Gå til innhold

Naboen eier ikke grenser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg hadde sagt til foreldrene at neste gang dette skjer så ringer du barnevernet. Og at du er seriøs. 

Så gjør du nettopp dette.

Anonymkode: 8d04f...514

• Liker 15
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send de en melding og si muntlig :  gang  vi ringer barnevernet. Ring barnevernet 

Mener ikke dette som noe hevn men at noe er galt her. Som du sier 2klassing kan ikke ha ansvar for to bleiebarn. 

Anonymkode: 7f123...bae

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Send de en melding og si muntlig :  gang  vi ringer barnevernet. Ring barnevernet 

Mener ikke dette som noe hevn men at noe er galt her. Som du sier 2klassing kan ikke ha ansvar for to bleiebarn. 

Jeg skjønner forslaget, og jeg skulle gjerne gjort det. Men jeg er ikke en fan av å bruke offentlige etater som trussel… Selv om det er nok slik at disse kunne trenge noe veiledning til hvordan ta vare på egne barn, så blir de nok ikke tatt fra dem. 

Det vil jo også da bli sånn at vi er foreldrene i nabolaget som ringte til barnevernet. Disse foreldrene er godt likt blant de andre naboene, så om vi gjør noe sånt så tror jeg faktisk at vi hadde blitt tvunget til å flytte. Ting er jo lett og svart/hvitt på et forum på nett, men vi skal jo faktisk bo her også. Greit nok at vi er langt ifra favoritten til naboene (men likevel skal de ha barna her…??), men hvor klokt det er å aktivt havne utpå med dem er vel ikke så lurt. Noen av naboene er eldre slektninger av disse foreldrene….

ts

Anonymkode: fec97...17b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vil jo også da bli sånn at vi er foreldrene i nabolaget som ringte til barnevernet.

Og? Hvor mange ganger skal dere plutselig oppdage at små barn er uten oppsyn på eiendommen deres? Hva hvis noe skjer dem, at de blir skadet på ett eller annet vis, og ingen ser det? Vil du ha det på samvittigheten din? 

Selvsagt er det foreldrenes feil, ikke deres, men det vil jo ikke føles særlig bra... Hvis de ikke kan ta vare på barna sine, er det tydelig at de trenger hjelp. De andre naboene ser vel kanskje også at dette skjer gjentatte ganger? 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg er ikke en fan av å bruke offentlige etater som trussel… Selv om det er nok slik at disse kunne trenge noe veiledning til hvordan ta vare på egne barn, så blir de nok ikke tatt fra dem. 

Barnevernet ringes ikke som en trussel, men pga. bekymring for barna. Og her er det åpenbart grunn til bekymring basert på hva du skriver. 

Men enkelt; la være å bruke det som "trussel", bare ring dem direkte. Barnas beste må uansett gå foran hva enkelte i nabolaget måtte mene.

Barnevernet driver ikke primært med å ta vekk omsorgen fra foreldre, forresten. Så nei, barna blir nok ikke tatt fra dem, men som du selv sier, og som historien viser - de trenger hjelp. BV er rette instans.

Anonymkode: 52b50...43e

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner forslaget, og jeg skulle gjerne gjort det. Men jeg er ikke en fan av å bruke offentlige etater som trussel… Selv om det er nok slik at disse kunne trenge noe veiledning til hvordan ta vare på egne barn, så blir de nok ikke tatt fra dem. 

Det vil jo også da bli sånn at vi er foreldrene i nabolaget som ringte til barnevernet. Disse foreldrene er godt likt blant de andre naboene, så om vi gjør noe sånt så tror jeg faktisk at vi hadde blitt tvunget til å flytte. Ting er jo lett og svart/hvitt på et forum på nett, men vi skal jo faktisk bo her også. Greit nok at vi er langt ifra favoritten til naboene (men likevel skal de ha barna her…??), men hvor klokt det er å aktivt havne utpå med dem er vel ikke så lurt. Noen av naboene er eldre slektninger av disse foreldrene….

ts

Anonymkode: fec97...

Jo ser det blir feil å bruke det som trussel. Men tenker de mulig kunne trenge veiledning når 2 klassing tar seg av to små. Det går jo ikke. Sånn sett tenker jeg på barnevernet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ts

Så problemet her virker det som er at du ikke sier ifra ordentlig. Da er der ikke rart de fortsetter. Du kommer med ungene og sier «opsie, fant visst disse hos meg hehe, vi har ikke tid akkurat nå desverre»… ja da får du de sendt igjen. Hvis du ikke klarer å si ifra ordentlig så skjønner jeg ikke hvorfor du kommer hit og klager.

Anonymkode: 70bfd...77c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Foreldrene har tydeligvis behov for veiledning da de ikke er i stand til å ivareta barna sine. 
Hva er barnas beste i denne situasjonen? 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men skjønner jo det ligger langt inne å ringe bv

ser i grunn ikke noe løsning på problemet du har. Men ville prøvd å få fram min indre tiger å skjelle foreldrene ut hver gang du leverer. Ja også den femte den dagen. Det må bli for ubehagelig å sende ungene bort

Det er ikke lett å være tiger. Men ser ingen annen ting å prøve

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du på ett eller annet vis gjør dette veldig formelt. Skriv et brev til de aktuelle naboene, og informert om at dere finner ansvaret for andres barn for stort og alvorlig til å håndtere det. Skriv at så lenge de aktuelle barna er i deres hage, ja, så er faktisk dere de ansvarlige voksne, som også kan bli straffet hvis dere ikke passer på, og det, måtte Gud forby, skulle skje et av disse barna noe.

