Gå til innhold

"Sukrinkaker" - skjerpings


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så luta lei av dette sunnhetshysteriet. Denne "helsetrenden" som gir oss angst og bismak.

Nå skal kakene både være sukkerfrie, glutenfrie, melkefrie, veganske, paleo - you name it. Og bollene skal være slankeboller - magre murstein som bare smaker kardemomme.

Herregud.

Selv spiser jeg sunt og trener, men når jeg først skal ha kake, så har jeg ikke lyst på disse sukrinkakene. Da har jeg lyst på SAFTIG sjokoladekake. Ja - sukker smør og andre godsaker som ikke er "abs"-vennlig, men som sammen med et halvt kilo smørkrem SMAKER HIMMELSK.

Kan vi ikke bare la kake være kake og la boller være boller?

God påske 🐣

Anonymkode: b9485...18d

  • Liker 26
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Er så lei av at alt skal være sukkerfritt. Godteri, brus, kaker, yoghurt, kjeks, ja til og med brus med sukker (Pepsi vanlig Pepsi) har de nå puttet aspartam i. Kan snart ikke kjøpe meg noe som helst å drikke lenger... tåler ikke kunstig søtning, men alt er snart med det!

Anonymkode: 50c3b...e0d

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde lære oss å heller redusere mengden og frekvensen, så tåler kroppen helt fint at vi spiser kake med sukker og smør og alt det som gjør at det faktisk smaker godt.

Anonymkode: f589d...055

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig. Er så lei av at alt skal være sukkerfritt. Godteri, brus, kaker, yoghurt, kjeks, ja til og med brus med sukker (Pepsi vanlig Pepsi) har de nå puttet aspartam i. Kan snart ikke kjøpe meg noe som helst å drikke lenger... tåler ikke kunstig søtning, men alt er snart med det!

Anonymkode: 50c3b...e0d

Bare vent til du oppdageren denne tingen kalt "vann". Sannsynligvis er det i springen din i vasken hjemme hos deg. Den væsken som kommer ut, det kalles "vann", og man kan drikke det for å re-hydrere kroppen.

Du vil spare helt vanvittige summer ved å drikke vann fra springen, fremfor å kjøpe drikkevarer fra butikken hele tiden.

Anonymkode: 647a4...daa

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare vent til du oppdageren denne tingen kalt "vann". Sannsynligvis er det i springen din i vasken hjemme hos deg. Den væsken som kommer ut, det kalles "vann", og man kan drikke det for å re-hydrere kroppen.

Du vil spare helt vanvittige summer ved å drikke vann fra springen, fremfor å kjøpe drikkevarer fra butikken hele tiden.

Anonymkode: 647a4...daa

Wow. Det er jeg helt sikker på at ingen andre har tenkt på. Wooo..

Anonymkode: ce0d6...3df

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow. Det er jeg helt sikker på at ingen andre har tenkt på. Wooo..

Anonymkode: ce0d6...3df

Nå vet DU det 😊

Anonymkode: 647a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig. Sukkerfri brus for eksempel, er djevelens verk.

Det irriterer meg også at alt skal være så magert. Mager rømme skjønner jeg ikke vitsen med i det hele tatt, for ikke å snakke om ekstra lett melk eller skummetmelk. 

Anonymkode: 7a146...3a2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Skal jeg først spise kake så vil jeg heller spise en skikkelig hjemmelaget kake med mel, egg, sukker og ekte smør. Det er mer næringsrikt enn mange av de ultraprosseserte variantene som markedsføres som sunt, men som på ingen måte er det og som smaker mye dårligere også. Nå spiser jeg ikke sukker til vanlig, så hvis jeg tar et kakestykke i et bryllup eller noe sånt så opplever jeg det som altfor søtt og egentlig ikke så givende. Så jeg kan godt ha kaker som ikke har mye sukker i seg, og vil hvertfall ikke ha søtsmak fra kunstig søtning. Om man ønsker å spise mindre sukker er det bedre å venne seg av den veldige søtsmaken så ting uten tilsatt sukker begynner å smake søtt. Å tilsette kunstig søtning er ingen god løsning. 

Anonymkode: 94af2...ab8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå vet DU det 😊

Anonymkode: 647a4...daa

Du har ett talent for å kommentere det åpenlyse tydeligvis.

Anonymkode: ce0d6...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller kalle det et slankehysteri, enn sunnhetshysteri når det gjelder lettprodukter og magre produkter. At noe er «light» betyr ikke at det er sunt, heller tvert i mot. Noe av det verste man kan få i seg er aspartam. Og de 0% yoghurtene er en vits. 

Anonymkode: a1995...296

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bare vent til du oppdageren denne tingen kalt "vann". Sannsynligvis er det i springen din i vasken hjemme hos deg. Den væsken som kommer ut, det kalles "vann", og man kan drikke det for å re-hydrere kroppen.

Du vil spare helt vanvittige summer ved å drikke vann fra springen, fremfor å kjøpe drikkevarer fra butikken hele tiden.

Anonymkode: 647a4...daa

Oi, det var flunkende ny informasjon for meg! Not! Jeg drikker for øvrig mest vann, i motsetning til alle de Pepsi max-oholikerene som finnes der ute. 

