AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #381 Skrevet 17. november 2025 En ny video som jeg laget idag der jeg oppsummerer Pingvinmetoden slik den har utviklet seg, og hvor utrolig nyttig og praktisk den er for å få fingrene til å lære klaviaturets form å kjenne; utgangspunktet er altså en helt rolig tommel som trykker ned en hvit tangent og fungerer som et trygt ankerpunkt for resten av hånden, mens de andre fingrene blir kjent med de svarte tangentene: https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-17-11-2025.mp4 Hvorfor gjøre det så vanskelig når man kan gjøre det enkelt; å lære å spille piano er noe alle kan få til, både liten og stor, ung og gammel, fattig og ikke-fullt-så-fattig; musikk er en interessant og morsom hobby for absolutt alle. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #382 Skrevet 21. november 2025 Beethoven-entusiasten Schrøder dukket opp i "Knøttene" i 1951; her får han for første gang besøk av Snoopy sittende på flygelet, noe som skjedde 13. mars 1963, omtrent samtidig med utgivelsen av Beatles' første LP - "Please Please Me" - som ble gitt ut ni dager senere. Da har man lært noe nytt også idag. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #383 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 22.38): En ny video som jeg laget idag der jeg oppsummerer Pingvinmetoden slik den har utviklet seg, og hvor utrolig nyttig og praktisk den er for å få fingrene til å lære klaviaturets form å kjenne; utgangspunktet er altså en helt rolig tommel som trykker ned en hvit tangent og fungerer som et trygt ankerpunkt for resten av hånden, mens de andre fingrene blir kjent med de svarte tangentene: https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-17-11-2025.mp4 Hvorfor gjøre det så vanskelig når man kan gjøre det enkelt; å lære å spille piano er noe alle kan få til, både liten og stor, ung og gammel, fattig og ikke-fullt-så-fattig; musikk er en interessant og morsom hobby for absolutt alle. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Selv om denne metoden fungerer utmerket for å la fingrene bli kjent med klaviaturet, må man ta det med ro i begynnelsen - særlig hvis fingrene ikke er tilstrekkelig trent opp. Men bortsett fra det, kan jeg ikke se at Pingvinmetoden har andre ulemper; fingerkontrollen min i venstre hånd har gjortt store fremskritt siden jeg begynte med dette, og høyre hånd følger etter, så basert på egen erfaring er dette noe jeg varmt vil anbefale også for folk som har spilt en stund; i desto større grad fingrene er venn med tangentene, desto enklere blir det å lære nye ting. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #384 Skrevet 1. desember 2025 Så er man kommet til julekalendermåneden, og Oles rytmebokskalender er noe mange sikkert har sett frem til, med 145 visninger av første luke i løpet av en snau time: Det at folk så på julekalenderen til Sue Greenham ifjor, bidro tydeligvis til at hun fant motivasjon til å lage dette også i år, og luke 1 har allerede fått solide 83 avspillinger - langt mer enn luke 15 ifjor, som bare klarte å få 2: https://www.youtube.com/shorts/ep4JpYfqft8 Dessuten ser jeg at hun har fått flere abonnenter på YouTube; nå er det blitt 24, mens det ifjor bare var 21. Men det er ikke de store tingene som teller her i livet, så det er flott at hun, som sikkert har spilt piano i mange år, finner glede i dette - en glede jeg håper hun også kan dele med andre. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #385 Skrevet 4. desember 2025 Mer om julekalendere - Oles rytmebokskalender ser nå ut til å ha fått en stor fanskare med 15.000 visninger av luke 1 og over 3000 abonnenter slik at 1970-årenes stueorgel fortsatt har en analog sjarmfaktor til tross for at folk - ikke helt uten grunn - forsøker å bli kvitt det, med varierende hell, da det skal mye flaks til om man finner noen som vil ha et stueorgel stående hjemme. Hva Sue Greenham angår, har antall abonnenter i løpet av de siste dagene skutt i været fra 24 til 31, og hun gjør det bra i "shorts"-kategorien, med ikke mindre enn 691 visninger av luke 3, noe som er ny rekord, mens det går roligere med vanlige videoer; der er det hittil 3 sjeler som har funnet veien til luke 2 og luke 4. Ellers ser jeg også at Lego-flygelet 21323 som så dagens lys i august 2020, stadig har litt tid på seg før det går over i pensjonistenes rekker, da dette har blitt utsatt til slutten av neste år: https://www.brickfanatics.com/lego-delays-retirement-three-ideas-sets-2026/ En flott pyntegjenstand, men om det er verdt prisen i forhold til reell bruksverdi, er et annet spørsmål - i motsetning til et vanlig tangentinstrument man faktisk kan spille på, vil Lego-flygelet antagelig ende opp med å samle støv. Riktig fin adventstid. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2025 #386 Skrevet 9. desember 2025 Enda en god grunn til å lære seg å spille piano på den gamle, analoge måten: https://www.vg.no/nyheter/i/j09kyb/kaizers-gitarist-ble-2025-musikkens-siste-aar Sitat Såpass bra er teknologien nå at det menneskelige øret ikke lenger kan skille hva som er maskin og hva som er menneske. Streamingtjenesten Deezer gjorde nylig en test og 97 prosent av testdeltagerne svarte at de ikke kunne høre forskjell på en artist og en AI-tist. Poenget er at betrakter man musikkhistorien i perspektiv, er det bare i løpet av de om lag siste 70 årene at man passivt har kunnet lytte til musikk ved å trykke på en knapp; levende musikk der musikken skapes der og da har bortsett fra denne relativt korte tidsepoken vært regelen snarere enn unntaket, og selv om innspilt musikk har gitt oss Elvis, Beatles, Queen og ABBA, har man også fått mye masseprodusert, syntetisk skrap med på kjøpet, særlig etter årtusenskiftet. Så det musikk laget av kunstig intelligens fører til, er en devaluering av den innspilte musikken til fordel for konserter og levende musikk man vet blir spilt av høyst levende mennesker; AI kan aldri erstatte stemningen som skapes når noen setter seg foran pianoet i sosial sammenheng og begynner å spille. Utvikling er ikke noe som går i en rett linje fremover da det ligger i menneskenaturen at man etter en tids begeistring for ny teknologi vender blikket mot fortiden og får øye på verdien i det "ekte"; LP-en som en gang praktisk talt lå på dødsleiet i forhold til salgstall, har i likhet med den analoge kassetten gjort comeback, og fremtiden ser lys ut for levende musikk; folk som lærer seg å spille tangenter, vil neppe angre på dette i tiden som kommer. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #387 Skrevet 16. desember 2025 Sitat I'm not technically good, but I can make a song out of it ... That's the beauty of primitive piano. - John Lennon At man ikke behersker et instrument, er ikke synonymt med at man ikke kan bruke det kreativt. Trist å tenke på at det nå har gått 45 år siden han gikk bort. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #388 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 1.17): Vi snakker veldig rundt hverandre her, fordi vi snakker ulike språk. Jeg har aldri sagt at jeg er kritisk til alternative måter å lære noter på. Jeg bruker mange ulike metoder for notelære hos mine elever, ut fra hva som passer hver enkelt best. Jeg har ingen fast metode jeg mener er best. Jeg snakker generelt ang alle parametrene vi har i musikk og i piano/instrumental-opplæring, ikke bare notelære, men også ulike teknikker, øvelser, ulike musikalske valg man gjør i hvert stykke, i forhold til frasering, klangbehandling, dynamikk, atmosfære m.m.. Og hovedpoenget mitt var at jeg anbefaler folk som vil lære å spille piano, å oppsøke gode pianolærere for å få best mulig individuell og tilpasset hjelp til alt dette. Men dette er et så stort tema, at jeg kan