Gå til innhold

Drar du på foreldremøter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På skolen vår er 17. mai eneste inntekt og det går til hvert år å få 80-90 barn med buss til leirskole, litt ekstra utstyr til skolen, blant annet skolebiblioteket.  Det kommer 1000 mennesker til skolen i løpet av 17. mai så det er mye som må planlegges.  Hvordan været er kan utgjøre mye på overskudd.  

Når det gjelder grøtfest så har skolen 600 elever og det tar en stund å varme opp nok grøtposer, så det er 1-2 foreldre pr trinn som bruker en formiddag på oppvarming.  Hver pose er 4kg.  Det samme med oppvarming av pølser til sommerfest når hele skolen samles og underholder hverandre.

Anonymkode: b1af5...4e2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg syns det virker som fryktelig mye styr, og lite gevinst. Kanskje vi er sære, men jeg syns skolearrangementet på 17 mai bare er rot, kaos og stress på vår skole. Alt for mye folk, kø og ikke noe sted å sitte. Vi blir med i toget, men kommer oss raskt hjem etter det. Kunne gjerne avviklet hele greia. Vi ønsker ikke å bidra med kaker eller hjelp, og vi ønsker heller ikke å delta. 

Anonymkode: 759db...b2b

Det er klart opplegg ikke blir bra når så mange nekter å bidra.   

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite. 
Er på de først med hver unge men etter det gidder jeg ikke å sitte en time å høre på info som kan bli gitt per Mail. Har aldri hatt behov for å sosialisere med ukjente, blir kjent med familiene til de som blir venner med barna mine. 
På begge skolene mine har gått på, har 17.mai komite vært gitt til 4 trinn så når det er aktuelt gjør jeg oppgavene jeg blir tildelt til dugnad. 

Er selvsagt på foreldresamtaler og bryr meg mye med hvordan det er på skolen for mine. 

På foreldremøte har jeg aldri tatt opp hånden for å verve meg, fordi jeg er ALTFOR beskjeden. Hadde noen spurt meg hadde jeg sagt ja. Ikke sjans i havet jeg er så innbilsk at jeg tror jeg tror jeg får til å være fau eller lignende. Hadde daua. 

Anonymkode: 2c3b9...58b

AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn - å følge opp barn nå, er noe helt annet enn hva det var når jeg gikk på barne- og ungdomsskole fra 1994 og fremover. Har snakket mye med egne foreldre om dette, og de er lettere sjokkert og oppgitt over dagens kjør foreldre må stå i.

Det er helt sykt hva som forventes av dagens foreldre, som om man ikke har nok stress og oppgaver i livet fra før.

Hva FAEN er dette med gruppeoppgaver på et jævla foreldremøte? Er det rart folk ikke orker? 

Jeg håper det blir gjort vesentlige endringer i den norske skolestrukturen. Vekk fra alt uvesentlig piss. Lær barna å lese, skrive og regne - mange kan jo faen ikke det éngang, når de går ut av ungdomsskolen.

Hvor er lærerene oppi alt dette? Hvorfor velger de å holde på sånn? Rammeplaner, har dere ingenting dere skulle ha sagt? Helt sykt.

Anonymkode: 2fbea...ca1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg stiller så lenge jeg er i form og har mulighet. Jeg har ikke vært på alle, men passer på å få referat.

Anonymkode: b3748...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss har skolen valgt å legge til rette for seg selv. En fellesdel etterfulgt av en klassevis del for alle klassene samtidig. Med tre barn på skolen sier det seg selv at man må droppe noen av de klassevise foreldremøtene. Vi klarer max to av dem, og da må vi ha barnevakt. Idiotisk ordning. 

Man bør ikke droppe foreldremøter, tenker jeg. Det er viktig å få kontakt med de andre foreldrene og få litt kontakt med kontaktlæreren. 

Anonymkode: be32d...279

Samme opplegg hos oss, helt håpløst. Jeg har klagd både til klassekontakter og ledelsen om at dette fungerer dårlig for de aller fleste med mer enn ett barn. Er vi heldige har vi kunne gått begge og fått med oss to, ellers såbhar jeg måtte valgt ett.

Og ja, vi stiller alltid på møter men kan naturligvis ikke være flere steder på en gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Si meg; Har det falt deg inn at noen av disse foreldrene som «aldri bidrar» kanskje har nok å henge fingrene i både jobb og privat, og ikke ser nødvendigheten av at foreldrene skal måtte arrangere alt mulig dill i regi av skolen? Grøtfest?!? Altså; Dersom skolen ikke klarer å bestille noen gryter grøt fra det kommunale sentralkjøkkenet, evt. gå bananas i Fjordland-hylla på Coop, og hive det på plata, da får det faktisk bare være med den grøten. 🙄 Å sette i gang en «komite» for å «planlegge» alskens banale og unødvendige greier er misbruk av andres tid. 

Anonymkode: 3878a...9be

Jammen, hvorfor tar du ikke bare det ansvaret da, når det er så enkelt? «Den grøtrestene fikser jeg». Så bestiller di bare noen gryter og hive det på plata.

Anonymkode: b9634...922

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pga corona er det vel kun 1 foreldremøte jeg har fått invitasjon til så langt. Dukket ikke opp fordi jeg glemte helt at det var den dagen. Men neste gang skal jeg sørge for å bli med. 

Anonymkode: 31752...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det mener jeg er en selvfølge å delta på som forelder. Jeg jobber turnus og har byttet vakt for å prioritere det. 

Anonymkode: 53813...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt sykt hva som forventes av dagens foreldre, som om man ikke har nok stress og oppgaver i livet fra før.

Hva FAEN er dette med gruppeoppgaver på et jævla foreldremøte? Er det rart folk ikke orker? 

Jeg synes det forventes altfor lite.

Gruppeoppgaver er bra, det får folk til å prste sammen. Det er foreldre som er negative til alt skole, andre foreldre og andre barn som er med å lage dårlig klassemiljø.    Dess mer foreldre kjenner hverandre og prater sammen jo bedre blir miljøet.  Ser fra egne barns trinn og hørt av andre at de foreldre som stiller seg over alt og har sååååå mye annet viktig har barn som tror de er bedre enn andre også og er alt annet enn inkluderende.   

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært på et foreldremøte. De blir lagt på så upassende tidspunkt. 

Anonymkode: 3e0b6...c84

Skrevet (endret)

Prøver å delta, men det er sjeldent ny info som føles nyttig. Ta det på Skype 😊

Endret av missLynch
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

For å si det sånn - å følge opp barn nå, er noe helt annet enn hva det var når jeg gikk på barne- og ungdomsskole fra 1994 og fremover. Har snakket mye med egne foreldre om dette, og de er lettere sjokkert og oppgitt over dagens kjør foreldre må stå i.

Jeg håper det blir gjort vesentlige endringer i den norske skolestrukturen. Vekk fra alt uvesentlig piss. Lær barna å lese, skrive og regne - mange kan jo faen ikke det éngang, når de går ut av ungdomsskolen.

Hvor er lærerene oppi alt dette? Hvorfor velger de å holde på sånn? Rammeplaner, har dere ingenting dere skulle ha sagt? Helt sykt.

Det er jo viktig med et godt samarbeid mellom skole og hjem. Jeg er lærer selv, og legger jo godt merke til de som ikke møter opp på foreldremøte. Vi diskuterer og informerer på møtene ting som angår barna. Bl.a tok jeg opp det med bursdager på et møte, og der har jo foreldre lov å si sin mening. Alle ville at vi skulle fortsette med de reglene vi hadde fra før. Så går det noen mnd, og jeg får tlf fra en mor som ikke var på møtet. Nå hadde ungen bursdag, og hun skulle diskutere reglene med meg. Hadde hun møtt opp på foreldremøtet kunne hun tatt det der.

Det var også MYE greier på sosiale medier blant elevene en periode. Stygge kommentarer, masing, utestenging.. Og det var spesielt én mor som var veldig på og kontaktet meg flere ganger pga dette. Jeg tok opp temaet med elevene, og tok det videre på foreldremøte hvor jeg informerte om hva jeg visste. Vi diskuterte dette i grupper og plenum, og jeg delte ut informasjonsbrosjyrer om nettvett. Hvam dukket ikke opp på møtet? Jo, hun som var mest engasjert i dette. 

Jeg vet at noen har barn som klarer seg fint, er robuste og det er lite "greier" med. Som følger regler, er inkluderende, foreldre klarer å ta tak i ev problemer selv uten så mye støtte fra skolen osv. Og er barnet eksemplarisk på sosiale medier fks, hvor foreldre følger med og oppdrar barnet godt på nett.. såå skjønner jeg jo at et foreldremøte der læreren babler om aldersgrenser og apper og baksnakking kanskje ikke er så interessant. Men det er MANGE foreldre der ute som trenger den opplæringen. Og jeg ser jo at det er bra for de foreldrene som trenger en del input om ting, å prate med foreldre som "gjør det bra", og høre hvordan de gjør ting. Man bør ha en nogenlunde felles kultur blant foreldrene i klassen, når noe angår flere. 

Ellers syns jeg jo foreldremøte kan være kjedelig selv. Kan ikke foreldrene bare skjerpe seg og ta ansvar for barna sine selv liksom, så slipper jeg å prate om regler for bursdager og sosiale medier for en haug voksne mennesker som egentlig burde vite bedre, liksom?? (Det var ironi, men du tar poenget) Jeg vil heller sitte hjemme og se på tv. Men ja, mange trenger slike møter. Dessverre er det de som trenger det mest som sjeldent møter opp. 

Anonymkode: 6149c...121

• Liker 5
Skrevet

Er med på alle foreldremøter, er ett jeg ikke har gått på,da pga sykt barn og ingen barnevakt

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på alle unntatt ett i barnehagen pga mangel på barnevakt. 
Har tre barn født 09,12 og 17. 

Syns foreldremøtet er helt ok, men hater gruppeoppgaver! 

Anonymkode: 75e5f...30c

AnonymBruker
Skrevet

3 barn. Fulgte opp nr en på alle møter. På nr. 2 innså jeg at det var det samme hele tiden. Begynte å lese referater og meldte meg til ting hvis det trengtes. Med nr. 3 har jeg kun hvert med 1 gang. Referat holder lenge. Har ingenting med at jeg ikke følger opp, men jeg gidder ikke å høre på foreldre som mener barna burde bli mindre møkkete i lek på barneskolen eller at læren får kjeft fordi de mener det er for lite lekser. Desverre mye av sånt på vår skole.

Anonymkode: 5498a...8d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vært på noen men tror jeg har sosial angst så alle gruppeoppgaver gjør at jeg ikke alltid klarer å manne meg opp til å dra. Syns det er trist da jeg veldig gjerne vil ha informasjonen som kommer frem. Om jeg ikke drar, drar pappaen og han gjenforteller det han husker. 

Anonymkode: 33004...eb6

Ja dette vet jeg flere strever med. Og dette kunne de fint droppet! Så hadde flere kommet! 

Anonymkode: 3e282...4a9

AnonymBruker
Skrevet
missLynch skrev (2 timer siden):

Prøver å delta, men det er sjeldent ny info som føles nyttig. Ta det på Skype 😊

Ja det er ofte det samme on igjen og om igjen. Send det på mail. For det er sjeldent noen deltar uansett og spør om noe. 

Anonymkode: 3e282...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gruppeoppgaver? Jeg har vært på nesten alle foreldremøter. Jobber turnus så har byttet noen vakter opp gjennom årene.

Mye av det samme, har nå ett barn på 10 trinn og 2 barn på 7.

Vil alikevell si at noe viktig info har kommet på hvert møte. Så er det greit en følger med på barnas skolehverdag.

Anonymkode: 103d5...e17

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg føler vi er de foreldrene som en lærer omtalte litt høyere opp her. Har en robust unge, uten noe ekstra styr. Vi følger regler rundt f.eks bursdagsinvitasjoner, vi har kontroll på oppdragelsen, ungen klarer seg bra både faglig og sosialt. Vi har høyere utdanning og klarer å se faresignaler og å søke hjelp hvis det trengs. Vi tar aldri kontakt med skolen om noe som helst. Har kontakt med noen andre foreldrepar der barna går sammen til skolen og leker sammen på fritiden.

Send oss heller en mail med nyttig info enn foreldremøter.

Anonymkode: 759db...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...