AnonymBruker Skrevet 22. september #201 Del Skrevet 22. september Husker ikke om jeg har nevnt det før, men NRK har en interessant dokumentar om pianospilling i Kina, og unger som virkelig satser på spillingen i hard konkurranse med over 40 millioner andre barn. I mellomtiden har man opplevd et merkbart krakk i pianomarkedet siden dette ikke lenger gir fordeler ved opptak til utdanning, noe som igjen har påvirket interessen; skal komme tilbake til dette senere. Drømmen om å bli pianist (Tilgjengelig til: 31. januar 2025 kl. 20:56) https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/sesong/2022/episode/MKMU62014522 - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #202 Del Skrevet 25. september Hvis du bor i Oslo og skulle ha lyst til å låne et musikkinstrument bare for å prøve dette ut, har Deichman Bjørvika en rekke instrumenter til utlån, blant dem også synthesizere; ser at de har to Yamaha Piaggero NP-11 som man kan låne i 28 dager. Dette er ikke det beste valget med tanke på tangentenes vekt, men er likevel fullt mulig å spille på; foretrekker man et digitalt piano, har biblioteket også to pianoer som man kan leke seg med i musikkavdelingen i 3. etasje, men som forståelig nok ikke kan tas med hjem. Andre instrumenter som lånes ut, er blant annet gitarer, ukulele, kalimba og bongotrommer; full oversikt finner man her. Før i tiden hadde de også bassgitar, men det virker som om den ikke er tilgjengelig lenger. - Brian ... men bibliotekets logo var penere før i tiden, da Oslos kommunevåpen hadde litt gammeldags stil over seg - i motsetning til karikaturen de bruker idag. Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #203 Del Skrevet 27. september Restene av noe som en gang var; et fordums flygel i et forlatt slott i Polen - bildet er tatt i 2017. Fotograf er Romain Thiery som selv spiller piano; et intervju med ham finner man på denne siden . - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #204 Del Skrevet 28. september Nå er det siste sjanse til å høre jazzpianisten Brad Mehldau spille Beatles i Hovedscenen på NRK; begge programmene blir utilgjengelige mandag kveld: 1. del: https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/sesong/2021/episode/MKMU62023921 2. del: https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/sesong/2021/episode/MKMU62024621 - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #205 Del Skrevet 5. oktober Og her er Pingvinmetoden: https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-05-10-2024.mp4 - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #206 Del Skrevet 5. oktober ... der ringfingeren er pingvinfingeren. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #207 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og her er Pingvinmetoden: https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-05-10-2024.mp4 - Brian Anonymkode: 95678...a15 I løpet av de siste månedene har jeg eksperimentert mer med spillingen og de 14 håndbevegelsene, noe som utvilsomt er god trening for fingrene, men det blir kanskje en smule uoversiktlig for en nybegynner å holde orden på 4123 eller 1231. Derfor har jeg forenklet dette ved å ta utgangspunkt i 1234-bevegelsen, og delt opp denne i to deler: 1234, som har fått navnet pingvin, og 123, som - kanskje ikke så overraskende hvis man kjenner til eventyret om Pingu - er en isbjørn. Dette bør være logisk å forholde seg til; enklere kan det neppe bli. Fikk idéen natt til fredag 27. oktober, og ni dager senere er jeg i ferd med å fullføre kvintsirkelen i venstre hånd, slik at metoden ser ut til å være en effektiv måte å lære på; man kan spille i en toneart nesten før man vet ordet av det. Det jeg gjør på videoen, er følgende: 1. Spille 123 og 1234 med fingrene samlet, og veksle mellom isbjørn og pingvin, der man treffer de svarte tangentene helt på tuppen, og trekker hendene til seg. 2. Raske bevegelser i isbjørnen med finger 2 og 3 et par ganger mot venstre, og et par ganger mot høyre uten å bruke tommelen. Når bevegelsen faller på plass, gjør man det samme med tommelen som rolig trykker på en hvit tangent uten å bevege seg. Til å begynne med kan dette føles litt unaturlig, men det er en fin måte å få tommelen til å bli uavhengig av resten av hånden på, og styrke de andre fingrene. 3. Man gjør det samme med pingvinen, og finger 2, 3 og 4. 4. Så er det tide å begynne å spille - vekslevis isbjørn og pingvin, først i én oktav, og når man føler at man kan dette, utvider man med en isbjørn, slik at bevegelsene blir isbjørn-pingvin-isbjørn, opp og ned. Når dette er i boks, legger man til en pingvin. Bevegelsen pingvin-isbjørn der man starter med ringfingeren er også god trening; man kan bruke begge hendene, og gjøre dette speilvendt. Vanskeligere er det ikke; i løpet av kort tid har muskelminnet lært opp fingrene til å spille i en ny toneart, og variasjoner av samme metode kan også brukes i andre sammenhenger; når alt kommer til alt, har vi bare ti fingre. Til slutt et lite tips når det kommer til toneartene; jeg anbefaler å begynne med Db-dur, fortsette med H (som er nesten det samme, bortsett fra at F senkes til E og C til H), og deretter C-dur, rett og slett for å få fingrene til å bli vant til de hvite tangentene. Deretter Ab, Eb, Bb, og så over til høyre side av kvintsirkelen med E (nesten det samme som H, bare at A# senkes til A), videre A og D der man i pingvinen har en svart tangent og tre hvite i venstre hånd, og til slutt de enkle toneartene F, G og Gb; sistnevnte er en mellomting mellom Db og H, og svært enkel å lære når man kan disse to. Mens man øver på dette, kan man godt høre på noe annet; jeg har fått med meg både munken i Nidarosdomen, et syngende romvesen samt ofring av dyr i norsk fotball i NRK-s podkast Mysterier fra Norge samtidig som jeg har øvd opp fingrene den siste uken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #208 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk idéen natt til fredag 27. oktober, og ni dager senere er jeg i ferd med å fullføre kvintsirkelen i venstre hånd, slik at metoden ser ut til å være en effektiv måte å lære på; man kan spille i en toneart nesten før man vet ordet av det. Det jeg gjør på videoen, er følgende: 1. Spille 123 og 1234 med fingrene samlet, og veksle mellom isbjørn og pingvin, der man treffer de svarte tangentene helt på tuppen, og trekker hendene til seg. 2. Raske bevegelser i isbjørnen med finger 2 og 3 et par ganger mot venstre, og et par ganger mot høyre uten å bruke tommelen. Når bevegelsen faller på plass, gjør man det samme med tommelen som rolig trykker på en hvit tangent uten å bevege seg. Til å begynne med kan dette føles litt unaturlig, men det er en fin måte å få tommelen til å bli uavhengig av resten av hånden på, og styrke de andre fingrene. 3. Man gjør det samme med pingvinen, og finger 2, 3 og 4. 4. Så er det tide å begynne å spille - vekslevis isbjørn og pingvin, først i én oktav, og når man føler at man kan dette, utvider man med en isbjørn, slik at bevegelsene blir isbjørn-pingvin-isbjørn, opp og ned. Når dette er i boks, legger man til en pingvin. Bevegelsen pingvin-isbjørn der man starter med ringfingeren er også god trening; man kan bruke begge hendene, og gjøre dette speilvendt. Vanskeligere er det ikke; i løpet av kort tid har muskelminnet lært opp fingrene til å spille i en ny toneart, og variasjoner av samme metode kan også brukes i andre sammenhenger; når alt kommer til alt, har vi bare ti fingre. Til slutt et lite tips når det kommer til toneartene; jeg anbefaler å begynne med Db-dur, fortsette med H (som er nesten det samme, bortsett fra at F senkes til E og C til H), og deretter C-dur, rett og slett for å få fingrene til å bli vant til de hvite tangentene. Deretter Ab, Eb, Bb, og så over til høyre side av kvintsirkelen med E (nesten det samme som H, bare at A# senkes til A), videre A og D der man i pingvinen har en svart tangent og tre hvite i venstre hånd, og til slutt de enkle toneartene F, G og Gb; sistnevnte er en mellomting mellom Db og H, og svært enkel å lære når man kan disse to. Mens man øver på dette, kan man godt høre på noe annet; jeg har fått med meg både munken i Nidarosdomen, et syngende romvesen samt ofring av dyr i norsk fotball i NRK-s podkast Mysterier fra Norge samtidig som jeg har øvd opp fingrene den siste uken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Til tross for at jeg spiller musikk, har jeg enda ikke lært meg å reise frem i tid, så her er det nok snakk om 27. september. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #209 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): I løpet av de siste månedene har jeg eksperimentert mer med spillingen og de 14 håndbevegelsene, noe som utvilsomt er god trening for fingrene, men det blir kanskje en smule uoversiktlig for en nybegynner å holde orden på 4123 eller 1231. Derfor har jeg forenklet dette ved å ta utgangspunkt i 1234-bevegelsen, og delt opp denne i to deler: 1234, som har fått navnet pingvin, og 123, som - kanskje ikke så overraskende hvis man kjenner til eventyret om Pingu - er en isbjørn. Dette bør være logisk å forholde seg til; enklere kan det neppe bli. Fikk idéen natt til fredag 27. oktober, og ni dager senere er jeg i ferd med å fullføre kvintsirkelen i venstre hånd, slik at metoden ser ut til å være en effektiv måte å lære på; man kan spille i en toneart nesten før man vet ordet av det. Det jeg gjør på videoen, er følgende: 1. Spille 123 og 1234 med fingrene samlet, og veksle mellom isbjørn og pingvin, der man treffer de svarte tangentene helt på tuppen, og trekker hendene til seg. 2. Raske bevegelser i isbjørnen med finger 2 og 3 et par ganger mot venstre, og et par ganger mot høyre uten å bruke tommelen. Når bevegelsen faller på plass, gjør man det samme med tommelen som rolig trykker på en hvit tangent uten å bevege seg. Til å begynne med kan dette føles litt unaturlig, men det er en fin måte å få tommelen til å bli uavhengig av resten av hånden på, og styrke de andre fingrene. 3. Man gjør det samme med pingvinen, og finger 2, 3 og 4. 4. Så er det tide å begynne å spille - vekslevis isbjørn og pingvin, først i én oktav, og når man føler at man kan dette, utvider man med en isbjørn, slik at bevegelsene blir isbjørn-pingvin-isbjørn, opp og ned. Når dette er i boks, legger man til en pingvin. Bevegelsen pingvin-isbjørn der man starter med ringfingeren er også god trening; man kan bruke begge hendene, og gjøre dette speilvendt. Vanskeligere er det ikke; i løpet av kort tid har muskelminnet lært opp fingrene til å spille i en ny toneart, og variasjoner av samme metode kan også brukes i andre sammenhenger; når alt kommer til alt, har vi bare ti fingre. Til slutt et lite tips når det kommer til toneartene; jeg anbefaler å begynne med Db-dur, fortsette med H (som er nesten det samme, bortsett fra at F senkes til E og C til H), og deretter C-dur, rett og slett for å få fingrene til å bli vant til de hvite tangentene. Deretter Ab, Eb, Bb, og så over til høyre side av kvintsirkelen med E (nesten det samme som H, bare at A# senkes til A), videre A og D der man i pingvinen har en svart tangent og tre hvite i venstre hånd, og til slutt de enkle toneartene F, G og Gb; sistnevnte er en mellomting mellom Db og H, og svært enkel å lære når man kan disse to. Mens man øver på dette, kan man godt høre på noe annet; jeg har fått med meg både munken i Nidarosdomen, et syngende romvesen samt ofring av dyr i norsk fotball i NRK-s podkast Mysterier fra Norge samtidig som jeg har øvd opp fingrene den siste uken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Denne øvelsen begynner man for øvrig ikke på grunntonen, men i forhold til fingerstillingen; i fem tonearter er ringfingeren 2. tone i venstre hånd (G i F-dur, D i C-dur, A i G-dur, E i D-dur og H i A-dur), i E-, H-, Gb- og Db-dur er dette Gb, i Ab-dur er dette Db, i Eb-dur er dette Ab, og i Bb-dur er dette Eb. I høyre hånd er pingvinfingeren 7. tone i C-, G-, D-, A- og E-dur (H i C-dur, F# i G-dur, C# i D-dur, G# i A-dur og D# i E-dur), og Bb i H-, Gb-, Db-, Ab-, Eb-, Bb- og F-dur, noe som bør være enkelt å huske. - Brian Enda et bilde til ettertanke av Romain Thiery der tiden står stille. Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #210 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 6.49): Bevegelsen pingvin-isbjørn der man starter med ringfingeren er også god trening; man kan bruke begge hendene, og gjøre dette speilvendt. Vanskeligere er det ikke; i løpet av kort tid har muskelminnet lært opp fingrene til å spille i en ny toneart, og variasjoner av samme metode kan også brukes i andre sammenhenger; når alt kommer til alt, har vi bare ti fingre. Til slutt et lite tips når det kommer til toneartene; jeg anbefaler å begynne med Db-dur, fortsette med H (som er nesten det samme, bortsett fra at F senkes til E og C til H), og deretter C-dur, rett og slett for å få fingrene til å bli vant til de hvite tangentene. Deretter Ab, Eb, Bb, og så over til høyre side av kvintsirkelen med E (nesten det samme som H, bare at A# senkes til A), videre A og D der man i pingvinen har en svart tangent og tre hvite i venstre hånd, og til slutt de enkle toneartene F, G og Gb; sistnevnte er en mellomting mellom Db og H, og svært enkel å lære når man kan disse to. Mens man øver på dette, kan man godt høre på noe annet; jeg har fått med meg både munken i Nidarosdomen, et syngende romvesen samt ofring av dyr i norsk fotball i NRK-s podkast Mysterier fra Norge samtidig som jeg har øvd opp fingrene den siste uken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Og ikke minst pingvin-isbjørn-pingvin - da får man trent opp overgangene 4-1 og 3-1; i tillegg kan man spille dette i forskjellige oktaver. Å bare holde seg i én oktav, og raskt veksle mellom to nærliggende tonearter (som Db og H, eller H og E), er også en praktisk øvelse. Håper at dette kan være til hjelp for andre som begynner å spille, eller allerede spiller; for min del har denne metoden vært til stor nytte i det siste, og fingrene blir gode venner med klaviaturet. - Brian Selveste Kongen i pingvinform; hva ville vel rocken vært uten Elvis: Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #211 Del Skrevet 8. oktober Det burde ikke overraske noen at menneskehjernen fungerer langt bedre ved analoge aktiviteter som eksempelvis pianospilling enn ved å glane på en dum skjerm: Var mobilfri i ett år: – Hjernen burde saksøke smarttelefonen https://www.nrk.no/trondelag/avlogga_-var-mobilfri-i-ett-ar-_-dette-gjorde-det-med-hjernene-til-sven-sundet-og-mike-stilson-1.17065048 Beethoven hadde ikke vært Beethoven om han konstant måtte sjekke hva som skjer på Facebook; det er en merkbar kvalitetsforskjell i komposisjoner laget av den analoge generasjonen som Beatles eller Ennio Morricone, og folk som er blitt avhengige av den digitale skjermen; hjernen vår synes tydeligvis det er bedre å forholde seg til enkle ting som bøker av papir eller håndbevegelser på klaviaturet enn å få opp fargerike symboler på en skjerm etter å ha trykket på noen knapper. Så mitt gode råd er: Legg smarttelefonen der den hører hjemme, nemlig i søppelbøtten. - Brian Anonymkode: 95678...a15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 9. oktober #212 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det burde ikke overraske noen at menneskehjernen fungerer langt bedre ved analoge aktiviteter som eksempelvis pianospilling enn ved å glane på en dum skjerm: Var mobilfri i ett år: – Hjernen burde saksøke smarttelefonen https://www.nrk.no/trondelag/avlogga_-var-mobilfri-i-ett-ar-_-dette-gjorde-det-med-hjernene-til-sven-sundet-og-mike-stilson-1.17065048 Beethoven hadde ikke vært Beethoven om han konstant måtte sjekke hva som skjer på Facebook; det er en merkbar kvalitetsforskjell i komposisjoner laget av den analoge generasjonen som Beatles eller Ennio Morricone, og folk som er blitt avhengige av den digitale skjermen; hjernen vår synes tydeligvis det er bedre å forholde seg til enkle ting som bøker av papir eller håndbevegelser på klaviaturet enn å få opp fargerike symboler på en skjerm etter å ha trykket på noen knapper. Så mitt gode råd er: Legg smarttelefonen der den hører hjemme, nemlig i søppelbøtten. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Eller ikke bruk den til sosiale medier. Og begrens nettsurfingen på den. Fin til mye annet. Skal ikke starte en for/mot smarte telefoner (som egentlig bare er en liten datamaskin du kan ringe med). Beklager avsporingen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #213 Del Skrevet 9. oktober Ola Kvernberg ser ikke ut til å plages nevneverdig med komponering til tross for at han har både smarttelefon og komponerer digitalt. Jeg arrangerer mye musikk for ulike besetninger, og må innrømme at jeg er glad for at tiden der jeg satt med blyant og visket bort noter som ikke fungerte er over, og at jeg kan bruke Sibelius (som er et komponeringsprogram) i stedet. Anonymkode: 2e3e3...7ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #214 Del Skrevet 9. oktober Zenobia skrev (2 timer siden): Eller ikke bruk den til sosiale medier. Og begrens nettsurfingen på den. Fin til mye annet. Skal ikke starte en for/mot smarte telefoner (som egentlig bare er en liten datamaskin du kan ringe med). Beklager avsporingen! Ingen grunn til å beklage; bare koselig at denne tråden også får besøk av andre enn undertegnede. Som mangeårig Linux-bruker og (ironisk nok, når vi snakker om det analoge) datanerd ser jeg nytten av å bruke opplæringsverktøy for musikk, og jeg nekter ikke for at utvalget av de mange programmene som finnes, kan være nyttige, men spørsmålet er til syvende og sist om det er dette hjernen vår foretrekker. For min del satte jeg stor pris på å skrive på papir før i tiden, der jeg i tillegg til å være en ivrig brevskriver som med glede gikk løs på 30-40 siders håndskrevne brev også satte ned alle skriveidéene mine på papiret, og selv om dette fysisk sett var mer krevende enn å skrive en tekst på PC der man kan kopiere og lime inn avsnitt og rette opp feil, savner jeg likevel denne tiden der kreativiteten og fantasien fikk stort spillerom. Nå sitter jeg her foran skjermen, og i teorien kunne jeg skrevet alt jeg ville og publisere dette, men selv noe så enkelt som å skrive en ny fortelling i eventyret om Pingu og vennene hans virker vanskelig; dette blir noe jeg bare utsetter og utsetter. Problemet er at skjermen også kan brukes til så mye annet - som man, når alt kommer til alt, ikke har bruk for. Og i konkurranse med å prøve ut en ny Linux-versjon, sette opp programmer der og finne ut hva som må rettes opp for å få dette til å fungere, passe på å laste ned ting fra NRK før de forsvinner, svare på e-post, samt gjøre hundre ting til som i utgangspunktet er nyttige, forsvinner også overskuddet til det jeg egentlig burde gjøre, nemlig å skrive. Derfor er det befriende å fjerne seg fra det digitale kaoset, og legge fingrene på analoge tangenter der alt virker så enkelt og forståelig når musikken møter mennesket, enten det er snakk om de mange akkordkombinasjonene kvintsirkelen har å by på som raser gjennom hodet når jeg repeterer dette, eller håndbevegelsene; så enkelt, så virkelig. Det er dessverre ikke alltid jeg gjør dette nå, men i løpet av de ti siste årene har jeg ofte gått ut på balkongen eller stilt meg foran et vindu og sett på stjernene i tre minutter om kvelden; ved å fjerne seg fra alt kaoset hverdagen vår består av og bare la tankene kretse rundt universet som omgir oss, får man også et pusterom der ting som ellers virker viktige, med ett sees i et annet lys. Dette er det enkle, det opprinnelige som både steinaldermenneskene og Beethoven så om natten, som kanskje fikk dem til å drømme litt og tenke seg hva som finnes der ute. I utgangspunktet skulle PC-skjermen være et hjelpemiddel, og nettet skulle fremme kunnskap der man kunne lese all verdens aviser i et fritt rom; dette skulle være noe som skulle gjøre menneskene klokere. I stedet har det motsatte skjedd; skjermen har til de grader tatt over folks hverdag at altfor mange er blitt avhengige av den og latt den digitale virkeligheten styre livet, og spørsmålet er, når alt kommer til alt - er samfunnet vi ser rundt oss noe vi egentlig ønsker, eller er dette en konsekvens av hendelser vi har mistet kontrollen over ...? Så når jeg betrakter verden slik den har blitt, der folk ikke klarer å gå langs et fortau uten å måtte ta frem smarttelefonen, får jeg mer og mer sans for det jordnære og analoge, som er mer i samsvar med menneskets egentlige natur. Både Bach og Beatles kunne ha tatt i bruk den digitale teknologien om den hadde vært tilgjengelig den gang, men hadde det gjort komposisjonene deres bedre? Neppe. I den klassiske musikkens tid var musikk noe man bare kunne lytte til ved å høre andre spille eller lære å spille selv; alt måtte noteres for hånd og innspilt lyd var et ukjent begrep; dette var alt annet enn enkelt, og nettopp derfor fikk man musikere som kjente musikkteorien ut og inn og måtte stole på hjernen sin, og på bakgrunn av dette laget avanserte komposisjoner som har overlevd flere hundre år. Nettopp fordi dette var vanskelig. Hvis Mozart faktisk var slik som han blir fremstilt i "Amadeus"-filmen, kan man prise seg lykkelig over at han ikke hadde tilgang til en smarttelefon og Instagram, som kunne ha blitt en for stor fristelse; da kunne vi hatt gleden av å se på sefiene hans, men om han i tillegg hadde hatt tid til musikk, er et åpent spørsmål. Ønsker deg ellers en fortsatt flott høst. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #215 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 22.41): Ola Kvernberg ser ikke ut til å plages nevneverdig med komponering til tross for at han har både smarttelefon og komponerer digitalt. Jeg arrangerer mye musikk for ulike besetninger, og må innrømme at jeg er glad for at tiden der jeg satt med blyant og visket bort noter som ikke fungerte er over, og at jeg kan bruke Sibelius (som er et komponeringsprogram) i stedet. Anonymkode: 2e3e3...7ee Jo, naturligvis forstår jeg det praktiske behovet for forenkling av arbeidet, men tror du ikke at vi som lever nå, likevel ville ha vært atskillig flinkere om vi hadde holdt på med musikk for 300 år siden uten hjelpemidlene vi er omgitt av idag, og bare hadde hjernen og sansene våre å støtte oss til ...? Riktig god helg, og lykke til videre med musikken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #216 Del Skrevet 13. oktober Det som vanligvis dukker opp av keyboard i elektro-avdelingen på loppemarkeder, er virkelig ikke mye å skryte av, så jeg undres på om fedre som kjøper dette til barna sine, egentlig er klar over i hvilken grad et dårlig instrument ødelegger spillegleden. Man trenger naturligvis ikke å kjøpe det aller beste til en nybegynner eller et barn som bare vil leke seg litt, men likevel - et godt instrument kan bety forskjellen på noen timers klunking før man går lei, og mange års genuin interesse for musikk. Slik at det å i altfor stor grad knipe igjen lommeboken når man kjøper et instrument til noen som begynner å spille, ikke er så lurt. Lærebøker i musikk er noe helt annet; bøker og notehefter som koster flere hundre som nye, kan man få til 20-30 kroner på loppemarked. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #217 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 11.25): Lærebøker i musikk er noe helt annet; bøker og notehefter som koster flere hundre som nye, kan man få til 20-30 kroner på loppemarked. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Som Ingrid Bjørnovs pianobok; den koster ikke mindre enn kr.503 på 4sound, kr.399 i bokhandleren, kr.75 i O'Briens retrohandel, rundt kr.20 på loppemarked der den ofte er å finne, og kan dessuten lånes gratis på biblioteket. En optimistisk selger forsøker å selge den på Finn.no til kr.200, men den prisen er himmelhøyt over det boken selges for på bruktmarkedet. Så man kan spare mye penger på å kjøpe brukt, og selv om man godt kan begynne å spille på et brukt instrument, bør instrumentet ha en viss kvalitet; så forleden en annonse for en dårlig synth man vil selge fordi barnet ikke viser interesse for spillingen - noe som kanskje ikke er så rart med tanke på at det knapt er mulig å spille på plastboksen. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #218 Del Skrevet 15. oktober Og her er en interessant, gratis lærebok i musikkteori skrevet av Toby W. Rush, professor på universitetet i Dayton, Ohio, hentet fra tobyrush.com - så idealistisk som vedkommende er, er jeg villig til å vedde på at han også bruker Linux: https://tobyrush.com/theorypages/pdf/en-us/the-whole-enchilada-set.pdf - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #219 Del Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og her er en interessant, gratis lærebok i musikkteori skrevet av Toby W. Rush, professor på universitetet i Dayton, Ohio, hentet fra tobyrush.com - så idealistisk som vedkommende er, er jeg villig til å vedde på at han også bruker Linux: https://tobyrush.com/theorypages/pdf/en-us/the-whole-enchilada-set.pdf - Brian Anonymkode: 95678...a15 ... noe som overraskende nok er feil, for vedkommende bruker faktisk Mac. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #220 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og her er en interessant, gratis lærebok i musikkteori skrevet av Toby W. Rush, professor på universitetet i Dayton, Ohio, hentet fra tobyrush.com - så idealistisk som vedkommende er, er jeg villig til å vedde på at han også bruker Linux: https://tobyrush.com/theorypages/pdf/en-us/the-whole-enchilada-set.pdf - Brian Anonymkode: 95678...a15 Og han har mer å by på når det kommer til mer avansert musikkteori; denne siden er laget i samarbeid med professor Stefanie Acevedo: https://tobyrush.com/theorywiki/index.php?title=Main_Page Oscar van Dillen, som for øvrig lager musikk oppkalt etter elementene i periodesystemet, har også nyttig informasjon å komme med: https://www.oscarvandillen.com/tools_for_students/music_theory/ - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå