Gå til innhold

Anniken Jørgensen

Aleksandraa

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Det er helt tydelig at dette har vært ei lidende jente. Og følelsene skal tas på alvor, men jeg er enig i at en del er blåst opp. Det er lett å blåse små hendelser veldig opp når man ikke har det bra, det gjør jeg selv. 

Likevel, i jobben min møter jeg på mennesker med virkelig tragiske skjebner. Og da snakker vi traumer like store og omfattende som himmelen. Misbruk i årevis og et dødsfall etter et annet. Mennesker som aldri har opplevd kjærlighet og som har blitt mishandlet siden de lærte å gå.

Noen saker er så vanskelige at jeg etterpå mister matlyst, konsentrasjon og sliter med å sove.  Får så vondt av disse menneskene😞😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er helt tydelig at dette har vært ei lidende jente. Og følelsene skal tas på alvor, men jeg er enig i at en del er blåst opp. Det er lett å blåse små hendelser veldig opp når man ikke har det bra, det gjør jeg selv. 

Likevel, i jobben min møter jeg på mennesker med virkelig tragiske skjebner. Og da snakker vi traumer like store og omfattende som himmelen. Misbruk i årevis og et dødsfall etter et annet. Mennesker som aldri har opplevd kjærlighet og som har blitt mishandlet siden de lærte å gå.

Noen saker er så vanskelige at jeg etterpå mister matlyst, konsentrasjon og sliter med å sove.  Får så vondt av disse menneskene😞😞

❤️ 

Det er SÅ viktig at noen har disse jobbene også. Empati og medfølelse er en god egenskap. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
På 3.10.2018 den 23.48, Jegskulleønskeat skrev:

Så enig! Hun hadde for eksempel ikke trengt å fortelle at moren var preget av barndommen sin, altså hinter til at mora bærer preg av traumer fra far som var alkoholiker. Synes ikke det var greit å skrive f.eks 

Min mamma er også preget av at det var en del alkohol da hun vokste opp. Hun har det bra og ble ikke traumatisert eller har hatt psykiske lidelser, men hun har blant annet vært redd for at vi barna skal drikke alkohol pga de vonde minnene. Selv har hun et normalt forhold til alkohol nå og kan gjerne ta seg et glass vin. Men, det kunne aldri falt meg inn å skrive om hennes barndom og forhold til sine foreldre i boka mi, og det tror jeg virkelig ikke hun hadde satt pris på en plass. 

Du vet ikke om hun har fått denne tillatelsen eller ikke, så du kan ikke kritisere Anniken på bakgrunn av hva din egen familie hadde følt. Hun har jo sagt at (nesten) alle som er omtalt har fått godkjenne manuset. Tror du ikke moren er en av dem? 

På 4.10.2018 den 22.03, MrsMacchiato skrev:

Sosial angst eller ikke; måtte hun absolutt begynne innlegget sitt med det der? Fokuset skulle liksom rett på henne og den offerrollen hun alltid ikke kan la være å være i.

Det er veldig vanlig å fortelle at man har en form for angst når man skal snakke til en forsamling. Jeg kan finne på å gjøre det selv, for da avvæpner man angsten. Det er en mestringsstrategi man lærer på dps blant annet. Så ikke alt Anniken foretar seg handler om å få mest mulig sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
3 timer siden, brontosaurus skrev:

Du vet ikke om hun har fått denne tillatelsen eller ikke, så du kan ikke kritisere Anniken på bakgrunn av hva din egen familie hadde følt. Hun har jo sagt at (nesten) alle som er omtalt har fått godkjenne manuset. Tror du ikke moren er en av dem? 

Det er veldig vanlig å fortelle at man har en form for angst når man skal snakke til en forsamling. Jeg kan finne på å gjøre det selv, for da avvæpner man angsten. Det er en mestringsstrategi man lærer på dps blant annet. Så ikke alt Anniken foretar seg handler om å få mest mulig sympati.

Jeg forstår hva du mener. Det er godt mulig hun har fått lov til å skrive det av familien, og da er det jo selvsagt greit. Jeg mener selvsagt ikke at min familie er en fasit på hva som er greit. Det kom litt dårlig ut fra min side, men jeg mener (mtp det anmelderen av boka sa, at hun ikke kunne gjengi en del av informasjonen av presseetiske hensyn) at det virker som om det ikke bare var et par setninger hun reagerte på, men at hun også reagerte på hvordan hun skrev detaljer om familien også, på at Anniken generelt utleverte så mange mennesker.

Jeg har aldri hørt om at det er en mestringsstrategi, men nå er jeg ikke psykolog, så skal ikke si noe. Jeg tenker at det er leit om hun har sosial angst, men at hun får mer oppslag og mer folk som mener noe om at hun har dette når hun kommenterer det. Kanskje det virker mot sin hensikt når det blir sagt på TV?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.10.2018 den 12.21, ♥Missy♥ skrev:

Jeg tror at hvis noen skal kritiseres her så er det like mye forlaget som ikke har kommet me god nok kritikk til hva som er gjengitt i denne boken, det blir helt feil å kritisere Anniken og mene at det er helt og holdent hennes ansvar alene. Enig i at navnene skulle vært anonymisert, men det blir jo kanskje litt dumt det også når følgerne hennes vet hvem det er snakk om. Kanskje så har hun tenkt på dette, eller det kan være andre grunner. Mulig jeg tar feil, har ikke lest boken.

Jeg syns også at det hovedsakelig er forlaget som skal kritiseres her. Hun har skrevet en bok, og forlaget har godtatt den. Det er de som gir den ut, og dermed også blir ansvarlige og bør stå først til å motta kritikk. Et forlag bør være såpass profft at det kjenner til reglene, og kan forutse konsekvenser - slik som disse konsekvenser. 

Når det er sagt: Når man lever av formidling, slik som bloggere gjør, bør vite hva man kan formidle og hva man ikke kan formidle. Slik er det med alle jobber: du må vite hvilken muligheter og begrensinger regelverket gir deg. 

Mitt inntrykk er at det både er forlaget og forfatteren/bloggeren som mottar kritikk her, og at det ikke alt ansvar blir plassert på henne alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg forstår hva du mener. Det er godt mulig hun har fått lov til å skrive det av familien, og da er det jo selvsagt greit. Jeg mener selvsagt ikke at min familie er en fasit på hva som er greit. Det kom litt dårlig ut fra min side, men jeg mener (mtp det anmelderen av boka sa, at hun ikke kunne gjengi en del av informasjonen av presseetiske hensyn) at det virker som om det ikke bare var et par setninger hun reagerte på, men at hun også reagerte på hvordan hun skrev detaljer om familien også, på at Anniken generelt utleverte så mange mennesker.

Jeg har aldri hørt om at det er en mestringsstrategi, men nå er jeg ikke psykolog, så skal ikke si noe. Jeg tenker at det er leit om hun har sosial angst, men at hun får mer oppslag og mer folk som mener noe om at hun har dette når hun kommenterer det. Kanskje det virker mot sin hensikt når det blir sagt på TV?

Det er jo ikke særlig heldig, men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke om det stemmer. Når man skriver sin egen historie så må man jo nødvendigvis skrive om mennesker i den historien også. Men det virker som om ikke alt hun har skrevet er relevant. Merker at det er vanskelig å diskutere noe jeg ikke har lest 😂

Det kan være en mestringsstrategi for noen, det handler om å ikke gi angsten makt. Jeg er enig i at man ikke skal gjøre angsten til en stor greie, men jeg vet ikke om jeg hadd brydd meg om det kom på tv når de jeg egentlig sa det til var en forsamling. Noen kan føle seg bedre av at andre vet at de har angst, imens andre kan bli verre. Jeg ser jo også at hun sier det på en humoristisk måte, og selvironi er også en mestringsstrategi, men gjerne en man finner på selv da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sett dax18 hvor Annjor blir intervjuet. Jeg syns for det første det heller burde vært forlaget som var der, det er de som har gitt den ut. 

Det var bare helt krise etter min mening. Fra både forfatterens side, og for anmelderen. Forfatteren går totalt i forsvarsposisjon, og tar alt personlig og anmelderen klarer ikke å argumentere godt nok syns jeg. 

"Hvis du ikke skal skrive sant, hva skal man skrive da?". Denne påstanden faller på sin egen urimelighet etter min mening - det aller meste vi har av litteratur er jo fiction, og det å bygge opp fiktive steder, karakterer og virkeligheter er jo en kunstform. 

"Hovedpersonene har fått lese": men ikke alle andre tydeligvis, siden de nå må møte i retten 

"Det blir nevnt i en bisetning at har har vært utro" - altså, det er jo ganske intimt, og ikke noe man bør skrive i en bok om andre mennesker om det ikke er slik at personen har godtatt det og ser på det som en ubetydelighet. 

Dette med 15 år: her var det virkelig fullt angrep fra forfattere - hun sier at anmelderen aldri kan ha hatt det vanskelig, ikke kan ha barn osv - virkelig helt håpløst. Selv om man har en skildrer tankene til en 15åring så går det an å gjøre det på en god måte. Jeg har lest mange ungdomsbøker som er virkelig godt skrevet. Her syns jeg også anmelderen kunne kommet sterkere på banen og påpekt nettopp det - hvis det er det hun mener, samtidig: her ble hun nok temmelig satt ut. Det hadde jeg blitt, for dette var skikkelig ufint rett og slett. 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56092818/28-09-2018#t=43m13s 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, brontosaurus skrev:

Det er jo ikke særlig heldig, men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke om det stemmer. Når man skriver sin egen historie så må man jo nødvendigvis skrive om mennesker i den historien også. Men det virker som om ikke alt hun har skrevet er relevant. Merker at det er vanskelig å diskutere noe jeg ikke har lest 😂

Det kan være en mestringsstrategi for noen, det handler om å ikke gi angsten makt. Jeg er enig i at man ikke skal gjøre angsten til en stor greie, men jeg vet ikke om jeg hadd brydd meg om det kom på tv når de jeg egentlig sa det til var en forsamling. Noen kan føle seg bedre av at andre vet at de har angst, imens andre kan bli verre. Jeg ser jo også at hun sier det på en humoristisk måte, og selvironi er også en mestringsstrategi, men gjerne en man finner på selv da. 

Jeg er uenig i akkurat det. Man kan fint skrive sin egen historie, uten at det er gjengkjennbart. De aller fleste forfattere bruker nok deler av eget liv inn i den historien man skaper. 

Slik jeg forstår henne ønsker hun å dele hvordan det kan være for unge jenter å ha kjærlighetssorg, være deprimerte og langt nede - det syns jeg er prisverdig, og er noe jeg syns er flott. Det er mange måter å gjøre det på. Man trenger ikke å blottlegge seg selv eller andre for å gjøre det. Men det krever jo litt mer da, om man skal gjøre det om til fiction. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
59 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg er uenig i akkurat det. Man kan fint skrive sin egen historie, uten at det er gjengkjennbart. De aller fleste forfattere bruker nok deler av eget liv inn i den historien man skaper. 

Slik jeg forstår henne ønsker hun å dele hvordan det kan være for unge jenter å ha kjærlighetssorg, være deprimerte og langt nede - det syns jeg er prisverdig, og er noe jeg syns er flott. Det er mange måter å gjøre det på. Man trenger ikke å blottlegge seg selv eller andre for å gjøre det. Men det krever jo litt mer da, om man skal gjøre det om til fiction. 

Jeg liker denne formen for virkelighetslitteratur. Det er sterkere når det er ekte historier med ekte mennesker man kan identifisere seg med; men det er likevel ikke greit å utlevere mennesker som ikke har bedt om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
1 time siden, Newroz skrev:

Ja, fiksjon er et fint alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, brontosaurus skrev:

Ja, fiksjon er et fint alternativ. 

Det beste etter min mening! Jeg har nevnt et par ganger nå at jeg ikke er noe glad i denne virkelighetslitteraturen som flere forfattere har omfavnet, men håper vi ikke kommer dit at forfatterne skal gå ut i media og påstå seg såret over dårlig kritikk og kritisere anmelderne for det ene og andre altså. Da synker det hele 10 hakk syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Newroz skrev:

Jeg har nettopp sett dax18 hvor Annjor blir intervjuet. Jeg syns for det første det heller burde vært forlaget som var der, det er de som har gitt den ut. 

Det var bare helt krise etter min mening. Fra både forfatterens side, og for anmelderen. Forfatteren går totalt i forsvarsposisjon, og tar alt personlig og anmelderen klarer ikke å argumentere godt nok syns jeg. 

"Hvis du ikke skal skrive sant, hva skal man skrive da?". Denne påstanden faller på sin egen urimelighet etter min mening - det aller meste vi har av litteratur er jo fiction, og det å bygge opp fiktive steder, karakterer og virkeligheter er jo en kunstform. 

"Hovedpersonene har fått lese": men ikke alle andre tydeligvis, siden de nå må møte i retten 

"Det blir nevnt i en bisetning at har har vært utro" - altså, det er jo ganske intimt, og ikke noe man bør skrive i en bok om andre mennesker om det ikke er slik at personen har godtatt det og ser på det som en ubetydelighet. 

Dette med 15 år: her var det virkelig fullt angrep fra forfattere - hun sier at anmelderen aldri kan ha hatt det vanskelig, ikke kan ha barn osv - virkelig helt håpløst. Selv om man har en skildrer tankene til en 15åring så går det an å gjøre det på en god måte. Jeg har lest mange ungdomsbøker som er virkelig godt skrevet. Her syns jeg også anmelderen kunne kommet sterkere på banen og påpekt nettopp det - hvis det er det hun mener, samtidig: her ble hun nok temmelig satt ut. Det hadde jeg blitt, for dette var skikkelig ufint rett og slett. 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56092818/28-09-2018#t=43m13s 

Ansvarsfraskrivelsen er gjennomgående. 

"Alle rundt meg har visst at jeg holdt på med dette bokprosjektet de siste seks årene. Altså har han (Simen Auke) hatt seks år på seg til å si noe" (løst sitert). 

Feil. Informasjonsplikten faller naturligvis hundre prosent på deg. DU har derimot hatt seks år på deg til å forstå hvordan ytringsfriheten reguleres opp mot retten til privatliv. Sånn i tillegg til å begripe den fundamentale forskjellen på en fiksjonsroman og en selvbiografisk tekst. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, xemiliex skrev:

"Alle rundt meg har visst at jeg holdt på med dette bokprosjektet de siste seks årene. Altså har han (Simen Auke) hatt seks år på seg til å si noe" (løst sitert). 

Feil. Informasjonsplikten faller naturligvis hundre prosent på deg. DU har derimot hatt seks år på deg til å forstå hvordan ytringsfriheten reguleres opp mot retten til privatliv. Sånn i tillegg til å begripe den fundamentale forskjellen på en fiksjonsroman og en selvbiografisk tekst. 

Jeg tenkte også på det. Om en av mine nærmeste hadde sagt at han/hun skrev bok, så hadde jeg ikke automatisk tenkt at jeg kom til å være med i den for å si det sånn. 

Jeg har ikke lest så mye på bloggen hennes, og har først ramlet inn i denne tråden på grunn av debatten rundt boken, men hvis hun ikke utleverer mennesker på samme måte på bloggen som hun gjør i boken, forstår jeg ikke at hun tenker at det skal være mer legitimt i bokformat enn i bloggformat. 

Men igjen: dette burde virkelig forlaget forutse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
37 minutter siden, xemiliex skrev:

Så enig. Føler de fleste bloggerne fraskriver seg ansvaret for det de gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan vel ikke på samme tid argumentere for at det var en uviktig detalj i boken sin og at han burde skjønt at den kom til å være med i boken? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zinatara skrev:

Hun kan vel ikke på samme tid argumentere for at det var en uviktig detalj i boken sin og at han burde skjønt at den kom til å være med i boken? 

Godt poeng. Og hvis det er en uviktig detalj, så forstår jeg ikke hvorfor hun har tatt den med heller. For hun, og forlaget, må ha tenkt igjennom hva som er greit og dele og ikke når de har spurt noen om gjennomlesning og godkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...