ikke gå mer nøye inn på det her. Alle gjør selvsagt som de selv vil, har man glede av å være selvlært, så selvsagt kan man gjøre det sånn. Jeg sier bare at man som selvlært kanskje bør være litt forsiktig med å gi konkrete råd til andre som har lyst til å lære å spille piano. Det kan bli en del vranglære av, og også potensielt belastningsskader. Jeg mener ikke å være plagsom her, jeg er oppriktig engasjert i å gi gode råd om å oppsøke pianolærere når man vil lære å spille piano😊 Anonymkode: 6e840...14f Hei igjen! Vil bare ønske deg - og alle andre som spiller tangenter - en riktig fin Jul; lykke til videre med pianoundervisningen. Nå gjelder dette riktignok skriving, men det er interessant å se hvordan det gamle håndverket får en ny renessanse i en tid med konkurranse fra kunstig intelligens: Rekord for skrivekunst: – Viktig i kampen mot KI og TikTok I det stille veks det fram ei forteljarbølgje i Noreg. Kunstnarar søkjer bort frå verdsuro, usanningar og kunstig intelligens. https://www.nrk.no/vestland/rekordmange-sokjer-seg-til-skrivekunst-i-noreg-_-jakob-sande-senteret-har-aldri-hatt-storre-pagang-1.17653653 Så det blir nok fortsatt bruk for det analoge pianospillet i fremtiden, folk kommer sikkert til å spille musikk også om 300 år, men det er neppe noen som vil huske AI. - Brian Anonymkode: 95678...a15
MusikkErLivet Skrevet 26. desember 2025 #389 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vil bare ønske deg - og alle andre som spiller tangenter - en riktig fin Jul; lykke til videre med pianoundervisningen. God jul, Brian! Jeg så den "Pingvinmetode"-videoen på forrige side (jeg skal ikke kommentere på teknikken), og det jeg bet meg merke i var instrumentet - de tangentene hørtes mildt sagt forferdelige ut! Kanskje et nytt instrument kan være et nyttårforsett (eller en gave til deg selv neste jul)? Du har jo tydeligvis stor interesse for dette så det vil nok være en god investering vil jeg tro. Jeg håper inderlig du har tilgang på et piano eller - i minste fall - et klaviatur med veide tangenter. Noe litt mer dynamisk enn det Yamaha-keyboardet. 🙂 Uansett, ville bare ønske god jul videre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #390 Skrevet 27. desember 2025 MusikkErLivet skrev (3 timer siden): God jul, Brian! Jeg så den "Pingvinmetode"-videoen på forrige side (jeg skal ikke kommentere på teknikken), og det jeg bet meg merke i var instrumentet - de tangentene hørtes mildt sagt forferdelige ut! Kanskje et nytt instrument kan være et nyttårforsett (eller en gave til deg selv neste jul)? Du har jo tydeligvis stor interesse for dette så det vil nok være en god investering vil jeg tro. Jeg håper inderlig du har tilgang på et piano eller - i minste fall - et klaviatur med veide tangenter. Noe litt mer dynamisk enn det Yamaha-keyboardet. 🙂 Uansett, ville bare ønske god jul videre. Hei! Først vil jeg bare beklage at jeg kanskje var en smule preget av fordommer i diskusjonen vi hadde tidligere; som du ser, har jeg fått en langt mer åpen tilnærming til AI og mulighetene teknologien gir i løpet av de siste månedene selv om jeg fortsatt setter pris på de analoge håndbevegelsene; med henvisning til sitatet du kom med sist, kan man trygt si at Leonard Cohen hadde rett; Brian tok feil. Når det gjelder instrumentene, takker jeg for omtanken, men allerede før pandemien og prisstigningen som fulgte kjøpte jeg et glimrende digitalt piano i form av Yamaha P-515 med solide, veide tangenter av tre. Grunnen til at jeg fortsatt foretrekker den snart ti år gamle Yamaha-synthesizeren til enklere øving, er simpelthen at instrumentet er lettere slik at man kan ha det på fanget på en sofa, der det er mye behageligere å sitte. Og forklaringen på lyden er todelt; for det første er mikrofonen på fotokameraet ikke den beste, og bedre blir det ikke når det holdes så nær klaviaturet som på opptaket - nesten uansett