Gå til innhold

Julehysteri?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har det virkelig blitt vanlig at så mange som man kan få inntrykk av her starter juleforberedelsene så utrolig tidlig?

Får nærmest inntrykk av at folk var ferdige med både gaver, rengjøring og baksten allerede i august? :overrasket:

Hvorfor stresse sånn, er jo leeeenge til jul ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og samme med butikker som feirer jul (har julevarer, marsipan o.l)fra sommeren og frem til "julesalget" i februar. Over halve året har jo blitt til førjulstid/etterjulstid? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Vi har gjort ferdig det meste av julegaver slik at vi slipper stresset rett før jul, og i tillegg har litt ekstra med penger å rutte med til jul. Tidligere har vi vært rimelig fattige siden vi har tatt julegavehandlinga tett opp mot jul.

Nå har vi både tid og råd til å kose oss ekstra når det nærmer seg jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om folk som er i mot "tidlig jul", stresser mest.

Som KATTAstrofe sier, når man sprer julegavekjøpene utover, så får man bedre råd i desember, og man har tid til å kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å handle gaver o.l over tid (altså få spredd kjøpene litt), det kan jeg også gjøre. Lurest økonomisk sett er det også! :)

Men å allerede begynne å lure på om man har nok tid til å komme i mål før jul, dra på "juleshopping" og sånn får jeg litt angst av..

Begynner å lure på om folk setter opp juletre til Halloween også?? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde julehandel med barnevogn i fjor - rett før jul. Aldri igjen :sjokk: Så i år er jeg tidlig ferdig med gavene, og skal bruke førjulstiden på å kose meg sammen med sønnen og mannen min istedet for å renne rundt i butikker etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde julehandel med barnevogn i fjor - rett før jul. Aldri igjen :sjokk: Så i år er jeg tidlig ferdig med gavene, og skal bruke førjulstiden på å kose meg sammen med sønnen og mannen min istedet for å renne rundt i butikker etter arbeidstid.

Skjønner jeg godt, og jeg har heller ikke noenting imot at folk planlegger. Men når det blir om å gjøre og være ferdig i april med julebaksten, da er det på tide å bremse litt.. Har jo blitt jul i juli! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der. Synes det er helt grusomt at butikker begynner med juleutstilliger, marsipan og sånt så lenge før jul. Synes og jula kommer alt for tidlig sånn på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes julen er best når det faktisk er jul. Og julehandelen er koseligst når det er sne og gaten/butikkene er julepyntet. Jeg synes overhodet ikke det er stress å handle i desember, tvert i mot. Og det er jo ikke som om julehandel tar så mye tid at man ikke har tid til å kose seg og slappe av like mye som alle andre. Og jeg har ingen problemer med å ordne økonomien slik at jeg kan handle alt på en gang. Jeg har heller ingen problemer med å la være å kjøpe julebrus eller julemarsipan selv om den ligger i butikkene fra oktober, og jeg har ingen problemer med at andre kjøper alle julegavene ferdig tre måneder før jul. Men jeg synes generelt det er litt unødvendig med julepynt og julemat i butikkene allerede i oktober. Hvorfor strekke julen ut så lenge som mulig? Hadde julen vart hele året hadde den ikke vært så spesiell lenger.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeeenge til jul? Kalenderen min viser 2. november. Det er mindre enn to mnd. igjen.

Hastverk har jeg ikke men synes ikke det er kjempelenge igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg elsker jula, men synes kjøpesentra begynner for tidlig. første advent er greit, ikke før.. jeg får nemlig skikkelig julestemning når butikkene er julepyntet og det er julemusikk, men etter halvannen mnd med det er jeg lei, og da er det fortsatt noen dager igjen til jul, og jeg har "gått tom" for julestemning.

synes det er herlig å handle julegaver de to siste ukene før jul, men i år har jeg rett og slett ikke råd til det, så jeg må begynne før. (eller; jeg legger av penger før, og handler i desember :nisseblunk: litt fordi at folk skal kunne bytte også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt å begynne for en studn sdien, men har ikke kommet igang.

Det ER ikke lenge til jul.

Jeg vil helst være ferdig med å KJØPE julegavene for midten av desember i alle fall. en god del skal sendes, og jeg vil sende det SENEST 15. desember, da jeg vet at andre også har ye å gjøre før jul, og vil spare dem for en tur på postkontoret lille julaften...

For meg r kosen med julegavene det å pakke dem inn, og det skal ejg gjøre i desember, med julemusikk og riktig kose meg.

Julekorta skal jeg lage selv, og jeg håper å vær ferdig med å lage dem i norvember slik at jeg kan bruke først halvdel av desember på å skrive dem, før de skal i posten før jul.

Jeg vet at jeg blir ferdig i tide, men for å slippe å stresse liker jeg å planlegge og vær tieig ute. Jeg kan ikke fordra å ta med meg min shoppeallergiske samboer på kjøpesenter en lørdag i desember. Da er det mange andre der, og jeg vet at vi i så fall trenger tre lørdager for å bli ferdig, fordi han ikke klarer så mange timer med så mange folk (been there, done that)

Og jeg vil ikke handle julegavene alene, de er fra oss begge, så i alle fall til hans familie kan han være med på å finne ut hva vi skal gi. Så skal jeg heller klare mine venninner og min nærmeste familie selv etter jobb en dag om det passer seg slik.

Derfor er julegavehandling i november langt å foretrekke. Det har ikke med økonomi å gjøre, vi har god nok "buffer" til å fint kjøpe alle julegavene på en måned og likevel ha penger til både mat og juleferie, det har å gjøre med at det skal v're koselig å handle dem, og det er kosligst før desember. Sne i gatene får jeg neppe uansett, sludd, 2 plussgrader og stiv kuling er langt mer vanlig i desember på disse kanter, og ikke noe å trakte etter når jeg skal på julegaveshopping.

Men julemusikken, julemarsipanen og julebrusa, den venter bjeg med til 1. søndag i advent eller 1. desember, avhengig av hva som kommer først.

Planen min var å komme i gang i oktober, men ettersom de siste tre helgene har vært fullbooket (gikk hjemmefra før klokka 8 om morgenen og hjemme etter 8 om kvelden hver dag) så har vi ikke kommet igang enda.

Så får vi besøk som skal bo her ei helg, og vi skal bort ei helg i november (og ukedagene er stort sett lange på jobb og da er vi sultne og slitne og lite opplagt til shopping) så jeg synes egentlig det er på tide å komme igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å vente med juleforberedelsene til adventstida. Det eneste jeg har klart før er adventstake til første søndag i advent og julekalender til 1. desember. Resten tar jeg ettersom desember skrider frem og koser meg med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min knappe ti-minutters-tur til høgskolen, så er det minst to hus som har fått opp adventsstake, og har tent den! I det ene vinduet henger det også adventsstjerne over staken, men den er ikke tent... DET synes jeg er tidlig det! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg er blandt de som starter tidlig med å handle julegaver og jeg stresser ikke. Nå er det godt utvalg av varer, god service og god plass i butikkene. Jeg gjør regning med å være ferdig med julegavene innen 1. des. Vasking gjør jeg unna litt etter litt i god tid før jul.

Desember er årets koseligste mnd og da vil jeg ikke stresse med å springe fra butikk til butikk og streve livet av meg for å få alt ferdig til jul. Jeg vil mye heller kose meg sammen med ungene og mannen min og bare nyte adventstiden. Vi baker, har juleverksted, feirer bursdagen til yngstejenta, går på kino + finner på andre hyggelige ting.

Det med å begynne forberedelsene tidlig er for meg det samme som å unngå stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegavene handler jeg i oktober og november av økonomiske hensyn. Har blitt sånn etter at jeg ble student, og ikke har så mye i mnd lengre. På den måten får jeg råd til litt annen hygge i desember.

Men pynter ikke til jul før luciadagen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøver alltid å få unngjordt mest mulig gaver før desember.

Det er utrolig hvor mange gode tilbud man kan komme over, særlig når det gjelder leker og klær. Dermed blir økonomien bedre i desember.

Så synes jeg det er deilig å kunne bruke den måneden til å stresse ned, og hygge meg sammen med ungene. Da baker vi, tar en tur ned for å TITTE i julegatene (slipper å stå i laaaang kø med to unger som bare vil hjem), og i det hele tatt så har vi hyggestunder hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det virkelig blitt vanlig at så mange som man kan få inntrykk av her starter juleforberedelsene så utrolig tidlig?

Får nærmest inntrykk av at folk var ferdige med både gaver, rengjøring og baksten allerede i august? :overrasket:

Hvorfor stresse sånn, er jo leeeenge til jul ennå?

Jeg stresser ikke jeg koooooser meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Og det er jo ikke som om julehandel tar så mye tid at man ikke har tid til å kose seg og slappe av like mye som alle andre.

Enig dette. Dersom man handler så mange julegaver at hele desember går med til handlinga, dersom man ike begynner i august, så har man kanskje mistet perspektivet litt...

Jeg pleier å handle alle gavene på en dag, ofte i siste liten, og synes det fungerer fint. I år skal jeg sende gaver, og vi vil ha best økonomi i november, derfor kommer jeg nok til å handle dem litt tidlig i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke mange julegaver, men jeg liker å bruke tid på dem. Ikke MÅTTE finne en i dag fordi den må i posten i morgen, men kunne gå i en time eller tre og bare komme hjem med et par gaver om jeg ikke fant akkurat det jeg synes passer best til vedkommende.

Og jeg har ikke allverdens tid i desember til å gå i overfylte butikker, ettersom jeg velger å prioritere annerledes. Jeg vil heller tusle og titte på pepperkakebyen, kjøpe de siste gavene (ja, for noen er det vel alltids igjen)

Dessuten er det mye å gjøre på jobb i desember, jeg jobber med regnskap, og derved er det årsavslutning som finner sted sånn rett etter jul... Det kan fort bli laaaaaange dager.

Det handler om prioriteringer. Hvorfor er det et problem om noen kjøper julegavene i august? (eller på januarsalget for den del?)

De som absolutt vil stå i kø på kjøpesenteret 3. søndag i advent (tydeligvis mange som vil det, for der er mange folk da...) får jo lov til det uten at vi nekter dem det, så hvorfor skal det være et problem at noen av oss vil være ferdig innen den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...