Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Da settes bokbrenningen i sammenheng med andre uttalelser. Brenning av sin egen koran eller bibel er i seg selv ikke et angrep på annet enn bokens innhold.

Nei. Det er ikke det i seg selv. Men du skriver jo med det eksplisitt at det er uten konteksten. Og konteksten er åpenbar, ikke tilfeldig koblet. Det har betydning for forståelsen, etter min mening.

Videoannonse
Annonse
Gjest CrossRoad
Skrevet
Frøkensina skrev (5 minutter siden):

Jeg er sterkt imot å gjeninnføre noen blasfemiparagraf i Norge på generell basis. Eller skal det bare være forbudt å brenne koraner? Hva tror du det ville ført til om islam hadde fått en særstilling i lovverket og bli beskyttet mot krenkelser og kritikk i det hovedsaklige sekulære norden?  Koranbrenning er ikke det eneste de kan reagere på med bilbranner og hærverk, det er ikke der problemet egentlig ligger. Det blir jo en slippery slope da om alt som kan oppfattes som krenkende. 

Egentlig er det helt det samme for meg hva loven heter - om det er en blasfemiparagraf, en lov om hatefulle ytringer eller en lov om oppvigleri. Poenget er at vi trenger en lov som begrenser ekstremisters anledning til å initiere slike opptøyer som det vi ser i Sverige. Og det gjelder ekstremister på begge sider. 

Skrevet

Den koranbrenningen har ingen signifikant betydning når motdemonstrantene responderer på det med å skade 26 politifolk, 14 sivile og 20 politibiler. Det er udiskutabelt ikke en normal gjengjeldelse på en urett. Alt i alt har kriminell "muslimsk" ungdom løpt Paludans ærend og satt Islam i et veldig dårlig lys og på mange måter forrådt religionen de liksom hevder å forsvare. 

Skrevet
proghodet skrev (18 timer siden):

Vi har ingen blasfemilov i Norge lenger. Det er ikke veldig sannsynlig at kristne hadde reagert voldelig, ergo liten vits for politiet å være tilstede i det hele tatt.

Det er jo hyklersk om det skal være greit å brenne en bibel, men ikke koranen. Må jo være likhet for loven når vi ikke har blasfemiloven lenger. 

• Liker 3
Gjest CrossRoad
Skrevet
Trampstamped skrev (4 minutter siden):

Den koranbrenningen har ingen signifikant betydning når motdemonstrantene responderer på det med å skade 26 politifolk, 14 sivile og 20 politibiler. Det er udiskutabelt ikke en normal gjengjeldelse på en urett. Alt i alt har kriminell "muslimsk" ungdom løpt Paludans ærend og satt Islam i et veldig dårlig lys og på mange måter forrådt religionen de liksom hevder å forsvare. 

Nettopp. Dette er ikke en normal gjengjeldelse, men når det likevel skjer - hva skal vi gjøre for at det ikke skal gjenta seg?

Skrevet
CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Dette er ikke en normal gjengjeldelse, men når det likevel skjer - hva skal vi gjøre for at det ikke skal gjenta seg?

Inndra statsborgerskap og oppholdstillatelse, dersom personene har annen statstilhørighet så man slipper bruke ressurser på andre lands problem-borgere. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest CrossRoad
Skrevet
Trampstamped skrev (Akkurat nå):

Inndra statsborgerskap og oppholdstillatelse, dersom personene har annen statstilhørighet så man slipper bruke ressurser på andre lands problem-borgere. 

Hva om flertallet av disse er annengenerasjons-innvandrere - altså født i Sverige?

Skrevet
CrossRoad skrev (5 minutter siden):

Egentlig er det helt det samme for meg hva loven heter - om det er en blasfemiparagraf, en lov om hatefulle ytringer eller en lov om oppvigleri. Poenget er at vi trenger en lov som begrenser ekstremisters anledning til å initiere slike opptøyer som det vi ser i Sverige. Og det gjelder ekstremister på begge sider. 

Poenget er at folk må oppføre seg og sanksjoneres når de går til angrep på mennesker med vold. Paludan var vel ikke en gang til stede og det var politiet som ble angrepet. Noen av steinene var også laget til slik at de skulle gjøre størst mulig skade. Dette gjelder uansett hva slags rasshøloppførsel som er lovlig i offentligheten. Vi har vært vitne til vold som i utgangspunktet kan ta liv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CrossRoad skrev (2 minutter siden):

Slutte å bry oss om Sian? De er bare en liten gjeng mobbere i en stor skolegård. Ja, noen av de har begått straffbare handlinger før, men på demonstrasjonene sine vet de jo akkurat hva de holder på med. De manipulerer motdemonstranter for å få nøyaktig den reaksjonen. 

Skrevet
CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Hva om flertallet av disse er annengenerasjons-innvandrere - altså født i Sverige?

Da må de straffes for kriminell aktivitet på lik linje med alle andre svenske borgere som heller ikke har lov å brenne politibiler. I tillegg antar jeg at Sverige også har lovverk som rammer personer som kan utgjøre en trussel for rikets sikkerhet?

• Liker 3
Gjest CrossRoad
Skrevet
Lava Anne skrev (Akkurat nå):

Poenget er at folk må oppføre seg og sanksjoneres når de går til angrep på mennesker med vold. Paludan var vel ikke en gang til stede og det var politiet som ble angrepet. Noen av steinene var også laget til slik at de skulle gjøre størst mulig skade. Dette gjelder uansett hva slags rasshøloppførsel som er lovlig i offentligheten. Vi har vært vitne til vold som i utgangspunktet kan ta liv.

Det antar jeg skjer allerede. Jeg tror ikke på noen måte at de går fri og det burde de heller ikke gjøre. Jeg forsvarer på ingen måte ekstremister blant innvandrerne heller. Derimot misliker jeg både høyre-, venstre- og muslimske ekstremister like sterkt. Det eneste de bidrar med er å skape polarisering og splid mellom mennesker i en tid hvor brobygging og gjensidig respekt er viktigere enn noen gang. 

Gjest CrossRoad
Skrevet
Polyester skrev (3 minutter siden):

Slutte å bry oss om Sian? De er bare en liten gjeng mobbere i en stor skolegård. Ja, noen av de har begått straffbare handlinger før, men på demonstrasjonene sine vet de jo akkurat hva de holder på med. De manipulerer motdemonstranter for å få nøyaktig den reaksjonen. 

Ja, jeg bryr meg fint lite om SIAN så den er grei. Men hvordan har du tenkt å fortelle voldsutøverne i Sverige dette OG få gjennomslag for dine meninger? Klarer du det er ingenting bedre, men unnskyld for at jeg ikke har helt trua... 

Gjest CrossRoad
Skrevet (endret)
Trampstamped skrev (På 18.4.2022 den 15.35):

Da må de straffes for kriminell aktivitet på lik linje med alle andre svenske borgere som heller ikke har lov å brenne politibiler. I tillegg antar jeg at Sverige også har lovverk som rammer personer som kan utgjøre en trussel for rikets sikkerhet?

Det regner jeg med allerede gjøres. Problemet her er at det med vitende og vilje legges opp til dette av: 
1) Koranbrenneren med formål om å initiere opptøyer slik at motstanden mot innvandrere blir enda sterkere. 
2) Ekstremister blant innvandrerne som benytter sjansen til å gå løs på politiet/det sivile samfunnet og dermed spre budskap om at samfunnet støtter koranbrenningen. Det de tjener på det er at motstanden mot Sverige blir enda sterkere. 

Resultatet blir at vi i verste fall står overfor en borgerkrig i nabolandet vårt fordi vi har tillatt ekstremister på begge sider og spre hat og skape polarisering. 

Endret av CrossRoad
Skrevet

Sett bort fra hvor ufattelig lavmål det er, så er det jo uansett ulovlig å brenne noe som helst på en slik plass mtp brannsikkerhet? 

Skrevet
CrossRoad skrev (11 minutter siden):

Det regner jeg med allerede gjøres. Problemet her er at det med vitende og vilje legges opp til dette av: 
1) Paludan med formål om å initiere opptøyer slik at motstanden mot innvandrere blir enda sterkere. 
2) Ekstremister blant innvandrerne som benytter sjansen til å gå løs på politiet/det sivile samfunnet og dermed spre budskap om at samfunnet støtter koranbrenningen og Paludan. Det de tjener på det er at motstanden mot Sverige blir enda sterkere. 

Resultatet blir at vi i verste fall står overfor en borgerkrig i nabolandet vårt fordi vi har tillatt ekstremister på begge sider og spre hat og skape polarisering. 

Eller evt. så kan muslimene fordømme aktivistene som går løs på politi og sivile, der disse blir stående alene i kulden sammen med Paludan og co der de hører hjemme. 

• Liker 4
Skrevet
Lava Anne skrev (57 minutter siden):

Satt i kontekst så er ikke dette bare et angrep på bokens innhold. Gruppene som uttøver denne praksisen kommer ofte nok med ekstreme og degraderende uttalelser om ikke-vestlige utlendinger og muslimer. Paludan og co og SIAN. Paludan er også rasismedømt. Det samme med Lars Thorsen i SIAN. Sånn sett står ikke brenning av koranen i et tinglig vakuum. Det knyttes til grupper som også går til retorisk og hatske angrep på muslimer. 

Uenig. Jeg er enig i at det kunne vært det, teoretisk sett, men i praksis ser det annerledes ut. Mens satiretegnerne gjør narr av det meste, ulike sfærer der det finnes makt, er de som brenner koranen bare opptatt av islam og muslimer og sånn sett monomane. Derfor har jeg i mye større grad sympati med karikaturtegnere som slår vidt og bredt enn de koranbrennerne vi har.

Til spørsmålene:

Hva synes dere om det Sian gjør? Forkastelig.
Tror dere politiet hadde bare stått og sett på hvis Bibelen ble brent på? Ja.
Hadde de kanskje reagert kraftig? Nei. Jeg tror politiet opererer langt mer objektivt enn dette.

Ja jeg følger deg her. Jeg mener ikke å sette satiretegnere i samme bås som SIAN, men jeg sammenligner handlingen, isolert sett. Ikke menneskene. Selve handlingen er å provosere nettopp for å belyse at konsekvensen er en konservativ religiøs gruppe som tyr til vold når de opplever seg krenket. Og det hører ikke hjemme i vesten.

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet
einsteinium skrev (2 timer siden):

Synes ikke det er bra, men synes det er helt fair at SIAN skal få lov til å holde på. Det er tross alt ytringsfrihet her i landet.

Det jeg reagerer på er at muslimer er voldelige "bare" fordi noen snakker ned på religionen deres og brenner den hellige boka. Problemet ligger i at de lar seg bli provosert, og ikke klarer å kontrollere følelsene sine. Hadde de snudd ryggen og ikke brydd seg, så ville ikke SIAN syntes at det var noe gøy å drive med provokasjon heller.

Edit: At man blir så provosert at man tyr til brenning av biler, hærverk, slåsskamper og annet som bryter loven, sier jo litt om hvor mye man vier sitt liv til religionen, som kan være ganske farlig og usunt for samfunnet.

Jepp, i tillegg gjør de jo akkurat som SIAN ønsker, nemlig bevise hvor voldelig kulturen og religionen deres er (for mange, ikke alle).

Skrevet
1 hour ago, Lothlorien- said:

Det er jo hyklersk om det skal være greit å brenne en bibel, men ikke koranen. Må jo være likhet for loven når vi ikke har blasfemiloven lenger. 

Absolutt. Om man velger å brenne koranen, bibelen, bhagavadgita, Harry Potter og de Vises Sten eller Folk og røvere i Kardemommeby er helt likegyldig. Slik er det idag, og slik bør det være.

Så kan vi selvsagt være enige om at å brenne bøker er en dust ting å gjøre, uansett hvilken bok det dreier seg om.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, einsteinium said:

Synes ikke det er bra, men synes det er helt fair at SIAN skal få lov til å holde på. Det er tross alt ytringsfrihet her i landet.

Det jeg reagerer på er at muslimer er voldelige "bare" fordi noen snakker ned på religionen deres og brenner den hellige boka. Problemet ligger i at de lar seg bli provosert, og ikke klarer å kontrollere følelsene sine. Hadde de snudd ryggen og ikke brydd seg, så ville ikke SIAN syntes at det var noe gøy å drive med provokasjon heller.

Edit: At man blir så provosert at man tyr til brenning av biler, hærverk, slåsskamper og annet som bryter loven, sier jo litt om hvor mye man vier sitt liv til religionen, som kan være ganske farlig og usunt for samfunnet.

Det eneste muslimene har oppnådd er jo at folk tenker de ikke vil ha noe med dem å gjøre. Om de rettferdiggjør slik oppførsel med at de ble fornærmet så tør ikke jeg jobbe sammen med dem eller ha dem i min omgangskrets i frykt for hva de kunne finne på å gjøre mot meg dersom jeg gjorde noe de opfattet som krenkende. Det er jo tydelig at religionen for dem trumfer sunn fornuft og oppførsel.

Skrevet
2 hours ago, Katten.2.0 said:

Sett bort fra hvor ufattelig lavmål det er, så er det jo uansett ulovlig å brenne noe som helst på en slik plass mtp brannsikkerhet? 

De får tillatelse først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...