Dette er et ansvar dere ikke kan frasi dere bare ved å informere foresatte om at dere ikke vil ha andres barn i hagen, men som dere faktisk er ansvarlig for. Informer også om at dersom dette ikke etterkommes, så vil barnevernet og politi bli kontaktet, da dere rett og slett ikke tør å ha dette ansvaret. Da må andre etater komme på banen, slik at dette kan opphøre.

Personlig synes jeg det høres ganske skremmende ut å plutselig måtte ha ansvaret for en masse barn, og du må jo følge med på de hele tiden så lenge de er i deres hage. Klarer dere å kose dere i egen hage når det er slikt? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men står ved de trenger veiledning de foreldrene. Tenk hvordan ungene må ha det..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg vurdert å flytte. De naboene virker ikke helt gode, og selv om BV blir innblandet blir det gjerne mer i vente😏Ønsker ikke å måtte se meg over skulderen i eget hjem.

Anonymkode: 42691...240

• Liker 5
Gjest Albbas
Skrevet

Barnevern + gjerde innenfor hekken og port som lukkes skikkelig. 

Eller flytte.

Sorry, men det er ikke så mye mer å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe galt.

Jeg tolker barnas atferd som at de hører på det du sier - går hjem - og får beskjed av foreldrene om å gå tilbake selv om de protesterer.

Dette synes jeg er barnevernsmat i den forstand at noe jo er galt her - de trenger veiledning. 

Jeg ville antatt dette gjelder mer enn p sende unger til naboen 🤷‍♀️

Begynn med å inviter deg selv hjem til dem- og ta en seriøs prat. Spør hva som egentlig foregår, hvorfor tenker de dette er helt vanlig? Og hvorfor hører de ikke på ungene?

Se an responsen - ring BV for bekymringsmelding.

Anonymkode: 77da0...d07

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

ts

Lever de til foreldrene :)

Skrevet

Det å la barn som er så små at de fortsatt bruker bleier og ikke har språk, gå rundt i nabolaget for egen maskin er farlig nært grensa til omsorgssvikt i min bok.

Du har prøvd å si i fra til foreldrene uten at det har ført noe sted. Da er neste steg politi eller barnevern.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Jeg ville ringt Barnevernet og drøftet saken med dem. Det er jo på ingen måte greit at så små barn vandrer fritt rundt i nabolaget, kun under tilsyn av en 2. klassing.

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Du skal ikke bruke de som en trussel. Du skal være tydelig på at slik barna nå blir ivaretatt er mangelfull og dersom de kommer til deg igjen uten tilsyn så melder du inn en bekymringsmelding til bv. Ikke fordi bv skal ta fra de barna men fordi bv (eller en annen instans) skal gi familien tilstrekkelig med veiledning. Kanskje de trenger avlasting? Eller annen oppfølging?

Og dessverre er det sånn når man bor i nærheten av andre at det kan påvirke en selv. Her må dere altså ta noen valg å enten godta at ungene renner inn i hagen uten tilsyn (med det ansvaret det gir dere) eller så må dere akseptere å ikke bli populære for å sette ned foten.

Eller kanskje det til og med gir motsatt effekt at flere har hatt lyst til å gjøre det i mange år men dere blir de første som våger å sette ned foten? Har sett mange eksempler på det og oppigjennom tidene.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger dere helt på dette.

Jeg har også sagt klart ifra om hva jeg synes om å gi barna ansvar for de små og at vi får ansvar når de dukker opp hos oss.

Mitt verste mareritt er at det skjer noe her i vår hage med de små også det vår nest eldste den eneste som får det med seg og skal måtte løse det…

Det jeg får tilbake når jeg sier ifra om dette er da «de(eldste ungene) har jo ikke ansvaret….» «du har jo ikke ansvaret…». Tanken da er at siden de sitter rundt 50 meter unna i egen hage eller inne med vinduet på gløtt, og ikke må krysse trafikkert vei så har de ikke gitt fra seg ansvaret.

Likevel er jo realiteten at disse ungene gjør fra seg i bleier og jeg må sende dem hjem. De blir sultne og maser om mat, det oppstår konflikter og uhell og vi må rykke ut og få dem hjem. Foreldrene får det på ingen måte med seg, og de tror det var far eller mor som passet på nå så ingen av dem får med seg noe som helst. Barna oppsøker jo også oss for å fortelle, de drar ikke hjem. Et stort rødt flagg i seg selv… 

TS

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg følger dere helt på dette.

Jeg har også sagt klart ifra om hva jeg synes om å gi barna ansvar for de små og at vi får ansvar når de dukker opp hos oss.

Mitt verste mareritt er at det skjer noe her i vår hage med de små også det vår nest eldste den eneste som får det med seg og skal måtte løse det…

Det jeg får tilbake når jeg sier ifra om dette er da «de(eldste ungene) har jo ikke ansvaret….» «du har jo ikke ansvaret…». Tanken da er at siden de sitter rundt 50 meter unna i egen hage eller inne med vinduet på gløtt, og ikke må krysse trafikkert vei så har de ikke gitt fra seg ansvaret.

Likevel er jo realiteten at disse ungene gjør fra seg i bleier og jeg må sende dem hjem. De blir sultne og maser om mat, det oppstår konflikter og uhell og vi må rykke ut og få dem hjem. Foreldrene får det på ingen måte med seg, og de tror det var far eller mor som passet på nå så ingen av dem får med seg noe som helst. Barna oppsøker jo også oss for å fortelle, de drar ikke hjem. Et stort rødt flagg i seg selv… 

TS

Hvor gamle er disse bleie barna da? Under 2 år? Eller snakker vi næremere 4?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...