hvilket instrument man bruker her, vil dette høres ut omtrent som dommedag; det andre er selve teknikken, der jeg lar fingrene gli over tangentene. Men lyden av fingre som raskt treffer et underlag er uvesentlig all den tid dette fører til at man får svært god kontroll på fingerens møte med tangenten, noe som er hele hensikten med metoden min - lydmessig er dette ikke noe å rope hurra for, men kontrollen på hendenes bevegelser blir langt bedre. Når det gjelder selve synthesizeren, fikk man ikke all verden til under 4000 den gang, men Yamaha er Yamaha, og etter snaue ti år har jeg ikke opplevd problemer med den grunnleggende funksjonaliteten til instrumentet; det virker fortsatt. Men hvordan går det med deg og musikkproduksjonen - går det fremover ...? Ønsker deg uansett lykke til videre med musikken, og hvis du har tid og lyst, er du velkommen til en liten diskusjon her i tråden; undertegnedes innstilling til ny teknologi er blitt mer åpen og mindre preget av fordommer enn sist. Problemet AI-musikk står ovenfor i fremtiden, er kanskje mengden av nytt stoff som blir laget i forhold til den totale etterspørselen etter ny musikk; selv når det kommer noen som legger mye innsats i dette og lager kvalitetsmessig gode sanger, vil vedkommende ha lett for å forsvinne i mengden slik situasjonen er idag; verdien av noe som kan lages i ubegrenset antall blir mindre desto større antallet blir. Fortsatt god romjul, og strålende nytt år. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 2. januar #391 Skrevet 2. januar Riktig godt nytt år; mon tro om det er noen som har lyst til å lære seg å spille musikk som en god start på det nye året ...? - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 5. januar #392 Skrevet 5. januar Ifølge en artikkel i det velrennomerte tidsskriftet Pianist Magazine er det å spille piano godt for helsen og fører til et lengre liv: Playing piano isn’t just a beautiful hobby. It’s a biological power move. After digging through over 50 independent, peer-reviewed studies from world-class institutions like Harvard, Yale and King’s College (all cited at the end), I can confidently say: Playing piano is strongly linked to increased lifespan, better brain health, and longer, healthier years of life. https://www.pianistmagazine.com/blogs/want-to-live-longer-play-the-piano?postId=77047ee7-ff59-4a4a-8a83-3f4cd8451d33 Sitat A 2011 study from Emory University, published in Neuropsychology, found that adults aged 60–83 with over 10 years of piano experience scored 25% higher in memory, processing speed, and executive function compared to non-musicians. A groundbreaking 2014 study from Leipzig University and the Max Planck Institute, found that pianists had faster reaction times, superior coordination, and greater neural efficiency. In short: their brains and bodies were better wired for significantly improved movement, control, and rapid response. og videre: Sitat Older adults who engaged in the arts regularly lived on average 7.5 years longer than those who didn’t. Det bør ikke overraske noen at tangentspill påvirker både motorikk og hjernens evne til konsentrasjon; å spille piano er sunt. Kort og godt. - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 10. januar #393 Skrevet 10. januar Om pianospill gjør folk klokere, skjer tydeligvis det motsatte med forholdet til musikk etter at Spotify tok over og man bruker antall avspillinger som en rettesnor for hva man bør satse på - med det resultat at musikken graver sin egen grav,. Først kom nyheten om at "KI-band" skulle opptre på festivaler: «KI-band» booket til flere festivaler: – Stjeler plassen til de som lager musikk selv Bandet Vestavind, som har laget sine største hits ved hjelp av kunstig intelligens, spiller på norske festivaler i sommer. – Publikum vil ha det, sier Byfjordfestivalen. https://www.nrk.no/kultur/_ki-band_-booket-til-flere-festivaler_-_-stjeler-plassen-til-de-som-lager-musikk-selv-1.17711565 Byfjordfestivalens logikk her minner litt om folk som mener at en bok skrevet av Sophie Elise må være synonymt med kvalitet siden folk kjøper dette; hvis "publikum vil ha det" skulle være avgjørende, kunne man like gjerne erstatte kunst og kultur med brød og sirkus: Operaforestillinger med Ole Ivars og Ibsen med kiosklitteratur; det er nemlig dette "folk flest" ønsker. Men - takk og lov - ser fornuften ut til å vinne til slutt: Bandmedlemmer trekker seg og festival avslutter samarbeidet med «KI-bandet» Vestavind – Jeg kan ikke stå inne for dette, sier trommis Martin Hystad etter massiv kritikk fra musikkbransjen. https://www.nrk.no/kultur/bandmedlemmer-trekker-seg-og-festival-avslutter-samarbeidet-med-_ki-bandet_-vestavind-1.17720125 Så det å begynne å spille et analogt instrument i dagens rotløse verden er noe av det mest fornuftige man kan bruke tiden til; gir ordet til Jazer Lee: - Brian Anonymkode: 95678...a15
AnonymBruker Skrevet 10. januar #394 Skrevet 10. januar MusikkErLivet skrev (På 27.12.2025 den 0.39): Jeg håper inderlig du har tilgang på et piano eller - i minste fall - et klaviatur med veide tangenter Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg anbefaler sterkt til alle nye elever/ foreldre til nye elever, å skaffe seg et akustisk piano eller et digitalt piano med veide tangenter. Jeg må påpeke at eleven må ha en justerbar pianokrakk også, for dette er det mange som ikke skjønner selv. I koronatiden når jeg underviste digitalt, ble jeg helt sjokkert over hvor dårlige øvingsmuligjeter enkelte elever hadde. Små keyboard og sittende på en kjøkkenstol som var i helt feil høyde, eller enda verre; sittende med keyboardet i sofaen eller på gulvet.. Da nytter det jo ikke å øve på riktig teknikk og sittestilling. Det blir en helt forferdelig start for de stakkars elevene. Nei, nå spesifiserer jeg dette veldig tydelig, og heldigvis skaffer de greie nok instrumenter nå🙏🏻 Anonymkode: 6e840...14f
AnonymBruker Skrevet 10. januar #395 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg anbefaler sterkt til alle nye elever/ foreldre til nye elever, å skaffe seg et akustisk piano eller et digitalt piano med veide tangenter. Jeg må påpeke at eleven må ha en justerbar pianokrakk også, for dette er det mange som ikke skjønner selv. I koronatiden når jeg underviste digitalt, ble jeg helt sjokkert over hvor dårlige øvingsmuligjeter enkelte elever hadde. Små keyboard og sittende på en kjøkkenstol som var i helt feil høyde, eller enda verre; sittende med keyboardet i sofaen eller på gulvet.. Da nytter det jo ikke å øve på riktig teknikk og sittestilling. Det blir en helt forferdelig start for de stakkars elevene. Nei, nå spesifiserer jeg dette veldig tydelig, og heldigvis skaffer de greie nok instrumenter nå🙏🏻 Anonymkode: 6e840...14f Går ut fra at du også mener at Jimi Hendrix spilte helt feil - og ikke holdt gitaren slik den "burde" holdes, men drev med tull som å holde den bak ryggen, eller sette fyr på den ...? I musikkens verden trenger ikke alt å følge læreboken, og fingerbevegelsene man gjør på et klaviatur med veide tangenter, kan man like gjerne gjøre i løse luften mens man sitter i skogen og hører fuglene kvitre; hvis man er bundet til en pianokrakk og et fast, bestemt mønster, er man på villspor - flygelet Keith Jarrett spilte på i Köln i 1975 var en dårlig reserveløsning, noe som likevel ikke hindret ham i å spille en legendarisk konsert. Fortsatt riktig godt nytt år. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1
