Gå til innhold

Drar du på foreldremøter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som meg…  Har også vært trener og lagleder utenom skolen. Etter å ha hatt barn på skolen i snart 9 år er det de samme foreldrene år etter år som stiller opp i FAU, klassekontakt, skoledisco, skoleball, turer, kjøring, grøtfest ++, mens noen foreldre har aldri hverken dukket opp på noe eller bidratt med noe.

Synes møter er korte of effektive, men mer tid bør brukes 1-3 på å tvinge foreldre til å prate med andre foreldre de ikke kjenner så godt.

Anonymkode: b1af5...4e2

Si meg; Har det falt deg inn at noen av disse foreldrene som «aldri bidrar» kanskje har nok å henge fingrene i både jobb og privat, og ikke ser nødvendigheten av at foreldrene skal måtte arrangere alt mulig dill i regi av skolen? Grøtfest?!? Altså; Dersom skolen ikke klarer å bestille noen gryter grøt fra det kommunale sentralkjøkkenet, evt. gå bananas i Fjordland-hylla på Coop, og hive det på plata, da får det faktisk bare være med den grøten. 🙄 Å sette i gang en «komite» for å «planlegge» alskens banale og unødvendige greier er misbruk av andres tid. 

Anonymkode: 3878a...9be

• Liker 12
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på alle til nå men det er like bortkastet tid hvert år, samme gnålet, hadde holdt med første foreldremøte i første klasse, alt det andre har bare vært samme informasjon og mas. Virker som om noen foreldre bare elsker å legge opp til å gjøre masse greier og virke veldig på og når det faktisk er deres tur å gjøre noe så blir ingenting gjort og så må vi andre trø til, er dritt lei.

Håper på mindre møter med mer innhold på ungdomsskolen og at vi slipper å forholde oss til disse foreldrene som ikke har annet å gjøre enn å lage ekstraarbeid for alle andre enn seg selv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og faren til barna er ikke sammen, men vi prøver å gå begge to. Jeg syns det er viktig og jeg ønsker å få med meg informasjon om barnas skolehverdag. Jeg har aldri opplevd at vi må trekke for ingen melder seg. Det kan gå litt trått i begynnelsen men noen melder seg alltid til slutt. 

Anonymkode: e5d09...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Vi droppet det i år pga gruppeoppgaver, caser, valg av klassekontakter (som ingen melder seg til), forsøk på å få oss til å være trafikkvakt, bake til 17 mai osv.

Vi er kun interessert i praktisk info. Vi bryr oss ikke om resten. Vi har ikke noe behov for å sosialisere med andre foreldre, stille opp på alskens dugnader, eller jobbe med en case og presentere etterpå. Gi meg et møte med kun praktisk info, så kommer vi.

Vi stiller selvfølgelig på tildelt time med læreren, og vi bryr oss om at ungen vår har det bra på skolen, og gjør det hun skal. Og alt det er i orden. 

Det ble skrevet på klassens Facebookside at det kun var 8 elever som hadde foreldre på møtet. Av 21 elever, så tydeligvis ikke bare vi som dropper det. Jeg bare lurer på om de andre lar være å dra av samme grunn som oss, eller om det virkelig har kommet ting i veien. Derfor spurte jeg dere om dere drar på møter. 😊

Anonymkode: 759db...b2b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig deltar vi! Tar også på oss oppgaver. Syns det er en fin ting å gjøre.

Anonymkode: 6b2b9...3f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen har lyst..

i tråden så har halvparten åpenlyst ikke lyst og den andre halvparten har heller ikke lyst men gjør det av pliktfølelse, da tenker jeg at endel oppgaver bør utgå eller forenkles. Feks 17 mai som det styres med et halvt år i forveien; hva ER det som er så mye å styre om? En lager kaker, to setter opp bord, en lager saft, 7 har lekeposter. Det er nok. Det trengs da ikke et halvt års forberedelse og uendelige diskusjoner for dette?? 

Og..  ungene syntes taler er kjedelige. Det gjør 90% av de voksne også. Hvem er de egentlig for? 

Anonymkode: 491c2...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger bort foreldremøtene men deltar alltid når det er elevsamtale med kun meg, barn og lærer.

Anonymkode: e703e...461

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på alle helt fram til ungdomsskolen, da var miljøet blant foreldre så ekskluderende at jeg ikke orket mer. Mødrene i klassen var utrolig klikkete og arrogante, typisk sørlandsk. 

Anonymkode: 8fb7f...b40

AnonymBruker
Skrevet

Glemmer det ofte. Glemmer altså, ikke "glemmer".

Anonymkode: a98f1...99a

Skrevet

jeg har ikke barn på skole enda, har 2 barnehage barn.. Men synes allerede det er mye unødvendig. Påskefrokost, sommerfester, grøtfester osv osv osv... 

Det krever mye av arbeidsgiverne våre. 

Og alle dere som reiser begge to på disse møtene? hvem passer barna? vi har ikke barnepass i nærheten til å stille opp til sånne ting hele tiden. 

• Liker 1
Skrevet

Vært på 62 møter, 6 av de på team, dvs på alle... joda helt greit, men det er stort sett bortkastet. Lite saklig, mye prat, og nesten alltid noen som er bedrevitere, noen som mener mye osv. Likte team møtene best. Møtt opp for barnas skyld, og lærerens, ikke pga foreldre. 

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Stort sett. Har hendt jeg har måttet droppe det på grunn av jobb. 

Møtene varer gjerne i minst en time, og så er det 5 minutter av det som er nyttig :P Resten er ting man har hørt før, og har man flere unger, får man hørt det igjen uka etter også...

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig deltar vi på foreldremøter! Det er en del av foreldrerollen. En viktig del! Barna bruker mye av barndommen sin i barnehage og skole - og hvis man ikke har tid til å prioritere det, så.. nei vet ikke. Nitrist!

Anonymkode: c0386...dba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvis ingen har lyst..

i tråden så har halvparten åpenlyst ikke lyst og den andre halvparten har heller ikke lyst men gjør det av pliktfølelse, da tenker jeg at endel oppgaver bør utgå eller forenkles. Feks 17 mai som det styres med et halvt år i forveien; hva ER det som er så mye å styre om? En lager kaker, to setter opp bord, en lager saft, 7 har lekeposter. Det er nok. Det trengs da ikke et halvt års forberedelse og uendelige diskusjoner for dette?? 

Og..  ungene syntes taler er kjedelige. Det gjør 90% av de voksne også. Hvem er de egentlig for? 

Anonymkode: 491c2...1de

Jeg sitter i 17. mai komité, FAU, foreldrekontakt 8 året.. 😅 Har barna på en skole med nesten 700 elever…  17 mai kordineres med 3 andre store skoler og 5 barnehager her i området ifb med toget..

Og planleggingen av 17.mai er ett evig styr hvert år!! Ikke selve planleggingen.. Den er vi ganske god på😅 Men vi bruker SÅÅÅÅ lang tid på å få folk til å bake kake, stå vakter.. Fra første møte til 17.mai er gjennomført og ryddet opp!! skal jeg som leder ha checket ut intet mindre enn 523 excel linjer!! (Og jeg dreven i gamet😂)Det er alt fra innkalling til første møte, søke lotteritilsyn, bestille lodd, booke scene, pynte skolegården, ha nattevakter, og følge opp at kaker og mennesker er på plass når de skal, og ikke minst det 4 timer lange møte med kommunen, for hos oss er det kommunen som bestemmer programmet for den dagen, så vi får det tildelt, også skal de sys sammen, trafikken skal sperres, det må vi søke om også, vi må dustete nok dokumentere hvorfor den og den gaten skal være stengt i det og det tidsrommet, hvor mange som skal gå i tog,  estimert tidsbruk, eller kan vi få bot, for at vi ikke overholdt dispensasjontiden for stengt vei😂 Så fristen på når og hvor toget går, er ikke tull, og vi får altså tildelt en tid av kommunen, så må vi søke om å få lov å benytte den tiden!! I god tid selvsagt….

Etter lang erfaring er mitt ‘’problem’’ at jeg må være sikker på at det blir kaker, bod, leker for barna,etc,etc Og jeg får sikkert 100 telefoner fra foreldre som opplever så store kriser at de ikke finner tid til å bake en sjokoladekake eller boller på 14 uker!! 

Jeg forstår virkelig at noen har nok med sitt, og som regel vet jeg dette, men at 30 foreldre som er tilfeldig plukket ut fra en liste tidlig i mars, har SÅ MYE greier, at den kaken eller de bollene ikke kan bakes og fryses en eller annen gang mellom  3. mars til 16.mai.. HVERT ENESTE ÅR, SÅ ER DET KAKEBAKE GJENGEN SOM HAR DET HELT JÆVLIG! At den toro langpanne kaken blir for mye rett og slett🤣😳

Da skurer det for meg… merkelig nok er det de som har fått tildelt kakebakingen som alltid har det værst… Noen helt ok, men det er konsekvent på vår skole!

Og ja da, jeg har bakt noen toro kaker 16 mai etter at barna er lagt😂😂

uansett, jeg liker å gjøre det jeg gjør, men vi er jo blitt en fast gjeng, hvert fall de siste 5 årene😅😅

Poenget mitt er egentlig at 17.mai planlegging, er ikke bare,bare🤣 Hvert fall ikke hos oss💪

Anonymkode: 0d067...93b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på alle unntatt ett i 2012, da var vi på ferie (i et annet land). Har fire barn. 
Prioriterer foreldremøter og dugnader og liknende. Kjedelig i blant, men det er noe man må, tenker jeg. 

