Gå til innhold

Russland truer Finland om Nato-medlemskap


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest brødskalle

Hva får deg til å tro det?

Hva får deg til å tro at Russland ønsker fiendtlighet med Finnland?

Russland har hatt en feide og problem med Ukraina i 8 år, de har ikke hatt konflikt med Finnland i 8 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (4 timer siden):

Hva får deg til å tro det?

Hva får deg til å tro at Russland ønsker fiendtlighet med Finnland?

Russland har hatt en feide og problem med Ukraina i 8 år, de har ikke hatt konflikt med Finnland i 8 år. 

Nei si det? Kanskje fordi de har truet Finland verbalt den siste tiden og toppet det med et cyberangrep på Forsvarsdepartementet?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (4 timer siden):

Hva får deg til å tro det?

Hva får deg til å tro at Russland ønsker fiendtlighet med Finnland?

Russland har hatt en feide og problem med Ukraina i 8 år, de har ikke hatt konflikt med Finnland i 8 år. 

Neivel, så hvorfor krenker russiske fly finsk luftrom? En liten bommert, bare? 

https://www.hbl.fi/artikel/polisen-ryska-civilplan-krankte-finskt-luftrum-utanfor-lovisa/

https://www.hbl.fi/artikel/forsvarsministeriet-statligt-ryskt-flygplan-misstanks-ha-krankt-finskt-luftrum/

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (22 timer siden):

- Jeg tror det ville vært en forferdelig tragedie for hele det finske folket.

https://www.nettavisen.no/nyheter/russland-truer-finland-om-nato-medlemskap/s/5-95-444139

Jeg vil heller tro at et finsk NATO medlemskap, vil gjøre Finland trygge fra russisk aggression. 

Det er ingen som frykter Russland mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (11 timer siden):

Ok, så ifølge artikkelen her skal 4 russiske passasjerfly ha tilbrakt hele to minutter i finsk luftrom. Krise!!
Tidsrommet antyder at de da bare har sneiet borti et hjørne av det finske luftrommet. 
Hvorfor? Kanskje fordi det er uklart nøyaktig hvor grensen for finsk luftrom går i 10 000 + meters høyde? Eller kanskje ikke gadd å navigere utenom og trodde ingen ville bry seg litt sånn som når noen parkerer 2 cm for nært et veikryss?
Å betrakte dette som en trussel mot Finland blir vel i overkant paranoid.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (1 time siden):

Det er ingen som frykter Russland mer. 

 

Dette er jo bare reinspikka tøv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (29 minutter siden):

Ok, så ifølge artikkelen her skal 4 russiske passasjerfly ha tilbrakt hele to minutter i finsk luftrom. Krise!!
Tidsrommet antyder at de da bare har sneiet borti et hjørne av det finske luftrommet. 
Hvorfor? Kanskje fordi det er uklart nøyaktig hvor grensen for finsk luftrom går i 10 000 + meters høyde? Eller kanskje ikke gadd å navigere utenom og trodde ingen ville bry seg litt sånn som når noen parkerer 2 cm for nært et veikryss?
Å betrakte dette som en trussel mot Finland blir vel i overkant paranoid.
 

Så du mener at de er plutselig blitt dårligere på å navigere? Det har skjedd fra tid til annen tidligere, men ikke med denne frekvensen.

Sett i sammenheng med at Russland har kommet med trusler om konsekvenser for Finland ved et eventuelt NATO-medlemskap, tviler jeg sterkt på at det er tilfeldig.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (12 minutter siden):

Så du mener at de er plutselig blitt dårligere på å navigere? Det har skjedd fra tid til annen tidligere, men ikke med denne frekvensen.

Sett i sammenheng med at Russland har kommet med trusler om konsekvenser for Finland ved et eventuelt NATO-medlemskap, tviler jeg sterkt på at det er tilfeldig.

Hva er det du snakker om? Det er da ikke som om det har vært begrensninger for russiske fly over Finland i årevis. 
Nei, jeg vet ikke hvorfor de gjorde det. Jeg kom med et par forslag der du tydeligvis bare leste det ene. Men om du insisterer på å mene at sivile fly i et par minutter befinner seg i finsk luftrom utpå havet er en trussel er det vel ikke stort jeg kan si for å overbevise deg om noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Hva er det du snakker om? Det er da ikke som om det har vært begrensninger for russiske fly over Finland i årevis. 
Nei, jeg vet ikke hvorfor de gjorde det. Jeg kom med et par forslag der du tydeligvis bare leste det ene. Men om du insisterer på å mene at sivile fly i et par minutter befinner seg i finsk luftrom utpå havet er en trussel er det vel ikke stort jeg kan si for å overbevise deg om noe annet.

Du er rimelig naiv om du tror noe som helst Russland foretar seg i og i nærheten av Finland er tilfeldig, spesielt i disse dager.

Du tenker at finnene er paranoide og at det også var tilfeldig at russere begynte å kjøpe opp eiendommer i strategiske områder i Finland for en del år siden?

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-finland-invasion-fears-military-sites-land-sales-blocked-a7578601.html?amp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (På 9.4.2022 den 10.53):

Ok, så ifølge artikkelen her skal 4 russiske passasjerfly ha tilbrakt hele to minutter i finsk luftrom. Krise!!
Tidsrommet antyder at de da bare har sneiet borti et hjørne av det finske luftrommet. 
Hvorfor? Kanskje fordi det er uklart nøyaktig hvor grensen for finsk luftrom går i 10 000 + meters høyde? Eller kanskje ikke gadd å navigere utenom og trodde ingen ville bry seg litt sånn som når noen parkerer 2 cm for nært et veikryss?
Å betrakte dette som en trussel mot Finland blir vel i overkant paranoid.
 

Betraktningen og konklusjonene dine er med respekt å melde renspikka tøv.  

Det er ikke uklart i det hele tatt hvor grensen for finsk luftrom (eller noe som helst annet luftrom) går i noen som helst høyde.  Russiske sivile fly er pålagt et generelt forbud mot å fly i europeiske nasjoners luftrom.  Grensen er selvfølgelig absolutt, og ikke sånn passelig  "kan det være så farlig da".  Militære/statlig eide fly har aldri kunnet gjøre det uten en særskilt diplomatisk klarering fra nasjonen de ønsker å fly gjennom.  Om det ansees som en trussel eller ikke er helt uvesentlig.  Det er en krenkelse av nasjonen uansett og blir gjenstand for reaksjoner.  

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (På 8.4.2022 den 18.37):

Hva får deg til å tro at Russland ønsker fiendtlighet med Finnland?

Den russiske regjeringen har sagt at det vil få konsekvenser for Finland og Sverige hvis de melder seg inn i NATO. Det er en direkte trussel.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns også det er skummelt å tenke på om russland angriper sverige og finland hvis de søker medlemskap i nato. rett ved dørkarmen vår. og hva som hadde skjedd i norge da, med tanke på natostyrker osv. hjertet i halsen hvert sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det Russland skal angripe Finland og/eller Sverige med? De har kun atomvåpen igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2022 at 6:37 PM, brødskalle said:

Hva får deg til å tro det?

Hva får deg til å tro at Russland ønsker fiendtlighet med Finnland?

På selveste julaften 2021 gikk pressetalskvinnen i det russiske utenriksdepartementet, Maria Zakharova, ut med en oppsiktsvekkende uttalelse: «Det er åpenbart at et svensk eller finsk NATO-medlemskap ville få alvorlige militære og politiske konsekvenser, som ville kreve en passende reaksjon fra Russland», sa hun, riktignok uten å spesifisere noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russerne er noen glupinger. Angriper Ukraina fordi man er redde for et vestlig innstilt Ukraina, og som en konsekvens ser det ut til at Finland og Sverige melder seg inn i NATO. Dette burde man forutsett. Ingen som stoler på Russland lenger. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg håper Finland slutter å appellere til Sverige om å søke sammen. Jeg tviler på at NATO er tjent med å ha Sverige som medlem. Det er et grunnleggende selvinteressert land, med politikere som setter seg selv langt over intern sikkerhet og velvære i landet, og nå kommer det avsløringer med at de har forsøkt å beskytte oligarker fra sanksjoner som har opphold i Sverige og direkte henvendt seg til Usa om å ta vekk enkelte personer fra sanskjonslisten. Sverige er ikke et nordisk land slik vi kjenner nordiske verdier fra Norge, Danmark og Finland. De er mye nærere Russland i styresett, politkerne deres står langt over resten av folket, landet ødelegges av masseinnvandring og de har alltid forsøkt å være et land som ikke er en del av konflikter, men profiterer på dem. Den sittende statsministeren er jo rene talerøret for kreml. Sverige kommer bare til å lage splittelse i NATO-aliansen, og om Finland søker så er de vel veldig fornøyd med at Nato beskytter hele den østlige grensen deres gjennom Finland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med finsk medlemskap er at selv om det kanskje gjør at noen finner føler seg en millimeter tryggere så gjør det eksisterende NATO-land mer utrygge. Og siden Nato er til for medlemmene, ikke for potensielt nye land, så bør Nato si nei til nye land slik situasjonen er nå. Lengden på grensen mellom NATO og Russland er ganske kort, kun grensen med lille Estland og de nokså minimale grensene med Norge og Latvia. Men hvis Ukraina eller Finland ble medlemmer ville det mangedoble Nato-Russland-grensen. Dermed mangedobles også sjansen for at en enkelt gal russisk soldat uten kontroll helt egenhendig kan skape situasjoner med Nato. Selg heller våpen med stor rabatt til Finland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Putin er full av dritt. Tomme trusler og bare grining.
Et primeksempel: da han truet med å slippe den internasjonale romstasjonen i huet på oss bare på grunn av
sanksjonene. Han er full av dritt. Jeg klarer bare ikke ta han seriøst lenger.
Han er ikke skummel lenger.......bare irriterende. Putin er en guttunge, ikke en ekte mann

Stop barking, start biting

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...