MusikkErLivet Skrevet 10. januar #396 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 4.57): Hei! Først vil jeg bare beklage at jeg kanskje var en smule preget av fordommer i diskusjonen vi hadde tidligere; som du ser, har jeg fått en langt mer åpen tilnærming til AI og mulighetene teknologien gir i løpet av de siste månedene selv om jeg fortsatt setter pris på de analoge håndbevegelsene; med henvisning til sitatet du kom med sist, kan man trygt si at Leonard Cohen hadde rett; Brian tok feil. Men hvordan går det med deg og musikkproduksjonen - går det fremover ...? Hei, og godt nytt år! Det er ingen ting å beklage, skjønner at det er mye følelser i sving når man diskuterer tema som har så stor betydning for en. Bare så det er sagt (jeg nevnte det tidligere også) så er jeg ingen forkjemper for å bruke AI for å skape musikk, og jeg også setter stor pris på fremføring av musikk på instrument. Jeg er kanskje bare litt mer liberal på at det ikke er et absolutt krav at alle må spille selv, og at instrumentet ikke nødvendigvis MÅ være autentisk (sample-cd/VSTi/digitalt piano vs. et akustisk piano f.eks). Ang. produksjon selv så går det i bølger. Ikke alltid det blir noe produktivt, men det er moro å både spille og produsere, og stort sett blir det resultater å jobbe videre med (heldigvis!). For min del handler musikk oftest mer om idé enn teknikk, og for å prøve å knytte innlegget her til diskusjonen dere har om pianoteknikk, så tror jeg det å sammenlikne klassisk pianospilling med Jimi Hendrix blir litt som å sammenlikne Formel 1 med "drifting"; begge er motorsport, men Formel 1 handler mer om perfekt utførte runder (klassisk musikk handler mye mer om riktig tone, dynamikk, klang og rytme) hvor drifting handler mer om å utføre en idé (noe Hendrix så til de grader gjorde). Litt laber sammenlikning kanskje, men håper poenget kommer frem. En av mine favorittkonserter er Pink Floyd's PULSE. Der kommer poenget mitt om en idé tilbake. PULSE er perfekt gjennomført, du får en følelse av at Pink Floyd eier materialet, og de bygger videre på idéene som var spilt inn tidligere, uten å vike nevneverdig fra de. Det er flere musikere, større lydbilde og et gjennomført lys-show på toppen. Dette er en konsert hvor risikoen er estetisk, og ikke teknisk. I klassisk musikk vil jeg si at det er motsatt, der handler det om at risikoen er teknisk og ikke estetisk, og dette er en utrolig stor forskjell på hvordan man tenker på musikk og fremføring. Det er jo litt ironisk (og trist, forsåvidt) at klassisk musikk på en måte har gått bort fra prinsippet om en 'idé' og beveget seg mot å gjenskape noe konkret. Det er partituret som er det viktigste, hvor avvik fra dette ofte anses som feil og til tider nesten kriminelt. Dette synes jeg er trist, fordi jeg har hørt at flere av de mest kjente komponistene så på sine verk som en idé og ikke en fasit. Beethoven selv var vel åpen for tolkninger av sine tidligere verk, men han ble strengere med tiden da han selv mente at musikerne ikke var flinke nok eller ikke tolket hans "åpne noter" riktig. Her kan de klassisk skolerte mye mer enn meg. Til syvende og sist så er det flere måter å tolke musikk på og skal man spille klassisk musikk (spesielt soloinstrumenter som piano og gitar) så må teknikken sitte. Det handler om så mye mer enn bare fingerkoordinasjon. Muskelminne er utrolig viktig dersom man skal fremføre det samme stykket mange ganger - uten avvik - og for at muskelminne (og andre teknikker) skal sitte perfekt må man ha "én måte å spille på". Det er iallefall min erfaring. Ulempen med dette, i mine ører, er at det ofte er utrolig kjedelig å både se på og å høre på da risikoen jeg nevnte tidligere er teknisk og ikke estetisk. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg anbefaler sterkt til alle nye elever/ foreldre til nye elever, å skaffe seg et akustisk piano eller et digitalt piano med veide tangenter. Jeg må påpeke at eleven må ha en justerbar pianokrakk også, for dette er det mange som ikke skjønner selv. I koronatiden når jeg underviste digitalt, ble jeg helt sjokkert over hvor dårlige øvingsmuligjeter enkelte elever hadde. Små keyboard og sittende på en kjøkkenstol som var i helt feil høyde, eller enda verre; sittende med keyboardet i sofaen eller på gulvet.. Da nytter det jo ikke å øve på riktig teknikk og sittestilling. Det blir en helt forferdelig start for de stakkars elevene. Nei, nå spesifiserer jeg dette veldig tydelig, og heldigvis skaffer de greie nok instrumenter nå🙏🏻 Anonymkode: 6e840...14f Når jeg (i tidlig alder) lærte å spille gitar så var sittestilling, fotstøtte og en avslappende måte å spille på kritisk for at jeg gjorde de fremskrittene jeg gjorde, spesielt sistnevnte. Jeg ville nok ikke hatt samme resultat på gitar dersom jeg lå i sofaen når jeg spilte, og er evig takknemlig for at læreren min pushet meg på akkurat det der. Det har nok også bidratt til å forhindre senebetennelser og skader i ettertid også. Det jeg derimot mislikte sterkt var at notene (og kanskje læreren til en viss grad) ikke ga rom for egen tolkning og "kreativ lek", det har nesten alltid vært veldig stramme rammeverk å forholde seg til, noe som dessverre tok bort mye av gleden for min del. Det var først når jeg begynte å lære meg *host* gitarsoloenetilEurope *host* at det virkelig tok av, for da fikk jeg brukt mye av teknikken jeg hadde lært på en moro måte, og i etterkant kom lysten til å skape selv. Nå er jo dette noen år siden, men jeg håper at dere musikklærere spør eleven "hva vil du lære å spille?" og ikke sier "i dag skal vi spille .....". Kanskje det er litt av utfordringen dere møter, spesielt som pianolærere, altså hvordan gjøre piano interessant for et barn/ungdom? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #397 Skrevet 14. januar https://www.gear4music.no/no/Keyboard-and-pianoer/K1and-61-Toners-Keyboard-med-Tastelys-og-Bluetooth-fra-Gear4music-Komplett-Pakke/6HJ7?origin=product-ads&gad_source=1&gad_campaignid=22139185146&gbraid=0AAAAADql2pH-XEnr5ZcpNHot7ieBnNCyj&gclid=CjwKCAiAjojLBhAlEiwAcjhrDppphKn7R6lo_-5ixPqn6aEdtVqSQGc6X87Sb2_cY0TFZi1PSws4NhoC5igQAvD_BwE Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: 4b39c...51d
AnonymBruker Skrevet 15. januar #398 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 18.24): Går ut fra at du også mener at Jimi Hendrix spilte helt feil - og ikke holdt gitaren slik den "burde" holdes, men drev med tull som å holde den bak ryggen, eller sette fyr på den ...? I musikkens verden trenger ikke alt å følge læreboken, og fingerbevegelsene man gjør på et klaviatur med veide tangenter, kan man like gjerne gjøre i løse luften mens man sitter i skogen og hører fuglene kvitre; hvis man er bundet til en pianokrakk og et fast, bestemt mønster, er man på villspor - flygelet Keith Jarrett spilte på i Köln i 1975 var en dårlig reserveløsning, noe som likevel ikke hindret ham i å spille en legendarisk konsert. Fortsatt riktig godt nytt år. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Åja, da så. Så da trenger man jo ikke lærere da, eller ta til seg gode råd fra folk som vet hva de snakker om, hvis alle kan bli Jimi Hendrix og Keith Jarrett helt av seg selv😄 Anonymkode: 6e840...14f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #399 Skrevet 15. januar MusikkErLivet skrev (På 10.1.2026 den 21.11): Når jeg (i tidlig alder) lærte å spille gitar så var sittestilling, fotstøtte og en avslappende måte å spille på kritisk for at jeg gjorde de fremskrittene jeg gjorde, spesielt sistnevnte. Jeg ville nok ikke hatt samme resultat på gitar dersom jeg lå i sofaen når jeg spilte, og er evig takknemlig for at læreren min pushet meg på akkurat det der. Det har nok også bidratt til å forhindre senebetennelser og skader i ettertid også. Det jeg derimot mislikte sterkt var at notene (og kanskje læreren til en viss grad) ikke ga rom for egen tolkning og "kreativ lek", det har nesten alltid vært veldig stramme rammeverk å forholde seg til, noe som dessverre tok bort mye av gleden for min del. Det var først når jeg begynte å lære meg *host* gitarsoloenetilEurope *host* at det virkelig tok av, for da fikk jeg brukt mye av teknikken jeg hadde lært på en moro måte, og i etterkant kom lysten til å skape selv. Nå er jo dette noen år siden, men jeg håper at dere musikklærere spør eleven "hva vil du lære å spille?" og ikke sier "i dag skal vi spille .....". Kanskje det er litt av utfordringen dere møter, spesielt som pianolærere, altså hvordan gjøre piano interessant for et barn/ungdom? Ja du skriver mye viktig her. Riktig teknikk, håndstilling, sittestilling osv er utrolig viktig for så mye. Alt henger sammen. Sitter man feil, skjevt, for høyt eller for lavt, så la man fort få vondt i rygg, skuldre eller armer. Det samme hvis man spenner muskler man ikke bør spenne. Man skal også øve seg på å spille med tung, avspent arm for å kunne skape en stor og rund tone, f.eks. Men man må sitte riktig for å få det til, og man må ha vektede tangenter for å i det hele tatt kunne skape den følelsen og klangen vi er ute etter (og mange andre klangfarger, bevegelser i fraseringer, artikulasjoner osv. Barn og nybegynnere flest trenger denne type undervisning for å ha sjans til å bli gode, selv om vi kjenner til noen store navn som klarte å bli dyktige helt på egen hånd. Det hører jo til sjeldenhetene. Jeg er forøvrig uenig i at risikoen i klassisk musikk er teknisk og ikke estetisk. (Brukte dine ord her). Det finnes et hav av gode klassiske musikere, og alle er forskjellige. Alle bidrar med noe eget i det som fremføres. Noen er absolutt veldig knyttet til notebildet, og spiller alt riktig, men klarer ikke nødvendigvis å uttrykke så mye utover det. Andre er helt motsatt. Det er også mange som tar improvisasjon med seg inn i det klassiske notebildet, i større eller mindre grad, og lager sine egne kadenser f.eks, eller sin egen tolkning på ulike måter, i større eller mindre grad. Når man som barn og ungdom skal lære, så må man i hovedsak kopiere læreren i mange år, for å kunne utvikle en forståelse av frasering og musikalsk tolkning m.m. Jeg lar de likevel få bestemme små ting og prøve seg fram på ulike tolkninger. Og gradvis utvikler de større og større musikkforståelse. Hos meg (og hos mange andre pianolærere også), så får elevene være med å velge litt hva de vil spille. Helt klart. Jeg kan bestemme noe, selvsagt. Det er viktige teknikker og stilarter man bør gå gjennom, men til konsertene våre får de alltid bestemme hva de vil spille. De kan komme med forslag selv, og jeg kan si om det aktuelle stykket er for vanskelig eller for lett. Og er det det ikke helt riktig nivå, kan vi likevel gå for det, hvis de har veldig lyst. Jeg kan også spille 2-3 ulike stykker til dem, så får de velge. Jeg opplever at de trives godt med dette. Men det er annerledes i dag enn det var når jeg var ung. Når jeg begynte å spille piano, var det bare å følge læreboken fra A til Å. Jeg likte det da, så for min del var det helt ok. Men i dag bruker jeg flere lærebøker parallelt, og finner hele tiden gøye ting ved siden av. Ikke noe fast løp for alle, veien blir til mens vi går, og alle elever er ulike. Så ja, jeg vil si at jeg gjør mitt beste for å skape gode timer og spilleglede hos elevene😊 Anonymkode: 6e840...14f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #400 Skrevet 15. januar - ja, og for meg selv, når jeg spiller konserter selv, så er estetikken absolutt i fokus! Teknikken må være der for å kunne skape den rette følelsen i alle de små ulike uttrykkene underveis. Jeg er utrolig opptatt av å skape noe helt spesielt i klangfarger, timing, fraseringer, tid på de rette stedene, dynamikk som fungerer, ja alle de små tingene som skaper magiske øyeblikk. Dette er egentlig helt umulig å beskrive med ord. Men estetikken og det musikalske er absolutt det ultimate målet, men selvsagt ved hjelp av god teknikk. Anonymkode: 6e840...14f 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå