Gå til innhold

Hvor bør man reise når man er gravid?


Gjest Reiseglad

Anbefalte innlegg

Gjest Reiseglad

Mannen min og jeg vil reise bort til neste år, og da er det mulig at jeg er blitt gravid.

Hvor bør man dra hvor det er sol og varmt, og "sikkert" med et lite frø i magen? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørst hvor langt du er på vei det, og ikke minst om du blir mye dårlig i begynnelsen....Spør gjerne hvordan din mor hadde det i sitt svangerskap, mye likheter. Jeg har vært helt lik mamma, og m.a.o ikke dårlig en eneste dag :)

Så jeg har vært i Vietnam, Bangkok, Tallinn, Praha, Køben, New York og Island bl.a. nå mens jeg har gått gravid, ingen problem :)

Bare vær litt ekstra forsiktig med mat/vann...

Endret av Smørblomsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på reise til Vietnam nå og fikk beskjed om å ikke bli gravid før etter minst et halvt års tid etter denne reisen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på reise til Vietnam nå og fikk beskjed om å ikke bli gravid før etter minst et halvt års tid etter denne reisen!!!

Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet, venninnen min bodde i Vietnam da hun var gravid, hun fødte riktignok i Norge, men både seks mnd før hun ble gravid og under hele graviditeten var hun i Vietnam…

Hvorfor fikk du denne beskjeden, hva var begrunnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du denne beskjeden, hva var begrunnelsen?

Vaksinasjonslegen i min kommune. Hun gav ingen begrunnelse og jeg spurte ikke, da det ikke var aktuelt for meg utansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på reise til Vietnam nå og fikk beskjed om å ikke bli gravid før etter minst et halvt års tid etter denne reisen!!!

Har jeg aldri hørt om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at andre ikke har fått høre dette... Synes ikke det er så logisk selv heller..

Og det merkeligste var i grunnen at hun sa det helt uoppfordret.. Jeg hadde aldri nevnt ordet "graviditet" før hun sa det.. Og det er jo som sagt ikke en aktuell problemstilling for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et foredrag om Toksoplasmose en gang av en av norges fremste eksperter på området og hun anbafalte ingen å reise utenfor Norden i løpet av svangerskapet. Hun fortalte en del historier som gjorde dype inntrykk så under mine svangerskap reiste jeg ikke lengre enn Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor reiste rundt i både europa og søramerika da hun var gravid med min mann.. og han er fullstendig uskadd.. ;)

Som oftest går det jo bra, men når det ikke går bra er det kanskje ikke så morsomt å vite at det kunne vært unngått hvis du hadde vært hjemme. Det er tross alt ikke så mange måneder av livet ditt som du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et foredrag om Toksoplasmose en gang av en av norges fremste eksperter på området og hun anbafalte ingen å reise utenfor Norden i løpet av svangerskapet. Hun fortalte en del historier som gjorde dype inntrykk så under mine svangerskap reiste jeg ikke lengre enn Sverige og Danmark.

Norden er da ikke noe tryggere enn f.eks Usa eller Tyskland når det gjelder tokosplasmose..

..ville neppe ha reist på backpacker tur langt inne i jungelen mens jeg var gravid.. men en storbyferie blir jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt til land med malaria - for malariatablettene (ihvertfall de sterkeste) er ikke helt bra for gravide. Så safari i Afrika ville jeg kanskje utsatt litt.

Jeg ville heller ikke reist opp i fjell som er høyere enn 3.500 meter hvis jeg var gravid og altså styrt unna Peru og Tibet og andre høyere strøk.

Men ellers er det vel nesten bare å reise i vei. Bare vær nøye med hygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst ikke anbefalt av folkehelsa å reise til sydeuropa, for eksempel, spesielt ikke Frankrike, på grunn av faren for toxoplasmosesmitte.

Siden jeg har reist utenlands sikkert to ganger i året i 30 år uten å bli smittet, har jeg likevel reist begge gangene jeg har vært gravid, på øyhopping i Hellas og til Frankrike/Spania, prøvd å være litt mer forsiktig med hva jeg spiser, og så har jeg tatt en ekstra toxoplasmosetest når jeg kom hjem. Man får jo behandling for dette om man er smittet.

Så det blir jo opp til hver og en og vurdere risikoen, den er veldig liten MEN den er tross alt større i sydeuropa enn her hjemme OG toksoplasmose kan gi veldig store skader på barnet, hvis man først er så uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...