Gå til innhold

Kransekake


skrue

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg i år får prøve å få til en kransekake til jul. Laget en liten testversjon i kveld for å finne ut hvordan dette skal gjøres og eventuelt ikke gjøres.

Det var lett å lage deigen (250g mandler + 250g melis + ca 0.4 dl eggehvite). Jeg har en kjøttkvern med med en skive med formede hull for kaker, bl.a et stjerneformet hull som passer bra. Da jeg brukte kvernen ble ganske mye olje presset ut av mandlene. Jeg antar at denne oljen gjør bedre nytte for seg i ringene. Er det viktig at man ikke "mister" olje?

Jeg har faktisk to kverner. Den jeg brukte idag har en bruksanvisning som sier at kjøttdeigskiven (tykk skive med mange hull) skulle plasseres foran kakeskiven. Jeg tror dette er årsaken til at så mye olje ble presset ut da marsipanen ble først presset igjennom kjøttdeigskiven. På den andre kvernen skal ikke kjøttdeigskiven brukes virker det som (mangler bruksanvising) Kan noen si om det er best ikke å bruke kjøttdeigskiven (erfaring)?

Ellers anbefaler jeg nonstick-former for ringene. Smørte ikke og kakene var løse med en gang jeg tok dem ut av ovnen.

Er det forresten greit å legge på melisstriper før ringene fryses ned, eller bør man vente til samme dag som kaken settes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...