Gå til innhold

Voldtektsaken i Tromsø. Reagerer de fordi det er en flyktning?


Mooza

Anbefalte innlegg

En mann slapp ut fra varetekt etter å ha voldtatt 11 mindreårige. Han voldtar deretter en ukrainsk flyktning,. Det er grusomt og det føles utrolig kynisk. 

Men ...jeg lurer på; Hadde vi hørt om det hvis han slapp ut av varetekt og voldtok ei norsk jente?  Jeg er glad saken belyses, men jeg blir dårlig av å tenke på hvor lite beskyttelse vi egentlig har får våre unge i dette landet. Det kan vel ikke være noen tvil om at mannen er en fare for sine omgivelser med 11  ulike voldtektsanklager, hvorav noen av dem er på barn under 14 år- som neppe ble levert samtidig- der han havner i varetekt, slipper ut og deretter voldtar igjen og igjen.  Hvor mange barn og unge skal slike folk få lov til å ødelegge før det blir tatt på alvor av norske domstoler og politi? Jeg skylder på domstolene her, for jeg regner med at bevisbyrden er så skyhøy, at det nytter ikke at så mange ulike unge jenter står fram og anmelder.(?)

...så kan man jo bare lure på hvor mange som ikke har anmeldt. 

Sånn kan det ikke være. Slik kan vi vel ikke ha det? 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Historien er vel om flyktningen som rømmer fra krig og når hun endelig er i trygghet så blir hun voldtatt. Hvor uheldig man bli på så kort tid. Det er klart det får mer oppmerksomhet enn en som «bare» rømmer fra krig eller en som «bare» blir voldtatt. Det tar ikke bort fra alvorligheten av at nordmenn blir voldtatt. 
 

Helt utrolig at denne personen kommer til å gå i våre gater igjen. Kan være med på at man får en ny sjanse etter soning av straff, men ikke to eller tre. 😡

Endret av Tone83
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 timer siden):

En mann slapp ut fra varetekt etter å ha voldtatt 11 mindreårige. Han voldtar deretter en ukrainsk flyktning,. Det er grusomt og det føles utrolig kynisk. 

Men ...jeg lurer på; Hadde vi hørt om det hvis han slapp ut av varetekt og voldtok ei norsk jente?  Jeg er glad saken belyses, men jeg blir dårlig av å tenke på hvor lite beskyttelse vi egentlig har får våre unge i dette landet. Det kan vel ikke være noen tvil om at mannen er en fare for sine omgivelser med 11  ulike voldtektsanklager, hvorav noen av dem er på barn under 14 år- som neppe ble levert samtidig- der han havner i varetekt, slipper ut og deretter voldtar igjen og igjen.  Hvor mange barn og unge skal slike folk få lov til å ødelegge før det blir tatt på alvor av norske domstoler og politi? Jeg skylder på domstolene her, for jeg regner med at bevisbyrden er så skyhøy, at det nytter ikke at så mange ulike unge jenter står fram og anmelder.(?)

...så kan man jo bare lure på hvor mange som ikke har anmeldt. 

Sånn kan det ikke være. Slik kan vi vel ikke ha det? 

 

Det hadde nok stått uansett. De har sluppet ut en mann som har gjort flere overgrep. Begrunner dette med at de mener det ikke er stor nok fare for gjentakelse. Så begår han et overgrep igjen. 

Med tanke på at de fleste voldtektsaker blir henlagt så er det nok veldig mange som ikke melder

Endret av Curiousine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curiousine skrev (2 minutter siden):

Det hadde nok stått uansett. De har sluppet ut en mann som har gjort flere overgrep. Begrunner dette med at de mener det ikke er stor nok fare for gjentakelse. Så begår han et overgrep igjen. 

Med tanke på at de fleste voldtektsaker blir henlagt så er det jo veldig mange som ikke melder

Noe så dumt. Nordmenn er så ufattelig naive at det er helt skremmende.

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart hadde vi det!!! Dette er en serieovergriper som har historikk med å voldta barn og nå har han voldtatt en flyktning i nød. Å utnytte sårbare på den måten er noe av det værste man kan gjøre og jeg tipper det har stått om han anonymisert i media før i forbindelse med de andre sakene hans også. 

Skjønner ikke hvorfor du blander etnisitet inn i det. Det handler om å voldta et traumatisert krigsoffer, det er hårreisende, og selvom man vet fra globale tall at flyktningkvinner har mye høyere risiko for å bli voldtatt både i krig og i flukt, og plukket opp av traffickere så er dette "Shocking News" til Norge å være. 

