leeyah30 Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Altså jeg skjønner ikke greia med koran brenningen, men jeg er sjokkert over at muslimene i Norge enda ikke har brent Bibelen. Ut ifra som jeg skjønt det så tror de selv på Jesus, men bare som profet og ikke som Guds sønn. Greit nok det, men ser jo bare ut som at Sian vil ha reaksjonene til muslimene. Altså stakkars tenker jeg når de gjør dette i dems hellige måned Ramadan. Jeg selv har aldri hatt noen slags problemer med muslimer. Har en del venner som er det og naboer til og med og de er jo så hyggelige. Fikk jo mat her om dagen fra dem pga Ramadan. Religionen er fin men det er kultur som har ødelagt «bildet» til Islam. Det med å tvinge til å bruke hijab står jo ikke i Koranen, men det er jo kultur? Tvangsgifting også. Altså kultur og religion er jo to forskjellige ting. Og ja kanskje profeten til muslimene giftet seg med noen mange år yngre, men det var jo for flere flere år siden, og det skjedde jo i mange land. Altså jeg skjønner bare ikke, ja Sian har ytringsfrihet men det har jo muslimene også. De må jo få lov til å tro på det de vil. Hva synes dere om det Sian gjør? Tror dere politiet hadde bare stått og sett på hvis Bibelen ble brent på? Hadde de kanskje reagert kraftig? 2
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Forkastelig. Politiet har og kommer til å gripe inn ved koranbrenning, jf. demonstrasjonene i Kristiansand. 1
leeyah30 Skrevet 17. april 2022 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2022 (endret) Var jo også mange som skrev om koran brenningen som skjedde i 2019: https://www.parhlo.com/norway-quran-burning-incident/ Endret 17. april 2022 av leeyah30 .
proghodet Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 10 minutter siden, leeyah30 said: Tror dere politiet hadde bare stått og sett på hvis Bibelen ble brent på? Hadde de kanskje reagert kraftig? Vi har ingen blasfemilov i Norge lenger. Det er ikke veldig sannsynlig at kristne hadde reagert voldelig, ergo liten vits for politiet å være tilstede i det hele tatt. 18
leeyah30 Skrevet 17. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2022 proghodet skrev (2 minutter siden): Vi har ingen blasfemilov i Norge lenger. Det er ikke veldig sannsynlig at kristne hadde reagert voldelig, ergo liten vits for politiet å være tilstede i det hele tatt. Men det er jo ikke så mange kristne i landet lengre. Folk har jo gitt slipp på kristendommen, men de reagerer jo sånn siden de er troende og beskytter sin religion🤷🏼♀️
PetterKanin Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 Jeg synes ytringer som ikke går utover noe annet enn folks irrasjonelle følelser er positivt. Er vel svært få som gidder å heve øyelokket om noen brenner en bibel her i landet. 12
proghodet Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 (endret) On 4/17/2022 at 9:11 PM, leeyah30 said: Men det er jo ikke så mange kristne i landet lengre. Folk har jo gitt slipp på kristendommen, men de reagerer jo sånn siden de er troende og beskytter sin religion🤷🏼♀️ Tallene går nedover, men det er fortsatt en god andel som regner seg som kristne i Norge. Hva SIAN og Paludan angår er de idioter og provokatører. Likevel skal, og må vi beskytte deres rett til å ytre seg, uten at de skal møtes med vold. La være å møte opp, ikke gi de oppmerksomhet. Vi skal ha respekt for mennesker, men ideer bør tåle latterliggjøring uten å møtes med vold - ellers står kanskje ikke ideen så fjellstøtt som man trodde? Endret 18. april 2022 av proghodet 10 1
fotosyntesen Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Er det kulturforskjell eller religionsforskjell som er avgjørende for hvordan de reagerer på provokasjon og nedsnakking av religionen. Jeg tror ikke kristne i vesteuropa reagerer like voldelig på provokasjon som muslimer. Men dersom muslimer får dispensasjon for å reagere så sterkt vil kristne ta etter, etterhvert tror jeg. 3
ops2 Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 (endret) Koranbrenningen er ikke problemet, reaksjonen på koranbrenning er. Hvis man ikke kan bruke ytringsfriheten fordi det blir oppløp med steinkasting og annen vold, så er det ikke ytringsfrihet. Man tenker to ganger; Kan jeg si dette? Kan jeg skrive dette? Hva skjer hvis jeg gjør noe som blir tatt ille opp? = Fordi man ikke vil oppleve noe ubehagelig eller få høre: "Du provoserer, det er din egen feil". Hva med å forby koranbrenning? Da har man innført blasfemilovgiving, og i prinsippet er vi like ille som de landene som har dødsstraff for blasfemi. Samme lov, bare at vi har "snille" straffer som bøter eller fengsel. Under den muslimske okkupasjonen av Spania var det en myte at kristne, jøder og muslimer levde fredelig sammen. Så lenge islam lager lovene og kristne og jøder underkaster seg det, så er det så fredelig og fint. Endret 18. april 2022 av ops2 17 3
