Gå til innhold

Endret ferien min for henne, til at hun nå bare driter i det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega/venninne som jeg har hatt et godt forhold til utenom arbeidsplassen også. Vi er generelt både venner og kolleger, bare at vennskapet var «sterkere» før hvor vi møttes oftere osv. Det er ingen som helst «ondt blod» mellom oss på arbeidsplassen heller, vi har generelt et godt forhold med hverandre. 

For noen uker siden spurte hun meg om jeg var interessert i å dra på ferie med hun en bestemt periode i august. Jeg sa først nei da jeg allerede hadde lagt bestemte datoer for ferien min (dette var allerede sendt inn). Hun begynte å «mase» litt mer, og til slutt sa jeg at jeg kan være med hvis en annen venninne får bli med oss (da jeg i utgangspunktet hadde lagt planer med den andre venninnen med det første). Dette sa kollegaen min seg enig i, og vi bestemte oss for å endre ferien. 

Det som måtte til var at jeg var nødt til å ta en prat med sjefen og spørre om det var mulig å endre ferien min til den perioden jeg og kollegaen min planla å reise sammen. Jeg fikk samtykke og fikk den endret.

Nå har det seg slik at jeg føler meg tråkket på og rett og slett latterliggjort. Jeg spurte kollegaen min om vi skal møtes en dag å planlegge den ferien sammen (hvor vi skal og bestille billetter), men plutselig har kollegaen endret mening og nekter å dra med hun andre venninnen min. Altså - hun vil bare at jeg og henne skal reise sammen. Da sa jeg at det ikke blir noe reising i det hele tatt. 

Jeg måtte virkelig «manne» meg opp med å gå bort til sjefen å få endret ferien (noe som i seg selv er uprofesjonelt ettersom at jeg allerede sendte det inn og fristen var ute), for at det nå skal ende opp med at det ikke blir noe ferie. Men en ting er jo at jeg og den andre venninne min tenker å dra på ferie sammen uansett uten min kollega, som i seg selv er greit. 

Det er bare den manglende respekten og frekke måten dette ble gjort på som jeg reagerer på.

Fra å «mase» på meg til å endre ferien min, til å nå bare totalt nekte å dra er forkastelig oppførsel. Jeg hadde aldri hatt samvittigheten til å gjøre noe sånt mot min kollega. 

Jeg må nødt til å omgås med denne kollegaen fremover og har vanskeligheter med å finne ut hvordan jeg skal forholde meg til henne. Hvis jeg velger å ikke prate med hun og overse henne, så blir jeg sett på som «barnslig». Hvis jeg velger å fortsette relasjonen vår og fortsette som før etter denne hendelsen, vil jeg bli sett på som «dum og lettlurt». 

Hva hadde dere gjort? Jeg har heller ikke sagt ifra til henne om at det hun har gjort ikke var greit. Jeg har nå jobbet med henne to dager etter hendelsen og jeg har oversett henne. Det ser ut som om hun liker å se meg sur, ut ifra kroppsspråk og væremåte. For eksempel plystrer hun i nærheten av meg og ler og smiler med andre. Viser jo bare hvor ekstremt lite ydmykende og ufin hun er. Hadde noen vist meg at de er skuffet så hadde jeg blitt skikkelig lei meg. 

Skal jeg kommunisere hva jeg mener om situasjonen? Eller overse henne og ikke prate mer enn nødvendig? Eller skal jeg la det gå og fortsette slik det var før? 

Anonymkode: 5c7fc...655

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville egentlig bare forholdt meg profesjonelt til henne fremover, altså med tanke på det dere trenger å gjøre i samarbeid på jobb, og heller tonet ned vennskapet litt. 

Anonymkode: 9cb80...503

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Glemte å legge til; 

Vi (jeg og hun andre venninnen min) syntes dette var forkastelig gjort i den grunn av det jeg allerede har nevnt, men at venninnen min også måtte få endret ferien sin på grunn av dette. Dette vet kollegaen min og ser ut til at hun ikke bryr seg i det hele tatt. Å la to personer sitte igjen slik uviten, etter å ha gjort mye for å få denne planen til å fungere. Vi synes rett og slett det er helt vanvittig respektløst og dårlig gjort. 

Nå må vi sitte her å ha en ferie på en måned vi rett og slett ikke ville i utgangspunktet. Endte opp med at vi nå må jobbe i sommer i stedet for å få fri, da vi i starten hadde lagt ferie i juli. Ekstremt irriterende og bare dårlig gjort. 

