Gå til innhold

Når blir leggingen mindre dritt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukte 2 timer på å legge i kveld og etter det er det inn hver halvtime for å roe. Hysterisk gråting om jeg gjør tegn til å gå ut før hun har sovnet. Jeg er så lei! Godt over 1 år og fortsatt er legging noe jeg gruer meg til hver dag. Verste jeg vet! Kjas og mas hele jævla dagen, alt jeg ønsker meg er å få litt tid i fred på kvelden. 

Anonymkode: 07a7c...9e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 1 år! Om det trenger nærhet, gi det.

Anonymkode: 80286...13e

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine er 3, 5 og 7, synes det er koselig å legge. Legger stort sett alle hver dag da jeg ser på det som en fin kvalitetstid😊 når det er sagt kan 3 åringen finne på å trasse godt, men det tar max 20-30 min å roe han ned fra det. 

det går nok snart bedre for deg og! Det er mange faser som kommer og går når de er så små😬

Anonymkode: b673d...7e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Brukte 2 timer på å legge i kveld og etter det er det inn hver halvtime for å roe. Hysterisk gråting om jeg gjør tegn til å gå ut før hun har sovnet. Jeg er så lei! Godt over 1 år og fortsatt er legging noe jeg gruer meg til hver dag. Verste jeg vet! Kjas og mas hele jævla dagen, alt jeg ønsker meg er å få litt tid i fred på kvelden. 

Sitt ved sengen og la de få tryggheten. Herlighet..!

Anonymkode: 8ee4c...64f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ble lettere np vi slutta med dagsoving. 

Anonymkode: eec72...eb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet er 1 år! Om det trenger nærhet, gi det.

Anonymkode: 80286...13e

Føler ikke det hjelper stort. Det er sikkert noe galt med meg, men jeg klarer ikke å være like entusiastisk på runde 7.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår leggingen da? 

Anonymkode: 1e9c8...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitt ved sengen og la de få tryggheten. Herlighet..!

Jeg prøver, men det holder på å klikke for meg til tider.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble lettere np vi slutta med dagsoving. 

Anonymkode: eec72...eb0

Det er jo en evighet til sikkert😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg prøver, men det holder på å klikke for meg til tider.

Det er jo en evighet til sikkert😔

Ja og dette merker vel barnet... Kan faren gjøre det om han er mer tålmodig?  Forstår at det kan være tungt med lang legging og styr hele kvelden. Har selv vært der. Her hjalp det å bysse de i søvn eller sitte ved sengen og være der. Da ble de trygg og sovnet lettere og bedre. Ta en madrass på gulvet og legg deg der og slapp av. Trygg på mobilen eller noe. Bare ikke stress og vær sur. PUST! 

Mange velger å få barn uten at de vet hva de går til. Desverre ikke alle som sovner på 2sek hver kveld og sover hele natten fra de er liten. 

Du er mor, du skal være der for barnet ditt og gi det omsorgen og kjærligheten barnet trenger. Barnet er viktigst no! 

Det trenger DEG!

Det blir bedre. Om ikke så lenge. 

Hold ut! Eller søk hjelp! La mannen avlaste deg om du har en mann. 

Ta på en serie og hodetlf på madrass ved barnet. Da stresser du ikke, du slapper av, barnet vet du er der. Og tiden går fortere :)

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan foregår leggingen da? 

Anonymkode: 1e9c8...237

Spiser kveldsmat, leker litt i stua hvis barnet ikke virker trøtt. Går på badet og tar kveldsstellet (bader annenhver-tredjehver kveld). Går på rommet, koser litt og legges i sengen. Prater litt, holder i hånden. Noen ganger sovner hun innen 20min og begynner så halvtimes-regimet, andre ganger tar det lang tid før første innsovning. Jeg pleier å ta med bok eller noe, for ellers blir jeg klin kokos av å sitte der i 2 timer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Leggingen har hele veien vært den fineste stunden på dagen synes jeg. Ammet i søvn til hun var 3, bare sang og kos og amming. De gangene det tok lenger tid pleide jeg å høre på podcast med airpods, eller surfe på telefonen og svare på mailer osv som jeg hadde utsatt hele dagen. ❤

Pappaen hadde sin egen metode, han gynger henne i søvn på sengekanten hud mot hud, før hun ble lagt ned og kost mens han sang til henne. 

Nå er hun 5, og vi pleier å ligge i senga rundt 15 min og snakke om viktige eller trivielle ting (de beste samtalene skjer da), før vi synger en nattasang og går ut. ❤

Høres ut som du må justere forventingene dine og dekke behovet for nærhet, han merker såklart at du stresser for å komme deg ut. 

Anonymkode: 7ccb1...d27

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

kjære vene, er jo nesten baby.. stakkars liten. Nei du må nok vente litt. Min roet seg ikke og ville ikke være alene før hn var litt over 8 år , nå er hn 9 og det går veldig bra og hn sover hele natta i senga si

Anonymkode: 7c84a...ce0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiser kveldsmat, leker litt i stua hvis barnet ikke virker trøtt. Går på badet og tar kveldsstellet (bader annenhver-tredjehver kveld). Går på rommet, koser litt og legges i sengen. Prater litt, holder i hånden. Noen ganger sovner hun innen 20min og begynner så halvtimes-regimet, andre ganger tar det lang tid før første innsovning. Jeg pleier å ta med bok eller noe, for ellers blir jeg klin kokos av å sitte der i 2 timer.

Hvorfor må du inn og sjekke hver halvtime?

Lar du døra stå åpen? Barn er sensitive til lys og sovner bedre når det ikke er klin mørkt i rommet. Feks en nattlampe eller liknende kan være nyttig.

Anonymkode: 252f5...5b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan være tungt i lengden til tider. Men det blir bedre! Går i bhg? Mye inntrykk og stressende for så små. Mye som de tar innover seg når det er kveld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger du med på hvor lenge våken-tiden har vart? Er helt pointless å legge et barn som ikke er trøtt. Eller er barnet overtrøtt?

Har dere faste rutiner?

Anonymkode: 18ed4...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må du inn og sjekke hver halvtime?

Lar du døra stå åpen? Barn er sensitive til lys og sovner bedre når det ikke er klin mørkt i rommet. Feks en nattlampe eller liknende kan være nyttig.

Anonymkode: 252f5...5b3

Nei, ungen våkner og hyler hver halvtime. Hallo, går selvfølgelig ikke inn hvis hun endelig sover i strekk.

• Liker 4
Skrevet

Dette fungerte for oss:

Legg barnet. Kanskje sitte noen minutter, synge e.l. Si god natt og gå ut. Når barnet begynner å gråte så venter du ca 3-5 min, gå deretter inn og si god natt, gå ut igjen, gjenta så mange ganger det er nødvendig. 

Det handler om å gi barnet dårlig avkastning på sutringen. Du kan gjerne øke tiden litt for hver gang. 

Om barnet gråter hysteriskt så ville jeg selvfølgelig ikke brukt denne metoden men ved vanlig kveldssutring/protest så går det helt fint.

Det høres kanskje brutalt ut men vi opplevde at barnet roet seg veldig fort. Vi prøvde i lange tider å sitte lenge på rommet hver kveld, men det kom vi ingen vei med. Det bare trigget til mer uro og gråt og det virket som vi egentlig "forstyrret" henne. Altså mindre skånsomt totalt sett.

Hun er nå 2 år og sovner på et blunk i egen seng hver kveld 🙂

Du kan lese om Ferber metoden her: 

https://www.babyverden.no/baby/sovn/ferbers-metode-slik-gjor-du-det/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (Akkurat nå):

Dette fungerte for oss:

Legg barnet. Kanskje sitte noen minutter, synge e.l. Si god natt og gå ut. Når barnet begynner å gråte så venter du ca 3-5 min, gå deretter inn og si god natt, gå ut igjen, gjenta så mange ganger det er nødvendig. 

Det handler om å gi barnet dårlig avkastning på sutringen. Du kan gjerne øke tiden litt for hver gang. 

Om barnet gråter hysteriskt så ville jeg selvfølgelig ikke brukt denne metoden men ved vanlig kveldssutring/protest så går det helt fint.

Det høres kanskje brutalt ut men vi opplevde at barnet roet seg veldig fort. Vi prøvde i lange tider å sitte lenge på rommet hver kveld, men det kom vi ingen vei med. Det bare trigget til mer uro og gråt og det virket som vi egentlig "forstyrret" henne. Altså mindre skånsomt totalt sett.

Hun er nå 2 år og sovner på et blunk i egen seng hver kveld 🙂

Du kan lese om Ferber metoden her: 

https://www.babyverden.no/baby/sovn/ferbers-metode-slik-gjor-du-det/

Ferber er barnemishandling. Barn som utsettes for skrikekur lærer å gi opp fordi ingen kommer når de trenger dem anyway, og får psykiske og mentale problemer som voksne.

Sykt at folk fortsatt gjør dette i 2022! 🤮

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan være tungt i lengden til tider. Men det blir bedre! Går i bhg? Mye inntrykk og stressende for så små. Mye som de tar innover seg når det er kveld.

Nylig begynt i bhg ja, men dette problemet har vart lenge. Hun var lettere å legge rett etter hun startet men så tilbake til normalt. 

Følger du med på hvor lenge våken-tiden har vart? Er helt pointless å legge et barn som ikke er trøtt. Eller er barnet overtrøtt?

Har dere faste rutiner?

Anonymkode: 18ed4...502

Sånn noenlunde. Sov i barnehagen, hadde vært våken i borti 6 timer da jeg la henne. Og gned seg i øynene, så det virket ikke helt uaktuelt å sove. Men tydeligvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ferber er barnemishandling. Barn som utsettes for skrikekur lærer å gi opp fordi ingen kommer når de trenger dem anyway, og får psykiske og mentale problemer som voksne.

Sykt at folk fortsatt gjør dette i 2022! 🤮

Du får lese litt nyere forskning. Det er overhode ikke tilfelle. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...