Det er også litt av greia med alle disse lett-produktene. Man kan drikke og drikke og drikke og det eneste som skjer er at man har lyst på mer av det. Nei, man får kanskje ikke i seg noen kalorier, men tennene har ikke godt av all syren og tarmsystemet setter ikke videre pris på den kunstige søtningen. Når man drikker vanlig brus med sukker så begrenser det seg selv hvor mye man orker å drikke fordi det faktisk metter litt og man orker ikke fordi det er søtt. I hvert fall er det slik for meg. Et glass eller to holder. 

Og apropos vann. Til og med enkelte vann på flaske inneholder aspartam 😳

Anonymkode: 50c3b...e0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. For meg er det enten digg kake eller ingen digg kake. Ingen imellom. Dessuten er det fortsatt usunt med en "sunn" kake. Det er bare mindre usunt. Og er mindre godt.

Bedre med litt av en god kake enn mye av en ikke så god kake. 

Endret av Ben24
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil heller kalle det et slankehysteri, enn sunnhetshysteri når det gjelder lettprodukter og magre produkter. At noe er «light» betyr ikke at det er sunt, heller tvert i mot. Noe av det verste man kan få i seg er aspartam. Og de 0% yoghurtene er en vits. 

Anonymkode: a1995...296

Tøys og tull. Finnes ingen vitenskapelige studier som viser at aspartam er spesielt ille å få i seg.

Anonymkode: 2bc52...513

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Er så lei av at alt skal være sukkerfritt. Godteri, brus, kaker, yoghurt, kjeks, ja til og med brus med sukker (Pepsi vanlig Pepsi) har de nå puttet aspartam i. Kan snart ikke kjøpe meg noe som helst å drikke lenger... tåler ikke kunstig søtning, men alt er snart med det!

Anonymkode: 50c3b...e0d

Du tåler ingen av alle de forskjellige søtningsmidlene, selv om de er helt forskjellige stoffer? Det høres veldig rart ut. Har du testet deg hos legen?

Anonymkode: 2bc52...513

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som med mye annet, at folk kan gjøre det de vil så lenge det ikke går utover andre. Jeg kan spise en vegensk bar med daddelsøtnimg en dag, og tenke at det vel noe bra i den men et knekkebrød med egg ville gjort meg bedre. Og så kan jeg spise et stort stykke vanlig sjokoladekake i selskap en annen dag, og tenke de var godt og ett stykke i ny og ne tåler jeg.
Men om andre vil velge vekk en av de og syns den er fæl eller «feil» eller noe for de, så er det helt ok. Men er ikke så viktig for meg å fronte den ene eller andre eller være mot noen av de.

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tåler ingen av alle de forskjellige søtningsmidlene, selv om de er helt forskjellige stoffer? Det høres veldig rart ut. Har du testet deg hos legen?

Anonymkode: 2bc52...513

Har man feks IBS så kan kunstig søtning (altså det meste som slutter med «ol») være drepen. Jeg får skikkelig magevondt av sånn kunstig søtning. 

Anonymkode: 26196...2d2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola

Hva er galt med sukrin? Aspartam bruker jeg ikke, men baker gjerne med sukrin eller kjøper sjokolade med sukrin og stevia. Det er kake selvom det ikke inneholder farin ? Alle får vel bare spise det de føler er best. Her blir det påskeegg med « vanlig godteri» og påskegulrotkake bakt med sukrin. Ikke om og gjøre og spise mest mulig farin for meg. God påske 🍰🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så luta lei av dette sunnhetshysteriet. Denne "helsetrenden" som gir oss angst og bismak.

Nå skal kakene både være sukkerfrie, glutenfrie, melkefrie, veganske, paleo - you name it. Og bollene skal være slankeboller - magre murstein som bare smaker kardemomme.

Herregud.

Selv spiser jeg sunt og trener, men når jeg først skal ha kake, så har jeg ikke lyst på disse sukrinkakene. Da har jeg lyst på SAFTIG sjokoladekake. Ja - sukker smør og andre godsaker som ikke er "abs"-vennlig, men som sammen med et halvt kilo smørkrem SMAKER HIMMELSK.

Kan vi ikke bare la kake være kake og la boller være boller?

God påske 🐣

Anonymkode: b9485...18d

Vegansk og sunt er jo ikke det samme. De veganske kakene jeg lager er langt ifra sunne 😅

Anonymkode: c27e2...bee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har diabetes og  jeg kan ikke spise noe andet en ting uten sukker ..  og faktisk  jeg vil ha kake i selskap  jeg å . Ikke knaske på et knekkebrød ..   og jeg liker å kose meg med et glass  cola uten sukker en gang i blant.  For vann drikker jeg  når jeg er tørst så det er ikke kose drikke og u søta te er ikke min favoritt. 

Anonymkode: 92443...087

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du tåler ingen av alle de forskjellige søtningsmidlene, selv om de er helt forskjellige stoffer? Det høres veldig rart ut. Har du testet deg hos legen?

Anonymkode: 2bc52...513

Sukker og stevia tåler jeg  Har ikke vært hos legen for å få sjekket det ut siden jeg har funnet ut av det helt selv. Når man blir slått ut i tre dager med migrene av ett glass med Pepsi max, en tyggis, et beger med skyr, ett glass saft eller noe som helst annet som inneholder samlebetegnelsen "kunstig søtningsmiddel" så trenger jeg ikke en lege for å bekrefte at det er det jeg ikke tåler. 

Anonymkode: 50c3b...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...