Anonymkode: 5c7fc...655

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behandler henne som enhver annen «dum kollega» - ikke ha mer med vedkommende å gjøre enn nødvendig. 

Anonymkode: 6de72...b1e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har en kollega/venninne som jeg har hatt et godt forhold til utenom arbeidsplassen også. Vi er generelt både venner og kolleger, bare at vennskapet var «sterkere» før hvor vi møttes oftere osv. Det er ingen som helst «ondt blod» mellom oss på arbeidsplassen heller, vi har generelt et godt forhold med hverandre. 

For noen uker siden spurte hun meg om jeg var interessert i å dra på ferie med hun en bestemt periode i august. Jeg sa først nei da jeg allerede hadde lagt bestemte datoer for ferien min (dette var allerede sendt inn). Hun begynte å «mase» litt mer, og til slutt sa jeg at jeg kan være med hvis en annen venninne får bli med oss (da jeg i utgangspunktet hadde lagt planer med den andre venninnen med det første). Dette sa kollegaen min seg enig i, og vi bestemte oss for å endre ferien. 

Det som måtte til var at jeg var nødt til å ta en prat med sjefen og spørre om det var mulig å endre ferien min til den perioden jeg og kollegaen min planla å reise sammen. Jeg fikk samtykke og fikk den endret.

Nå har det seg slik at jeg føler meg tråkket på og rett og slett latterliggjort. Jeg spurte kollegaen min om vi skal møtes en dag å planlegge den ferien sammen (hvor vi skal og bestille billetter), men plutselig har kollegaen endret mening og nekter å dra med hun andre venninnen min. Altså - hun vil bare at jeg og henne skal reise sammen. Da sa jeg at det ikke blir noe reising i det hele tatt. 

Jeg måtte virkelig «manne» meg opp med å gå bort til sjefen å få endret ferien (noe som i seg selv er uprofesjonelt ettersom at jeg allerede sendte det inn og fristen var ute), for at det nå skal ende opp med at det ikke blir noe ferie. Men en ting er jo at jeg og den andre venninne min tenker å dra på ferie sammen uansett uten min kollega, som i seg selv er greit. 

Det er bare den manglende respekten og frekke måten dette ble gjort på som jeg reagerer på.

Fra å «mase» på meg til å endre ferien min, til å nå bare totalt nekte å dra er forkastelig oppførsel. Jeg hadde aldri hatt samvittigheten til å gjøre noe sånt mot min kollega. 

Jeg må nødt til å omgås med denne kollegaen fremover og har vanskeligheter med å finne ut hvordan jeg skal forholde meg til henne. Hvis jeg velger å ikke prate med hun og overse henne, så blir jeg sett på som «barnslig». Hvis jeg velger å fortsette relasjonen vår og fortsette som før etter denne hendelsen, vil jeg bli sett på som «dum og lettlurt». 

Hva hadde dere gjort? Jeg har heller ikke sagt ifra til henne om at det hun har gjort ikke var greit. Jeg har nå jobbet med henne to dager etter hendelsen og jeg har oversett henne. Det ser ut som om hun liker å se meg sur, ut ifra kroppsspråk og væremåte. For eksempel plystrer hun i nærheten av meg og ler og smiler med andre. Viser jo bare hvor ekstremt lite ydmykende og ufin hun er. Hadde noen vist meg at de er skuffet så hadde jeg blitt skikkelig lei meg. 

Skal jeg kommunisere hva jeg mener om situasjonen? Eller overse henne og ikke prate mer enn nødvendig? Eller skal jeg la det gå og fortsette slik det var før? 

Anonymkode: 5c7fc...655

konfronter henne på en saklig måte og si at måten hun opptrådte på ikke var greit og rett og slett umodent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. 

Glemte å legge til; 

Vi (jeg og hun andre venninnen min) syntes dette var forkastelig gjort i den grunn av det jeg allerede har nevnt, men at venninnen min også måtte få endret ferien sin på grunn av dette. Dette vet kollegaen min og ser ut til at hun ikke bryr seg i det hele tatt. Å la to personer sitte igjen slik uviten, etter å ha gjort mye for å få denne planen til å fungere. Vi synes rett og slett det er helt vanvittig respektløst og dårlig gjort. 

Nå må vi sitte her å ha en ferie på en måned vi rett og slett ikke ville i utgangspunktet. Endte opp med at vi nå må jobbe i sommer i stedet for å få fri, da vi i starten hadde lagt ferie i juli. Ekstremt irriterende og bare dårlig gjort. 

Anonymkode: 5c7fc...655

men ta nå dere to og reis nå når dere fikk ferie samtidig... Uten hun teite kollegaen så klart og få gjort noe ut av denne ferien.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med ferien løser du jo enkelt ved å dra med din venninne i det tidsrommet du nå har fått ferie. 
Når det kommer til din kollega burde du luktet lunten. Folk som «maser» bør man aldri verken høre på eller ta hensyn til. Å si at folk «maser» er bare en litt utdatert måte å si at de er folk som ikke tar nei for et svar eller utøver press. Og du ville aldri kalt folk som ikke tåler nei eller utøver press for «venner» eller «vennlige», ville du? 

Råd fremover: slutt å både ovenfor deg selv og andre bruke ordet «mase». Bruk utrykket «utøve psykisk press» og handle deretter.

Anonymkode: 3d21a...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først tatt det opp med henne og hørt hva hun hadde å si. Fører ikke det til noe godt, så er det best å bare prøve å ha et profesjonelt forhold til henne. 

Dra på ferien uten henne og kos dere. Skjønner at det er kjipt slik som ting ble gjort, men det er vel hun som går glipp av en fin ferie med dere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien hadde jeg nå uansett tatt.

Men du må jo spørre henne rett ut - ikke på jobb - hva hun tenkte med?

Nå har to personer måtte endre ferie ovenfor arbeidsgiver og jobbe på sommeren (ikke etter ønske), og så vil hun bare ikke? 

Anonymkode: 8ad75...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du endre tilbake til opprinnelig ferie? Skjønner det er kjipt. Men er jobben slik at du helst bør ta ut ferie i juli, så er jo det en fordel. 
 

Uansett…hevnen er søt. Du og kollegaen din skal på tur uten henne. Det er hun som har skviset seg selv ut. Hun vil tidsnok forstå at oppførselen var uklok. Etter den søte kløe kommer den sure svie 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensi skrev (19 minutter siden):

Kan du endre tilbake til opprinnelig ferie? Skjønner det er kjipt. Men er jobben slik at du helst bør ta ut ferie i juli, så er jo det en fordel. 
 

Uansett…hevnen er søt. Du og kollegaen din skal på tur uten henne. Det er hun som har skviset seg selv ut. Hun vil tidsnok forstå at oppførselen var uklok. Etter den søte kløe kommer den sure svie 🤭

Ts og kollegaen skal vel ikke på tur..?

Anonymkode: 1d10e...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du at ikke kan stole på avtaler hun lager. 

Anonymkode: ebcd0...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke på hennes oppførsel er det ingen grunn å ta det opp med henne. Hun kommer til å nekte og lage drama og få deg til å virke som smålig og urimelig. Det kommer ikke til å komme noe godt av det, med slike mennesker. 

Anonymkode: d5ba4...311

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her ser du grunnen til at du ikke skal endre på noe for noen andre, dersom det ikke er noe du selv vil og som ikke vil gå utover deg selv om det blir avlyst. ❤️ Det er vanskelig. Jeg jobber selv med å huske dette og å ta hensyn til meg selv og hva jeg vil. 

Du sier du ikke hadd samvittighet. Det er noe jeg også sier ofte. Vi må huske på at en del folk ikke har utviklet empati og respekt godt nok... Dessverre. Så vil man jo tro det beste om alle, men da blir man skuffet og skuffet. I alle fall hvis man selv har ofret noe stort i utgangspunktet.. ❤️

Anonymkode: e5766...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts og kollegaen skal vel ikke på tur..?

Anonymkode: 1d10e...9da

Med den andre kollegaen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt med hun andre ikke-psyko venninna di! Denne kollegen er åpenbart en man ikke vil dra på ferie med. Reising er intimt så sånn sett er det bra hun er luket vekk. Jeg hadde konfrontert på en saklig måte, men jeg hadde ikke forventet forståelse - det virker ikke som hun har noen empati. Så, når hun så ikke responderer slik du ønsker, svarer du bare at du bare ønsket å si det, og forsøker ikke å overbevise henne ytterligere om at det hun gjorde var dårlig gjort. Etter konfrontasjonen hadde jeg forholdt meg profesjonelt til henne, altså trukket meg tilbake, vennskapelig sett. Disse følelsene du har overfor henne kommer til å dempe seg etter hvert heldigvis.

Anonymkode: d1f3c...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...