Anonymkode: 7c330...2ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi vist at alle sa ja til sine oppgaver og byttet mellom seg, hadde 17.mai vært en lek å arrangere❤️ For meg altså… 

AnonymBruker
Skrevet

Klart man drar. Noe annet ville jo vært merkelig. Man drar fordi man har barn og fordi man ønsker å bli informert om ting som omhandler barna.

Anonymkode: 8211b...1fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Si meg; Har det falt deg inn at noen av disse foreldrene som «aldri bidrar» kanskje har nok å henge fingrene i både jobb og privat, og ikke ser nødvendigheten av at foreldrene skal måtte arrangere alt mulig dill i regi av skolen? Grøtfest?!? Altså; Dersom skolen ikke klarer å bestille noen gryter grøt fra det kommunale sentralkjøkkenet, evt. gå bananas i Fjordland-hylla på Coop, og hive det på plata, da får det faktisk bare være med den grøten. 🙄 Å sette i gang en «komite» for å «planlegge» alskens banale og unødvendige greier er misbruk av andres tid. 

Anonymkode: 3878a...9be

Kanskje de ble lære å prioritere bedre siden alt med skolen og barnas fritid prioriteres bort

Anonymkode: b1af5...4e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg sitter i 17. mai komité, FAU, foreldrekontakt 8 året.. 😅 Har barna på en skole med nesten 700 elever…  17 mai kordineres med 3 andre store skoler og 5 barnehager her i området ifb med toget..

Og planleggingen av 17.mai er ett evig styr hvert år!! Ikke selve planleggingen.. Den er vi ganske god på😅 Men vi bruker SÅÅÅÅ lang tid på å få folk til å bake kake, stå vakter.. Fra første møte til 17.mai er gjennomført og ryddet opp!! skal jeg som leder ha checket ut intet mindre enn 523 excel linjer!! (Og jeg dreven i gamet😂)Det er alt fra innkalling til første møte, søke lotteritilsyn, bestille lodd, booke scene, pynte skolegården, ha nattevakter, og følge opp at kaker og mennesker er på plass når de skal, og ikke minst det 4 timer lange møte med kommunen, for hos oss er det kommunen som bestemmer programmet for den dagen, så vi får det tildelt, også skal de sys sammen, trafikken skal sperres, det må vi søke om også, vi må dustete nok dokumentere hvorfor den og den gaten skal være stengt i det og det tidsrommet, hvor mange som skal gå i tog,  estimert tidsbruk, eller kan vi få bot, for at vi ikke overholdt dispensasjontiden for stengt vei😂 Så fristen på når og hvor toget går, er ikke tull, og vi får altså tildelt en tid av kommunen, så må vi søke om å få lov å benytte den tiden!! I god tid selvsagt….

Etter lang erfaring er mitt ‘’problem’’ at jeg må være sikker på at det blir kaker, bod, leker for barna,etc,etc Og jeg får sikkert 100 telefoner fra foreldre som opplever så store kriser at de ikke finner tid til å bake en sjokoladekake eller boller på 14 uker!! 

Jeg forstår virkelig at noen har nok med sitt, og som regel vet jeg dette, men at 30 foreldre som er tilfeldig plukket ut fra en liste tidlig i mars, har SÅ MYE greier, at den kaken eller de bollene ikke kan bakes og fryses en eller annen gang mellom  3. mars til 16.mai.. HVERT ENESTE ÅR, SÅ ER DET KAKEBAKE GJENGEN SOM HAR DET HELT JÆVLIG! At den toro langpanne kaken blir for mye rett og slett🤣😳

Da skurer det for meg… merkelig nok er det de som har fått tildelt kakebakingen som alltid har det værst… Noen helt ok, men det er konsekvent på vår skole!

Og ja da, jeg har bakt noen toro kaker 16 mai etter at barna er lagt😂😂

uansett, jeg liker å gjøre det jeg gjør, men vi er jo blitt en fast gjeng, hvert fall de siste 5 årene😅😅

Poenget mitt er egentlig at 17.mai planlegging, er ikke bare,bare🤣 Hvert fall ikke hos oss💪

Jeg syns det virker som fryktelig mye styr, og lite gevinst. Kanskje vi er sære, men jeg syns skolearrangementet på 17 mai bare er rot, kaos og stress på vår skole. Alt for mye folk, kø og ikke noe sted å sitte. Vi blir med i toget, men kommer oss raskt hjem etter det. Kunne gjerne avviklet hele greia. Vi ønsker ikke å bidra med kaker eller hjelp, og vi ønsker heller ikke å delta. 

Anonymkode: 759db...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...