Gå til innhold

Drar du på foreldremøter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts her

Vi droppet det i år pga gruppeoppgaver, caser, valg av klassekontakter (som ingen melder seg til), forsøk på å få oss til å være trafikkvakt, bake til 17 mai osv.

Vi er kun interessert i praktisk info. Vi bryr oss ikke om resten. Vi har ikke noe behov for å sosialisere med andre foreldre, stille opp på alskens dugnader, eller jobbe med en case og presentere etterpå. Gi meg et møte med kun praktisk info, så kommer vi.

Vi stiller selvfølgelig på tildelt time med læreren, og vi bryr oss om at ungen vår har det bra på skolen, og gjør det hun skal. Og alt det er i orden. 

Det ble skrevet på klassens Facebookside at det kun var 8 elever som hadde foreldre på møtet. Av 21 elever, så tydeligvis ikke bare vi som dropper det. Jeg bare lurer på om de andre lar være å dra av samme grunn som oss, eller om det virkelig har kommet ting i veien. Derfor spurte jeg dere om dere drar på møter. 😊

Anonymkode: 759db...b2b

Her er jeg motsatt av deg. Praktisk info kan gjerne komme på en e-post, slik at vi har nødvendig info. skriftlig. Jeg liker at vi drøfter noen problemstillinger og gjør avtaler ( Eks. at bursdagsgaver ikke trenger å koste mer enn så og så mye)  +får se noen bilder fra skolehverdagen og får møte de ulike lærerne slik at vi har et ansikt på alle navnene. Men er enig i at møtene ikke bør vare for lenge. 1 time er mer enn nok.

Anonymkode: e8e05...6ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo viktig med et godt samarbeid mellom skole og hjem. Jeg er lærer selv, og legger jo godt merke til de som ikke møter opp på foreldremøte. Vi diskuterer og informerer på møtene ting som angår barna. Bl.a tok jeg opp det med bursdager på et møte, og der har jo foreldre lov å si sin mening. Alle ville at vi skulle fortsette med de reglene vi hadde fra før. Så går det noen mnd, og jeg får tlf fra en mor som ikke var på møtet. Nå hadde ungen bursdag, og hun skulle diskutere reglene med meg. Hadde hun møtt opp på foreldremøtet kunne hun tatt det der.

Det var også MYE greier på sosiale medier blant elevene en periode. Stygge kommentarer, masing, utestenging.. Og det var spesielt én mor som var veldig på og kontaktet meg flere ganger pga dette. Jeg tok opp temaet med elevene, og tok det videre på foreldremøte hvor jeg informerte om hva jeg visste. Vi diskuterte dette i grupper og plenum, og jeg delte ut informasjonsbrosjyrer om nettvett. Hvam dukket ikke opp på møtet? Jo, hun som var mest engasjert i dette. 

Jeg vet at noen har barn som klarer seg fint, er robuste og det er lite "greier" med. Som følger regler, er inkluderende, foreldre klarer å ta tak i ev problemer selv uten så mye støtte fra skolen osv. Og er barnet eksemplarisk på sosiale medier fks, hvor foreldre følger med og oppdrar barnet godt på nett.. såå skjønner jeg jo at et foreldremøte der læreren babler om aldersgrenser og apper og baksnakking kanskje ikke er så interessant. Men det er MANGE foreldre der ute som trenger den opplæringen. Og jeg ser jo at det er bra for de foreldrene som trenger en del input om ting, å prate med foreldre som "gjør det bra", og høre hvordan de gjør ting. Man bør ha en nogenlunde felles kultur blant foreldrene i klassen, når noe angår flere. 

Ellers syns jeg jo foreldremøte kan være kjedelig selv. Kan ikke foreldrene bare skjerpe seg og ta ansvar for barna sine selv liksom, så slipper jeg å prate om regler for bursdager og sosiale medier for en haug voksne mennesker som egentlig burde vite bedre, liksom?? (Det var ironi, men du tar poenget) Jeg vil heller sitte hjemme og se på tv. Men ja, mange trenger slike møter. Dessverre er det de som trenger det mest som sjeldent møter opp. 

Anonymkode: 6149c...121

Dette💪 Det er mye press på foreldre i dag, men det er på lærerene og.. Det er 1 lærer i klassen til eldstebarnet.. Læreren kan ikke forlate klassen å varme opp grøt!! 
Læreren kan ikke forlate klassen og hente kopier en gang!! Uten at det blir regelrett slåsskamp! Læreren gjorde det en gang, og da hadde de spilt fortball i klasserommet og hoppet fra pult til pult! To av elevene hadde begynte å spytte på hverandre….. 

Læreren var borte i kanskje 2 minutter! 
Så å varme grøt og rydde opp etter det, er rett og slett ikke forsvarlig!! 

Det er kun 2 med diagnoser, og det utløser kun 1 ekstraressurs 7 timer ila uken… 6 andre har stort behov for oppfølging, men ingen diagnose, så da får de ingen hjelp🤮😫😳

Og 1 lærer på 28 elever(5.klasse) 

Mitt barn er en av ‘’de enkle’’, men det er nok mest for det at barnet er redd for bli den som får gjennomgå av de andre…. 

Pokker ta effektivitets samfunnet!!!!

Anonymkode: 0d067...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Jeg føler vi er de foreldrene som en lærer omtalte litt høyere opp her. Har en robust unge, uten noe ekstra styr. Vi følger regler rundt f.eks bursdagsinvitasjoner, vi har kontroll på oppdragelsen, ungen klarer seg bra både faglig og sosialt. Vi har høyere utdanning og klarer å se faresignaler og å søke hjelp hvis det trengs. Vi tar aldri kontakt med skolen om noe som helst. Har kontakt med noen andre foreldrepar der barna går sammen til skolen og leker sammen på fritiden.

Send oss heller en mail med nyttig info enn foreldremøter.

Kan du ikke da heller se deg som en ressurs for alle de andre som ikke har et like velintegrert, sosial trygt barn og som ikke kjenner så mange andre.  For noen foreldre er kanskje foreldremøte veien inn for å bli kjent med noen. Jeg har selv vært innflytter og oppdaget at i akkurat barnas årskull var det ingen nabobarn, enten yngre eller eldre barn. Jeg kjente ingen, og hvis alle bare skal inn og ut på foreldremøter, sosiale ting, hvordan skal da både mine barn og vi bli kjent med folk ?  Var derfor en grunn til at jeg engasjerte meg, det ble både for meg selv, mine barn og andre familier i samme gruppe som meg uten stort nettverk.  Man får ikke stort nettverk uten at andre er åpne. 

Anonymkode: b1af5...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 20.35):

Ts her

Vi droppet det i år pga gruppeoppgaver, caser, valg av klassekontakter (som ingen melder seg til), forsøk på å få oss til å være trafikkvakt, bake til 17 mai osv.

Vi er kun interessert i praktisk info. Vi bryr oss ikke om resten. Vi har ikke noe behov for å sosialisere med andre foreldre, stille opp på alskens dugnader, eller jobbe med en case og presentere etterpå. Gi meg et møte med kun praktisk info, så kommer vi.

Vi stiller selvfølgelig på tildelt time med læreren, og vi bryr oss om at ungen vår har det bra på skolen, og gjør det hun skal. Og alt det er i orden. 

Det ble skrevet på klassens Facebookside at det kun var 8 elever som hadde foreldre på møtet. Av 21 elever, så tydeligvis ikke bare vi som dropper det. Jeg bare lurer på om de andre lar være å dra av samme grunn som oss, eller om det virkelig har kommet ting i veien. Derfor spurte jeg dere om dere drar på møter. 😊

Mange tenker nok slik. Men om man aldri deltar/tar ansvar hvis klassen for eksempel er ansvarlig for 17.mai-opplegg, så er det fair at man heller aldri deltar/benytter slike opplegg. Vil man ikke bidra de gangene klassens foreldre må bidra, så bør man avstå konsekvent fra å benytte opplegg ellers også. Nå sier jeg ikke at dere er sånn, det er bare en tanke i forhold til folk som bare vil ha,  men ikke løfter en finger for å bidra den ene gangen det er klassens tur . Det er ikke rimelig å forvente full rulle med 17.mai, juleverksted, klassefester osv om man ikke vil bidra selv en sjelden gang. Man må noen ganger gi for å få. 

Anonymkode: 09e44...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn og jeg har stilt på hvert eneste møte! Det er svært få av de møtene jeg har opplevd å være nyttig eller meningsfull bruk av tid. Har liksom hørt alt dem sier mange ganger før… Ville heller vært hjemme med barna når de skal legge seg enn å få samme informasjonen ramset opp på et to timers møte….. men men… meg om det… 

Anonymkode: 755d9...0bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo viktig med et godt samarbeid mellom skole og hjem. Jeg er lærer selv, og legger jo godt merke til de som ikke møter opp på foreldremøte. Vi diskuterer og informerer på møtene ting som angår barna. Bl.a tok jeg opp det med bursdager på et møte, og der har jo foreldre lov å si sin mening. Alle ville at vi skulle fortsette med de reglene vi hadde fra før. Så går det noen mnd, og jeg får tlf fra en mor som ikke var på møtet. Nå hadde ungen bursdag, og hun skulle diskutere reglene med meg. Hadde hun møtt opp på foreldremøtet kunne hun tatt det der.

Derfor skriver dere referat i fra møtet slik at alle kan få det med seg. Er ikke så vanskelig det vel?

Anonymkode: dd368...1f6

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Derfor skriver dere referat i fra møtet slik at alle kan få det med seg. Er ikke så vanskelig det vel?

Anonymkode: dd368...1f6

Er ikke alle som leser det, tydeligvis. Men når de lufter problemer med læreren, og forventer at vi tar tak i det, så er det fint om de deltar når vi faktisk setter i gang tiltak. Som fks å ta det opp på foreldremøte. Deres tanker og meninger rundt tema blir jo ikke med i diskusjonen, heller ikke referatet. 

Anonymkode: 6149c...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...