Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mer musikkteori - her er en liten oversikt; det er bare å lagre bildet, og skrive det ut.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Music_Theory_Cheat_Poster.png

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har utviklet Pingvinmetoden siden sist, og selv gjort store fremskritt i løpet av de tre ukene som er gått etter at jeg fant på dette; særlig den bølgende bevegelsen 432 med rolig tommel er svært nyttig da ringfingeren/pingvinfingeren har tommelen å støtte seg til - dette er gull verdt når man skal lære muskelminnet å forholde seg til en ny skala:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-17-10-2024.mp4

pingvin-piano.jpeg.9cad29d89aedbb29cb9050c730dd01d0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært borti denne skalaen, Brian?

https://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_dominant_scale

En durvariant av frygisk. Den brukes masse i gresk musikk (og sikkert annen musikk fra områdene rundt). På Kreta er de veldig glad i å kombinere den (eller "vanlig" frygisk) med en rask 7/8-takt. Fengende og dansbar musikk på de traktene (av og til føler jeg at vi er skikkelig primitive).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (20 timer siden):

En durvariant av frygisk. Den brukes masse i gresk musikk (og sikkert annen musikk fra områdene rundt). På Kreta er de veldig glad i å kombinere den (eller "vanlig" frygisk) med en rask 7/8-takt. Fengende og dansbar musikk på de traktene (av og til føler jeg at vi er skikkelig primitive).

Takk for tips - du har helt rett i at musikk som ikke er typisk "vestlig" har sine kvaliteter, og man kan lære mye av å rette blikket utover; det var kanskje ikke så rart at man i slutten av 1960-årene, da den kunstneriske kreativiteten i musikklivet hadde gode tider, hentet inspirasjon fra andre kilder enn det trygge, velkjente.

Skal komme med et lengre svar senere, men akkurat nå - etter en lang dag med loppemarkedhandel der boksamlingen min, som allerede er for stor, ble utvidet en smule - er jeg så sliten at jeg holder på å sovne, slik at dette nok må vente litt; ønsker deg uansett en fortsatt riktig fin helg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (På 18.10.2024 den 23.17):

Hei igjen, og beklager sent svar.

Er enig i at dette er en flott skala som klinger godt, men var litt usikker på hvilken fingersetting man skulle bruke her; hvordan spiller du den selv? Det virker som om skalaen har de samme tonene som harmonisk moll en time tidligere på kvintsirkelen, og begynner man å spille den på kvinten, får man frygisk dominant.

Vil man spille frygisk dominant i G, kan man ta utgangspunkt i C harmonisk moll som er ...

C D Eb F G Ab H

... og starter man på kvint, får man ...

G Ab H C D Eb F

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men i forhold til gitar synes jeg selv at skalaer på piano blir altfor lite oversiktlige. Spiller man for eksempel en skala i A på gitaren, kan man ved å flytte den ett bånd lenger opp på halsen med nøyaktig samme fingersetting, få Bb - på et piano blir dette to helt ulike skalaer.

Så for å lettere huske hvilke toner en skala har i alle toneartene, fant jeg for snart to år siden på noe jeg kaller Nus-metoden der "nus" står for minus; i stedet for å se på antall tonetrinn, ser man heller på tonenes posisjon i kvintsirkelen.

Her er frygisk dominant slik jeg ser den:

skala-frygisk-dominant.png

Å se skalaer på denne måter kan kanskje virke noe uvant til å begynne med, men man lærer fort at "Fir" er en stor ters der man går fire timer frem, mens "Nus-to" er en liten septim der man går to timer tilbake.

Kromatisk skala med Nus-metoden, som jeg bruker til å repetere alle intervallene i en toneart:

skala-kromatisk.png

Og med tanke på mer eksotisk tilnærming til musikken, har man i motsetning til vår kjente "Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do" (Solfège, som for øvrig brukes som tonenavn i en rekke land, blant annet Spania), har man i andre deler av verden ulike systemer - på Bali har man eksempelvis "Ding, Dong, Deng, Dung, Dang" i Selisir:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pelog

Lykke til videre med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik ser dur-skalaen ut med "Nus" - langt enklere å huske og mer oversiktlig enn å rote med hel- eller halvtoner:

skala-dur.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden sist har jeg forsøkt Pingvinmetoden på forskjellige pianoer for å se hvordan de responderer på de lette anslagene helt på tuppen, og er fornøyd med resultatet, slik at dette ser ut til å være en fin måte å få fingrene til å bli venn med klaviaturet på uansett tangentenes utforming.

Flere bilder av Romain Thiery - et forlatt flygel i Tyskland; man kan nesten få inntrykk av at det svever i løse luften.

requiem-pour-pianos-51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en nybegynner kan de ulike moll-skalaene virke forvirrende, noe som var den opprinnelige grunnen til at jeg laget Nus-metoden; med "Nus" ser man lett forskjellen på harmonisk og melodisk moll.

Harmonisk moll ...

skala-harmonisk-moll.png

... og melodisk moll; først opp ...

skala-melodisk-moll-opp.png

... og deretter ned ...

skala-melodisk-moll-ned.png

Enklere kan det neppe bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elvis ved pianoet i juli 1970, men det er så mange redigerte versjoner av dette opptaket på YouTube at det er vanskelig å vite hva som er ekte, og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 8.26):

For en nybegynner kan de ulike moll-skalaene virke forvirrende, noe som var den opprinnelige grunnen til at jeg laget Nus-metoden; med "Nus" ser man lett forskjellen på harmonisk og melodisk moll.

Harmonisk moll ...

skala-harmonisk-moll.png

... og melodisk moll; først opp ...

skala-melodisk-moll-opp.png

... og deretter ned ...

skala-melodisk-moll-ned.png

Enklere kan det neppe bli.

En annen måte å finne ut hvordan en harmonisk eller melodisk mollskala ser ut, er å først ta utgangspunkt i dur; her er A:

A H C# D E F# G#

Senker man tersen får man melodisk moll på vei opp:

A H C D E F# G#

Senker man i tillegg de to siste tonene, får man melodisk moll på vei ned - noe som er synonymt med eolisk skala, eller naturlig moll:

A H C D E F G

Og tar man første tone i melodisk moll ned etter kvint (F), og siste tone i melodisk moll opp (G#), får man harmonisk moll:

A H C D E F G#

Men Nus-metoden er etter min mening enklere å forholde seg til; det er bare å pugge rekken ...

Null

To

Nus-tre

Nus-en

En

Nus-fir

Fem

... og man vil aldri være i tvil om hvor mange timer frem eller tilbake man må gå på kvintsirkelen for å få harmonisk moll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 1.47):

Har utviklet Pingvinmetoden siden sist, og selv gjort store fremskritt i løpet av de tre ukene som er gått etter at jeg fant på dette; særlig den bølgende bevegelsen 432 med rolig tommel er svært nyttig da ringfingeren/pingvinfingeren har tommelen å støtte seg til - dette er gull verdt når man skal lære muskelminnet å forholde seg til en ny skala:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-17-10-2024.mp4

pingvin-piano.jpeg.9cad29d89aedbb29cb9050c730dd01d0.jpeg

Bruker konsekvent Pingvinmetoden i alt nytt jeg lærer nå, og det som kommer etter 0:56 i videoen ovenfor der jeg spiller uten tommel på tuppen av tangentene, ser ut til å være nyttig også i arpeggioøving; i og med at tommelen er kortere enn de andre fingrene, har den også en annen fysisk funksjon i håndens bevegelser, noe man merker godt når man lar denne spesielle fingeren være i fred.

Synes det er rart at ikke folk betrakter hendene sine, og innser hvilket fantastisk redskap fingrene egentlig er med tanke på alt man kan gjøre med dem; gjennom bevegelsene snakker hver enkel finger sitt eget språk, og i møte med et instrument blir resultatet musikk.

Uansett er grunnsteinen i Pingvinmetoden ikke å spille bestemte toner, men å la fingrene først bli gode venner med klaviaturet ved å fokusere på bevegelsene, ikke hva man spiller - derfor er det en stor fordel å øve uten lyd i en sfære der fingrene kan snakke for seg selv.

pingvin-piano.gif.46526b977f944e61e7e57cbc83a52c60.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En praktisk måte å øve overgangen 3-1 og 4-1 på slik at man kan spille 2341 med avslappet tommel:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-05-11-2024.mp4

I en tid der folk begynner å bli kritiske til det digitale kaoset som omgir oss og man setter pris på å være avlogget, lurer jeg på hvorfor ikke flere spiller et instrument som gitar eller piano; det å lære analoge håndbevegelser kommer alltid til nytte - som babyer krabbet vi rundt og fikk kontroll over kroppen vår, men i voksen alder blir fingrene ofte glemt. Om man da ser bort fra kvinner som fokuserer på lange, ubrukelige negler.

Det er tankevekkende at selv med bare ti fingre kan man spille de vakreste og mest avanserte stykker på et piano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med analoge tangenter som våpen mot dagens utvikling - for å sitere meg selv fra en annen kommentar jeg nettopp skrev:

Sitat

Fra neste år gir jeg gratis, analog pianoundervisning til alle som har lyst til å være "avlogga" uten å bli en slave av skjermen; vær et selvstendig menneske og gjør opprør mot den digitale beleiringen av livet; som mangeårig Linux-bruker er jeg klar over at skjermen også kan brukes til fornuftige ting, men dagens utvikling har gått altfor langt - nå er det på tide å bli analog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 23.46):

En praktisk måte å øve overgangen 3-1 og 4-1 på slik at man kan spille 2341 med avslappet tommel:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-05-11-2024.mp4

I en tid der folk begynner å bli kritiske til det digitale kaoset som omgir oss og man setter pris på å være avlogget, lurer jeg på hvorfor ikke flere spiller et instrument som gitar eller piano; det å lære analoge håndbevegelser kommer alltid til nytte - som babyer krabbet vi rundt og fikk kontroll over kroppen vår, men i voksen alder blir fingrene ofte glemt. Om man da ser bort fra kvinner som fokuserer på lange, ubrukelige negler.

Det er tankevekkende at selv med bare ti fingre kan man spille de vakreste og mest avanserte stykker på et piano.

Her holder jeg meg til intervallene F-F# og E-F#, men man kan naturligvis strekke seg lenger bort mot venstre, og også gå løs på D-F#, C-F#, eller H-F#; kan man dette, har man god kontroll over håndens bevegelser når svarte tangenter møter hvite.

Øvelsen spilles speilvendt i høyre hånd med Bb som utgangspunkt.

For min egen del har jeg fått mye utbytte ved å lære å flytte hendene til siden; synes det er synd at man ikke fokuserer mer på dette for folk som begynner å spille; en typisk nybegynnerfeil er å spille altfor statisk uten å utforske klaviaturets muligheter - selv en enkel melodi får en annen klang når man varierer den ved å spille i forskjellige oktaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars, stakkars piano.

Requiem-pour-pianos-49.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer Piano fra Sauen Shaun; i filmen der sauene drar til byen, spiller en pianist på en restaurant; først spiller han rolig bakgrunnsmusikk - og skifter elegant spillestil til livlig klassisk musikk i tråd med kaoset som oppstår.

Mon tro om noen klarer å kjenne igjen melodien ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 2.28):

Mer Piano fra Sauen Shaun; i filmen der sauene drar til byen, spiller en pianist på en restaurant; først spiller han rolig bakgrunnsmusikk - og skifter elegant spillestil til livlig klassisk musikk i tråd med kaoset som oppstår.

Mon tro om noen klarer å kjenne igjen melodien ...?

Merkelig at ingen klarer å kjenne igjen melodien; litt kjennskap til klassisk musikk skader ikke.

Hint: Komponisten ble født i et land i Øst-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 20.39):

Merkelig at ingen klarer å kjenne igjen melodien; litt kjennskap til klassisk musikk skader ikke.

Hint: Komponisten ble født i et land i Øst-Europa.

Hint nr.2: Vedkommende satte stor pris på italiensk opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (4 minutter siden):

Polsk?

Helt korrekt.

Dette er Chopin med Grande valse brillante in E-flat major - Opus18; i og med at han var svært glad i å komponere for piano, hører man nesten at her må det være snakk om Chopin om man ser bort fra introen, men det er jo ikke så ofte at en sau på flukt løper over klaviaturet.

Fortsatt flott kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...