Voldtekt er ille uansett og vi hadde nok fått hørt om det om denne serieovergriperen voldtok en vanlig norsk jente også. Men ja det anslås at det er ca 16-18.000 voldtekter i året, 40-50 hver dag i Norge.... Så det er mange saker vi aldri hører om, men det har ikke noe med etnisitet å gjøre.. Har heller med at voldtekt blir så nedprioritert og normalisert at mediene ikke ser noe verdi i å selge nyheten :(

Nei, vi kan ikke ha det sånn med så lave straffer for overgrep og at mange ikke anmelder. Stem for samtykkelov og engasjer deg i å sørge for høyere strafferamme for overgripere, involver deg i din lokale politikk og diskuter å fjerne lekdommere i overgrepssaker og øke støtten til politiets overgrepsseksjoner så ikke saker blir henlagt pga "manglende ressurser" og ikke minst delta aktivt i forebyggende holdningsarbeid, dvs feminisme og antisexisme. 

 

Endret av Blåklokkedag
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curiousine skrev (På 4.4.2022 den 21.42):

Det hadde nok stått uansett. De har sluppet ut en mann som har gjort flere overgrep. Begrunner dette med at de mener det ikke er stor nok fare for gjentakelse. Så begår han et overgrep igjen. 

Han har ikke begått 11 overgrep samtidig, og heller ikke blitt anmeldt samtidig. Først ble det en anmeldelse, så ble det to anmeldelser, så ble det tre, så ble det fire....gjerne satt i varetekt, sluppet ut igjen- og der ble det en til. 11 ganger har dette pågått!!! 11 ganger og noen av dem er barn under 14, dvs minst 13 år gammel. Igjen og igjen er han sluppet ut og har begått overgrep på våre barn...og ikke en jævla kjeft står i avisa. 

Så kommer det en ukrainsk flyktning som blir han offer. Det er grusomt,...og da skriver avisene om det. 

Det er fælt å rømme fra krig, og så komme til noe slikt. Men det er jammen på tide at avisene begynner å ta tak i dette uvhengig om noen voldtar en flyktning. Skandalen er jo at han har går løs etter 11 anmeldelser, og ikke at han voldtar en flyktning. Det går jo ikke an å ha så lite vern for våre unge. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brødskalle

I medier i nord hadde de vel allerede skrevet om han? Vet ikke om det fikk nasjonal dekning før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 4.4.2022 den 20.35):

En mann slapp ut fra varetekt etter å ha voldtatt 11 mindreårige. Han voldtar deretter en ukrainsk flyktning,. Det er grusomt og det føles utrolig kynisk. 

Men ...jeg lurer på; Hadde vi hørt om det hvis han slapp ut av varetekt og voldtok ei norsk jente?  Jeg er glad saken belyses, men jeg blir dårlig av å tenke på hvor lite beskyttelse vi egentlig har får våre unge i dette landet. Det kan vel ikke være noen tvil om at mannen er en fare for sine omgivelser med 11  ulike voldtektsanklager, hvorav noen av dem er på barn under 14 år- som neppe ble levert samtidig- der han havner i varetekt, slipper ut og deretter voldtar igjen og igjen.  Hvor mange barn og unge skal slike folk få lov til å ødelegge før det blir tatt på alvor av norske domstoler og politi? Jeg skylder på domstolene her, for jeg regner med at bevisbyrden er så skyhøy, at det nytter ikke at så mange ulike unge jenter står fram og anmelder.(?)

...så kan man jo bare lure på hvor mange som ikke har anmeldt. 

Sånn kan det ikke være. Slik kan vi vel ikke ha det? 

 

Jeg har stor sympati med den ukrainske kvinnen/jenta. Men det er ganske mange flyktninger som har opplevd et mareritt, men som blir møtt med en kald skulder og bisarre anklager ved ankomst - fordi de har en annen hudfarge. Deres traumer forblir private, og deres historier - om de kommer fram - vekker lite sympati i den norske befolkningen. Den kulturelle avstanden er for stor. Men ukrainerne ser ut som oss, og krigen er nærmere. Jeg mener ikke at man skal ha mindre sympati med den ukrainske kvinnen, men kanskje litt mer for en del andre. Tenk litt på den avstanden enkelte reiser, og hva slags ofre denne reisen påfører dem. 

Jeg hadde en afrikansk nettvenn, en som likte å skrive, for en del år tilbake. Vi snakket ofte om dette, og en dag skrev han en fortelling, som han så sendte meg. Han var ikke engelsktalende, så jeg pyntet litt på noen setninger her og der, og la den ut på min blogg (med hans tillatelse). Den er så sterk at jeg nesten griner bare jeg ser overskriften. Men jeg ble klar over dette for mange år siden da jeg begynte som oversetter. Jeg oversatte en gang en asylsøknad. Og det var så dramatisk at jeg fikk sjokk. Ta ungene og spring på dør i et kuleregn. Nå kommer politiet.

https://historyradio.org/2022/03/29/greener-pastures/

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...