross alt på ca. hele 10 % av hva de hadde for noen måneder siden, og Frankrike på rundt 25 %.

Nei, vi stenger ikke ned igjen. De fleste av oss ville ikke vært med på noe sånt heller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (20 minutter siden):

Ja, Spanias tilfeller ligger tross alt på ca. hele 10 % av hva de hadde for noen måneder siden, og Frankrike på rundt 25 %.

Nei, vi stenger ikke ned igjen. De fleste av oss ville ikke vært med på noe sånt heller.

De fleste av oss ville ikke vært med på noe sånt? Latterlig utsagn. Man må gjøre det som WHO bestemmer. Dusteregjeringen som tar lett på alt. 
 

Spania legger ikke ut smittetall virker det som. Det står 0 der ofte. Og de har påbud om munnbind overalt. Men det stiger kraftig i Tyskland,Italia og Frankrike. I Italia var det jo helt forferdelig i starten av pandemien. Var jo ekstremt mange som var på overfylte sykehus og ekstremt mange døde. 
 

 

Sverige som ikke hadde nedstenging i det hele tatt som fikk nærmere 20 000 dødsfall til covid? Fantastisk at det har vært så få her i landet, men det har nok også med nedstenging å gjøre. Synes slike tiltak er nødvendig for å hindre mer skade. Skal sier at jeg synes synd på ungdommer som mistet alt det sosiale og to russekull som ikke fikk skikkelig russefeiring til rett tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritisk
Rododendron skrev (På 18.4.2022 den 16.27):

Tror dere det blir ny(e?) runder med nedstenging eller koronatiltak fremover? 

Ja det blir runde 4 høst/vinter har "eksperter" kommet frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariposa__ skrev (9 timer siden):

De fleste av oss ville ikke vært med på noe sånt? Latterlig utsagn. Man må gjøre det som WHO bestemmer. Dusteregjeringen som tar lett på alt. 

Spania legger ikke ut smittetall virker det som. Det står 0 der ofte. Og de har påbud om munnbind overalt. Men det stiger kraftig i Tyskland,Italia og Frankrike. I Italia var det jo helt forferdelig i starten av pandemien. Var jo ekstremt mange som var på overfylte sykehus og ekstremt mange døde. 

Sverige som ikke hadde nedstenging i det hele tatt som fikk nærmere 20 000 dødsfall til covid? Fantastisk at det har vært så få her i landet, men det har nok også med nedstenging å gjøre. Synes slike tiltak er nødvendig for å hindre mer skade. Skal sier at jeg synes synd på ungdommer som mistet alt det sosiale og to russekull som ikke fikk skikkelig russefeiring til rett tid. 

Det er ikke et latterlig utsagn. Den siste nedstengingen var veldig upopulær, og svært mange droppet å følge de reglene som gjaldt. Det det gikk utover var næringslivet og for eksempel skoleungdom, som ble pålagt dusteregler. Tiltakene ble fjernet til tross for mye smitte, og det er det en grunn til.

Målet med tiltak er ikke folk ikke skal dø. Staten er ikke spesielt opptatt av det heller. Dødsfall har vært i bakgrunnen helt siden våren 2020. Det har handlet om kapasitet og å beskytte systemene i Norge.

WHO bestemmer heller ikke over Norge. De har lite kjennskap om norske forhold. De snudde også ganske raskt om tiltak vi brukte her i Norge, som for eksempel massive tiltak i skolene og skolestengninger. Det vil neppe skje igjen. Økonomen blør grunnet to år med pandemi og nå krig. Det betyr at politikerne må fokusere på den mer enn å redde gamle mennesker fra sykdom.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariposa__ skrev (På 18.4.2022 den 20.16):

Og at folk som er syke gir faen og går ut og smitter andre. Idioti. 

Dette kan man takke myndighetene for. Hvorfor vet jeg ikke, men det må ha vært planlagt strategi.

Først skulle man unngå å smitte andre og alle gjorde sitt beste.

Plutselig en dag så skulle man dra på jobben selv om man var positiv?

Noen som vet hvorfor?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...