Example Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 leeyah30 skrev (15 timer siden): Hva synes dere om det Sian gjør? Tror dere politiet hadde bare stått og sett på hvis Bibelen ble brent på? Hadde de kanskje reagert kraftig? Svært få hadde brydd seg. Politiet hadde nok ikke hatt et behov for å være der engang. En gang i tiden ville de ha utløst en debatt, men ikke nå. Det norske samfunnet er blitt sekualisert. Dessverre har islams inntog endret dette litt. Det spørs om vi ikke burde se mer av dette, slik at muslimer også vender seg til at åpen kritikk og latterliggjøring av religion kan finne sted uten slike scener som vi ser i Sverige. 7 2
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 (endret) Bibelen ble satt fyr på i Ålesund sentrum i 2006 av Otto Jespersen, og kringkastet i beste sendetid. I den grad det skapte noe oppstyr var det i form av overskrifter i avisene og at en del kristne ble sure og anmeldte ham. https://www.vg.no/rampelys/tv/i/x1qEQ/brente-guds-ord Endret 18. april 2022 av Klossmajor 3
Gjest loveli Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 (endret) Det må være lov å brenne en bok i et demokrati. Hvis vi gjør det ulovlig å brenne en bok, hvor skal vi stoppe? Hvilke andre lover og regler må vi så gjøre om på for å dekke de neste folkene som vil ha særbehandling? Konsekvensene av å gjøre det ulovlig å brenne Koranen hører ikke hjemme i Norge. Vi er et åpent samfunn, hvor det er lov å si mye, men ikke bruke vold. Dette får folk forholde seg til eller flytte et sted de er enige i lovene og reglene. Endret 18. april 2022 av loveli
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 leeyah30 skrev (16 timer siden): Altså kultur og religion er jo to forskjellige ting. Kultur og religion lever gjerne i symbiose. Kultur er et altomfattende begrep om hvordan vi innretter samfunn etter normer, lover og regler. Religion kan legge føringer for kulturen. De abrahamittiske religionene, og i særlig grad islam, legger sterke føringer for kulturen med en mengde lover og regler. 2
einsteinium Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 (endret) Synes ikke det er bra, men synes det er helt fair at SIAN skal få lov til å holde på. Det er tross alt ytringsfrihet her i landet. Det jeg reagerer på er at muslimer er voldelige "bare" fordi noen snakker ned på religionen deres og brenner den hellige boka. Problemet ligger i at de lar seg bli provosert, og ikke klarer å kontrollere følelsene sine. Hadde de snudd ryggen og ikke brydd seg, så ville ikke SIAN syntes at det var noe gøy å drive med provokasjon heller. Edit: At man blir så provosert at man tyr til brenning av biler, hærverk, slåsskamper og annet som bryter loven, sier jo litt om hvor mye man vier sitt liv til religionen, som kan være ganske farlig og usunt for samfunnet. Endret 18. april 2022 av einsteinium 10
CrossRoad Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 (endret) einsteinium skrev (På 18.4.2022 den 13.27): Synes ikke det er bra, men synes det er helt fair at SIAN skal få lov til å holde på. Det er tross alt ytringsfrihet her i landet. Det jeg reagerer på er at muslimer er voldelige "bare" fordi noen snakker ned på religionen deres og brenner den hellige boka. Problemet ligger i at de lar seg bli provosert, og ikke klarer å kontrollere følelsene sine. Hadde de snudd ryggen og ikke brydd seg, så ville ikke SIAN syntes at det var noe gøy å drive med provokasjon heller. Edit: At man blir så provosert at man tyr til brenning av biler, hærverk, slåsskamper og annet som bryter loven, sier jo litt om hvor mye man vier sitt liv til religionen, som kan være ganske farlig og usunt for samfunnet. Ytringsfriheten er allerede begrenset når det kommer til hatefulle ytringer. Å la koranbrenning telle som en hatefull ytring mot islam kan for eksempel lett omfattes av paragraf 185 i den norske straffeloven. Enkelte innvandrere, spesielt i Sverige, men også noen her i Norge, tyr til vold uansett. At koranbrennere brenner koranen gir de bare et ekstra påskudd til å lage kvalme og bråk. Det hadde vært supert om de snudde ryggen til og ikke brydde seg, men det ser vi jo at de IKKE gjør. Så hva nå? Vi må faktisk finne noen konstruktive løsninger - ikke innbille oss at vi kan drive med voksenopplæring av voldsutøverne. Når de ikke har lært seg at det å skape opptøyer og spre kvalme er galt til nå hjelper det nok fint lite at en gjeng fra KG kommer og forteller dem det. Endret 26. april 2022 av CrossRoad
