Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Men hva gjør du når det regner eller er minusgrader?

Det er tak over balkongen, så regn er ikke noe problem.

Klær tørker også i minusgrader, det tar litt lenger tid. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva tror du? Henger det opp på tørkestativet, selvfølgelig. Store strechlaken henger jeg på en snor over badekaret. Tørketrommel er noe jeg sjelden har savnet. 

Anonymkode: 13068...65b

Det er jo greit nok det, men har du ekstremt stort tørkestativ, da? Det går vel bare et dynetrekk eller et laken på et sånt vanlig tørkestativ med klaffer man kan brette ut.

Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (1 minutt siden):

Det er tak over balkongen, så regn er ikke noe problem.

Klær tørker også i minusgrader, det tar litt lenger tid. 

Hm, du bor sikkert ikke i et område med mye regn og fuktig klima, da? Men det kommer vel an på hvor mye og lenge det regner.

Min erfaring er at våte klær fryser i minusgrader, men igjen, det kommer vel an på hvor lav temperaturen er hvor lenge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor på vestlandet og tørker klær ute hele året.

Anonymkode: f81f8...e94

Da vasker du klær to ganger i perioden :) Jeg vet en del har "tørkehus" men det betinger jo at man har plass på tomten sin til dette. Det fungerer og noe mange eiendommer på Vestlandet hadde før i tiden. Et lite skur med god gjennomtrekk som gjorde at klærne tørket over tid. Altså man måtte ha god tid, det sier seg selv med en høy luftfuktighet i luften over lang tid.

Det samme gjelder jo for de som har et hus der klærne kan henge ute, men under tak. Det tar sin tid i lange regnværsperioder med høy luftfuktighet. Det gidder jeg rett og slett ikke :) 

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Hm, du bor sikkert ikke i et område med mye regn og fuktig klima, da? Men det kommer vel an på hvor mye og lenge det regner.

Min erfaring er at våte klær fryser i minusgrader, men igjen, det kommer vel an på hvor lav temperaturen er hvor lenge.

Det er ikke minusgrader på den måten i lange perioder på Vestlandet. Du må bruke lang tid, og det må henge under tak. Problemet er om natten, da blir luftfuktigheten så høy at om klærne har tørket litt på dagtid blir de våte igjen om natten.

Noe forbannet dritt, og ikke praktisk i det hele tatt. Med et "tørkehus" så blir det litt bedre, men med høy luftfuktighet og lite vind? Det tar veldig lang tid. Min bestemor hadde noe slikt, og klesvasken kunne henge mange dager til tørk i det "tørkehuset" før det kunne brukes i perioder. Så kom tørketrommelen, og disse "tørkehusene" forsvant stort sett og ble brukt til andre ting. Når strømprisene stiger slik de gjør nå kan nok slike anordninger få sin renessanse igjen.

Men det koster å føre opp et slikt bygg, og komforten med tørketrommel er mye bedre. Så jeg tar meg råd til det.

Skrevet

Ja. Tromler nesten all klesvask.

Skrevet

Ingen tørketrommel her. Sengetøy henger jeg opp i en krok i taket ved hjelp av en kleshenger.

AnonymBruker
Skrevet

Ja!  Selv om jeg har stort vaskerom er det lite plass til å henge opp en full maskin med sengetøy eller handklær. Og noe herk å henge opp undertøy. Husker med gru den gangen slikt måtte henge på badet eller over dører. 

Gjør også at jeg kan vaske, tørke og legge rett på senga igjen. Så slipper å styre med bretting og lagring. 

Anonymkode: 9e1e0...487

• Liker 2
Skrevet

Nei, vi har ikke tørketrommel, men vi er to voksne i et hus hvor vi har nok av plass til tørkestativer uten at det blir for trangt eller fuktproblemer. Hadde vi hatt barn regner jeg med at vi ville hatt tørketrommel pga flere klesvasker og større mengder tøy som skal tørkes.  

Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Jeg bor på vestlandet, så det regner en del.

Selvsagt fryser våte klær i minusgrader, men de tørker likevel.

https://www.dagbladet.no/tema/derfor-torker-klaerne-ogsa-ute-i-kulda/63994399

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har pollenallergi så utetørk er uansett uaktuelt. Og blir så støvete inne av å tørke klær. Elsker tørketrommelen min! Hadde en periode på 6 måneder uten da forrige røyk, og skjønte da hvor avhengig jeg var av den. 

Tørker alt i trommel unntatt ull, jeans og penklær. Dvs alt av tskjorter, truser, singletter, sokker, tights, bukser i stoff, sengetøy, håndklær osv. Meg og tre barn i familien. 

Anonymkode: 96f95...f0f

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Og det er en av de tingene jeg ikke skjønner at folk ikke har. Tenkte å lage en tråd om det selv. Har alltid hatt tørketrommel i livet, og skal alltid ha det. SÅ mye strøm og plass tar det vel ikke. Vår står oppå vaskemaskina. Livet er for kort til å stå å henge opp 40 truser og små ankelsokker, grøsser av tanken. Og jeg har aldri hatt tøymykner. 

Anonymkode: e2fd4...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Og det er en av de tingene jeg ikke skjønner at folk ikke har. Tenkte å lage en tråd om det selv. Har alltid hatt tørketrommel i livet, og skal alltid ha det. SÅ mye strøm og plass tar det vel ikke. Vår står oppå vaskemaskina. Livet er for kort til å stå å henge opp 40 truser og små ankelsokker, grøsser av tanken. Og jeg har aldri hatt tøymykner. 

Også har vi bare ett sett sengetøy til hver. Tar av, vasker, tromler, legger på. Radig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg bor i leilighet har det går fint uten tørketrommel, henger laken o.l i stuen rundt stol o.l. Da jeg bodde i båt var det greit med tørketrommel på land for da var det greit å få alt klart med en gang. 

Anonymkode: eee42...6f9

AnonymBruker
Skrevet

ja.
og når jg ser hvor mye støv og rusk som fremdeles kommer av tøy etter en runde i trommelen (uavhenging om de er vasket hos meg eller i andre vaskemaskiner) så føler jegi kke klær blir rene bare i vaskemaskin.

Anonymkode: 0b79d...b0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 timer siden):

Det er jo greit nok det, men har du ekstremt stort tørkestativ, da? Det går vel bare et dynetrekk eller et laken på et sånt vanlig tørkestativ med klaffer man kan brette ut.

Nei, jeg har ikke noe ekstremt stort tørkestativ, bare et vanlig med klaffer. Jeg bretter dynetrekket i to før jeg henger det opp, og da er det rikelig med plass igjen til flere dynetrekk og håndklær m.m. 

Anonymkode: 13068...65b

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte nettopp kombinert vaskemaskin og tørketrommel. Har faktisk ikke prøvd tørketrommelen ennå, ble litt skremt av at vaske- og tørkeprogrammene er på ca. 6-7 timer. Høres jo vilt ut og kan ikke tenke meg annet enn at det må gå mye strøm på det? 

Tidligere pleide jeg å tørke klær ute på balkongen og på soverommet med åpent vindu eller bare rundt omkring i leiligheten der det var plass. 

Anonymkode: 5f7fd...640

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (8 timer siden):

Men hva gjør du når det regner eller er minusgrader?

Eller pollen! 

Anonymkode: b2c89...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eller pollen! 

Anonymkode: b2c89...f4f

Har ikke problem med pollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...