Gå til innhold

Min storesøster er alkoholiker, skal jeg si det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at hun er det. Men kan hun vite det selv? Er det frekkt å spørre henne?

Jeg har jo sett i filmer og sånn gruppeterapi at folk jobber med å innrømme det også klarer de til slutt å si "Jeg heter per, og jeg er alkoholiker"

Det er ikke problem for meg å spørre, men jeg har lært at jeg må være litt forsiktig med å spørre folk om alt. Jeg er bare en nysgjerrig person og vil hjelpe. Men har lært å være forsiktig. Men jeg ønsker å spørre min søster om dette. Om hun kan innrømme det selv.

Anonymkode: 100f6...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det trenger du ikke å gjøre. Film er ikke virkeligheten.

Anonymkode: 44f85...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel å gjøre henne bevisst på at hun drikker mye. Så jeg ville heller kanskje kommentert "drikker du igjen?" sånne ting, for at hun kanskje skal bli bevisst på det om hun ikke er det. 

Anonymkode: a920f...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Spør "Hvorfor drikker du så mye?" Mulig hun er deprimert eller ett eller annet, men da kan man jo fokusere på det først og fremst kanskje. 

Anonymkode: a920f...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få frem hva hun tenker selv. Føler hun selv hun ikke har noe problem så er det ikke mye du får gjort, før hun har erfart noen smeller selv og vil slutte. Dømmer du henne, og sier jeg syns du drikker for mye, er det lett at hun går i forsvar og distanserer seg fra deg. 

Anonymkode: 4ff52...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å høre hvordan hun har det. Og etter hvert hvis det viser seg at dere får en fortrolig prat, så kan du jo spørre om det er sånn at det hjelper når hun drikker. At du har lagt merke til at hun drikker litt ofte. Bare å si det sånn forsiktig, se om hun kommer på glid og vil snakke med deg. Uansett sår du en tanke i henne som hun kan tenke på, selv om hun ikke sier noe til deg.

Anonymkode: 876b2...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ringe akan-kompetansesenter får å få råd for hvordan du kan ta dette opp med sin søster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun barn? Om hun har det er det viktig og reagere raskt. 

Anonymkode: a3918...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å spørre hvordan hun egentlig har det. Og at du ser hun har et skadelig alkoholforbruk. Så kan du tilby hjelp og støtte. Ikke shame henne eller kjeft, det bare fører til mer drikking. 

Anonymkode: 204fb...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å hjelpe søsteren din, men husk at en alkoholiker kan en ikke stole på. 
«Sykdommen» gjør at de vil lyve og bedra alt de kan for å dekke over sannheten. 
De må bestemme sjøl når de er klar for å få hjelp 

Anonymkode: b2f8c...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...