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 CrossRoad skrev (18 minutter siden): Ytringsfriheten er allerede begrenset når det kommer til hatefulle ytringer. Å la koranbrenning telle som en hatefull ytring mot islam kan for eksempel lett omfattes av paragraf 185 i den norske straffeloven. Enkelte innvandrere, spesielt i Sverige, men også noen her i Norge, tyr til vold uansett. At Paludan og SIAN brenner koranen gir de bare et ekstra påskudd til å lage kvalme og bråk. Det hadde vært supert om de snudde ryggen til og ikke brydde seg, men det ser vi jo at de IKKE gjør. Så hva nå? Vi må faktisk finne noen konstruktive løsninger - ikke innbille oss at vi kan drive med voksenopplæring av voldsutøverne. Når de ikke har lært seg at det å skape opptøyer og spre kvalme er galt til nå hjelper det nok fint lite at en gjeng fra KG kommer og forteller dem det. Koranbrenning kan ikke lett omfattes av den lovparagrafen. Det er derimot lett å argumentere for at brenning av bibler eller koraner ikke omfattes av den lovparagrafen. Verken koranen eller bibelen er symbolske representasjoner for noe nålevende menneske. Å brenne koranen eller bibelen er et angrep på bokens innhold - selve budskapet. Det er ikke et angrep på noe menneske. Lovparagrafen er ment å beskytte mennesker - ikke gud. En allmektig gud skal ikke ha behov for menneskers beskyttelse. 3 1
CrossRoad Skrevet 18. april 2022 #17 Skrevet 18. april 2022 Klossmajor skrev (3 minutter siden): Koranbrenning kan ikke lett omfattes av den lovparagrafen. Det er derimot lett å argumentere for at brenning av bibler eller koraner ikke omfattes av den lovparagrafen. Verken koranen eller bibelen er symbolske representasjoner for noe nålevende menneske. Å brenne koranen eller bibelen er et angrep på bokens innhold - selve budskapet. Det er ikke et angrep på noe menneske. Lovparagrafen er ment å beskytte mennesker - ikke gud. En allmektig gud skal ikke ha behov for menneskers beskyttelse. Feil. Lovparagrafen er formulert slik at den også beskytter folkegrupper (altså ikke bare enkeltmennesker).
einsteinium Skrevet 18. april 2022 #18 Skrevet 18. april 2022 CrossRoad skrev (10 minutter siden): Ytringsfriheten er allerede begrenset når det kommer til hatefulle ytringer. Å la koranbrenning telle som en hatefull ytring mot islam kan for eksempel lett omfattes av paragraf 185 i den norske straffeloven. Enkelte innvandrere, spesielt i Sverige, men også noen her i Norge, tyr til vold uansett. At Paludan og SIAN brenner koranen gir de bare et ekstra påskudd til å lage kvalme og bråk. Det hadde vært supert om de snudde ryggen til og ikke brydde seg, men det ser vi jo at de IKKE gjør. Så hva nå? Vi må faktisk finne noen konstruktive løsninger - ikke innbille oss at vi kan drive med voksenopplæring av voldsutøverne. Når de ikke har lært seg at det å skape opptøyer og spre kvalme er galt til nå hjelper det nok fint lite at en gjeng fra KG kommer og forteller dem det. Vi kan lære dem at det ikke er greit med vold, og sanksjonere deretter. Det er åpenbart noe galt med personene om man tyr til vold for en fillesak som brenning av en bok. 8
Justlooking Skrevet 18. april 2022 #19 Skrevet 18. april 2022 (endret) leeyah30 skrev (17 timer siden): Altså jeg skjønner ikke greia med koran brenningen, men jeg er sjokkert over at muslimene i Norge enda ikke har brent Bibelen. Ut ifra som jeg skjønt det så tror de selv på Jesus, men bare som profet og ikke som Guds sønn. Greit nok det, men ser jo bare ut som at Sian vil ha reaksjonene til muslimene. Altså stakkars tenker jeg når de gjør dette i dems hellige måned Ramadan. Jeg selv har aldri hatt noen slags problemer med muslimer. Har en del venner som er det og naboer til og med og de er jo så hyggelige. Fikk jo mat her om dagen fra dem pga Ramadan. Religionen er fin men det er kultur som har ødelagt «bildet» til Islam. Det med å tvinge til å bruke hijab står jo ikke i Koranen, men det er jo kultur? Tvangsgifting også. Altså kultur og religion er jo to forskjellige ting. Og ja kanskje profeten til muslimene giftet seg med noen mange år yngre, men det var jo for flere flere år siden, og det skjedde jo i mange land. Altså jeg skjønner bare ikke, ja Sian har ytringsfrihet men det har jo muslimene også. De må jo få lov til å tro på det de vil. Hva synes dere om det Sian gjør? Tror dere politiet hadde bare stått og sett på hvis Bibelen ble brent på? Hadde de kanskje reagert kraftig? Tror ikke politiet eller noen andre hadde brydd seg noe særlig. Det hadde garantert ikke blitt de opptøyene vi har sett fra muslimene gjentatte ganger. Endret 18. april 2022 av Justlooking Byttet et feil ord
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #20 Skrevet 18. april 2022 CrossRoad skrev (1 minutt siden): Feil. Lovparagrafen er formulert slik at den også beskytter folkegrupper (altså ikke bare enkeltmennesker). Det spiller ingen rolle. Verken koranen eller bibelen er symbolske representasjoner for noen nålevende folkegruppe heller. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå