AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #21 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Brukte 2 timer på å legge i kveld og etter det er det inn hver halvtime for å roe. Hysterisk gråting om jeg gjør tegn til å gå ut før hun har sovnet. Jeg er så lei! Godt over 1 år og fortsatt er legging noe jeg gruer meg til hver dag. Verste jeg vet! Kjas og mas hele jævla dagen, alt jeg ønsker meg er å få litt tid i fred på kvelden. Anonymkode: 07a7c...9e7 Legging ble kos i 2 års alderen. Da kunne vi begynne å lese bøker og synge nattasanger. Noe både barnet og vi voksne synes er koselig. Anonymkode: 77450...aff 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #22 Skrevet 12. april 2022 myMa skrev (2 minutter siden): Du får lese litt nyere forskning. Det er overhode ikke tilfelle. Ny forskning? Som den artikkelen fra 2011? Jeg har lest masse forskning om dette, da jeg jobber med et relevant fagfelt, og alle studiene jeg har lest konkluderer med at barns primære behov for nærhet er like reelt som behovet for mat, drikke og varme, og må dekkes uansett om det passer foreldrene eller ikke. Anonymkode: 7ccb1...d27 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #23 Skrevet 12. april 2022 myMa skrev (7 minutter siden): Dette fungerte for oss: Legg barnet. Kanskje sitte noen minutter, synge e.l. Si god natt og gå ut. Når barnet begynner å gråte så venter du ca 3-5 min, gå deretter inn og si god natt, gå ut igjen, gjenta så mange ganger det er nødvendig. Det handler om å gi barnet dårlig avkastning på sutringen. Du kan gjerne øke tiden litt for hver gang. Om barnet gråter hysteriskt så ville jeg selvfølgelig ikke brukt denne metoden men ved vanlig kveldssutring/protest så går det helt fint. Det høres kanskje brutalt ut men vi opplevde at barnet roet seg veldig fort. Vi prøvde i lange tider å sitte lenge på rommet hver kveld, men det kom vi ingen vei med. Det bare trigget til mer uro og gråt og det virket som vi egentlig "forstyrret" henne. Altså mindre skånsomt totalt sett. Hun er nå 2 år og sovner på et blunk i egen seng hver kveld 🙂 Du kan lese om Ferber metoden her: https://www.babyverden.no/baby/sovn/ferbers-metode-slik-gjor-du-det/ I wish. Hun hyler så fælt, så tror ikke jeg klarer å stå i det. Selv om det kanskje hadde vært bedre å bare få det overstått. Anonymkode: 07a7c...9e7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #24 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Spiser kveldsmat, leker litt i stua hvis barnet ikke virker trøtt. Går på badet og tar kveldsstellet (bader annenhver-tredjehver kveld). Går på rommet, koser litt og legges i sengen. Prater litt, holder i hånden. Noen ganger sovner hun innen 20min og begynner så halvtimes-regimet, andre ganger tar det lang tid før første innsovning. Jeg pleier å ta med bok eller noe, for ellers blir jeg klin kokos av å sitte der i 2 timer. Anonymkode: 07a7c...9e7 Prøv dette: Kveldsmat, bading, si natta til far, legg barnet i senga mens du sitter sammen med henne og leser en bok, syng 1 nattasang og legg deg sammens med henne til hun er rolig/ sover. Når rutinen er etablert går du tidligere og tidligere ut av rommet for hver dag, til slutt skal hun kunne legge seg alene etter nattasangen. Anonymkode: 77450...aff 6 1
myMa Skrevet 12. april 2022 #25 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ny forskning? Som den artikkelen fra 2011? Jeg har lest masse forskning om dette, da jeg jobber med et relevant fagfelt, og alle studiene jeg har lest konkluderer med at barns primære behov for nærhet er like reelt som behovet for mat, drikke og varme, og må dekkes uansett om det passer foreldrene eller ikke. Anonymkode: 7ccb1...d27 Du klarer sikkert et enkelt google søk hvis du lurer på det. Artikler fra de 2 siste årene motbeviser det man tidligere har trodd om ferber og psykisk helse. Til og med nhi anbefaler ferber. Du har nok misforstått litt når du kaller det skrikekur. Samt at poenget er at barnet skal gi opp at noen kommer. Poenget er jo å komme hver gang (etter noen minutter), men at barnet ikke skal bli tatt opp. Og hva er alternativet synes du? Timesvis med leggerituale hver kveld hvor ungen skriker seg svett før den til slutt slokner av utmattelse. Foreldrene må bytte på å sove på gulvet fordi barnet overhode ikke evner å finne søvnen selv. Ferber har fungert mye mer skånsomt enn overnevnte for oss. Og vi har som sagt prøvd begge deler. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #26 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Brukte 2 timer på å legge i kveld og etter det er det inn hver halvtime for å roe. Hysterisk gråting om jeg gjør tegn til å gå ut før hun har sovnet. Jeg er så lei! Godt over 1 år og fortsatt er legging noe jeg gruer meg til hver dag. Verste jeg vet! Kjas og mas hele jævla dagen, alt jeg ønsker meg er å få litt tid i fred på kvelden. Anonymkode: 07a7c...9e7 Jeg har samsovet med gutten min, aldri gråt ved leggetid. Vi synger, leser og jeg holder ham i hånden til han sovner trygt og godt. Når han sover står jeg opp og har litt kveld. Hun er et barn. Du er tryggheten hennes. Det er din jobb å trygge henne, og gi henne det hun trenger om kvelden. Ro, kos, en nattasang og en mamma som tar seg den tiden hun trenger. Anonymkode: 6f56c...9fd 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #27 Skrevet 12. april 2022 Ferber metoden er skadelig for barna. Les deg grundig opp før du gjør noe som potensielt kan skade tilknytning og barnets psyke.. Anonymkode: 6f56c...9fd 3 1 1
myMa Skrevet 12. april 2022 #28 Skrevet 12. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ferber metoden er skadelig for barna. Les deg grundig opp før du gjør noe som potensielt kan skade tilknytning og barnets psyke.. Anonymkode: 6f56c...9fd Feil. "Men søvnforskningen gir ingen holdepunkter for at Ferbers metode er skadelig for barnet. Derimot viser forskning at vedvarende søvnproblemer er en risikofaktor i seg selv, sier Skjerve Leksbø. Ferbers metode er egentlig en plan for hva man skal gjøre når barnet ikke sovner." "Et spedbarns utvikling og tilknytning til foreldrene blir ikke påvirket av at de gråter uten å få trøst. Det kan faktisk føre til mindre grining senere i livet, ifølge ny forskning." https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Endret 12. april 2022 av myMa
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #29 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Prøv dette: Kveldsmat, bading, si natta til far, legg barnet i senga mens du sitter sammen med henne og leser en bok, syng 1 nattasang og legg deg sammens med henne til hun er rolig/ sover. Når rutinen er etablert går du tidligere og tidligere ut av rommet for hver dag, til slutt skal hun kunne legge seg alene etter nattasangen. Anonymkode: 77450...aff Det kan vi prøve. Hun virker uinteressert i å bli lest for, men kanskje det tar seg opp snart. Anonymkode: 07a7c...9e7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #30 Skrevet 12. april 2022 myMa skrev (7 minutter siden): Feil. "Men søvnforskningen gir ingen holdepunkter for at Ferbers metode er skadelig for barnet. Derimot viser forskning at vedvarende søvnproblemer er en risikofaktor i seg selv, sier Skjerve Leksbø. Ferbers metode er egentlig en plan for hva man skal gjøre når barnet ikke sovner." "Et spedbarns utvikling og tilknytning til foreldrene blir ikke påvirket av at de gråter uten å få trøst. Det kan faktisk føre til mindre grining senere i livet, ifølge ny forskning." Det er SYKT at folk syns det er greit å gjøre sånt mot barna sine! Det er overhodet IKKE OK å bruke den metoden. Håper bv kommer på døren! Det der hadde de ikke likt!! Barna trenger trygghet og kjærlighet. Stakkars stakkars små. Blir forbanna av at noen gjør sånt.. Anonymkode: 8ee4c...64f 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #31 Skrevet 12. april 2022 Var et rent helvete her også.. Nå er han 18mnd, ENDELIG er det blitt bedre - typ han sovner på ca 30 min hvis vi er med ham. Slutt på 3-4 timers skriking hver kveld. Puh! Anonymkode: 0be30...83c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #32 Skrevet 12. april 2022 Vår våknet hver halvtime frem til hun var nesten 3 år. Viste seg at det var pga smerter/plager som vi ikke fant ut av før hun var nesten 3. ville brukt en del energi på å prøve å finne ut om det var noe fysisk som plaget barnet. Skulle ønske vi fant ut tidligere i stedenfor «det er vanlig» som alle sier om småbarn. Hos oss var det mpa. Det kan være tenner, magevondt, sykdom, reflux, øreverk.. ja, you name it. Anonymkode: a8785...46e 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #33 Skrevet 12. april 2022 Virker som barnet sliter med å sove lengre i strekk, ville kanskje tatt tak i det først. Oppvåkning hver halvtime høres litt stress ut 😕 Hvis barnet sovner og så er det greit så tåler man gjerne at leggingen tar litt tid. Ville lest litt om linking sleep cycles. Kanskje prøvd med hvit støy e.l. Og vente noen minutter før man går inn når de gråter litt mellom søvnsyklusene, selv om de høres våken ut. Kan hjelpe å lese om ulike tips og triks, hvis man orker. Det meste løser seg av seg selv, men kan være deilig å føle at man prøver noe. Ellers, når det gjelder leggingen så føler jeg med deg, det er noe drit når det ikke fungerer. Min strategi er bare å se på noe serier og være helt rolig og tenke at de må lære seg å sovne og det kan ta tid. Men det er tungt til tider, absolutt! Det som har fungert for oss er å endre ting litt og litt. F.eks. Måtte jeg vugge min i søvn da hun skulle lære å sove i egen seng, og reduserte dette litt etter litt over mange uker: Anonymkode: bbc7b...201
myMa Skrevet 12. april 2022 #34 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er SYKT at folk syns det er greit å gjøre sånt mot barna sine! Det er overhodet IKKE OK å bruke den metoden. Håper bv kommer på døren! Det der hadde de ikke likt!! Barna trenger trygghet og kjærlighet. Stakkars stakkars små. Blir forbanna av at noen gjør sånt.. Anonymkode: 8ee4c...64f Å la barnet gråte i 3-5 minutter er barnemishandling? Noen få dager tok det. En metode som er bevist effektiv og ufarlig av forskere. En metode anbefalt av nhi. Et alternativ til et evig leggemareritt. Ok. Ring barnevernet. Jeg har verdens nest kjærlige og tillitsfulle datter. Hun sovner på et blunk mens hun vinker til meg med et smil om munnen. Om hun våkner i løpet av natten så samsover vi. Men for all del, Ts sitt leggerituale høres ut som drømmen. Sikkert bedre å ha en mor som er på randen av å bli sinnsyk. Som nevnt i tidligere innlegg så synes jeg det er uakseptabelt å bruke ferber hvis barnet er hysterisk, redd, har plager e.l. Her var det snakk om trass/sutring/protester. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #35 Skrevet 12. april 2022 Angående ferbers metode og gråt. Ja, barnet gråter mindre når det er 18 måneder- Fordi barnet har resignert. Barnet har lært at det ikke nytter å kommunisere hva hen føler, for behovet blir uansett ikke møtt. Du lærer barnet at det ikke blir møtt på basale behov. Barnet gråter fordi det er lite, og føler seg utrygg og redd alene. En helt normal greie for et så lite barn. Vi mennesker har bodd i huler en gang, og barna måtte selvfølgelig sove sammen med foreldrene for ikke å bli spist av dyr. Barn klarer seg ikke alene. Det er så naturlig det kan bli, at barna gråter og vil ha deg i nærheten når de skal sove. Vår oppgave som foreldre er å trygge barna, og være der sammen med dem, til de har nok trygghet i seg selv til å takle situasjonen. Anonymkode: 6f56c...9fd 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #36 Skrevet 12. april 2022 Åh, føler veldig med deg!!! Vi hadde det likt med ungen her helt til for tre uker siden. Vi samsov og ingen sov godt hun våknet og vred seg hele natta. Og prøvde vi å legge i egen seng hylgråt hun og nektet å sovne. Det er så fælt å bruke hele kvelden på legging! Vår er 1 år (14 måneder), og går ikke i barnehage enda. Vi kuttet ned til en lur (dette gjør dere sikkert siden barnet går i bhg). Hun sover fra 12 til 14/15, også legger vi ca kl 20. Her lot vi henne ligge i sengen uten å ta henne opp til hun sovnet. En av oss satt inne på rommet med henne, snakket rolig, hysjet, strøk på magen/kinnet, men tok henne ikke opp. Vi (jeg) rippet noen av de første kveldene fordi gråten hørtes så sår ut og tok henne opp, men hun sovnet ikke av det. Da skulle hun leke eller kose, og ikke sove i det hele tatt. Etter 4 kvelder der vi ikke tok henne opp, men var på rommet og trøstet, sovnet hun av seg selv. Nå legger vi henne og sitter der i maks 5 minutter, så sovner hun, uten gråt Våkner av og til på kvelden,da hsr hun bare mistet smokken, så hun får dem og sovner igjen. Noen ganger bare småsutrer hun litt og sovner etter 1 minutt uten at vi går inn. Vår helsesøster sa at barnet ikke tar skade av å gråte litt i senga så lenge foreldre er i rommet. Bare et tips, du må selv finne ut hva du gjør og når ditt barn er klar for å lære seg å finne søvnen selv. Her var far mye mer rolig og tålmodig enn meg, så det hjalp at han tok flest kvelder. Anonymkode: 9dc21...b3a
myMa Skrevet 12. april 2022 #37 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angående ferbers metode og gråt. Ja, barnet gråter mindre når det er 18 måneder- Fordi barnet har resignert. Barnet har lært at det ikke nytter å kommunisere hva hen føler, for behovet blir uansett ikke møtt. Du lærer barnet at det ikke blir møtt på basale behov. Barnet gråter fordi det er lite, og føler seg utrygg og redd alene. En helt normal greie for et så lite barn. Vi mennesker har bodd i huler en gang, og barna måtte selvfølgelig sove sammen med foreldrene for ikke å bli spist av dyr. Barn klarer seg ikke alene. Det er så naturlig det kan bli, at barna gråter og vil ha deg i nærheten når de skal sove. Vår oppgave som foreldre er å trygge barna, og være der sammen med dem, til de har nok trygghet i seg selv til å takle situasjonen. Anonymkode: 6f56c...9fd Da burde du si det til forskerne så diverse artikler blir oppdatert med siste nytt👍 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #38 Skrevet 12. april 2022 Ferber eller lignende metoder er tingen. Egentlig er det ikke helt bra, da dette med soving skulle vært planlagt helt fra baby kom ut av magen: Aldri legg en sovende baby i sengen. Legg den FØR den sovner, ev den litt opp før de legges. Ingen liker å våkne et annet sted enn man sovnet. Lær baby å sovne inn igjen uten å bli tatt opp tidlig. Sitt ved siden av, men ikke ta opp. Gjøres dette fra de er små, slipper du Ferber når de er større. Og uansett alder: Vær konsekvent. Anonymkode: 6982a...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #39 Skrevet 12. april 2022 Min er 3 og det tar fortsatt over en time 🙈 Jeg får helt fnatt av og til, men det er som det er. Anonymkode: 34faa...240
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #40 Skrevet 12. april 2022 myMa skrev (5 minutter siden): Da burde du si det til forskerne så diverse artikler blir oppdatert med siste nytt👍 Jeg er selv utdannet innen tilknytningsteori, og fagmiljøene har stor enighet her. Det vil alltid være noen som vil holde på gamle metoder, samme hvor groteske de er. - Forlat ikke et gråtende barn https://www.aftenposten.no/norge/i/zA8LO/forlat-ikke-et-graatende-barn Anonymkode: 6f56c...9fd 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå